Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#38638
Hoi,

Ik heb op dit moment een Boerboel van 9 mnd en een Field Spaniel van bijna 6 jaar. Ze krijgen allebei RC en mijn Field Spaniel krijgt RC sensible.
Graag zou ik willen overstappen naar Barf, maar durf het niet zo goed aan. Ik weet niet wat ik precies moet voeren, welke ingredienten, de hoeveelheden, hoelang je in de keuken staat voor de maaltijden etc. Tevens is mijn Boerboel nog in de groei en weegt op dit moment rond de 50 kilo. Mijn Field Spaniel weegt ongeveer 20 kilo.
Kan iemand mij op weg helpen met het Barf dieet?

Gr. Isabelle ???
Door Jolly
#38651
hoi isabelle, gaaf dat je over wilt van brokkken naar vers vlees.
Alleereerst zou ik aanraden eerst over te gaan op een complete vers vleesvoeding( bij de andere vragen staan ergens alle site's daarvan), zodat je je hierzo een beetje rustig in kan lezen over het barfen. Maar goed dat is mijn mening. Menu's kan je hier ook volop vinden ook bij de andere vragen, kwestie van kijken, lzen en helemaal verslaafd raken ;D
Ik zelf voer nu ruim anderhalf jaar vers vlees en ben nu pas voor mezelf zover dat ik af en toe iets klaar wil gaan maken.
FF een ander vraagje tussen door je Boerboel, waar komt die vandaan? gewoon interesse hoor, heb er vorig jaar 1 in mijn dagopvang gehad en ik vind ze machtig. ;D

Maar er zullen vast wel meer antwoorden komen hoor, wes maar niet bang.
Suc6
Door Lizzy
#38663
Hoi Isabelle, ehhh tja, BARF is niet zozeer menu's of zo. Je moet je eerst terdege in de materie verdiepen dus het is ontzettend verstandig dat je niet zomaar over stapt en vragen komt stellen! Het is niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je moet doen en waarom. '

Helaas is het dus ook te eenvoudig om te zeggen "OK, wat moet ik mijn honden geven".

Heb je al wel een boek gelezen over BARF/rauwe voeding? Ik denk dat het heel verstandig is wanneer je ook wat boeken leest.

Wanneer jouw Engels goed is, dan kun je bijv. het boek van Ian Billinghurst lezen (Give Your Dog a Bone of The BARF Diet). Of het boek van Tom Lonsdale, Raw Meaty Bones of het boek van Kymythy Schultze, Natural Nutrition for Dogs and Cats. Wanneer je een Nederlands boek wilt lezen, dan kun je ook het nieuwe e-book van Mogens Eliasen bestellen via Internet. Je kunt dit bestellen via de volgende webpagina:

http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/

Het is wel goed in ieder geval een boek erover te lezen en naslagwerk voor jezelf te hebben. En, alle vragen die je hebt of alle discussies die je wilt voeren: daarvoor ben je hier aan het goede adres! Wij kunnen jou absoluut helpen, maar je moet zelf aan de slag met lezen en nog eens lezen. Want je kunt niet zomaar een menu van iemand copieren. Je moet begrijpen waarom je iets wel of niet moet geven.

Maar goed, dan toch nog even op de materie in gaan: wat hebben jouw honden nodig.

Ze hebben nodig (volgens de Ian B methode):

* 60% Rauwe vleesbotten. Deze moeten voor 50% uit bot en voor 50% uit vlees bestaan. Dat is dus 30% kaal bot. Ik geef zelf minder bot. Ik geef zelf 20% bot en dat is dus 40% rauwe vleesbotten. En ik geef dus iets meer spiervlees. Varieer zoveel als je kunt! Je kunt niet zomaar op botten overschakelen! Zeker niet wanneer jouw honden nu brokjes eten. De combinatie botten / brokjes vind ik zelf echt een slechte en zelfs gevaarlijke combinatie. Want, in brokjes zit heel veel koolhydraat en dat zorgt voor een veel te hoge pH waarde van het maagzuur waardoor de hond geen botten kan verteren (het maagzuur voor de botten moet heel zuur zijn). Lees anders eerst even het botten document in de bibliotheek. Geef geen botten of vlees van het varken (ivm aujeszky).

15% - 20% rauwe/gepureerde groentes. Groentes moeten altijd helemaal gepureerd zijn want de hond kan absoluut de celwand van de groente niet afbreken. Pureer je de groente dus niet, dan kan de hond daar niets uithalen. Varieer hier zoveel als je kunt!

