Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door jolly64
#38561
Ik heb van de derenarts oorcleaner gehad en nog wat oorzalf om de laatste restjes en korstjes eruit te krijgen
Hij had oorontsteking
Laatst hoorde ik van iemand dat je af en toe olijflolie kan gebruiken om de oren inwendig te reinigen
Klopt dit of is af en toe oorcleaner beter???
Gr Jolanda
Door Lupa
#38573
ik weet dat sommige mensen hun oren moeten laten uitsuiten en de nach voordat ze naar de huisdokter gaan even wat olifolie in de oor doen, dan glijd het lekker makkelijk :P
kwaad kan het dus niet maar ik denk dat het een smeerboel wordt ook omdat honden haren hebben.Ik zou toch de clener gebruiken.
Ik heb ooit oorkliener gebruikt bij mijn honden, het was niet nodig mat ja ik dacht even schone oortjes ::)
nou ze hebben zeker een week gelopen met rooie oren aan de binnen kant en maar krabben.
maar goe dat is mijn ervering met oorclener
Door jolly64
#38577
Bestaat er een alternatief om de oren van binnen schoon te maken
Ze ruiken snel muffig :-\
En ik denk dat daar die ooronsteking van is gekomen
De DA denkt dat het door de voedselallergie kwam
Maar heb daar nog nooit van gehoord
Gr Jolanda
Door avalon
#38584
Ik gebruik altijd prodier oorreiniger van vsm (puur natuur). Die kleine etterbak van mij kruipt graag overal in, op en onder, vooral water (kleur en geur maakt nix uit en buitentemperatuur ook niet). En aangezien ze hangoren heeft en dus snel last van ontstekingen, mik ik er na zo'n avontuurtje wat prodier in en heb nergens geen last meer van. Eerst had ze regelmatig een ontsteking en nu nooit meer. Ik adviseer dit ook aan de klanten in mijn salon en tot nog toe alleen maar positieve reakties.
Door oebaya
#38612
Wat voor hond heb je? Sommige rassen, met name die met langer haar, hebben veel haren in de gehoorgang. Dat moet er ook uit om oorontstekingen te voorkomen. Je hebt er speciale tangetjes voor, maar het blijft een rotkarwei, maar de dierenarts of de trimsalon kan het ook voor je doen. Verder kan 1x per maand wat oorcleaner in het oor geen kwaad. Je moet het wel zo diep mogelijk inbrengen en dan even inmasseren.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#38624
Ooronsteking kan inderdaad ook komen door een voedsel allergie,ook kan een ooronsteking onstaan als er elders in het lichaam een onsteking sluimert,als de keel lymphe klieren dan opzetten is er vaak ook sprake van een oorinfectie.
Bij mijn ras komt ooronsteking met name voor omdat ze zware loboren hebben die de gehoorgang bijna luchtdicht afsluiten,waardoor het wat kan gaan broeien in de oren en een ooronsteking makkelijk kan ontstaan.
Ooronsteking wordt ook veroorzaakt door oormijt.

Slaolie zou ik je beslist niet aanraden om in het oor te doen,dat doet een huisarts inderdaad adviseren (of de assistente brengt de olie in ) maar dan wordt de volgende dag de oren gespoeld,bij honden gebeurt dit niet,en dan heb je nog bij veel rassen dicht hangende oren,wat helemaal niet lekker is met slaolie erin.

Oorcleaner is de beste optie,bij mij krijgen ze in principe iedere week in ieder oor oorcleaner,en hebben nog nooit een ooronsteking gehad (en dat voor cockers)
Ik gebruik wel altijd specicare oorcleaner van Leo (pharmaceuticals,niet Leo plat ;D )
Meestal krijg je van de da epi-otic ,maar mijn ervaring is dat deze oorcleaner net als die andere gelijkwaardige oorcleaners (volgens mij hebben doe fabrikanten betere winst marges ,want da's verkopen veel liever epi-otic e.d dan leo)niet werken,het zijn een soort luxe oor verfrissers ,maar voorkomen zeker geen ooronsteking.

Onze afghaan heeft 6 jaar van haar leven chronische ooronstekingen gehad,wij hebben ons scheel gekocht bij de da aan poeders, zalven,druppels niets hielp,om de twee maanden liep het bloed uit haar oren,ze was er al zo aan gewend om altijd pijn aan haar kop te hebben dat je het niet eens meer merkte dat er iets was tot het bloed echt eruit kwam zetten.(ruiken deden haar oren altijd)Ik had van iemand een fles leo oorcleaner gekregen ,haar hond een newfy was overleden.Ik wilde het eigenlijk niet gebruiken,getsie van een vreemde hond ( ::) ) maar in een weekend toen het weer fout ging en de da niet te bereiken,heb ik toch maar dat flesje gepakt.
ze was toen 6 en vanaf die dag tot aan de dag dat ze is overleden 9 jaar later heeft ze nooit een ooronsteking meer gehad .
Door Helen
#38626
Toen we Balou een jaar geleden kregen, moest je haar heel voorzichtig aan haar linker oortje aaien want ze piepte altijd. Wij dachten nooit aan een ontsteking, want ze heeft kleine flaporen. Totdat ik een keer haar oor schoonmaakte en net iets te ruw was en er een wondje in het oor kwam :-[. Toen hebben we enkele dagen zilverwater in het oor gedruppeld en sindsdien doet het oor normaal!! DWZ geen gepiep meer. Ik heb het idee dat het wel een kleine ontsteking is geweest en sindsdien druppel ik er af en toe een drupje zilverwater in en het oor is nog steeds pieploos ;D

