Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#382093
Omdat ik met mijn Belgische dierenarts in dispuut wat over de geldigheid van Nobi-Vac DHPPI, heb ik weer contact gehad met Intervet.
Hier is hun antwoord:

Geachte mevrouw Meijer,
in Nederland is de drie jaar immuniteitsduur voor de parvo- adeno- en hondenziektecomponent geregistreerd en geaccepteerd door dierenartsen, kennelhouders en wetenschappers. Hoe de situatie in België precies is weet ik niet. Vandaar dat ik uw mail doorstuur naar mijn collega's van Intervet België met het verzoek aan hen naar u te reageren.

Als je dus het combi-vaccin kiest, is vaccineren 1x per 3 jaar dus voldoende en moet dat worden geaccepteerd daar waar men om geldige entingsbewijzen vraagt.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#382099
Zooo, dAt is snel! En goed nieuws! Nu hoop ik dat ze eens een mailing rond gaan sturen naar pensions, hondenscholen en dierenartsen. Want daar druppelen dit soort dingen niet door en eisen ze nog steeds 1 maal per jaar entingen (de meeste, niet allemaal).
Door Jolly
#382111
uitprinten en overal bij Da's onder hun neus douwen, owww die gaan hun inkomsten dan heel erg zien kelderen, vooral ook met de rabies die niet meer elk jaar hoeft.

alles dus 1 x in de 3 jaar , perfecto.
Door Daisy75
#382239
oebaya schreef: Omdat ik met mijn Belgische dierenarts in dispuut wat over de geldigheid van Nobi-Vac DHPPI, heb ik weer contact gehad met Intervet.
Hier is hun antwoord:

Geachte mevrouw Meijer,
in Nederland is de drie jaar immuniteitsduur voor de parvo- adeno- en hondenziektecomponent geregistreerd en geaccepteerd door dierenartsen, kennelhouders en wetenschappers. Hoe de situatie in België precies is weet ik niet. Vandaar dat ik uw mail doorstuur naar mijn collega's van Intervet België met het verzoek aan hen naar u te reageren.

Als je dus het combi-vaccin kiest, is vaccineren 1x per 3 jaar dus voldoende en moet dat worden geaccepteerd daar waar men om geldige entingsbewijzen vraagt.
gr.
Nicolette

Dit is zeker niet bekend bij dierenartsen hier he??
Door conleeuw
#382317
let wel op dat de rabies inenting die meerdere jaren geldig is alleen van nobivac is, mijn hond is met Vanguard gedaan en die moet wel over een jaar weer. Ook de coctail waarnaar verwezen wordt is van nobivac.
Dus het is niet zo simpel dat als je hond ingeent is dan is het drie jaar geldig.
Ik neem ook aan dat de reactie van de fabricant ook refereert naar de nobivac en niet andere merken/
Door Truus
#382321
conleeuw schreef: let wel op dat de rabies inenting die meerdere jaren geldig is alleen van nobivac is, mijn hond is met Vanguard gedaan en die moet wel over een jaar weer. Ook de coctail waarnaar verwezen wordt is van nobivac.
Dus het is niet zo simpel dat als je hond ingeent is dan is het drie jaar geldig.
Ik neem ook aan dat de reactie van de fabricant ook refereert naar de nobivac en niet andere merken/
Des te meer een reden om jouw D.A. hier over in te lichten. Onze D.A. is wel over gegaan op nobivac hierdoor.
Door oebaya
#382356
Nobivac had in België zijn bijsluiters aangepast, maar ja die lees je als ervaren dierenarts niet meer, een bijeenkomst gehouden voor dierenartsen met de nodige professoren die één en ander uitlegden.
Maar wat daar gezegd werd m.b.t. de immuniteit van oudere dieren, had mijn dierenarts kennelijk geïnterpreteerd als voor alle dieren.
Hier is trouwens de Belgische tekst voor de Belgische Barfplaats lezers:
Geachte mevrouw,
Met ingang van 11/4/05 werd voor Nobivac DHPPi de immuniteitsduur voor 3 jaar goedgekeurd door de Belgische overheid wat betreft de componenten hondenziekte, hepatitis en parvo.
De informatie op de bcfi-website is dus correct.
De lotnummers 005301C en 005307B die sinds de goedkeuring in de handel gebracht werden bevatten reeds op de bijsluiter de vermelding van 3 jaar immuniteitsduur.

