Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#388146
Volgens mij DA dus ???

Ik vroeg haar of ik ontlasting van mijn honden kon brengen voor wormen onderzoek.
Ze zei dat dat weggegooid geld was omdat honden altijd wormen of eitjes daarvan hebben ???
Daarom moest je volgens haar dus twee maal per jaar ontwormen.

Ik was nogal van mijn apprepo en wist er even niks tegen in te brengen.

Dit klopt toch niet??? Of word ik nou gek??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#388147
Charlotte schreef: Volgens mij DA dus ???

Ik vroeg haar of ik ontlasting van mijn honden kon brengen voor wormen onderzoek.
Ze zei dat dat weggegooid geld was omdat honden altijd wormen of eitjes daarvan hebben ???
Daarom moest je volgens haar dus twee maal per jaar ontwormen.

Ik was nogal van mijn apprepo en wist er even niks tegen in te brengen.

Dit klopt toch niet??? Of word ik nou gek??

Tja, ik weet ook niet beter als dat een hond altijd eitjes bij zich draagt. Of die eitjes dan ook tot ontwikkeling komen en wormen worden die zich weer voorplanten en in grote getale je hond van binnen opvreten, is afhankelijk van de weerstand/algemene gezondheid van de hond.

Aangezien er al meedere mestonderzoeken zijn geweest waarbij er geen wormen e.d. in de ontlasting gevonden werden kun je er van uitgaan dat zo'n onderzoek wel degelijk zin heeft.
Door Charlotte
#388155
Angelique schreef: Tja, ik weet ook niet beter als dat een hond altijd eitjes bij zich draagt. Of die eitjes dan ook tot ontwikkeling komen en wormen worden die zich weer voorplanten en in grote getale je hond van binnen opvreten, is afhankelijk van de weerstand/algemene gezondheid van de hond.

Aangezien er al meedere mestonderzoeken zijn geweest waarbij er geen wormen e.d. in de ontlasting gevonden werden kun je er van uitgaan dat zo'n onderzoek wel degelijk zin heeft.
Aha, nu snap ik het, ze hebben dus altijd wel de eitjes!

Ik heb Sandro zijn ontlasting nooit laten onderzoeken. Ontwormen deed ik in het begin wel maar ben daar mee gestopt. (toen ik begon met barfen en meer op dit forum ging lezen)
Maar omdat Sandro wat mager wordt en moeilijk aankomt dacht ik dat hij wel wormen kon hebben.

Bedankt voor je antwoord.
Door Lizzy
#388176
Volgens mij wordt er bij het ontlastingsonderzoek ook wel gekeken of er worm-eitjes in de ontlasting zitten en worden deze ook vaak niet gevonden. Misschien dat Tannetje daar wat meer over kan vertellen? (zij voert nogal eens wat mest-onderzoeken uit).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 sep 2005, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#388218
Het is niet zo dat ze altijd eitjes hebben maar ze hebben vaak wel larven.
Ze krijgen van hun moeder, via de placenta (moederkoek), al wormen.
Katten niet via de placenta maar wel via de melk, honden zowel via de placenta als de melk. Daarom begin je bij honden eerder met ontwormen dan bij katten.
Deze wormen gaan als larven op stap in het hele lichaam en gaan daar in rust. Ze zitten dus niet in de darmen en zijn met wormenmiddelen ook niet weg te krijgen.
Op het moment dat de weerstand wat minder is, zoals bijvoorbeeld tijdens de dracht, worden de larven weer actief en gaan op pad naar de darmen en daar worden het weer echte wormen en gaan eitjes leggen.

Door deze manier van besmetten hebben bijna alle honden wormenlarven in hun lichaam en kunnen ze op elk moment dat hun weerstand wat minder is weer wormen krijgen. Daarom moet je het altijd in de gaten houden.

Maar nog steeds geldt: ontwormen zonder dat er wormen in de darmen zitten heeft geen zin en dat is te controleren door ontlastingonderzoek.

Nu is het ook zo dat de wormen niet alle dagen eitjes leggen, dus het is ook mogelijk dat je geen eitjes vind en er toch wormen zijn, daarom is het het beste om van drie dagen ontlasting te nemen, dan is de kans groter dat er eitjes gevonden worden als er wormen zijn.
Door Yari
#389087
Hitam schreef: Het is niet zo dat ze altijd eitjes hebben maar ze hebben vaak wel larven.
Ze krijgen van hun moeder, via de placenta (moederkoek), al wormen.
Katten niet via de placenta maar wel via de melk, honden zowel via de placenta als de melk. Daarom begin je bij honden eerder met ontwormen dan bij katten.
Deze wormen gaan als larven op stap in het hele lichaam en gaan daar in rust. Ze zitten dus niet in de darmen en zijn met wormenmiddelen ook niet weg te krijgen.
Op het moment dat de weerstand wat minder is, zoals bijvoorbeeld tijdens de dracht, worden de larven weer actief en gaan op pad naar de darmen en daar worden het weer echte wormen en gaan eitjes leggen.

