Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door peerle
#379833
Hallo,

Een vriendin van mij heeft een tijdje geleden een zwerfkat in huis genomen, dus natuurlijk ben ik meteen op haar in beginnen praten over vers voer en zelf samenstellen ;D. Aangezien ik er met haar al over had gepraat als het over mijn hond ging, wist ze al wel dat dit het beste voor de kat zou zijn, en dat als ze eerst een jaar whiskas gaf het risico groter werd dat de kat niks anders meer wilde eten.
Dus krijgt ze af en toe kippenek, en we hebben ook vlees -en groentemix volgens de kattenpercentages gemaakt, waar eierschaal in zit. Maar nu wil ze (de kat, niet mijn vriendin ;) )van kippevleugels en rundsstaarten het bot/kraakbeen niet opeten, dus krijgt ze te weinig calcium binnen. Nu is mijn vraag dus: waar kan je beendermeel kopen om in de vlees -en groentemix te doen ? Is alle beendermeel hetzelfde (100% gemalen bot) ? Is het beendermeel dat je aan je kat zou geven hetzelfde als het beendermeel dat je in een tuinspeciaalzaak kan kopen (bv. voor als starter op de composthoop) ?
Laatst gewijzigd door peerle op za 03 sep 2005, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#379852
Groenten zijn niet nodig voor katten hoor, die eten ze in de natuur ook niet (katten laten meestal de maag van de prooi liggen).
En beendermeel is meestal van verhitte beenderen dus geen goed alternatief voor botjes. Dat uit de tuinzaak zou ik zeer zeker niet geven, je weet niet wat daar in zit en het is niet voor consumpie beodled.
Ik maal de botten van de kip in een vleesmolen (nr 8) nadat ik het vlees eraf gehaald heb en in grote stukken gesneden. Dat gaat zonder problemen naar binnen. Runderstaart is behoorlijk hard, daar hebben mijn honden nog moeite mee dus laat staan een kat. Als je dat wilt geven zou ik het ook malen.
Door peerle
#381320
goed, beendermeel uit aveve ofzo is dus geen consumptie-beendermeel. Heb daarstraks nog iets gelezen, een soort calcium dat je bij de drogist kan kopen, voor vrouwen met osteoporose. Is dat dan een goeie bottenvervanger ?
Mijn vriendin (en ik ook) hebben geen vleesmolen, en zitten ook niet echt in het financiële schuitje koop-maar-op ::), dus kan je alleen heel kleine kippebotjes malen...niet eens van vleugeltjes, dat lijkt me al te moeilijk met een gewone mixer...de kat eet enkel het bot van kippenekken 'zo' op.
Ik dacht gewoon zo: als je enkel maar kippebotten geeft, is dat dan niet wat eenzijdig (in verschillende soorten botten zitten toch ook verchillende soorten voedingsstoffen ?) ?
Door Lizzy
#381322
peerle schreef: goed, beendermeel uit aveve ofzo is dus geen consumptie-beendermeel. Heb daarstraks nog iets gelezen, een soort calcium dat je bij de drogist kan kopen, voor vrouwen met osteoporose. Is dat dan een goeie bottenvervanger ?
Mijn vriendin (en ik ook) hebben geen vleesmolen, en zitten ook niet echt in het financiële schuitje koop-maar-op ::), dus kan je alleen heel kleine kippebotjes malen...niet eens van vleugeltjes, dat lijkt me al te moeilijk met een gewone mixer...de kat eet enkel het bot van kippenekken 'zo' op.
Ik dacht gewoon zo: als je enkel maar kippebotten geeft, is dat dan niet wat eenzijdig (in verschillende soorten botten zitten toch ook verchillende soorten voedingsstoffen ?) ?
Ja, op zich zou je liever hebben dat ze ook andere botten eten. Maar als je met vlees en spiervlees en vis voldoende afwisselt, dan kan het geen kwaad om alleen kippenbotten te gebruiken. Overigens zou ik eierschaalpoeder gebruiken als vervanging. Je kunt ook een calcium preparaat bij de drogist halen. Calciumcarbonaat schijnt erg slecht op genomen te kunnen worden. Beter gebruik je dan calciumcitraat of calciumgluconaat.
Door peerle
#381475
oké, bedankt lizzy... nu zit ik wel nog steeds met vragen (tja ze blijven maar komen :)), hoeveel eierschaal is dan genoeg om bot te vervangen, is het 100gr eierschaal = 100gr bot of niet ? En is er een eventueel voordeel aan het calciumpreparaat (geen carbonaat dus maar citraat of gluconaat) ten opzichte van de eierschalen ? Zou het bv. beter zijn van een keer ipv eierschaal dan calciumpreparaat van bij de drogist te geven, omdat het een ander soort calcium is ?
Nu al bedankt voor alle antwoorden,
Veerle
Door Lizzy
#381482
peerle schreef: oké, bedankt lizzy... nu zit ik wel nog steeds met vragen (tja ze blijven maar komen :)), hoeveel eierschaal is dan genoeg om bot te vervangen, is het 100gr eierschaal = 100gr bot of niet ? En is er een eventueel voordeel aan het calciumpreparaat (geen carbonaat dus maar citraat of gluconaat) ten opzichte van de eierschalen ? Zou het bv. beter zijn van een keer ipv eierschaal dan calciumpreparaat van bij de drogist te geven, omdat het een ander soort calcium is ?
Nu al bedankt voor alle antwoorden,
Veerle
Ik zie zelf geen voordelen van het geven van een calciumpreparaat boven eierschaalpoeder. En ik zou zelf toch een hand-vleesmolen aanschaffen. Die dingen kosten niet zoveel en daar kun je tenminste kippenbotten mee malen. Ze hebben ze ook vaak 2de hands te koop op marktjes. Er gaat niks boven bot!

Bij mijn weten is het ongeveer 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees.
Door Mevroi Kruim
#381488
Ik heb mijn trouwe vleesmolen via Marktplaats gekocht voor 5 euro, dus daar kan geen calciumpreparaat tegenop ;D het is een nummer 8, da's een grote maat. Vaak worden er kleinere aangeboden (4 is gangbaar) maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je daar de botten niet mee klein krijgt.
Door peerle
#381867
bedankt voor alle info :) !
Het gaat hier nu ook niet om mijn kat (en dus mijn keuze om een vleesmolen te kopen of niet, mijn hond kraakt alles zelf wel, danku ;) ;D), maar ik zal het haar zeker zeggen, eierschaal kan dus, en als ze botjes wil malen, moet ze uitkijken naar een goede vleesmolen. De kat eet trouwens de kleine botjes van kippenek wel op, gewoon niet van vleugels of iets anders, en dat vond ik nou niet echt gevarieerd ;).
Groetjes,
Veerle
Door Nelly
#383658
Je vriendin zou ook kunnen proberen om eendagskuikens aan haar kat tegeven. Die worden met huid en haar opgegeten als het goed is. Meestal wordt er wel eerst een minuut of 10 mee gevoetbald. Simply Red hier ontpopt zich als een ware Diego Maradona als hij een kuiken krijgt ;DMaar het eindigt er altijd mee dat het kuiken helemaal wordt opgegeten. Het is weliswaar ook een vorm van kip, maar toch is het een goede en waardevolle afwisseling.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door