Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Eowyn
#380235
Hallo allemaal,
Ik krijg over een paar weekjes 2 kittens erbij, een 3/4 Pers en een halve Siamees ;D
Nou wil ik die kvv gaan voeren. Ik wil misschien later wel eens zelf wat gan samenstellen maar voorlopig nog lang niet, alleen vind ik het wel leuk wat dingetjes tussendoor te geven, mijn vorige katten (bij ex gebleven) waren dol op kippehart en lever enzo en ik wil deze ook graag wat tussendoor doen, wat is dan het beste en ik welke hoeveelheden en hoe zit dat met de hond (teckel)?

Of kan ik dan beter 1 dag in de week zelf wat samenstellen zodat het wel een complete maaltijd word? Maar waar haal ik dingen als beendermeel en calcium etc?

Groetjes, Eowyn
Door Lizzy
#380237
Eowyn schreef: Hallo allemaal,
Ik krijg over een paar weekjes 2 kittens erbij, een 3/4 Pers en een halve Siamees ;D
Nou wil ik die kvv gaan voeren. Ik wil misschien later wel eens zelf wat gan samenstellen maar voorlopig nog lang niet, alleen vind ik het wel leuk wat dingetjes tussendoor te geven, mijn vorige katten (bij ex gebleven) waren dol op kippehart en lever enzo en ik wil deze ook graag wat tussendoor doen, wat is dan het beste en ik welke hoeveelheden en hoe zit dat met de hond (teckel)?

Of kan ik dan beter 1 dag in de week zelf wat samenstellen zodat het wel een complete maaltijd word? Maar waar haal ik dingen als beendermeel en calcium etc?

Groetjes, Eowyn
Je kunt zowel tussendoor dingen geven als meerdere dagen per week zelf samenstellen in combinatie met kant en klaar versvlees.

Ik zou alleen wel wat uitkijken met teveel orgaanvlees zelf toevoegen. Je kunt best eens wat hart of lever geven, maar als je dit te vaak gaat doen: dan wordt het echt teveel. In versvlees zit namelijk al een flinke hoeveelheid. Zelf zou ik eerder kiezen om zelf samen te stellen met kippennekken en kippenvleugels (ook voor tussendoor) en vlees (rundvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, konijnenvlees, etc. etc). Of eendagskuikens. En geef ook eens een verse/rauwe sardien! Of een rauw eitje. En dus weinig orgaanvlees zolang je kant en klaar versvlees geeft.

Beendermeel en calcium heb je helemaal niet nodig. De allerbeste calciumbron is nog steeds (en blijft altijd): rauwe vleesbotjes. Dus: kippennekken, eendennekken, kippenvleugels, kipkarkassen, eendkarkassen, parelhoenkarkassen, etc. etc.

En hetzelfde geldt voor je hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 sep 2005, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eowyn
#380244
OK, dankjewel, ik zal een opzoeken hoe ik ze het beste kan leren bot te eten.
Mijn hond doet dat ook nog niet, dus heb geen idee.

Groetjes, Eowyn
Door Lizzy
#380246
Eowyn schreef: OK, dankjewel, ik zal een opzoeken hoe ik ze het beste kan leren bot te eten.
Mijn hond doet dat ook nog niet, dus heb geen idee.

Groetjes, Eowyn
Ik zou dan beginnen met kippennekken. Deze kun je desnoods even platslaan met een hamertje of vleeshamertje.

Hier staat trouwens meer over het eten van botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Voor katten geldt ongeveer hetzelfde hoeveel een kat grotere botten alleen het vlees eraf zal kluiven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380249
Ik zou inderdaad als je ook wat ander erbij wilt geven eerder spiervlees geven zoals soepvlees of iets met bot erin zoals een kippenvleugel of een kippennek. Geef je ook al eens een kuiken? Vis kan natuurlijk ook.
Door Eowyn
#380314
Hai hai,
Kuiken gaf ik de andere katten regelmatig, en die vonden het heerlijk, ;D door het voeren van kuiken was een van onze katten zover dat hij niet alleen vogels doodde, maar ze ook oppat! :o ;D (meeste katten doden ze wel, maar spelen er dan alleen mee ::))

Kuikens ga ik zeker voeren, alleen de hond wil ze niet hebben. :-\

Vanf hoe jong mogen kittens eigenlijk bot leren eten?

Groetjes Eowyn
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380324
Eowyn schreef: Hai hai,
Kuiken gaf ik de andere katten regelmatig, en die vonden het heerlijk, ;D door het voeren van kuiken was een van onze katten zover dat hij niet alleen vogels doodde, maar ze ook oppat! :o ;D (meeste katten doden ze wel, maar spelen er dan alleen mee ::))

Kuikens ga ik zeker voeren, alleen de hond wil ze niet hebben. :-\

Vanf hoe jong mogen kittens eigenlijk bot leren eten?

Groetjes Eowyn

Pyts heeft haar eerste kippennek op met nog geen 6 weken, die was dan wel helemaal tot moes geslagen maar ze vond hem heerlijk.

