Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Diegel
#37632
Door het koude weer zijn Diegeltjes voetzooljes lichtjes gebarsten. Ze heeft er duidelijk last van want ze mankt een beetje en als ik op haar zooltjes druk, trekt ze zich weg.
Wat kan ik hier het best aan doen, ik heb aloe vera, calendula creme, vaseline,... maar is dat wel verstandig om dat op de kloofjes te smeren, of worden haar zooltjes daar nog zwakker van?
In maart gaan we naar de sneeuw, dat belooft! ::) Bestaat er niets preventief om de zooltjes te beschermen tegen de koude, harde grond?
Groetjes, Diegel :D
Door Truus
#37648
Arme Diegel.
Had je de zooltjes al voor die tijd in gesmeerd? Dat helpt wel namelijk.
Misschien weten anderen wat je er nu aan kunt doen, ik zou zeggen vaseline erop als je naar buiten gaat. Maar wacht even af.Timo heeft het ook eens gehad en dan deed ik er s,nachts Berkenteerolie op. De volgende dag zaten de kloofjes dicht. Kun je kopen bij een dierenzaak.


Groetjes.
Door Lizzy
#37716
Ik weet niet of je de zooltjes zwakker maakt.. Ik denk van niet eigenlijk. Als het erg koud is smeer ik er hier uierzalf of vaseline op. Tja, er zijn schoentjes te koop tegenwoordig. Ik weet niet of dat niet TE is....
Door Femke
#37769
Voor is de sneeuw is het misschien niet TE, als het echt goed vries kan sneeuw best scherp zijn.........
Door oebaya
#37905
Mijn hondjes gaan altijd mee naar de sneeuw en ik gebruik uierzalf. Zowel voor de voetzooltjes als voor de onderkant van de pootjes (dus op de haren), zodat er minder gauw sneeuw aan hun haren blijft plakken die dan vervolgens steeds grotere ballen wordt, waardoor ze moeilijk lopen. Pyamaatjes hielpen niet, die zakten constant af en schoentjes zijn afschuwelijk duur.
gr.
Nicolette
Door Truus
#37906
oebaya schreef: Mijn hondjes gaan altijd mee naar de sneeuw en ik gebruik uierzalf. Zowel voor de voetzooltjes als voor de onderkant van de pootjes (dus op de haren), zodat er minder gauw sneeuw aan hun haren blijft plakken die dan vervolgens steeds grotere ballen wordt, waardoor ze moeilijk lopen. Pyamaatjes hielpen niet, die zakten constant af en schoentjes zijn afschuwelijk duur.
gr.
Nicolette
Dus uierzalf ;) Is vaseline ook goed Nicolette?
Door oebaya
#37909
Vaseline hoor ik wel vaker, maar ik heb er mijn twijfels over. Er zou nl. soms water inzitten en dat bevriest. Je moet ook opletten dat je uierzalf hebt, maar er bestaat ook uiercreme en daar zit ook water in. Heb daar eens, weliswaar niet bij een hond, maar bij een mens hele nare gevolgen van gezien: totaal bevroren tot aan blaren toe, net of het brandwonden waren.
gr.
Nicolette
Door Truus
#37911
oebaya schreef: Vaseline hoor ik wel vaker, maar ik heb er mijn twijfels over. Er zou nl. soms water inzitten en dat bevriest. Je moet ook opletten dat je uierzalf hebt, maar er bestaat ook uiercreme en daar zit ook water in. Heb daar eens, weliswaar niet bij een hond, maar bij een mens hele nare gevolgen van gezien: totaal bevroren tot aan blaren toe, net of het brandwonden waren.
gr.
Nicolette
Ó.K. handig om te weten en ik geef het door ;)
Bij onze uitlaatgroep zijn er verschillende die er last van hebben. Zo zielig, ze kunnen dan bijna niet meer lopen :-\
Ik zal het zeggen ;)
Door lekker kort
#37914
Hoi Diegel,

Mijn vorige hond had hier soms last van bij langdurig nat weer ( ik kon me suf smeren met vaseline of uierzalf toch gebeurde het wel eens) maar dan aan 1 voetje, ik hield het haar kort tussen de tenen en spoelde het dan schoon met waterstofperoxyde (3%) daarna goed droog deppen en betadine zalf erop (goed dik) 2 gaasjes erop en dan een pootverband er omheen (anders krijg je van die leuke vlekken op je tapijt word je niet vrolijk van) met coflex ( een elastisch gaasverband als onderlaag en op strategische plekken watten om afknellen te voorkomen is wel aan te raden) 2 x daags vervangen met twee dagen was het probleem dan verholpen, en door de verdovende werking van de betadine bleef ze er gewoon op lopen.

succes Fritz.
Door Diegel
#37982
Hé, dankjewel allemaal voor jullie leerzame reacties.
Heel interessant, hoor, ik zou er inderdaad nooit aan gedacht hebben dat als je er iets opsmeert met water in, dit nog meer schade kan doen! :o
Wat ik nu wel dezelfde avond heb gedaan, omdat ik geen berkenteerolie in huis heb, is er calendula-olie van Weleda op smeren en ik moet zeggen dat dat wonderen heeft gedaan! 's Ochtends was ze weer helemaal de oude! Daar zit ook kamille-essence in, ik denk dat dat ook een verzachtende werking heeft, en de calendula genezend en ontsmettend.. het werkte echt, zucht... :)
Voor de sneeuwvakantie ga ik zeker wat uierZALF kopen!
Lekker kort, ik heb zelf erg slechte ervaringen met betadinezalf, ik kreeg er zelf lichte brandwonden van, dus ik ben niet snel geneigd dat voor de hond te gebruiken, ook is ze erg handig in het verwijderen van wat volgens haar niet aan haar lijfje hoort de zitten, dus het zou een echte smeerboel worden! ;D
Nogmaals, bedankt allemaal voor de tips! :-*
Diegel
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door