Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#383306
Hey!

Eerst en vooral ben ik er al 200% zekler van dat vers vlees het beste is voor een hond maar vraag me toch iets af over brokken:

In doe nu al 2 jaar stage bij een da en vaak komen daar gevallen (honden of katten) die volledig hersteld zijn na een speciaal brokken dieet. Hiermee bedoel ik dus bijvoorbeeld honden/katten met huidproblemen die volledig genezen zijn, of nier -en leverproblemen, diarree,...
Dan vraag ik me eigenlijk af: hoe komt het dan dat deze honden/katten toch weer herstellen?

Of zijn deze brokken maar een tijdelijke "oplossing"?

En dan nog iets: hoe komt het dat honden/katten (ondanks dat ze brokken eten) er toch nog mooi glanzend uit zien?
Onlangs was er een doberman van ik dacht 7 jaar oud. Hij was mooi slank, glanzend en haar prachtige tanden! Dan vraag ik me ook af: hoe komt het dat ze zo "mooi" zijn ondanks dat ze brokken eten?

Tja, dat zijn gewoon dingen die ik me afvraag...
#383388
Sofie schreef: Hey!

Eerst en vooral ben ik er al 200% zekler van dat vers vlees het beste is voor een hond maar vraag me toch iets af over brokken:

In doe nu al 2 jaar stage bij een da en vaak komen daar gevallen (honden of katten) die volledig hersteld zijn na een speciaal brokken dieet. Hiermee bedoel ik dus bijvoorbeeld honden/katten met huidproblemen die volledig genezen zijn, of nier -en leverproblemen, diarree,...
Nierproblemen en leverproblemen genezen niet van brokken. Ze ondersteunen het proces. Maar er zit niets in brokken dat nou zo bijzonder is dat de nieren er van genezen en er zit niets in brokken dat je zelf niet na kunt bootsen met rauwe/verse voeding. Voorbeeld: er zijn brokjes tegen blaasgruis: vergeet ten eerste niet dat blaasgruis ontstaant 'dankzij' brokken. En wat de ene brok veroorzaakt, daar is weer een ander brokje voor om het op te lossen. Neem brokjes tegen blaasgruis struviet. Die verzuren de urine. Nou ja, dat kun je zelf ook hoor, met vitamine C en cranberry! Je hebt ook blikvoer voor honden en katten met kanker. OK, laat ik maar ophouden.....
Dan vraag ik me eigenlijk af: hoe komt het dan dat deze honden/katten toch weer herstellen?

Of zijn deze brokken maar een tijdelijke "oplossing"?
Zie boven dus. Je zou eens etiketten van dieet-voeders moeten gaan bestuderen. Dat is zeer boeiend. Ik was gisteren bij de DA met Brutus. Hij heeft artrose. De DA zei me dat er speciale brokken waren voor honden met artrose. Ik vroeg haar wat daar dan zo speciaal aan was. Grappig genoeg weet geen enkele DA direct antwoord op z'n vraag! Ook zij niet, in dit geval. Maar daarna zei ze "ik denk dat er glucosamine in zit". Zo is het maar net. Maar glucosamine kan ik eenvoudig zelf toevoegen hoor.
En dan nog iets: hoe komt het dat honden/katten (ondanks dat ze brokken eten) er toch nog mooi glanzend uit zien?
Onlangs was er een doberman van ik dacht 7 jaar oud. Hij was mooi slank, glanzend en haar prachtige tanden! Dan vraag ik me ook af: hoe komt het dat ze zo "mooi" zijn ondanks dat ze brokken eten?
En zijn ze dat ook nog als ze een jaar of 12 zijn, die katten? Of zijn ze dan al dood aan nierproblemen? Je zou jezelf eens afmoeten vragen waarom de gemiddelde leeftijd van de kat 12 jaar is.....

En mijn opa rookte, dronk behoorlijk (jenever en bier) en is 91 jaar geworden.
Tja, dat zijn gewoon dingen die ik me afvraag...
Weet je zeker dat je hier zelf echt wel achter staat?
Eerst en vooral ben ik er al 200% zekler van dat vers vlees het beste is voor een hond maar vraag me toch iets af over brokken
#383893
Ik ben sinds kort ook overgestapt van brokken op kvv en ben erg tevreden.
Ik gaf mijn honden al jaren brokken en ze hebben er altijd vreselijk mooi uitgezien, glanzen, mooi strak in het vel(maar dat kwam ook door training) niet stinken, niet veel verharen, geen vlooien etcetc en ziek waren ze ook nooit...MAAR!!!! ik had met mijn reu een groot probleem en dat was dat er bijna geen 1 brok was waar meneertje geen diaree van kreeg.
Ik heb voor hem 3 jaar lopen zoeken naar de juiste brok (nooit stil gestaan bij kvv) en uiteindelijk vond ik een brok van Vobra, die aardig goed was en waar hij aardig mooi van poepte.
Alleeen helaas kreeg hij er tot 2 keer toe blaasgruis bij (1e keer bij een andere brok overigens)en ja van die dieetbrokken kreeg hij dus ook weer diaree, nou geloof me dan baal je van elke brok die er op aarde is hoor!
Ook al zagen mijn honden er dan goed uit, dit kon zo niet.
Toen ben ik hier gekomen, meteen overgestapt, shanden is van zijn blaasgruis af en zijn darmproblemen......Volgens mij zegt dit genoeg na al die jaren...!!
Laatst gewijzigd door Daisy75 op zo 11 sep 2005, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#383934
Sja....zo zijn er wel brokken tegen van alles en nog wat inderdaad. Weer een handige manier om geld te verdienen.