Mijn honden eten ook geen kuikens, ergo ze mogen van mij zelfs geen kuikens eten, ik zou niet willen dat ze hier op de dijk een fazantenkuiken als barfhapje zien.
Door Eowyn
#380327
haha, nee, dat lijkt me idd geen idee, roep je je hond, kijkt ie vanaf de waterkant met zo'n quasi-onschuldig gezicht terwijl je nog net twee eendepootjes uit zijn bek ziet hangen ;)

maar goed, ik ga eerst maar overstappen op kvv met de kittens en als ze dat gewend zijn zal ik beginnen met kippennekjes, ik neem aan dat je zoiets bij de slager haalt? En zit daar dan nog ene hoofd aan? :o
ik lees straks de link wel even, ik neem aan dat dit allemaal al uitgebreid besproken is.

Groetjes, Eowyn
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380329
Eowyn schreef: haha, nee, dat lijkt me idd geen idee, roep je je hond, kijkt ie vanaf de waterkant met zo'n quasi-onschuldig gezicht terwijl je nog net twee eendepootjes uit zijn bek ziet hangen ;)
Afbeelding

maar goed, ik ga eerst maar overstappen op kvv met de kittens en als ze dat gewend zijn zal ik beginnen met kippennekjes, ik neem aan dat je zoiets bij de slager haalt? En zit daar dan nog ene hoofd aan? :o
ik lees straks de link wel even, ik neem aan dat dit allemaal al uitgebreid besproken is.

Groetjes, Eowyn
Hoe sneller je een kitten overzet op vers des te beter. Kippennekken zou je bij een poelier moeten kunnen bestellen, alhoewel de marktpoelier hier mij durft te verkondigen dat de verkoop van kippennekken verboden is in Nederland ::) En nee er zit geen kop meer aan.
Je kunt ook een heel platgeslagen kippenvleugeltje proberen.
Door Eowyn
#380342
Hai hai,
Tuurlijk is vers beter, alleen als de kittens komen komen ze op dezelfde dag, ze kennen elkaar niet, de hond niet, het huis niet, net bij mama :-\weg en dan ook meteen ander voer? Is dat slim? ik las iets over stress enzo, dacht dat het beter was ze eerst aan de kvv te laten wennen voor ze ook kip, kuiken, lam etc te geven, of maakt het niets uit?

Eowyn
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380345
Eowyn schreef: Hai hai,
Tuurlijk is vers beter, alleen als de kittens komen komen ze op dezelfde dag, ze kennen elkaar niet, de hond niet, het huis niet, net bij mama :-\weg en dan ook meteen ander voer? Is dat slim? ik las iets over stress enzo, dacht dat het beter was ze eerst aan de kvv te laten wennen voor ze ook kip, kuiken, lam etc te geven, of maakt het niets uit?

Eowyn

Ik zou in iedergeval gewoon gelijk een kvv geven, heb ik hier ook gedaan met met Boris en Phoebe en geen centje last gehad. Het is juist heel belangrijk dat ze gelijk op vers gaan (kvv of barf) omdat in de eerste weken de darmflora gevormd wordt.
Door Nelly
#381161
Nou wat die marktpoelier zegt daar geloof ik dus niks van hoor. Haal de kippenekken hier gewoon bij de poelier. Zou overigens ook gelijk met kvv beginnen en evt. een kuikentje, desnoods ff opengesneden en/of in heet water gelegd als de kittens het niet kennen. (natuurlijk niet heet geven he)
Door Eowyn
#381470
Ok, dus het is geen probleem als ik ze vanaf dag 1 op kvv zet? Wat dat doe ik uiteraard het liefste, ben heeeel benieuwd wat ze ervan vinden! Het zijn kittens, daar kun je gelukki9g nog alle kanten mee uit ;-)
liefs Eo
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381561
Eowyn schreef: Ok, dus het is geen probleem als ik ze vanaf dag 1 op kvv zet? Wat dat doe ik uiteraard het liefste, ben heeeel benieuwd wat ze ervan vinden! Het zijn kittens, daar kun je gelukki9g nog alle kanten mee uit ;-)
liefs Eo
Ik had hier met Boris dat ik een beetje kvv op mijn vinger had en het voor zijn neus hield , en hij me aankeek van.....ja en wat bedoel je ??? er zit iets op je vinger by the way :-X ik het tegen zijn neus geduwd, hij schrok ervan en likte aan zijn neus, zijn ogen werden groot, sloeg zijn nagels gelijk in mijn hand, die ik dus aan het terug trekken was, en hapte in één keer mijn vinger leeg, met bijna meenemen van mijn vingertopje >:( . Phoebe die hield ik een balletje vlees voor en die zei gelijk hap slik weg , doe mij nog maar wat ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op di 06 sep 2005, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eowyn
#381814
hahaha, ja zo ging het met mijn oude katten ook ongeveer, wisten niet hoe ze het hadden in het begin, maar waren later bereid de bak erbij op te eten ;-)

Ik ga het gewoon rpoberen, we zien wel!

Liefs Eo
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door