Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#38410
Whoofer moet (voor haar acute hernia met uitvalverschijnselen in achterhand) 3 kilo afvallen.

HOE? Ze krijgt al zo weinig!!!! Ze weegt nu 25 kilo en ze moet dus naar 22.

Ze krijgt nul komma nul granen.

Ze krijgt 's morgens 2 kippenvleugeltjes of parelhoenpootje/vleugetje of een stukje kipkarkas. Meer dan 150 zal het niet zijn.

Ze krijgt 's avonds haar groentemix (100 gram) en wat spier of orgaanvlees. Ik denk een totaal van 250 gram.

1 maal per week krijgt ze een klein kalfsbotje en 1 maal per week een lamsbotje (ribben). Da's dan extra op haar maaltijdje.

Da's toch allemaal niet teveel?! Als ik haar minder ga geven, dan krijgt ze toch niet voldoende voedingsstoffen?

Tja, en bewegen gaat momenteel natuurlijk niet..... Wat nu? Heeft iemand een idee?
Door Lizzy
#38417
Oh, ze krijgt als tussendoortjes alleen komkommer.

En, op het moment wel een multivitamine of spiruline/chlorella.
Gebruikersavatar
Door chooky
#38421
Is het de bedoeling dat ze voor altijd op een lager gewicht blijft of gaat het alleen om de periode dat ze moet herstellen?

Je kan het denk ik op twee manieren aanpakken. Of je gaat in totaal terug in de voedingshoeveelheid, maar dan krijgt ze inderdaad maar weinig, met eventuele honger en zo tot gevolg (of heeft whoofer sowieso altijd honger ;D) Je zou natuurlijk ook in plaats van de botjes ERBIJ, ze IN PLAATS VAN een gedeelte van de avondmaaltijd te doen. dan krijgt ze in ieder geval dezelfde hoeveelheid.

Je kan het ook à la Atkins aanpakken en dan is het aan jou om te kijken of je dit permanent of alleen tijdens de herstelperiode doet. Je moet dan de totale hoeveelheid koolhydraten (dwz ook groente) drastisch verminderen zodat ze in ketose raakt (maar ik zou niet weten wanneer honden in ketose raken, wie weet is ze dat al, gezien de geringe hoeveelheid koolhydraten die ze nu al binnenkrijgt) . Bij mensen is het zo dat je bij een hoeveelheid koolhydraten van minder dan 20 gram per dag in ketose raakt. Dit ligt bij de hond waarschijnlijk een stuk lager.
Ketose wil zeggen dat er overgeschakeld wordt van glucoseverbranding naar vetverbranding. Dit zijn twee verschillende stofwisselingen. Je zou dan bij benadering even moeten uitrekenen wat in de groentemix zit aan koolhydraten en ik zou dan niet meer dan 5 gram per dag geven (5 gram koolhydraten dus he ;D) Ik schat dat dit neerkomt op een ijsklontje per dag, maar misschien zit ik er naast. Voordeel is dat als ze in ketose is, dat ze dan een voortdurende vet-verbrandings-stofwisseling is, dus wie weet helpt het.
Maar het is natuurlijk wel een heel andere omschakeling, een hond die eerst 100 gram groente per dag eet en dan dit terug brengt naar een ijsklontje, of mensen waarvan het grootste gedeelte van hun menu bestaat uit koolhydraten die terug gaan naar 20 gram per dag.
Geef whoofer maar een dikke knuf!
groetjes Eva
Door Truus
#38422
Tjeetje ??? wat zou je nu nog moeten minderen :-\.
Ik zou het niet weten , volgens mij kan het niet minder.
Wel een gedoe zeg.
Succes met het rustig houden van Wooffer. Het moet nu allemaal eens wat rustiger worden bij jullie he. Het houdt niet op :(
Door Lizzy
#38478
Ik ook niet Truus!

Maar Eva, hoeveel koolhydraten zal er nu helemaal zitten in bladgroente (want zij krijgt geen groente met zetmeel)? En krijgt ze dan helemaal geen ontzettend honger? Of moet ik de hoeveelheid vlees dan verhogen? (ik ken Atkins niet echt).