Door deze manier van besmetten hebben bijna alle honden wormenlarven in hun lichaam en kunnen ze op elk moment dat hun weerstand wat minder is weer wormen krijgen. Daarom moet je het altijd in de gaten houden.

Maar nog steeds geldt: ontwormen zonder dat er wormen in de darmen zitten heeft geen zin en dat is te controleren door ontlastingonderzoek.

Nu is het ook zo dat de wormen niet alle dagen eitjes leggen, dus het is ook mogelijk dat je geen eitjes vind en er toch wormen zijn, daarom is het het beste om van drie dagen ontlasting te nemen, dan is de kans groter dat er eitjes gevonden worden als er wormen zijn.
Heel duidelijk Tannetje. ;)
Dan lopen wij dus gewoon op de praktijk constant onzin te verkopen... ::) :-X
Ikzelf ontworm al nooit en zeg altijd al dat ik pas ontworm als ik wormen ZIE, maar mijn DA's zeggen dan altijd dat je ze niet hoeft te zien en dat er tòch larven aanwezig kunnen zijn. Dat is dus waar, alleen pak je die larven dus niet met een wormmidddel. Mooi dat ik dit weet, bedankt! ;)
Door Yari
#389092
Trouwens, wij doen dus nooit een mestonderzoek, maar dit bekijk je gewoon onder de microscoop neem ik aan? Of is er verder nog iets speciaals?
Want dan ga ik voor de gein gewoon Yari d'r ontlasting eens controleren. ;)
Laatst gewijzigd door Yari op di 20 sep 2005, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#389096
Yari schreef: Trouwens, wij doen dus nooit een mestonderzoek, maar dit bekijk je gewoon onder de microscoop neem ik aan? Of is er verder nog iets speciaals?
Want dan ga ik voor de gein gewoon Yari d'r ontlasting eens controleren. ;)
Leuk klusje :P maar je moet dan wel weten waar je naar zoekt.
Ik kijk altijd de paardenmest na (stinkt gelukkig niet zo) op larven/eitjes. maar al die nematoden-eitjes lijken op elkaar dus ik heb wel een goeie foto gezocht vantevoren. Als je het in de wei opraapt kunnen er ook makkelijk bodemnematoden inzitten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#389440
Yari schreef: Trouwens, wij doen dus nooit een mestonderzoek, maar dit bekijk je gewoon onder de microscoop neem ik aan? Of is er verder nog iets speciaals?
Want dan ga ik voor de gein gewoon Yari d'r ontlasting eens controleren. ;)
Ik heb een speciale set, die je kunt kopen bij AUV, met vloeistof die precies de goede dichtheid heeft dat de eitjes boven komen drijven. Ik heb altijd geleerd dat het zinksulfaat is, maar hier zit iets anders in.

Dan meng je de ontlasting met die vloeistof, laat je een half uurtje staan en leg je het dekglaasje er bovenop en als er eitjes zijn zitten die in het bovenste laagje.

Je moet wel een beetje weten hoe ze er uit zien, maar zodra je een regelmatig gevormde rond of ovaal dingetje ziet waar wat in zit (een larfje) dan moet het een eitje zijn.
Door Yari
#389515
Hitam schreef: Ik heb een speciale set, die je kunt kopen bij AUV, met vloeistof die precies de goede dichtheid heeft dat de eitjes boven komen drijven. Ik heb altijd geleerd dat het zinksulfaat is, maar hier zit iets anders in.

Dan meng je de ontlasting met die vloeistof, laat je een half uurtje staan en leg je het dekglaasje er bovenop en als er eitjes zijn zitten die in het bovenste laagje.

Je moet wel een beetje weten hoe ze er uit zien, maar zodra je een regelmatig gevormde rond of ovaal dingetje ziet waar wat in zit (een larfje) dan moet het een eitje zijn.
Oké thanx. ;)
Weet je ook hoe dat setje heet? Of 't artikelnr?
Dan ga ik 't gewoon bestellen van de week.
Laatst gewijzigd door Yari op wo 21 sep 2005, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door