Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#386797
Vanmiddag zijn we met de honden naar de dierenarts geweest voor de inentingen. Nu blijkt Sita staar te hebben, nog niet zo ernstig, maar het wordt natuurlijk nog erger. Dat verklaart trouwens veel, want we dachten steeds al dat die gekke buien van haar deels door haar ogen kwamen....

Wat kunnen we haar nou geven?
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en heb nu op m'n lijstje staan:
- ogentroostdruppels
- ogentroostthee
- Cineraria maritima
- een duur Amerikaans flesje met druppels
- muur/vogelmuur

Zijn er nog meer middelen te gebruiken bij staar? En wat is het beste om te geven?
We hebben al wel wat ogentroostdruppels van Weleda in huis....
Door simone 2
#386858
Hallo,

Is het ouderdomsstaar? Staar kan ook worden veroorzaakt door suikerziekte, ik wil je niet bang maken maar misschien is het wel belangrijk om dat te weten.
Ouderdomsstaar gaat heel geleidelijk en de hond blijft dan meestal wel wat zien. Dat is dus inderdaad niet iets om je zorgen over te maken.

groetjes, Simone
Door Aura
#386862
Daar hebben we ook al aan gedacht (kwam ik ook tegen bij het zoeken). Maar volgens m'n moeder zou ze dan veel meer drinken en plassen en dat valt erg mee. Wel een beetje meer misschien, maar niet extreem. Ik weet niet welke verschijnselen er nog meer komen bij suikerziekte...?

Ze is nu 8,5 en we kregen haar toen ze 7 was. Volgens mij zijn haar ogen al die tijd al zo geweest als dat ze nu zijn. Verder vertoont ze nog helemaal geen ouderdomsverschijnselen, behalve een grijs bekkie ;D
Door simone 2
#386869
Hoi,

Een hond met suiker gaat inderdaad meer drinken en meer plassen. Tevens gaan ze meer eten. In het laatste stadium gaan ze juist minder eten, ze worden mager, kunnen gaan overgeven en kunnen diarree hebben en worden heel erg moe. Mijn hond kreeg ook vacht en huidproblemen d.w.z. een dunne vacht en schilferige huid en jeuk. Tevens stond hij wankel op zijn benen. Wij hadden het helaas pas in het laatste stadium door omdat hij s'nachts in huis ging plassen ging ons toen pas echt een lampje branden.

groetjes, Simone
Door Aura
#386883
Hmmm.... Ze is wel erg happig op haar eten, maar ze is wel gesteriliseerd toen ze 2 was. Daar kan het ook door komen. Huidproblemen heeft ze niet. Ze heeft juist een enorm mooie vacht.
Kan je het nog ergens anders door ontdekken?
Door tieneke
#386912
Aura schreef: Hmmm.... Ze is wel erg happig op haar eten, maar ze is wel gesteriliseerd toen ze 2 was. Daar kan het ook door komen. Huidproblemen heeft ze niet. Ze heeft juist een enorm mooie vacht.
Kan je het nog ergens anders door ontdekken?
Als je twijfelt vraag je Da dan om een onderzoekje van de urine te doen,weet je zeker dat alles goed is.
Het kan makkelijk gewone staar zijn zonder dat de hond verder iets mankeert.
Onze vorige Leonberger Kobus had wel staar als gevolge van zijn suikerziekte,onze toenmalige Da deed het af als ouderdom,kon geen kwaad volgens hem.
Aan het eind van zijn korte leven zag hij echt slecht,de Cineraria-Maritiem druppels die hij kreeg toegediend ten spijt.
Door Aura
#386955
tieneke schreef: Wat had zij dan voor gekke buien?

Dat is iets wat ze had meegenomen toen ze bij ons kwam. Ik heb daar al eens iets over geplaatst hier.
Het is vooral heel sterk reageren op voorbijkomende auto's, fietsers, schoolkinderen, vogels, vliegjes (alleen als ze binnen is), op vliegtuigstrepen in de lucht, vooral als de zon heel fel schijn, en soms ook op dingen die er helemaal niet zijn. Ze begint dan al piepend/blaffend/zingend rondjes te rennen.
Het is al wel minder dan in het begin. Ze krijgt nu ook Bach Bloesem-druppels en daar heb ik al veel mee geprobeerd. Alle andere (gedrags)problemen zijn minder geworden/opgelost, maar die gekke buien worden nauwelijks minder. Dus waarschijnlijk speelt haar waarneming ook een grote rol.


Zo'n urine-onderzoek, is dat duur? Als het niet zoveel kost, kunnen we het wel doen, anders moeten we er nog eens goed over denken. Het lijkt er ook niet op dat ze suikerziekte heeft, maar ja, je kan niet weten natuurlijk.....
Door simone 2
#386956
Een urine onderzoek kost een paar euro. Ze dopen een stripje waar meerdere gekleurde vakjes opstaan in de urine en aan de hand daarvan (verkleuringen van de vakjes) kunnen ze zien of er o.a. glucose (suiker) in de urine zit. Je kunt zo alleen even met de urine langsgaan zonder de hond mee te nemen, dit scheelt je in iedergeval al het consult.
Door Aura
#386969
Oh, dat is dan wel te doen. Zal eens met m'n moeder overleggen (ik geef me weinig kans...). Alleen wordt het wat lastig om urine af te nemen. Sita plast altijd half-lopend ;D
Door Truus
#386970
Aura schreef: Oh, dat is dan wel te doen. Zal eens met m'n moeder overleggen (ik geef me weinig kans...). Alleen wordt het wat lastig om urine af te nemen. Sita plast altijd half-lopend ;D
Dat is handig, even met een pollepel , je weet wel...waar je soep mee opschept, erachter aan lopen ;D
Door Aura
#386986
Truus schreef: Dat is handig, even met een pollepel , je weet wel...waar je soep mee opschept, erachter aan lopen ;D
He, dat is een goeie tip! We hebben wel zo'n grote soeplepel ;D

Moet je trouwens voor het testen op suikerziekte een bepaalde tijd hebben om urine af te nemen? Ochtend, middag, avond? (Ik ben het andere topic ook al aan het lezen)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#387008
Op zich is het vrij normaal om op die leeftijd wat staar te krijgen. Ik heb nog nooit iets gevonden wat ertegen helpt en heb van alles op de poedels geprobeert die ook erge staar hadden allebei.

Hitam zag alleen in het donker slecht en Timmie was op 15 jaar zo goed als blind. En dat terwijl hun lenzen echt wit waren. Dus het duurt wel heel lang voordat ze echt blind worden. De meeste honden worden niet zo oud dat ze ook echt blind worden.
Door tieneke
#387043
Aura schreef: He, dat is een goeie tip! We hebben wel zo'n grote soeplepel ;D

Moet je trouwens voor het testen op suikerziekte een bepaalde tijd hebben om urine af te nemen? Ochtend, middag, avond? (Ik ben het andere topic ook al aan het lezen)
Met Kobus deden wij het voor de maaltijd afnemen.
Door tieneke
#387044
Truus schreef: Dat is handig, even met een pollepel , je weet wel...waar je soep mee opschept, erachter aan lopen ;D
Lekker soepie Truus :P :P ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door