Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Noes
#387868
Hallo allemaal die dit lezen!

Ik geef i.p KVV (meestal Rodi) maar een keer of twee stel ik zelf wat samen, zijn er dan dingen die speciaal handig zijn om te geven omdat die in Rodi ontbreken of zijn er dingen die juist minder handig zijn omdat Rodi ze al veel bevat?
Ze krijgt best vaak hart en pens variant i.v.m. darm problemen in het verleden (recent verleden en ze is nu ca. 10 maanden).

Bij zelf samenstellen let ik (nog) niet zo heel erg op de percentages omdat ze de rest gewoon complete maaltijden krijgt, maar ze krijgt dan vaak vis, poulet, tartaar, zuivel, groentes en fruit, kippenekjes (niet alles bij elkaar hoor, maar als afwisseling)...ook geef ik wel gedroogde pens of gedroogde vis. Zijn die percentages dan eigenlijk toch ook wel belangrijk of maakt het voor een keer of twee niet zo veel uit? (ze eet drie maaltijden per dag vanwege de verteringsproblemen, maar dat zijn we aan het afbouwen)

Hoe nu verder?

M.v.g. Petra
Gebruikersavatar
Door Nitus
#387896
Je hoeft niet bang te zijn voor tekorten zolang je maar de complete versies van rodi voert. En dan kun je rustig een paar maaltijden zelf in elkaar knutselen die niet helemaal kompleet zijn, zoals je nu al doet. Je doet er idd verstandig aan om andere dingen te geven dan wat in rodi zit en wat je zo opnoemt vind ik om te beginnen een hele goede keus.

De gedroogde pens en gedroogde vis geef je die als vervanging van een maaltijd of als snackjes en beloningen tussendoor?

Je vraagt hoe nu verder?.. Dat ligt eraan wat je wilt, wil je straks helemaal zelf gaan samenstellen, of een paar dagen?
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 18 sep 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Noes
#387918
Hallo,

Ik geef de vis en pens gedroogd als snack/beloning maar wel met de illusie (?) dat het een gezonde snack is!?!?

Nou ja met hoe nu verder bedoel ik eigenlijk "wat is handig om naast de rodi te geven. Ik geef idd compleet en heel af en toe doe ik bij het zelf maken wel een schijf vuile pens van rodi of iets dergelijks.

Petra
Gebruikersavatar
Door Nitus
#387929
Noes schreef: Hallo,

Ik geef de vis en pens gedroogd als snack/beloning maar wel met de illusie (?) dat het een gezonde snack is!?!?
Klopt hoor, ik vind dat ook verantwoorde snacks ;)
Nou ja met hoe nu verder bedoel ik eigenlijk "wat is handig om naast de rodi te geven. Ik geef idd compleet en heel af en toe doe ik bij het zelf maken wel een schijf vuile pens van rodi of iets dergelijks.

Petra
Oké, duidelijk. De kippennekken gaan goed neem ik aan? Dan kan je eens kijken hoe kippenvleugels gaan (knip die in het begin nog even in het bochtje in met een snoeischaar, totdat je weet hoe goed je hond erop kauwt). Gaat dat goed, dan kun je eens lamsribben proberen.
Verder: een eitje, een lap pens, hüttekäse met een groentemixje, sardientjes...
Mogelijkheden genoeg, kijk anders even: bij hoe ziet jou menu eruit?" daar kun je ws nog een heleboel ideën opdoen.
Door Mevroi Kruim
#388256
En als de kippenvleugels goed gaan, lams/kalfsribben, en andere grotere maar zachte botten. Dat knagen missen ze nl met de kvv.
Door Noes
#388546
Jip, rauw eitje en sardientjes doe ik al wel, vindt ze erg lekker. Lap pens gaat lastig zonder tuin en met vloerbedekking ;-). Groente en fruit mixjes is ze dol op, gaat dus ook goed.
Huttekase ??? is misschien domme vraag maar is dat kwark of zo? Dat geef ik ook wel eens.

W.b.t. bot...mijn DA zegt dat ik voorzichtig moet zijn met extra kalk vanwege Nina's rugklachten...maar ik weet niet zo goed op Uithof zeiden ze weer dat het wel goed was om te doen.
Kippenekken gaan idd goed, krijgt ze niet zo vaak. sOMS wel nog mergpijp maar nu las ik hier weer dat dat om meerdere redenen niet zo handig is. Echter kan ze daar nu juist zo lekker op knagen.

