Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door simone 2
#386070
Hallo,

Omdat Midas suikerziekte heeft en daardoor vatbaarder is voor o.a. blaasonsteking heb ik vandaag urine ingeleverd bij de dierenarts voor een standaard check-up. Toen ik belde voor de uitslag werd mij medegedeeld dat er bloed in zijn urine zat. De dierenarts heeft het gecontroleerd op ontstekingen en kristallen (gruis) maar dit zat er niet in. Voor de zekerheid ben ik met Midas naar de dierenarts gereden voor een bloedafname om de nierfunctie te checken. Ook dit was gelukkig allemaal goed. Het bloed wordt opgestuurd naar een extern lab om verder te worden onderzocht op eventuele ontstekingen elders in het lichaam. Morgenavond hoop ik hier de uitslag van te ontvangen. Ik heb aangegeven bij de dierenarts dat ik sinds twee weken ben overgestapt op versvoer (carnibest natuur diabetes). Zij gaf aan dat het bloed in de urine wel eens hierdoor kan komen omdat er in versvoer bloed zit.
Heeft iemand enig idee of dit kan ???.

groetjes, Simone
Door Doedels
#386075
Nou, dat is weer schrikken. Wat vervelend. Hoe een da kan bedenken dat als je bloed eet, je ook bloed in je urine krijgt, snap ik echt niet. Dat is fysiologisch niet mogelijk.
Door simone 2
#386078
Als je bloed eet kun je dit dan wel zien in de ontlasting? Kun je mij uitleggen waarom het niet mogelijk is om dit in de urine te zien? En heb jij misschien enig idee wat het verder nog zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor het antwoord.

groetjes, Simone
Door Doedels
#386079
simone 2 schreef: Als je bloed eet kun je dit dan wel zien in de ontlasting? Kun je mij uitleggen waarom het niet mogelijk is om dit in de urine te zien? En heb jij misschien enig idee wat het verder nog zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor het antwoord.

groetjes, Simone
Als je bloed eet, kun je dat niet zien in de ontlasting. Het is wel via een test vast te stellen. Er zitten dus vaak wel bloedsporen in de ontlasting. Als je zichtbaar bloed in de ontlasting ziet, is het afkomstig van een gesprongen adertje door overmatig persen of van een wondje in het achterste deel van de darm. Als er een bloeding in het bovenste deel van de maag/darm zit dan kleurt de ontlasting zwart met rode zweem. Het bloed dat wordt opgegeten wordt door de spijsverteringssappen afgebroken. De rode bloedcellen gaan daarbij stuk. De aminozuren en andere stoffen worden door de darmwand opgenomen. Van daaruit gaat het geheel naar de lever. De lever zet alle eiwitten om in lichaamseigen eiwitten die via het bloed weer worden opgenomen door de cellen. Het vocht komt via het bloed langs de nieren. De nieren scheiden het te veel aan vocht samen met wat wateroplosbare stoffen uit. Dit is urine en wordt via de blaas uitgescheiden. Mochten de nieren eiwitten uitscheiden in de urine, dan zijn dat lichaamseigen eiwitten en er is iets bijzonders aan de hand. Het is dus echt niet mogelijk dat bloed uit de voeding in de urine komt. Er zijn meerdere oorzaken te bedenken waardoor er bloed in een urinemonster terecht komt. Blaasontsteking, glaasgruis, nierbekkenontsteking, loopsheid, prostaatontsteking...
Wordt er ook een bacteriekweek gemaakt? Dat is eigenlijk de enige juiste manier om zeker te weten of er bacteriën in de urine zitten en of er sprake is van een ontsteking.
Door simone 2
#386083
Ik weet eigenlijk niet of ze een kweek maken. De arts heeft de urine beoordeeld en nagekeken op ontstekingen en gruis e.d. Ik hoop toch wel dat ze het verstand hebben gehad om als het nodig was een kweek te maken. Ik neem aan dat het in iedergeval in het bloed te zien moet zijn en dat het extern lab dit er wel uithaalt ???
Door Doedels
#386084
simone 2 schreef: Ik weet eigenlijk niet of ze een kweek maken. De arts heeft de urine beoordeeld en nagekeken op ontstekingen en gruis e.d. Ik hoop toch wel dat ze het verstand hebben gehad om als het nodig was een kweek te maken. Ik neem aan dat het in iedergeval in het bloed te zien moet zijn en dat het extern lab dit er wel uithaalt ???
Vraag anders even aan je da waar de urine op wordt getest. Als er een bacteriekweek wordt gemaakt, moet de urine eigenlijk steriel zijn. Het moet dus met een katheter of naald uit de blaas worden gehaald. Is dat bij jouw hond gebeurt of heb je gewoon een potje zelf opgevangen urine ingeleverd?
Door Doedels
#386108
In een ander topic las ik dat het op het moment niet zo goed gaat met Midas. Ik ben benieuwd wat de bloedwaardes aangeven. Je zou toch nog kunnen vragen of ze ook een bacteriekweek willen maken. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een da beweerde dat de urine bacterievrij was en het was niet zo.
Wanneer krijg je de uitslag van het bloed?
Door Lizzy
#386159
Een DA die verkondigd dat er wel eens bloed in de urine kan zitten door het eten van versvlees (omdat daar bloed in zit en dit in de urine terecht komt): die moet zijn schoolgeld terug halen! Ik zou direct naar een andere DA gaan voor een 2nd opinion. En misschien kan deze DA urine uit de blaas halen om dit vervolgens te onderzoeken. Als er werkelijk bloed in de urine aanwezig is, dan moet onderzocht worden waar dat vandaan komt. En volgens mij kan dat varieren van blaasontsteking, blaasgruis/stenen, nierontsteking en hele enge dingen als kanker. Dus ja, reden om dit te laten onderzoeken.