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#38628
een drupje zilverwater in en het oor is nog steeds pieploos
ach gossie een muisje in het oor verzopen met zilverwater ;D ;D ;D
Door jolly64
#38649
Ik heb een malteser en die heeft inderdaad veel haren in het oor
Zal ze er toch eens uittrekken als de oren volleddig genezen zijn :-[
Gr Jolanda
Door oebaya
#38711
[quote="jolly64"]
Ik heb een malteser en die heeft inderdaad veel haren in het oor
Zal ze er toch eens uittrekken als de oren volleddig genezen zijn :-[
Gr Jolanda
[/quote]

Eigenlijk is het beter om die haren nu al te trekken, des te beter kan de oorcleaner daar komen waar hij zijn werk moet doen. Maar ja, als het oor al erg geïrriteerd is, kan je inderdaad beter even wachten.
gr.
Nicolette
Door 202spots
#38714
Misschien heeft iemand hier wat aan?
Van Mary Straus's website:
http://www.bowchow.com/specific.html
Mix 1 ounce witch hazel with 1 ounce aloe vera gel, then add a few drops of tea tree oil or lavendar oil (do not use tea tree or any other essential oil with toy breeds or cats). Use this mixture to clean the ears daily for three days, then weekly after that.
Blue Power Ear Treatment is a mixture of alcohol, boric acid powder and gentian violet. I have used this solution in combination with the one above with success in treating a long-term yeast infection. It dries the ear out which really seems to help stop the yeast from multiplying. It can be irritating to the ear, though, so I don't use it as frequently as recommended. I heard of one person using witch hazel and aloe in place of the alcohol for long term use with a Cocker Spaniel, who are very prone to yeast infections.
Mix 2 tablespoons apple cider vinegar (acetic acid) with one cup of water.
Mix equal parts of alcohol and white vinegar.
Mix 3/4 white vinegar with 1/4 water.
Mix 3/4 apple cider vinegar with 1/4 witch hazel. White vinegar may be the better choice for yeast.
Probiotic Powder or Acidophilus can be used both orally and in the ears to help clear up yeast infections.
For yeast infections, you can also use Monistat or Massengill Vinegar & Water Douche or other over-the-counter treatments for vaginal yeast infections in women. Apply creams gently using a Q-tip.
DermaPet® Ear/Skin Cleanser , which contains both Acetic Acid (vinegar) and Boric Acid, has been recommended for treating both yeast and bacterial infections of the ear.
Vodka/Boric Acid: Use an 8 oz bottle and fill with about 6-1/2 oz of vodka. Into the vodka put about a tablespoon of boric acid powder and shake vigorously. Make a saturated solution so keep adding the powder until it no longer dissolves. Squirt into the ear and massage, let them shake their heads, then wipe out with cotton pads. If there's a lot of gunk, do this twice a day. Works for sore ears and infection. Vodka is supposed to be less harsh than rubbing alcohol.
You should warm any solution you use to body temperature by immersing the bottle in a bowl of warm water. This makes ear cleaning much less aversive to the dog. Fill the ear with one of the above solutions and massage the ear canal, then let the dog shake out the excess. Wipe the ear with a cotton ball. You can also use a Q-Tip, but be careful not to go any further into the ear than you can see or you may cause damage. Clean daily for three days, then every other day for a week, then weekly after that.
Other things that have worked for some people include:

adding organic apple cider vinegar to their food (anywhere from 1/2 teaspoon to 1 tablespoon, depending on the size of the dog)
cleaning with olive oil (just on the cotton ball, not instilled in the ear)
supplementing with Noni Juice
treating the ear with acidopholus powder (just break open the capsule and sprinkle the powder in the ear after cleaning),
treating the ear with whole milk yogurt
acupuncture/acupressure.
Lavender essential oil can be effective against yeast, but should not be used straight, it is better to mix it with witch hazel or a carrier oil, and should not be used at all on cats, toy breed dogs, or very young puppies.
A fellow Shar-Pei owner was successful using Colloidal Silver to treat yeasty ears.
Another person added Ascorbic Acid (a form of vitamin C) to acidify the body and it helped clear up a yeast problem in the ears. If you try this, be sure to use Ascorbic Acid, and not one of the ascorbate forms of vitamin C, which are not acidifying. Also, increase vitamin C slowly, as too much will cause diarrhea.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#38725
oooo ja das echt amerikaans zelf oorcleaners maken ;D
De amerikaanse ami lijst waar ik lid van ben hebben ook allemaal van die recepten ;D
Door willy
#38749
Hoi,
Olijfolie is een goed middel, wordt in de homeopathie bij (lichte) aandoeningen vaak aangeraden. Je hoeft er niet teveel van te gebruik. 1/2 druppels is genoeg, even goed inwrijven door het oor (aan de buitenkant) te masseren.
Gr Willy
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#38828
[quote="sylvia"]
Ik gebruik wel altijd specicare oorcleaner van Leo (pharmaceuticals,niet Leo plat ;D )

[/quote]

Waar koop je deze cleaner??? Ben voor Bas ook al een tijd op zoek naar een goede oorcleaner. Hij heeft in het verleden vaak oorontsteking gehad (ws als gevolg van de demodexaanvallen) en tegenwoordig heeft ie gelukkig geen oorontsteking meer maar wel heeeel snel vieze oren waar heel gauw zo'n viezig luchtje af komt (moet je wel eerst de oren "open" doen en met je neus er boven hangen om het te ruiken :P) en ik krijg dit onvoldoende weg.Dus vandaar mijn vraag.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door