Denk dat ik idd eens kippenvleugeltjes probeer te vinden.

Groet Petra
Door Doedels
#389177
[quote="Noes"]
Huttekase ??? is misschien domme vraag maar is dat kwark of zo? Dat geef ik ook wel eens.

W.b.t. bot...mijn DA zegt dat ik voorzichtig moet zijn met extra kalk vanwege Nina's rugklachten...maar ik weet niet zo goed op Uithof zeiden ze weer dat het wel goed was om te doen.
Kippenekken gaan idd goed, krijgt ze niet zo vaak. sOMS wel nog mergpijp maar nu las ik hier weer dat dat om meerdere redenen niet zo handig is. Echter kan ze daar nu juist zo lekker op knagen.

Denk dat ik idd eens kippenvleugeltjes probeer te vinden.

Groet Petra
[/quote]Huttenkäse is hele jonge kaas. Net een fase ouder dan kwark.
Ik betwijfel of je te veel kalk geeft als je af en toe een zacht bot geeft. Je moet niet vergeten dat je ook vlees geeft en dat bevat vrij veel fosfor. De ca/P verhouding moet in evenwicht zijn. Dat is toch een ander verhaal dan dat je ca aan brokken zou toevoegen. Bovendien wordt het te veel aan ca uit botten uitgescheiden. In tegenstelling tot ca uit een calciumpreparaat. En op zachte botten kunnen ze ook heel lekker knagen, hoor. Is ook beter voor het gebit. Succes met de vleugeltjes.
Door tieneke
#389222
Niet teveel lamsribben geven,zit vrij veel calcium in ;)
1 maaltijd per week,niet meer tot de hond volwassen is.
Door Noes
#389684
rugklachten van Nina...

Nina heeft slijtage in de laatste lende wervels. Zichtbaar op foto's. Je ziet haar echter soms manken met rechter achterpoot en steevast is haar staart wat treurig, d.w.z. dat het laatste stuk afhangt.
Mijn eigen DA heeft foto's gemaakt en zag mogelijk wat tekenen van groeipijnen en verwees me door naar Uithof. Daar constateerde ze dat ze OCD achtige klachten lijkt te hebben maar dan in haar rug (?!) dat laatste vond ik erg vreemd en na secund opinion werd besloten haar eerst uit te laten groeien eer we besluiten al dan niet te opereren.
Mijn eigen DA denkt n.l. dat de slijtage mogelijk niet de reden is voor de klachten! Haar klachten lijken n.l. erg op een hond met cauda equina (staartzenuw bekneld).
Ik ben nu van plan contact op te nemen met Dorit ...uhm nog wat in A'dam. Daar ben ik ooit met vorige hond naar verwezen.
We geven Nina al vanaf heel jong glucosamine i.v.m. stijf lopen, en omdat ze ernstie darm/spijsverteringsproblemen had was men bang voor problemen in de groei....en dat gebeurde dus ook!!!!

Kortom : wat het precies is is nog onduidelijk voor mij, maar de pijn is wel duidelijk. Soms ontkom ik niet aan om haar pijnstillers te geven en lang lopen kan ze ZEKER niet. Met honden spelen is zowat uitgesloten, maar lekker liggend dollen met onze Chihuahua kan ze gelukkig wel. Ook zwemt ze graag en is ze ondanks alles SUPER vrolijk.
Door tieneke
#389930
[quote="Nelly"]
Heeee Tienus! Nieuwe foto's! Leuk :D
[/quote]
Ze vonden de botjes een beetje aan de kleine kant ;D
Door Noes
#390297
Ja, bedankt voor de tip. Di. 18 oktober heb ik daar een afspraak!!

Groet Petra

p.s. voorlopig besloten om niet te veel zelf samen te stellen meer tot ik meer weet over haar rug en ze uitgegroeid is. Ben er te onzeker over en heb eigenlijk wel vertrouwen in Rodi. Zou liever ook iets geven met gemalen botten zoals jullie schrijven maar is hier dus niet te krijgen.

Bedankt voor de reacties
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door