Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door bas
#377737
Petje af voor al de interessante informatie.

Ik heb met aandacht enkele onderwerpen gelezen over de overeenkomst tussen hond en wolf. Ook las ik de mythen welke stof tot vragen en discussie gaven.

De hond komt voor 99,9% (dacht ik hier gelezen te hebben) overeen met de wolf. Maar het leefpatroon en gedrag van een hond als huisdier en een in 'het wild levende' wolf is volledig anders. Heeft dat niet ook gevolgen voor de voeding?

Het uitgangspunt is de voeding van een wolf te evenaren, maar geldt dat in dezelfde mate ook voor onze huidige hond als 'gezelschapsdier'?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377743
Wat mij betreft is de enige overeenkomst tussen een wolf en mijn honden het feit dat het beide carnivoren zijn. Ik wil mijn carnivoor beter voeren dan zijn wilde voorouder en hetzelfde eten gaat zoiezo al niet lukken daar een wolf leeft van wild en mijn honden door mensen gefokt vlees eten.
Dus nee ik probeer mijn honden geen wolvenvoer te geven ik geef mijn honden voer wat het beste past bij hun verteringssysteem en dat is vlees en botten.
Door dogsunlimited
#377801
Ik ben er niet van overtuigd dat onze huishond voor 99,9% overeenkomt met de wolf. Kan ook zo gauw nergens terugvinden dat het hier zo vermeld staat.
Door de jaren heen is de huishond zo ver door geëvolueerd tot het gezelschapsdier wat we nu hebben.
Wat voor 99,9% gelijk is gebleven is de functie van het maag-/darmstelsel en de behouding van het schaargebit, want de huishond is en blijft een carnivoor.
De huishond is aangepast aan onze moderne maatschappij, zeker wat betreft het voeren. Alles moet snel en zo min mogelijk tijd (en geld) kosten. Als je nagaat dat een hondenbrok pas 50 jaar bestaat en de huishond al ver voor die tijd vlees en tafelresten at, dan kun je je afvragen of een hond niet bewust op 'junkfood' wordt gezet uit oogpunt van gemakzucht.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#377803
Honden zijn zeker geen wolven. Nooit geweest ook. Het is een andere soort net zoals mensen ook geen apen zijn. Hun manier van leven en gedragspatroon is zeker ook heel anders. Wolven leven niet in de nabijheid van mensen bijvoorbeeld. Sterker nog, wolven gaan een slechte binding met mensen aan.
Dit neemt overigens niet weg dat honden, net als wolven en net als zoveel andere dieren, carnivoren zijn.
Door Nelly
#377817
Sorry Monique, maar dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Honden zijn misschien geen wolven, oke, net zomin als mensen chimps zijn, maar ze hebben wel gemeenschappelijke voorouders. En dat wolven niet met mensen leven, dat weet ik nog zo net niet. Kun je Animal Planet ontvangen? Dan moet je de volgende week (weet helaas niet precies welke dag) maar eens kijken, dan komt er een docu over een echtpaar dat met wolven leeft. En zie jij geen verschil in gedrag tussen je Lab en je Malamut? Ik zie aan m'n witte herders veel meer wolvengedrag ( en dat heb ik jaren bestudeerd) dan bij de honden die ik vroeger had.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#378470
[quote="Nelly"]
Sorry Monique, maar dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Honden zijn misschien geen wolven, oke, net zomin als mensen chimps zijn, maar ze hebben wel gemeenschappelijke voorouders. En dat wolven niet met mensen leven, dat weet ik nog zo net niet. Kun je Animal Planet ontvangen? Dan moet je de volgende week (weet helaas niet precies welke dag) maar eens kijken, dan komt er een docu over een echtpaar dat met wolven leeft. En zie jij geen verschil in gedrag tussen je Lab en je Malamut? Ik zie aan m'n witte herders veel meer wolvengedrag ( en dat heb ik jaren bestudeerd) dan bij de honden die ik vroeger had.
[/quote]

Heb je deze docu gezien? Als je goed geluisterd hebt dan weet je ook hoe lang het geduurd heeft voordat deze mensen een band kregen met deze wolven. Ik zeg niet dat mensen niet met wolven kunnen leven. Ik zeg dat wolven slecht een binding met mensen aangaan. Dat is iets anders. Wolven kunnen enigszins een binding met mensen krijgen wanneer ze voor de 16e dag uit het nest worden gehaald en vervolgens door mensen worden gevoed en tussen mensen opgroeien. Maar dan nog zijn het geen honden. Ze zijn niet tam en als ze volwassen worden gedragen ze zich als roofdieren. Een getemde wolf is beslist geen hond. Tamheid is een genetisch bepaalde eigenschap en dus worden wolven - opgevoed en getraind door mensen - geen honden.
Natuurlijk zie ik verschil in gedrag tussen een Lab en een Mal maar je moet wel de zaken zuiver houden: een Lab, Mal of Witte Herder is een hond en geen wolf. Herders en poolhonden staan niet dichterbij een wolf dan retrievers. Het zijn honden en dus geen wolven! Dat je gedragsverschillen ziet komt door een onnatuurlijke selectie: het fokken wat wij doen.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op wo 31 aug 2005, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#378556
Ehhhm ... tamheid is wel degelijk een deels genetisch bepaalde eigenschap. Zie het experiment van de Rus met de vossen (waar heb ik dat nou weer gelaten ...)
Iig, er was een Rus die van die pelsvossen systematisch heeft geselecteerd op gedrag tov mensen: hij pikte uit de populatie de minst angstige en vriendelijkste exemplaren, fokte daarmee, haalde uit die nesten weer de tamste, enz. enz. Binnen een betrekkelijk klein aantal generaties had hij totaal tamme vossen (die trouwens ook een aantal andere domesticatievershijnselen vertoonden, zoals hangoren, witte aftekeningen, korte pootjes, krulstaarten e.d.). De controlegroepen van niet op tamheid geselcteerde vossen, die dus op precies dezelfde manier gehouden en behandeld werden, vertoonden geen neiging tot tam worden.
Door Timmy
#378572
[quote="barfje"]
Ik ben er niet van overtuigd dat onze huishond voor 99,9% overeenkomt met de wolf.[/quote]

Klopt ook niet :). Mitochondriaal DNA van hond en grauwe wolf hebben een voor 99,8% identieke basenvolgorde . Er is dus een verschil van 0,2% (dit tegenover het verschil met een coyote van 4%).