Intervet Belgium heeft in het voorjaar van 2005 een serie voordrachten voor Belgische dierenartsen georganiseerd over vaccinatieschema's bij hond en kat, met als sprekers Prof. Dr. H. Nauwynck voor de nederlandstaligen en Prof. Dr. E. Thiry voor de franstaligen.
Beide professoren hebben bij die gelegenheid vermeld dat de geregistreerde immuniteitsduur zoals vermeld op de bijsluiter, in de meeste gevallen kan toegepast worden. Prof. Dr. E. Thiry maakte wel de bedenking dat voor oude honden, zoals bij oude mensen, het immuunsysteem misschien niet meer zo efficiënt werkt, zodat daar misschien terug meer frekwent zou kunnen gehervaccineerd worden, maar dit is een zuiver theoretische benadering, die naar mijn weten niet ondersteund is met gepubliceerde wetenschappelijke informatie. Evenmin heeft Intervet proeven gedaan bij geriatrische honden die het tegendeel bewijzen.
En verder heb ik mijn dierenarts meteen even info gestuurd over de titerbepalingen zoals Tannetje die doet. Misschien ook meteen aan je dierenarts geven. Heeft hij een mogelijkheid om zijn inkomsten op peil te houden. Ik betaal graag jaarlijks voor zo'n bepaling i.p.v. er jaarlijks chemische rotsooi in te moeten stoppen. Hier is de link naar de site van de fabrikant van die titerbepalingen: http://www.biogal.co.il/index.html
gr.
Nicolette
Door oebaya
#382357
Lupa schreef: het probleem is wel dat ze bv met de rabbies inentingen niet rekenen bv naar 3 jaar terug.
dat zal dus ook met de gewone inentingen ook zo gaan.
bv lupa heeft vorige jaar rabbie gehad ze moet voor herhaling in oktober, volgens de burocraties moet ik haar dus wel laten prikken en pas dan is het 3 jaar geldig >:(
Lupa, waar is je hond vorig jaar dan mee geënt? Als het Nobiv-Vac is geweest, dan moet je gewoon van de dierenarts eisen dat hij de datum aanpast.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#382390
Lupa schreef: met nobivac, en ik ben a naar 3 da gegaan geen enkele wil de dat aanpasen, dus heb ik het zelf gedaan, ik ga niet mijn hond spuiten alleen door een stommem brurocratische papiertje
Groot gelijk, zou ik ook gedaan hebben.Maar fout zat je dierenarts al, want vorig jaar was de enting ook al 3 jaar geldig.
gr.
Nicolette
Door irmaa
#382591
Hoi,
heeft iemand hier nou echt kijk op.. ik bedoel, wat is nou geldig en wat niet . Zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.
Vond het altijd al vreemd dat we de honden zoveel moesten enten (alhoewel mijn oude dierenarts het allemaal maar onzin vond. ;) Dat enten bedoel ik.
Weet wel dat er in de VS nu echt een ander protocol gehanteerd wordt. Hoe is het hier met de reguliere entingen misschien kan Tannetje hier wat over zeggen?
Dit ook omdat ik een teef wil laten dekken, is het verstandig om nou wel of niet te enten??
Zo langzamerhand krijg ik de kriebels van al dat enten.. maar ja.. je wilt geen risico lopen..
Mijn oude honden en katten ent ik al jaren niet meer en doen het prima ;-)
gr irma
Laatst gewijzigd door irmaa op do 08 sep 2005, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ike
#382618
Ike is vorig jaar geent tegen rabies en dit jaar hoefde dat dus niet vlgns de da en hij heeft de datum van vorig jaar plus de datum over twee jaar (wanneer hij dus weer geent moet worden) in het paspoort gezet.
Door irmaa
#382627
Lupa schreef: ik begrijp het ook langzaam hand niet meer :'(
Gelukkig....... ik ben niet de enige die het niet meer kan volgen wat wel en wat niet en wanneer wel en wanneer niet ;D
Ben er van overtuigd dat e.a. veel minder kan.want dat doe ik met de oude dieren al zolang..
Maar wat dan en welke bij bijv. fokteven en jonge honden??
gr Irma
Door Doedels
#382705
irmavgog schreef: Maar wat dan en welke bij bijv. fokteven en jonge honden??
gr Irma
Ik heb geen ervaring met fokken. Maar de fokker van mijn honden doet alleen puppy entingen en daarna wordt er nooit meer geënt. Alleen rabiës voor show- of fokhonden die naar het buitenland gaan. Ze fokt al tientallen jaren en alles is gezond.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door