Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bernersennenfan
#385027
Heb deze topic gekopieerd uit de bibliotheek en ga hier morgen is mee naar de slager en poelier..en naar de markt donderdag.
Maar mijn vraag is, wanneer ik nu 's morgens smuldier compleet geef en 's avonds is deze maaltijden afwissel, bv dus 's morgens smuldier compleet 's avonds rundergehakt 200 gram met een compleet rauw ei en 200 gram koolvisfilet.
Volgende dag 's morgens compleet smuldier..'s avonds
200 gram kippenlever en 200 gram pens met wat gepureerde groenten en ga zo maar door..

Samenvattend..wanneer ik elke morgen compleet vers vlees voer van Smuldier, kan ik 's avonds naar mijn 'lekenmening' volledig variéren..of heb ik dat mis. :P
Ik heb begrepen uit deze topic dat je niet van 1 soort bv een halve kilo moet geven bij beginnend barfen, dus 200 gram van dit en 200 gram van dat..

Even voor de duidelijkheid; Ik heb 2 berners van allebei rond de 50 kilo..
Dus ze krijgen hier gemiddeld 900gram vlees per dag..

Graag jullie mening

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door bernersennenfan op ma 12 sep 2005, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#385071
bernersennenfan schreef: Heb deze topic gekopieerd uit de bibliotheek en ga hier morgen is mee naar de slager en poelier..en naar de markt donderdag.
Maar mijn vraag is, wanneer ik nu 's morgens smuldier compleet geef en 's avonds is deze maaltijden afwissel, bv dus 's morgens smuldier compleet 's avonds rundergehakt 200 gram met een compleet rauw ei en 200 gram koolvisfilet.
Volgende dag 's morgens compleet smuldier..'s avonds
200 gram kippenlever en 200 gram pens met wat gepureerde groenten en ga zo maar door..

Samenvattend..wanneer ik elke morgen compleet vers vlees voer van Smuldier, kan ik 's avonds naar mijn 'lekenmening' volledig variéren..of heb ik dat mis. :P
Ik heb begrepen uit deze topic dat je niet van 1 soort bv een halve kilo moet geven bij beginnend barfen, dus 200 gram van dit en 200 gram van dat..

Even voor de duidelijkheid; Ik heb 2 berners van allebei rond de 50 kilo..
Dus ze krijgen hier gemiddeld 900gram vlees per dag..

Graag jullie mening

Alvast bedankt!
Hoi,
Ik denk dat je je eerst beter moet inlezen in wat wel en niet te combineren.
's Ochtends Smuldier prima, kun je blijven doen.
Maar 's avonds moet je de verhouding calcium/fosfor aanpassen, dat houdt in dat je bot erbij moet geven anders lopen ze tekorten op.
Het gehakt uit je eerste maaltijd zou ik eruit laten en dat vervangen door bv. kipfilet of rundvlees. Koolvisfilet is prima in het begin.
Je tweede maaltijd is niet goed.
Pens geef je nooit tezamen met groente, maar ook niet tezamen met ander orgaan. Je kan pens geven met bv. wat spiervlees als kip/rund, maar dat is op zich wel zonde want het is al heel eiwitrijk op 1 maaltijd. Ik geef het als 1 maaltijd met wat bot erbij. Kippenlevers kun je ook combineren met spiervlees en een beetje groentemix.
De hoofdbasis van een maaltijd met groentemix is bv. verhouding 1/3 groentemix.

Als deze maaltijden goed gaan, kun je opbouwen met vlees/bot. Kippennekken zijn goed, evenals kipkarbo's, lamsrib en lamsschouderblad, kalfsstrotten, lamsstrotten en runder/kalfskraakbeen (gewone slager). De poelier op de markt verkoopt meestal ook kippennekken, de rest kun je kopen bij Islamitische slagers of slachthuis.
Uitbreiden van spiervlees: kip, rund, paard, kalkoen, lam, geit, vis (verhouding spiervlees/bot is gelijk dus geen bot erbij geven) als sardines, makreel, forel, wijting, konijn etc. Spiervlees is je hoofdbasis met bot (60% totaal).
Orgaan is maar 15%, dus hooguit 3 x per week. En in Smuldier zit ook veel orgaan, dus zou ik kiezen voor alleen maar lams- of runderpens als ik orgaan zou geven.

2% van 50 = 1 kilo per dag. 500 gr. op 1 barfmaaltijd is prima. Naar gelang verspilling energie etc. kun je dit opvoeren of minderen.

Misschien dat je hier vast wat aan hebt.