Weet nog toen mijn poesje Summer blaasontsteking had. Mijn toenmalige partner was met haar naar de DA geweest en kwam terug met een mega zak speciale brokken. Ik zoeken op internet naar speciale (natuurlijke) voeding voor katten met nier- en blaasproblemen. Een van de eerste dingen die ik tegenkom is dat met name granen taboe zijn, omdat de nieren daar te hard voor moeten werken omdat het allemaal weer kwijt te raken. En wat is het hoofd bestanddeel van die brokken?? Juist, granen. Om doodziek van te worden. Nu is Summer helaas geen barfertje, dus ik heb die zak maar gebruikt.

En dat het ene dier er gezonder uitziet dan het andere dier dat brokken eet. Ik denk dat het voor een belangrijk deel ook genetisch bepaald kan zijn. Mijn schoonouders hebben een kat die van een boerderij vandaan komt. Diertje eet al 12 jaar brokjes en ziet er geweldig uit, mankeert nooit wat en heeft prachtig wit gebitje. Stamt uit een generatie van boerderijkatten.
Summer daarentegen, stamt van een generatie huiskatten, die allemaal met brokjes en blikvoer zijn gevoed. Ik kan me zo voorstellen dat dat genetisch toch aardig wat schade toebrengt voor het nageslacht.
#383974
Ik heb zelf alleen maar slechte ervaringen met de speciale brokken van de da.

Mijn oudste hond ,Jory, kwijlde bij tijd en wijle. En niet zo'n beetje ook, hele plasjes kwijl lagen er. Ze zou misselijk zijn, en dat zou aan het voer liggen. Hypoallergene brokken gekregen, hielp geen zier, bijkomend probleem, ze verrekte ineens van de jeuk! :o Ging bij mij er ineens een lampje branden toen ik een verband zag: ze was misselijk, maar dat kwam van de Rimadyl.

Sanne, mijn andere hond was 4 jaar toen ze nierproblemen kreeg. Natuurlijk ging ik dieetbrokken geven. 2 Jaar verder: een hond zonder fut, geen uithoudingsvermogen, totaal geen ondervacht meer, zelfs kale plekken op de hielen, op de vouw van haar oren zag je huid, bij het minste zuchtje wind zag je overal haar huid. Ik had al een paar keer gevraagd of zo'n jonge ,actieve hond wel genoeg binnen kreeg met die nierdieetbrokken. Er zouden hoog verteerbare eiwitten in zitten, dus dit was zo wie zo beter als andere brokken. Toen er ook nog een darmproblemen bij kwamen, moest ik opeens overschakelen naar hypoallergenebrokken. Dat van die verlaagde hoeveelheid eiwitten was nu toch achterhaald. Dit had geen enkel effect op haar darmen. Toen ben ik zelf overgeschakeld op kvv. Eerst eend/rijst ivm mogelijke allergie. De tweede dag meteen perfecte ontlasting, met een paar weken begon er pleks gewijs overal ondervacht te komen. En ze kreeg weer energie!
We zijn in februari hiermee gestart en ondertussen staat ze volledig op barf. Ik heb het idee dat de vacht nog steeds aan het verbeteren is, en het belangrijkste,ik heb mijn oude ondeugende, energieke hond weer terug!
#384404
Lizzy schreef: Weet je zeker dat je hier zelf echt wel achter staat?
Bedoel je of ik zeker ben dat vers vlees het beste is? Ja natuurlijk! Alleen al door de verhalen die ik hier hoor en als ik kijk hoe Lady nog mooier en gezonder is geworden...geen twijfelen aan/

Maar ik vroeg me dat over die 'speciale brokken' gewoon af. En daar heb ik nu antwoord op!

Thanks!
#384411
Sofie schreef: Bedoel je of ik zeker ben dat vers vlees het beste is? Ja natuurlijk! Alleen al door de verhalen die ik hier hoor en als ik kijk hoe Lady nog mooier en gezonder is geworden...geen twijfelen aan/

Maar ik vroeg me dat over die 'speciale brokken' gewoon af. En daar heb ik nu antwoord op!

Thanks!
haha ja je kreeg meteen wat mooie voorbeelden he...is wel mooi hier he al die mensen met die ervaringen, ik lees me rot hier, super ;)
#385025
KayleighShanden schreef: haha ja je kreeg meteen wat mooie voorbeelden he...is wel mooi hier he al die mensen met die ervaringen, ik lees me rot hier, super ;)
Jep ik dus ook! Zonder dit forum zou ik voortdurend met mijn mond vol tanden staan...nu kan ik me ten monste verdedigen...Alleen met da' is het nog moeilijk!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door