Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#387741
Ik kreeg de tip (stamt uit grootmoeders tijd) om als extra weerstand honing en geraspte wortelen te geven. De kinderen kregen vroeger levertraan en de honden dus wortelen met honing.
Weet iemand wat honing voor een werking of toevoeging heeft? Ik ken het alleen als suikervervanger.
Door Truus
#387748
Als je honing geeft, moet je rauwe honing geven, alleen te krijgen bij een imker of reformzaak.
In honing zit veel vitaminen, mineralen het is super gezond.
Samen met geraspte wortel is nieuw voor mij, weet je ook waarom?
Door Lizzy
#387774
Lil schreef: Ik kreeg de tip (stamt uit grootmoeders tijd) om als extra weerstand honing en geraspte wortelen te geven. De kinderen kregen vroeger levertraan en de honden dus wortelen met honing.
Weet iemand wat honing voor een werking of toevoeging heeft? Ik ken het alleen als suikervervanger.
Poeh... ik weet het eerlijk gezegd ook niet... Wortelen bevatten natuurlijk beta-caroteen (de voorloper van retinol/vitamine A). In levertraan zit ook veel vitamine A (en ook D). Dus wortelen zijn sowieso wel gezond. Ze schijnen geraspt trouwens ook een wormafdrijvende werking te hebben.

Honing (rauwe): precies zoals Truus al schrijft!
Door Lil
#388220
Oké bedankt!

Ik geloof dat ze wortelen zeggen voor de tantjes, maar in mijn gf-mix zit bijna altijd wortel, het is gezond en lekker goedkoop (daarbij vinden ze het lekker).
Door Mevroi Kruim
#388257
Nou, als het voor de tandjes is moet je ze juist niet raspen ;D
Mijn honden vinden winterpeen geweldig, mits van de paarden gejat :-X dan knagen ze er idd tijden op. Of de tanden er echt schoon van worden ... ik hou het maar bij lappen pens en botten voor dat doel.
Door Lil
#388609
Ja, bot werkt beter. Hier wordt de wortel alleen maar gegeten als het onder de gf-mix zit, toen ik zelf nog paardreed gaf hij altijd zijn wortel aan het paard en mocht in ruil daarvoor wat bix eten. :-\
Laatst gewijzigd door Lil op ma 19 sep 2005, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#388629
Honey:
Contains:iron, copper,manganese,silica,cholrine,calcium,
potassium,sodium phosphores, aluminum and magnesium.
Can be used externally for treatment of skin disorders,escpecially effective with burns.
Internally, for sinus problems,coughing,sore throats, digestive upset, and most importantly, bringing a dog in shock around.
Dark honey is more effective than light honey.
* Honey had the ability to kill bacteria
(a lot more about it on the page, but no time to type it)
Wendy Volhard The Holistic guide for a healthy dog, page 79

Carrots:
A root vegetable rich in vitamins and minerals(when properly grown by organic methods) they make ansexcelent supplement for the canine cereal feed and ar blood cleansing and worm removing.
Prepare as adviced for the other root vegetables (cooked and mashed) Also feed a little raw,very finely grated,That way carrots are likely to expel worms.
Carrots aid formation of good tooth enamel,and are a good eye tonic.
Scrub carrots very well,sprinkle with salt, keep salted for several hours, then rinse very well.
This preparation is a precaution against paraste flukes which can attack the liver and kill the host animal.
(JdBL The complete herbal handbook for dog and cats, page 30)
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 19 sep 2005, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#388707
interessante honing is manuka bush honey uit new zeeland. Er zit anti bacterieele stoffen in dit heeft een scala aan toepassingen voor de gezondheid intern en extern, onder andere om huid klachten te helpen verbeteren en of darm prolemen helpen verbeteren. Ik ben benieuwd of iemand ook hier ervaring mee heb.
Voor geintereseerde een link naar een artikel. Maar als je even google vindt je erg veel info over deze honing.
http://bio.waikato.ac.nz/honey/special.shtml
Door Lil
#388859
Heel interessant allemaal met die honing. Ik denk dat ik toch maar eens echte honing ga proberen om de darmen van boris rustig te houden. Waren die grootmoeders vroeger dus zo gek nog niet ;) (voordeel toen bestond er alleen honing van de imker, dus koud geslingerd, van langnese hadden ze nog nooit gehoord)
Door Mevroi Kruim
#388991
In het ziekenhuis waar mijn man stage liep gebruikten ze honing als wondzalf. Wel weer speciale steriele honing natuurlijk :-X maar toch ... idd vanwege de antibacteriele werking, het scheen beter te werken dan allerlei antibioticumzalfjes.
Door Anneke V
#392377
Ik heb ook altijd gehoord dat zuivere (rauwe) honing goed is voor allerlei kwaaltjes zowel voor mens als dier....wat ik doe is in de keuken zoveel mogelijk de dingen waarvoor ik suiker gebruik de suiker te vervangen door honing....
Of in de winter als er een kriebel in de keel komt, een goede kom warme melk met honing (voor mij dan he ;) )

Ook koninginnebrij (dacht toch dat het zo noemde) heeft heel veel positieve bijdragen voor de gezondheid, maar is wel heel duur.. :-\

Wortelen zijn gezond voor de ogen he, zo heb ik toch altijd gehoord & gelezen...
Laatst gewijzigd door Anneke V op ma 26 sep 2005, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door avalon
#395414
Kruimel schreef: Nou, als het voor de tandjes is moet je ze juist niet raspen ;D
Mijn honden vinden winterpeen geweldig, mits van de paarden gejat :-X
Klinkt bekend ;D
Door Daisy75
#395475
Anneke V schreef: Ik heb ook altijd gehoord dat zuivere (rauwe) honing goed is voor allerlei kwaaltjes zowel voor mens als dier....wat ik doe is in de keuken zoveel mogelijk de dingen waarvoor ik suiker gebruik de suiker te vervangen door honing....
Of in de winter als er een kriebel in de keel komt, een goede kom warme melk met honing (voor mij dan he ;) )

Ook koninginnebrij (dacht toch dat het zo noemde) heeft heel veel positieve bijdragen voor de gezondheid, maar is wel heel duur.. :-\

Wortelen zijn gezond voor de ogen he, zo heb ik toch altijd gehoord & gelezen...
dat van dat het gezond is voor de ogen...is een fabeltje hoor ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door