Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#384530
Vanmorgen heb ik geprobeert een mini-mix van wat groente voor Lhaki te maken (Ik had nog wat wortel,venkel en een beetje paprika) Nou heb ik alleen een keukenmachine met zo'n draaiend mes en het bleef wel heel erg grof. Een sapcentrifuge heb ik wel en daar kwam een mooi sapje uit. Lhaki eerst een beetje op een lepeltje gegeven. Ik dacht dat hij het niet lekker zou vinden maar smek smek. Heb het bij de energique gedaan, want het was maar een paar lepels. Kan dit zo? En is er een manier om een minder groffe mix te maken of hoeft het helemaal niet zo fijn?
Verder wil ik Lhaki deze week - ook voor de eerste keer- een ei gaan geven. Ik las ergens in de bieb dat je het eiwit een beetje moet laten stollen of is dat 'oude info?'.
Door Lizzy
#384533
jon schreef: Vanmorgen heb ik geprobeert een mini-mix van wat groente voor Lhaki te maken (Ik had nog wat wortel,venkel en een beetje paprika) Nou heb ik alleen een keukenmachine met zo'n draaiend mes en het bleef wel heel erg grof. Een sapcentrifuge heb ik wel en daar kwam een mooi sapje uit. Lhaki eerst een beetje op een lepeltje gegeven. Ik dacht dat hij het niet lekker zou vinden maar smek smek. Heb het bij de energique gedaan, want het was maar een paar lepels. Kan dit zo? En is er een manier om een minder groffe mix te maken of hoeft het helemaal niet zo fijn?
Verder wil ik Lhaki deze week - ook voor de eerste keer- een ei gaan geven. Ik las ergens in de bieb dat je het eiwit een beetje moet laten stollen of is dat 'oude info?'.
Ja, je kunt dit zo geven hoor. Het beste geef je inderdaad het sap maar ook de pulp uit de sapcentrifuge. Want het gaat er dus om dat alle plantencellen kapot worden gemaakt. Want een hond kan dat namelijk niet zelf, plantencellen kapot maken/verteren. Dus moeten wij dat voor hen doen. En dus is grof gemalen niet voldoende.

Nu zegt Eliasen dat als je de gemalen groente mengt met pens dat de bacterieen in de pens de plantencellen voorverteren. Je zou dus je groentemix kunnen mengen met pens.

Ei mag je rauw geven, met schil en al. Een heel ei heeft gewoon een perfecte samenstelling! Het eiwit bevat een stofje die de opname van een vitamine B tegen gaat maar deze zelfde vitamine B is in grote mate aanwezig in het ei-geel. Het eigeel + eiwit bevat veel fosfor, de schil bevat weer veel calcium. Al met al een perfect hapje!

Je kunt gerust een rauw ei of 2 per week voeren. En als ze de schil niet opeten: ook goed.

Overigens raad ik je aan het ei buiten te geven. Honden weten namelijk precies wat ze met een ei moeten doen. Blijkbaar zit dat in de genen opgeslagen. Ze laten het ei namelijk direct op een harde ondergrond vallen zodat ze het leeg kunnen lebberen!
Door jon
#384558
Bedankt Lizzy, goh wat gaat dat hondje gevarieerde maaltijden krijgen. Kan ik trouwens bij de slager gewoon om pens vragen of moet dat vuile pens zijn/kan Rodi pens bijvoorbeeld ook???? En is pens met groente en ei dan samen goed voor 1 maaltijd. (gut ik weet ook niks he?) :)
Laatst gewijzigd door jon op ma 12 sep 2005, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#384564
jon schreef: Bedankt Lizzy, goh wat gaat dat hondje gevarieerde maaltijden krijgen. Kan ik trouwens bij de slager gewoon om pens vragen of moet dat vuile pens zijn/kan Rodi pens bijvoorbeeld ook???? En is pens met groente en ei dan samen goed voor 1 maaltijd. (gut ik weet ook niks he?) :)
Ja, leuk he! (dat lekkere gevarieerde eten). Bij de gewone slager hoef je niet aan te komen met de vraag voor pens. Dat hebben ze niet, mogen ze ook niet verkopen. Je kunt het wel bij Islamitische slagers vragen (om vuile pens vragen!) en bij slachterijen (kleine), maar veel dierenwinkels verkopen penslappen of pens in bakjes. Ik geef zelf de voorkeur aan lappen pens omdat ik niet van gemalen vlees houd (en in de bakjes zit gemalen pens).

Maar goed, pens (lapjes of gemalen, maakt op zich niet uit, behalve dat grotere stukken minder snel passeren) + groente + eitje: dat is een prima maaltijd zo voor 1 a 2 keer per week! Eventueel zou je er ook nog een lekker botje achteraan kunnen geven. Hoeft niet, kan wel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 12 sep 2005, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door