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#38483
Lizzy, ik denk niet dat je het in de koolhydraten moet zoeken..dat is al minimaal.
Hoeveelheid drastisch terugbrengen (halveren?) en wat extra groenten (inderdaad met zo min mogelijk koolhydraat maar dat spreekt voor zich) of nog liever Fytomix!!
Door Lizzy
#38488
Paul_Barte schreef: Lizzy, ik denk niet dat je het in de koolhydraten moet zoeken..dat is al minimaal.
Hoeveelheid drastisch terugbrengen (halveren?) en wat extra groenten (inderdaad met zo min mogelijk koolhydraat maar dat spreekt voor zich) of nog liever Fytomix!!
Ook geen verkeerd idee Paul, om weer aan de Fyto/kruidenmix te gaan! Briljant eigenlijk!

Mmmm, was ik vandaag bij Tannetje... had ik mooi Kruiden/Fytomix van Carnibest (hoe heet het nou ook alweer van CB?) mee kunnen nemen.... Ik neem het volgende week wel bij haar mee!

Maar Paul, kan ik nu ongestraft NOG minder voer geven (tot ik Fytomix heb)? Ze krijgt al zo weinig.... Toch?

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#38492
Hoi LIzzy,

Ik weet niet of Tannetje 'inhoud boekmaag' op voorraad heeft anders moet je even bellen en het bestellen!!

Hoeveelheid terugbrengen is geen probleem. Woefie overleeft het wel ;)

Lady (de te dikke Doberman) van Diana heeft in die tijd maanden op een menu gestaan van 250 gram CB en 250 gram Fyto om op gewicht te komen.

Een Basset zal dit niet kunnen waarderen (LOL) maar als extra bewegen niet kan of niet mag heb je weinig keus meer.
Door Lizzy
#38496
Paul_Barte schreef: Hoi LIzzy,

Ik weet niet of Tannetje 'inhoud boekmaag' op voorraad heeft anders moet je even bellen en het bestellen!!

Hoeveelheid terugbrengen is geen probleem. Woefie overleeft het wel ;)

Lady (de te dikke Doberman) van Diana heeft in die tijd maanden op een menu gestaan van 250 gram CB en 250 gram Fyto om op gewicht te komen.

Een Basset zal dit niet kunnen waarderen (LOL) maar als extra bewegen niet kan of niet mag heb je weinig keus meer.
Hoi Paul, OK super. Dan ga ik het zo doen. Ik zal Tannetje bellen en vragen of ze dit voor me mee kan nemen. En dan ga ik de helft van haar voer geven + die mix. Da's natuurlijk pas volgende week.

Als Lady op 250 gram CB kan leven (tijdelijk dan he), dan kan Whoofertje ook nog wel wat minder vlees/bot eten! Bij elkaar krijgt ze natuurlijk toch zo'n 150 gram kippenvleugel/parelhoen in de ochtend en 150 a 200 gram vlees (of orgaanvlees of vlees+bot) en 100 gram groente.

Wat denk je, zal ik haar 's morgens 100 gram en 's avonds 100 gram vlees/bot gaan geven? En dan plus 100 gram groente?

Nee, ik denk inderdaad niet dat ze het leuk vindt.... ;D. Wat een pech!

Zit er trouwens geen koolhydraat in de boekmaag? Vast niet veel/nihil, toch?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 09 jan 2004, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#38498
Jolly schreef: Lizzy heeft Yalla geen fyto voor je?
Oh geen idee Jolly! Goed idee om dat even na te vragen bij Monique! Zit daar (Bibi) tegenwoordig wel of geen gemalen kippenbot doorheen?
Door Paul_Barte
#38499
De boekmaag bevat eigenlijk nauwelijks calorieen.

Zou inderdaad de laatste hoeveelheid gaan proberen. Honger zit vaker tussen de oren als tussen de hond ;)
Door Lizzy
#38500
Paul_Barte schreef: De boekmaag bevat eigenlijk nauwelijks calorieen.

Zou inderdaad de laatste hoeveelheid gaan proberen. Honger zit vaker tussen de oren als tussen de hond ;)
OK, cool. Dank je. Ehhh, is dat zo Paul? Ga jij het Whoofer uitleggen? ;D
Door Lizzy
#38517
Paul_Barte schreef: Bassets.......lust ze rauw ;D ;D ;D
OK, deal! Jij verteld het Whoof. Wat neem je mee? Een leger?

;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door