Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Branka
#381294
Ik wil mijn katten graag (meer) versvoer geven. Kvv van Prins werd niet erg enthousiast gegeten. Sterker nog, liever niet dan wel.
Runderhart (ingevroren gekocht) werd ook al niet enthousiast ontvangen. Net zoals het ingevoren kippenvlees (gehakt) dat ik bij Ranzijn had gekocht.De heren leken niets dat min of meer vers is te willen eten.
Tot ik voor mijn verjaardag kipsateh voor op de bbq maakte en kleine stukjes vlees en die taaie vliesjes bij hen in de bakjes mikte dat werd wel weer gegeten.
Ik twijfel op het moment om eens een kipfilet te kopen en daar wat stukjes aan ze proberen te voeren. Maar als ze het niet eten zit ik dus met die kip, want zelf eet ik het niet.
Verder vraag ik mij af of ik het het beste helemaal rauw kan geven of toch moet koken. Dat lees je n.l. op forums/prikborden over katten.

Gisteren nog maar eens een tussenstap. Een blikje sardientjes. Allebei 2 in hun bakje en buiten eraan snuffelen geen interesse. Dus uit elkaar getrokken met 2 vorken onder grote belangstelling van de heren. 1 een beetje gepest door een vork te laten ruiken en tegen zijn neus aan te tikken. Hij likte zijn neus tijden af en heeft daarna wel wat gegeten.
De ander dus niet, die at liever het restje brokjes op dat er nog stond.
Uiteraard geen nieuwe brokjes gegeven en vanochtend was een deel van de sardientjes op.

Ik heb sterk het gevoel dat mijn katten een gevalletje: wat de boer niet kent, eet ie niet zijn en bovendien ook flink dwars....
Help! Hoe pak ik het aan om ze toch vers te laten eten?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381366
Het kan twee kanten opgaan met katten die aan blik en brok (en de mega hoeveelheden smaak en geurstoffen) gewend zijn. Of ze stappen zonder problemen over op vers, helaas is dat de minderheid, of ze weigeren het gewoon.
Bij dat laatste dan zul je iets meer moeite moeten doen, en in sommige gevallen zul je het zelfs uiteindelijk moeten opgeven, en het wil ook nog wel eens dat als je het dan een half jaar later weer aanbied dat ze het dan wel eten.

er staan in het kattenforum heel veel tips wat je allemaal kunt doen, overgieten met een vleesbouillon, een weinig verhitten en nog veel meer tips.
Inprincipe is het zeker de bedoeling dat het voer rauw gegeven wordt en niet gekookt.
Door Mevroi Kruim
#381490
Ja, katten ... ze hebben het maar zwaar met het opvoeden van hun mensen, die snappen ook nooit wat ;D ;D ;D
Ik ben van het gemene soort dat katten rustig eens een paar maaltijden laat overslaan, en van gejengel, gemekker en gezeur ben ik ook niet onder de indruk. Maar mijn katten zijn en waren niet te dik, dan loop je minder risico op hyperlipidemie.
En het wennen heb ik gedaan door hun brok te mengen met kleine beetjes vers, en dat dan steeds op te voeren. Het is niet ideaal, brok en vers mengen, maar voor katten volgens mij welhaast noodzakelijk.
Runderlever of -hart vinden mijn katten ook niet geweldig, kalfslever en lamshart eten ze veel liever, maar het standaardvoer is kip. Met af en toe een visje (sardien), runderpoelet, stukkie konijn als ik het kan krijgen, en da's het wel. Heel veel afwisseling zijn ze falikant tegen, maar ze zijn op kip al zoveel gezonder dan vroeger op brok, da's echt niet te geloven.
Door Branka
#381581
Tja, ik ben dus ook van het gemene soort ;). Ik heb die sardientjes tot vanavond laten staan. Verder hebben ze dus niets anders gekregen.
Twijfelde om ze nog even te laten staan. Maar er was uiteindelijk toch ruim 3/4 op.
Dus iets anders neer gezet: blikje tonijn op water. Heren snuffelden en keken vervolgens met een blik van "wat heeft ze ons nu weer durven voor te zetten".
Jammer, maar hier doen ze het dus maar mee. Ik merk morgen wel wat ze er van hebben gegeten.
Gejengel merk ik vrij weinig van. Het zijn meer types van stil protest: zwaar beledigde blikken en weigeren te eten in mijn bijzijn. Dat doen ze zo wie zo gedoseerd, bakjes gaan nooit achter elkaar leeg.
Verder denk ik dat ik morgen dan toch maar even een kipfilet koop. Kijken of ze dat willen eten.
Door Branka
#381827
De eerste overwinning: de bakjes tonijn in water waren vanochtend op. Sterker nog, schone bakjes.
Gisteravond meende ik al te zien dat er een paar hapjes waren genomen, maar zeker was ik niet daarvan. Maar ze hebben het dus duidelijk opgegeten.
Ze hadden ook weinig keuze aangezien ik geen brokjes had neergezet.
Vanochtend heb ik een kleine portie brokjes gegeven en daar vielen ze op aan. Na mijn werk ga ik kipfilet halen en nog wat blikjes vis. En dan vanavond kijken of ze kip eten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381940
Branka schreef: De eerste overwinning: de bakjes tonijn in water waren vanochtend op. Sterker nog, schone bakjes.
Gisteravond meende ik al te zien dat er een paar hapjes waren genomen, maar zeker was ik niet daarvan. Maar ze hebben het dus duidelijk opgegeten.
Ze hadden ook weinig keuze aangezien ik geen brokjes had neergezet.
Vanochtend heb ik een kleine portie brokjes gegeven en daar vielen ze op aan. Na mijn werk ga ik kipfilet halen en nog wat blikjes vis. En dan vanavond kijken of ze kip eten.
Ik zou niet te vaak tonijn aan je katten geven , doe dan liever sardientjes
Door hamada
#381962
veel katten schijnen de honden eend/rijst versie van CB lekker te vinden.
Prince is via die versie op verschillende hondenversies terechtgekomen en hij eet er erg goed van ;D
De kip/rijst doet het ook heel goed bij hem.
Door Branka
#382334
De heren blijven mij verbazen. Vanavond kipfilet. En dat is er dus bij m.n. Tommie goed in gegaan. Het lijkt dus de goede kant op te gaan.

Ik zal zeker oppassen met tonijn. Las op de verpakking ook dat daar zout in zit, dus vermoed dat dat het gene is dat niet goed is. Maar ook wat ze vermoedelijk er lekker aan vinden.
Morgen maar weer eens sardientjes proberen.
Door Borke
#383537
Volgens mij kan je het gemakkelijker proberen als je ook een hond hebt, want een hond lust toch bijna alles en eet met plezier de restjes op die de kat een halve dag laat staan, andrs gooi je dus heel veel weg....

Billinghurst beschrijft in zijn BARF boekje (interessant boekje voor de kattenmensen) dat je gewoon moet volhouden en blijven aanbieden.
Met kvv voor Franny is dat inderdaad de manier waarop het mij uiteindelijk gelukt is.
Door Borke
#383698
Nelly schreef: Zo ging het hier ook, wat de (oude) katten niet aten ging naar de honden.
Eerste voorwaarde om een kat van brokken over te zetten naar vers: een hond hebben ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door