Trouwens, volgens mij zit er in versvlees helemaal geen bloed maar vleesnat. En volgens mij zijn bloed en vleesnat twee verschillende dingen. En dus zit er in vlees geen bloed en dus zit er in versvlees geen bloed.

En een hond heeft op versvlees juist minder kans op blaasontsteking trouwens. Dit komt omdat vlees de natuurlijke voeding is voor een carnivoor. En omdat er geen belastende stoffen in versvlees zitten. En omdat versvlees de zuurgraad van de urine op een perfect niveau houdt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 15 sep 2005, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#386188
Ja, in principe zit er niet of nauwelijks meer bloed in geslachte beesten, ze moeten nl uitbloeden alvorens ze uitgebeend e.d. worden. Er moet zo min mogelijk bloed achterblijven omdat dat heel snel verrot.
Nou moet ik zeggen dat in bv de lever en nier die ik bij de islamiet haal wel echt bloed zit, maar dat is misschien omdat die organen moeilijker helemaal leeg te krijgen zijn, en het is ook supervers, 's ochtends geslacht 's avonds gehaald.
Door jeanne
#386259
ik had maandag een klein poedeltje in de salon, wat opeens haar plasje deed op de vloer, en er zat bloed bij :o
ze was niet loops.
ik heb het de eigenaar verteld en deze beloofde mij naar de dierenarts te gaan.
want bloed bij de urine, dat hoort niet.
hondje was niet ziekelijk ofzo.
ik ben benieuwd wat het nu is, blaasontsteking/gruis, niersteentjes of erger... ???
Door simone 2
#386860
Hallo,

Vandaag heb ik eindelijk de uitslag gehad van het bloed. Iets in het bloed wat normaal een waarde van rond de 70 heeft was bij Midas 93. Hij heeft dus wel degelijk ergens een ontsteking maar ze weten niet waar. Bij normale gezonde honden doen ze op dit punt niks maar omdat Midas suikerziekte heeft en de werking van de insuline door een infectie beinvloed kan worden heb ik na een beetje zeuren toch antibiotica meegekregen (AMX-500 tabletten). De dierenarts die ik vandaag gesproken heb leek het ook heel sterk dat het bloed in de urine door de voeding komt. Ik hoop dat de kuur aanslaat. Het is wel lastig dat je er niet achterkomt waar de ontsteking zit.

groetjes, Simone
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door