Hoe is je basis groentemix?
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 13 sep 2005, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#385088
barfje schreef: Hoi,
Ik denk dat je je eerst beter moet inlezen in wat wel en niet te combineren.
's Ochtends Smuldier prima, kun je blijven doen.
Maar 's avonds moet je de verhouding calcium/fosfor aanpassen, dat houdt in dat je bot erbij moet geven anders lopen ze tekorten op.
Het gehakt uit je eerste maaltijd zou ik eruit laten en dat vervangen door bv. kipfilet of rundvlees. Koolvisfilet is prima in het begin.
Mag ik vragen waarom ze gehakt eruit moet laten? wat is er mis met af en toe gehakt (behalve dat ongemalen vlees de voorkeur verdiend)?
Je tweede maaltijd is niet goed.
Pens geef je nooit tezamen met groente, maar ook niet tezamen met ander orgaan.
Huh? Sorry? waarom zou je pens nooit tezamen geven met groentes of ander orgaan? Pens combineert in mijn ogen juist perfect met groentes. En met ander orgaanvlees!
Je kan pens geven met bv. wat spiervlees als kip/rund, maar dat is op zich wel zonde want het is al heel eiwitrijk op 1 maaltijd. Ik geef het als 1 maaltijd met wat bot erbij. Kippenlevers kun je ook combineren met spiervlees en een beetje groentemix.
De hoofdbasis van een maaltijd met groentemix is bv. verhouding 1/3 groentemix.
Volgens mij komt dit allemaal niet zo krap hoor!
Orgaan is maar 15%, dus hooguit 3 x per week. En in Smuldier zit ook veel orgaan, dus zou ik kiezen voor alleen maar lams- of runderpens als ik orgaan zou geven.
Helemaal mee eens. Smuldier bevat inderdaad veel orgaanvlees en zelf hoef je dat dus eigenlijk niet meer te geven. Zelfs pens zou je weg kunnen laten, want bij mijn weten bevat Smuldier ook veel pens.

Volgens mij is het gewoon het gemakkelijkst om te kijken naar even alleen je zelf samengestelde maaltijden en de Smuldier even te vergeten (in je achterhoofd te houden). Je maakt gewoon een berekening van ongeveer 40% tot 60% rauwe vleesbotten,15% groentemix, 5% tot 10% tafelrestjes eventueel een % of 5 aan orgaanvlees (omdat er in Smuldier al zoveel orgaanvlees zit) en wat je overhoudt (ongeveer 20% a 25%) geef je spiervlees. Dan zit je volgens mij goed. En dan zou ik zelf zoveel mogelijk vleessoorten geven die niet in Smuldier zitten. Dus, 1 a 2 maaltijden per week vette rauwe vis, kalkoen, parelhoen, eend, lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees, konijn, etc. etc.
#385126
Lizzy schreef: Mag ik vragen waarom ze gehakt eruit moet laten? wat is er mis met af en toe gehakt (behalve dat ongemalen vlees de voorkeur verdiend)?Huh? Sorry? waarom zou je pens nooit tezamen geven met groentes of ander orgaan? Pens combineert in mijn ogen juist perfect met groentes. En met ander orgaanvlees! Volgens mij komt dit allemaal niet zo krap hoor!Helemaal mee eens. Smuldier bevat inderdaad veel orgaanvlees en zelf hoef je dat dus eigenlijk niet meer te geven. Zelfs pens zou je weg kunnen laten, want bij mijn weten bevat Smuldier ook veel pens.

Volgens mij is het gewoon het gemakkelijkst om te kijken naar even alleen je zelf samengestelde maaltijden en de Smuldier even te vergeten (in je achterhoofd te houden). Je maakt gewoon een berekening van ongeveer 40% tot 60% rauwe vleesbotten,15% groentemix, 5% tot 10% tafelrestjes eventueel een % of 5 aan orgaanvlees (omdat er in Smuldier al zoveel orgaanvlees zit) en wat je overhoudt (ongeveer 20% a 25%) geef je spiervlees. Dan zit je volgens mij goed. En dan zou ik zelf zoveel mogelijk vleessoorten geven die niet in Smuldier zitten. Dus, 1 a 2 maaltijden per week vette rauwe vis, kalkoen, parelhoen, eend, lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees, konijn, etc. etc.
Ik praat altijd puur vanuit wat ik zou doen. Smuldier Kip bv. is al gehakt op zich. Als je toch gaat overschakelen, zou ik beginnen met ongemalen vlees, de rest haal je al uit Smuldier en dat is al gemalen.

Pens is op zich heel eiwitrijk en voldoet aan een volledige spiervleesmaaltijd. Er wordt gezegd dat het voldoende is alleen bot toe te voegen om het calciumgehalte compleet te maken. Geen groentes omdat je altijd reststof hebt zitten in de pensspier. Op andere dagen is het dan makkelijker combineren met groentemixen. Op 1 volledige maaltijd van pens en ander orgaan als kippenlever kan een hond flink aan de race gaan. Die kippenlevers bv. kan je dan weer mooi in een groentemix mengen.
Het komt allemaal niet zo nauw, zeker wat de hoeveelheid groentemixen betreft niet. Vaak krijgen ze hier 's ochtends groentemix met wat orgaan, vis of spiervlees. Zit ik op 200 gr. mix en 150 gr. vlees. Is goed voor de lijn. ;D
Het blijft toch zelf uitvogelen waar jouw hond het 't beste op doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door