Gr.
Linda
Door conleeuw
#378734
Tamheid van wolven is inderdaad niet te vergelijken met een hond. Ik heb ooit in een dierentuin gewerkt en was daar verantwoordelijk voor de babykamer. Op een dag kreeg ik twee wolven pups die nog geen 24 uur oud waren te verzorgen. Ik heb een daarvan weten groot te brengen, de andere is na een dag al overleden aan een long kneuzing. Laat ik het maar kort houden. De wolven pup heeft niet een agressie rem, hij bijt door !!! ongeacht hoe streng en consequent je hem (in dit geval haar) aanpakt, overiginds valt het belonen van goede gedrag op dove oren. het is altijd opletten, want ze blijven een tamme "wilde" dier. zonder om eindeloos in details te gaan, het is gewoon helemaal anders dan een puppy nemen en opvoeden. Ik heb een dagboek gehouden van allen dieren die ik in die tijd heb grootgebracht en waag het om te zeggen dat een Cheetha en Luipaard nog makkelijker in omgang is dan een wolf, meer voorspelbaar in gedrag...
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#378908
[quote="Kruimel"]
Ehhhm ... tamheid is wel degelijk een deels genetisch bepaalde eigenschap. Zie het experiment van de Rus met de vossen (waar heb ik dat nou weer gelaten ...)
Iig, er was een Rus die van die pelsvossen systematisch heeft geselecteerd op gedrag tov mensen: hij pikte uit de populatie de minst angstige en vriendelijkste exemplaren, fokte daarmee, haalde uit die nesten weer de tamste, enz. enz. Binnen een betrekkelijk klein aantal generaties had hij totaal tamme vossen (die trouwens ook een aantal andere domesticatievershijnselen vertoonden, zoals hangoren, witte aftekeningen, korte pootjes, krulstaarten e.d.). De controlegroepen van niet op tamheid geselcteerde vossen, die dus op precies dezelfde manier gehouden en behandeld werden, vertoonden geen neiging tot tam worden.
[/quote]

Belyaev. Jazeker maar dat schrijf ik toch ook in het stukje hierboven. Tamheid is juist genetisch. Genetische tamheid is domesticatie; aangeleerd tamheid (zoals het tam-maken van wolven en beren pups bijvoorbeeld) is niet genetisch en daardoor blijven het wilde dieren. Ik maak juist een onderscheid tussen genetische tamheid (de vossen van Belyaev) en aangeleerde tamheid (zoals de wolven in Wolf Park).
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 01 sep 2005, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laszlo
#378965
Wolven zijn inderdaad geen honden. Ik heb twee tsjechoslowaakse wolfhonden. Voor degenen die het niet weten:
In de jaren '50 zijn er wolven met herders gekruisd en meer herdersbloed erin en daarna weer meer wolvenbloed erin. Dit resulteert in honden met ong. 30% wolvenbloed. Ook voor dat deel het karakter en ik kan jullie vertellen dat het heel moeilijke honden zijn. Ze zijn afstandelijk en hebben alleen een band met je als ze dat zelf willen, i.t.t. 'gewone' huishonden.

Maar wat het voer betreft, dat maakt echt geen verschil. Hun inwendige organen zijn het zelfde als die van een lab of een rottie.
Door Mevroi Kruim
#378978
[quote="Rovanna"]
Belyaev. Jazeker maar dat schrijf ik toch ook in het stukje hierboven. Tamheid is juist genetisch. Genetische tamheid is domesticatie; aangeleerd tamheid (zoals het tam-maken van wolven en beren pups bijvoorbeeld) is niet genetisch en daardoor blijven het wilde dieren. Ik maak juist een onderscheid tussen genetische tamheid (de vossen van Belyaev) en aangeleerde tamheid (zoals de wolven in Wolf Park).
[/quote]

Sorry.... te haastig ... je hebt helemaal gelijk *schaam*
Door dogsunlimited
#379043
[quote="laszlo"]
Wolven zijn inderdaad geen honden. Ik heb twee tsjechoslowaakse wolfhonden. Voor degenen die het niet weten:
In de jaren '50 zijn er wolven met herders gekruisd en meer herdersbloed erin en daarna weer meer wolvenbloed erin. Dit resulteert in honden met ong. 30% wolvenbloed. Ook voor dat deel het karakter en ik kan jullie vertellen dat het heel moeilijke honden zijn. Ze zijn afstandelijk en hebben alleen een band met je als ze dat zelf willen, i.t.t. 'gewone' huishonden.

Maar wat het voer betreft, dat maakt echt geen verschil. Hun inwendige organen zijn het zelfde als die van een lab of een rottie.
[/quote]

Dit is 'm, he! Loopt bij ons, 8 mnd. jong. En jij hebt er nog wel 2...............geweldig!
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... 5178-1.jpg
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op do 01 sep 2005, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#379044
Ik betwijfel of er in de huidige generatie Tsjechoslowaakse wolfhond nog 30% wolvenbloed zit. Dit lijkt me een bakerpraatje :-X
Momenteel zit er in de Saarloos 2%
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door