15% - 20% orgaanvlees. Varieer hier zoveel als je kunt! Runderpens, schapenpens, runderhart, kippenhart, lamshart, kalfsniertjes, kalfslever, kippenlever, etc. etc. Geef dus vooral niet alleen kippenorganen. En, geef geen lever van oude dieren. Geef geen orgaanvlees van het varken.

5% - 10% tafelrestjes en/of supplementen. Dit kan zijn: wat rijst of pasta dat je over hebt van jouw eigen maaltijd. Of wat gekookte groente. Of wat vleesrestjes. Je kunt als supplement bijv. ook wat zeewier of visolie geven, voor de omega 3 vetzuren.

Maar goed, ik zou dus verder zeggen: ga lezen, lezen en lezen! En stel dan zoveel vragen als je hebt! Lees in boeken, lees op Internet en lees natuurlijk ook op Barfplaats! Hier staat een schat aan informatie. Ik zou zeggen, begin eens in de bieb. Ga dan eens in de menu categorie kijken om daar wat ideeen op te doen en lees ook door deze categorie zelf samenstellen. Ik weet zeker dat je heel veel kennis op doet!!

Stap dus niet zo maar over.

Ik ben het overigens wel met Jolly eens. Als je jouw honden nu al direct gezond eten wilt geven, schakel dan alvast over naar versvlees! Dit helpt je ook het overschakelen naar BARF omdat jouw honden dan al gewend zijn aan rauw/vers vlees.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#38667
Oh p.s., wat ook wel belangrijk is is dat je gaat zoeken naar adresjes. Want, je hebt dus veel ingredienten nodig (geschikte botten van gevogelte, lam, kalf, spiervlees van diverse dieren, orgaanvlees van diverse dieren) en het is niet altijd even makkelijk om aan goede en betaalbare adresjes te komen!

Het handigst maak je een lijstje van alles dat jij aan jouw honden wilt gaan geven en dan gaan rond kijken en vragen of je dat ook allemaal kunt krijgen.

Groetjes, Lizzy
Door isabelle
#38674
De boeken heb ik al gelezen, maar dat ene boek kan ik ook nog lezen. Nog even ter info mijn Boerboel komt uit Afrika en deze zomervakantie krijgen we er nog.
Trouwens als ik alleen vlees ga geven, is dat niet slecht voor tanden en tandvlees?
Door Jolly
#38683
alleen vlees is op den duur wel slecht maar niet voor de tanden, maar voor de hele hond, er moeten ook botten etc bij zitten voor de calsuim en fosfor.
complete vers vlees voeding zoals bijv: carnibest, bibi, energique, daar zit alles in de goede verhouding in.
Laatst gewijzigd door Jolly op za 10 jan 2004, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#39042
Hoe bedoel je "alleen vlees geven"? Je bedoelt kant-en-klaar versvlees? Als je dat bedoelt: dit is helemaal niet slecht voor het gebit. Ongeveer 200 keer beter als brokken! (of blik of diner). Want, de versvleesvoeding plakt niet aan de tanden (omdat er zoveel koolhydraat en troep in zit) en kan dus geen plak vormen en dus geen tandsteen. Als je versvlees geeft, dan zou je ook 1 keer per week een zacht kalfsbot kunnen geven zodat de tanden gereinigd worden.

Om op jouw eerste vraag terug te komen hoe lang je bezig bent met het klaarmaken van de maaltijden: ik denk dat we 's morgens de bakken binnen 5 minuten gevuld hebben en 's avonds doe ik er beduidend langer over. Zeg 15 minuten. Gemiddeld dus een minuut of 10 a 15.

Ik zal ook nog even zoeken hoeveel je per dag aan jouw hond moet geven die in de groei is. Moet hier ergens staan....

Groetjes, Lizzy
Door charmilla
#39089
Hallo Lizzy,

Ik zou graag dat boek "Rauwe voeding voor Honden" in Nederlandse vertaling willen hebben. Maar ik heb geen Pay Pal en geen creditcard. Is er nog een andere mogelijkheid om het boek te bestellen??

Groetjes,
Charmilla
Door roger
#40811
<< Wanneer je een Nederlands boek wilt lezen, dan kun je ook het nieuwe e-book van Morgens Eliasen bestellen via Internet. Je kunt dit bestellen via de volgende webpagina:

http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/ <<


IK heb de originele Engelstalige versie, als het boek correct is vertaald kan het een goede leidraad zijn, alhoewel ik er betere ken.

Ik heb slechts een oopmerking: en dat heeft niks te maken met het boek maar met de manier van betalen.
Je moet namelijk een account hebben bij PayPal.

Dus voor je besteld surf dan eerst eens effe naar http://www.paypalsucks.com

Gr.

Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door