Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#387694
Deze vraag heeft nu even geen betrekking op de honden, maar ik zit me er suf over te piekeren de laatste dagen, vandaar dat ik hem hier maar stel. Wie weet komt het in de toekomst nog van pas bij de honden ;)

Ik heb op het moment een ontsteking onder mijn voet. Ik probeer het zo goed mogelijk schoon te houden, toen we nog in istanbul waren met alcohol (90%) en nu zit ik tweemaal daags in de soda. Ik heb echter het gevoel het dat de genezing niet ten goede komt, dat schoonmaken. Maar niet schoonhouden zie ik ook niet zitten, vooral omdat het al ontstoken is. Daarbij zit het onder mijn voet en er komt steeds vuil bij.

Klopt het, dat de genezing langer duurt als je een wond schoonmaakt? En wat kun je het beste gebruiken om een (ontstoken) wond schoon te houden? Kun je ook schoonmaken door bijv. groene leem in lauw water op te lossen?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, want ik kom er niet uit :-\
Door Truus
#387695
Zolang er vuil uit komt, moet de wond open blijven. Ik zou het in ieder geval blijven weken in de soda of bio-tex groen. Verdunde betadine werkt ook en daarna een steriel gaasje erop leggen.
De wond van Timo moest ik spoelen met verdunde betadine, net zolang totdat er geen vuil meer uit kwam.

Wat een gedoe he Femke :-\ :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#387724
Ik zou dus niet weken in de soda of de biotex groen omdat dan telkens de wond/huid helemaal week wordt wat een snelle genezing niet bevorderd.

Een paar maal per dag schoonmaken en dan zoveel mogelijk droog en luchtig houden, dus ook geen pleisters plakken als het niet bloed o.i.d.

Je kunt van groene leem een soort pakking maken en die er opsmeren. Als je poeder hebt staan, dan gewoon aanmaken met wat water totdat je een smeerbaar mengseltje hebt. Heb je een een tube dan kan die er zo op.
Door Truus
#387725
Als het lang duurt en erger wordt, dan zou ik toch even naar de huisarts gaan, wie weet zit er een bacterie in. Istanbul is waarschijnlijk niet een van de schoonste landen?
Door Mevroi Kruim
#387786
Droog houden van wonden is achterhaald, tegenwoordig wordt in de verpleging en met name in ziekenhuizen juist het vochtig houden gepraktizeerd. Een vochtige wond biedt een beter klimaat aan de cellen om te groeien en te herstellen en aan de imuuncellen om actief te zijn. Dus droog houden zou ik zeker niet doen, temeer daar de wond nog ontstoken is en droge wonden ertoen neigen om aan de huidkant dicht te trekken, zodat het vuil en de etter er niet uit kunnen.

Biotex en soda zijn prima om vuil uit de wond te trekken maar beschadigen wel de nieuw gevormde cellen. Daardoor wordt de genezing dus wel iets vertraagd. Afwegen dus wat belangrijk is: vuil eruit/ontsmetten of genezen van weefsel. Als je veel ontsteking hebt is het belangrijk om die te bestrijden, maar als de ontsteking minder wordt kan het slim zijn om de celgroei meer kans te geven.

Wat ook goed helpt is weken in kamillethee, dat werkt ook ontsmettend en vuiltrekkend ;D maar beschadigt de nieuwe cellen niet zo gauw. Wel goed filteren anders zitten er allemaal piegjes in.
Groene leem heb ik zelf geen ervaring mee maar klinkt mij ook goed in de oren (als het ware dan ;D)

Enne, als het lang duurt en niet beter wordt: naar de ha! Straatvuilbacterien zijn echte naarlingen en een ab kan dan toch nodig zijn.
Door Femke
#387792
nou ik zit nu toch maar weer in de soda, morgen ga ik een paar krukken halen. Iedere keer met lopen dan gaat het weer open, het lijkt me beter om het een paar dagen rust te geven en die voet te ontzien. Misschien doe ik er later vanavond een compres met groene leem op.

als het aanhoudt dan ga ik inderdaad naar de huisarts, maar tot nu toe wordt het niet slechter (ook niet beter, maar ik ben pas 2 dagen thuis ;))
Laatst gewijzigd door Femke op zo 18 sep 2005, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#387795
[quote="Femke"]
nou ik zit nu toch maar weer in de soda, morgen ga ik een paar krukken halen. Iedere keer met lopen dan gaat het weer open, het lijkt me beter om het een paar dagen rust te geven en die voet te ontzien. Misschien doe ik er later vanavond een compres met groene leem op.

als het aanhoudt dan ga ik inderdaad naar de huisarts, maar tot nu toe wordt het niet slechter (ook niet beter, maar ik ben pas 2 dagen thuis ;))


[/quote]

Ach meis, wat vervelend allemaal.... :(. Neem maar lekker heeeeeel veeeeeeel vitamine C (zo'n 1000 tot 5000 mg - totdat je dunne krijg). En Echinacea en cat's claw. En ik zou zeker in de soda blijven zitten. Heb daar veel goede ervaringen mee (zelf en met de honden).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#387821
Calendulazalf?
Ik zou eerst schoonmaken, als het tenmiste ontstoken is, door soda of biotexbaden en dan Calendula er op.
Door Femke
#387824
traumeel ??? ??? ???

dat is wel het laatste waar ik aan dacht!

maar goed ik heb het allemaal in huis dus als ik klaar ben met de soda dan ga ik m'n medicijnkast open trekken ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#387912
[quote="Femke"]
traumeel ??? ??? ???

dat is wel het laatste waar ik aan dacht!

maar goed ik heb het allemaal in huis dus als ik klaar ben met de soda dan ga ik m'n medicijnkast open trekken ;)
[/quote]

Maar goed dat je honden hebt, anders had je al deze middelen waarschijnlijk niet eens in huis ;) ;D.
Beterschap :)..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door