Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#378582
Als ik bij de menu's kijk die daar geplaatst worden, dan zie ik veel mensen spreken over 'spiervlees'.
Wat bedoelen ze daarbij, vlees zonder bot?

Al ik m.b.v. de BARF rekenhulp bereken wat Borke nodig zou hebben, dan kom ik op 2100 gr. rauwe vleesbotten (50% vlees/50% bot).
Ik vind het erg lastig in te schatten welke botten daaraan voldoen?

Kuikendelen - is denk ik veel meer vlees
Kalfsbot - is denk ik veel meer bot
Lams of geitenrib - geen idee
Kipkarkas - ongeveer 50/50?

Ik merk dat bot met weinig vlees stoppend werk, dat kan ik doorbreken door er pens bij te geven.
Punt is echter dat ik 4 dagen per week BIBI geef en daar zit geloof ik al vrij veel pens in (ik voer BIBI Lam&Rijst en Natuurmix).

Ik ben een beetje aan het stoeien met het idee om meer zelf samen te stellen - al hik ik erg tegen die groentemix aan - maar kom er zo nog niet uit.

Een andere vraag: wat stoppen jullie in een Kong als je volledig zelf samenstelt?
Met BIBI is dat gemakkeljik, want die mix gaat altijd goed in de Kong.
Door 202spots
#378588
AstridStraver schreef: Al ik m.b.v. de BARF rekenhulp bereken wat Borke nodig zou hebben, dan kom ik op 2100 gr. rauwe vleesbotten (50% vlees/50% bot).
Bedoel je meer als 2 kilo vleesbotten per dag????
Ik denk dat je verkeerd zit te rekenen ??? :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#378591
202Spots schreef: Bedoel je meer als 2 kilo vleesbotten per dag????
Ik denk dat je verkeerd zit te rekenen ??? :-\
Nee de barfrekenhulp gaat uit van totaal per week. Dus ik denk dat ze het per week bedoelt. Ik vind het trouwens een goede vraag, zit er zelf ook altijd over te mutsen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#378604
202Spots schreef: Wanneer ze maar 3 x per week zelf samensteld dan kan je toch beter per dag gaan rekenen toch?
Ja da's denk ik persoonlijk.
Maarre weet jij het antwoord op de vraag over de verdeling bot/vlees???
Door Borke
#378606
202Spots schreef: Wanneer ze maar 3 x per week zelf samensteld dan kan je toch beter per dag gaan rekenen toch?
Wat ik nu met die 3 dagen doe is proberen om het per dag een beetje netjes te doen.

Ik ben me echter een beetje aan het orienteren op volledig zelf samenstellen en dan wil ik het per week bekijken m.b.v. de rekenhulp die ook in de bibliotheek staat, dan heb je per week de juiste verhoudingen.

Dan kijk ik naar hoeveel ik nodig heb per week en wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken en loop ik tegen mijn vraag over vleesbotten aan. Vandaar mijn vraag.
Ik hoop dat ikhet zo wat duidelijker uitgelegd heb?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#378611
Pensstaafje weken en in de kong doen, schijnt een hele grote hit te zijn. Alleen geven ze het hier gauw op, het wil er tenslotte toch niet uit. ::) ::) ::)
Doe er ook gewoon KVV in hoor. Ook al barf je, dat maakt toch niets uit. Trek je gewoon van het totaal af. Stop er ook wel een een paar stukjes kaas in en maak het gat dicht met pindakaas.
Of een paar stukjes brood met honing; mijn jongens krijgen namelijk nooit tafelrestjes en amper koolhydraten, dus dat moet kunnen.
Nu ze trouwens met zijn 2-en zijn wordt de kong niet meer gebruikt.
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 31 aug 2005, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#378617
Pauline schreef: Ja da's denk ik persoonlijk.
Maarre weet jij het antwoord op de vraag over de verdeling bot/vlees???
Mening verschild over 50-50.
Persoonlijk geef ik meer vlees dan bot.
Meer naar de 40% bot en 60% vlees terwijl anderen nog minder bot geven en eerder 30-70 zitten.
Ligt er ook aan hoe je hond er op doet.
Door Borke
#378620
202Spots schreef: Mening verschild over 50-50.
Persoonlijk geef ik meer vlees dan bot.
Meer naar de 40% bot en 60% vlees terwijl anderen nog minder bot geven en eerder 30-70 zitten.
Ligt er ook aan hoe je hond er op doet.
Ik kom er dus om te beginnen al niet uit hoe de verhouding vlees/bot is, ik "kijk maar zo'n beetje" en als zijn ontlasting dan niet te hard is, dan vind ik het wel mooi.
Maar goed ik voer nu nog 4 dagen kvv erbij, dus dan komen die verhoudingen niet zo nauw allemaal.
Zou ik echter volledig gaan samenstellen, dan wel.

Begrijp ik jou goed Dory dat als ikgewoon kijk naar de ontlasting van de hond en dat als mijn leidraad houd, dat ik dan vanzelf wel ongeveer op de juiste verhouding vlees en bot op een dag zit, die dus per hond kan verschillen?
Door 202spots
#378624
AstridStraver schreef: Als ik bij de menu's kijk die daar geplaatst worden, dan zie ik veel mensen spreken over 'spiervlees'.
Wat bedoelen ze daarbij, vlees zonder bot?
Kuikendelen - is denk ik veel meer vlees
Kalfsbot - is denk ik veel meer bot
Lams of geitenrib - geen idee
Kipkarkas - ongeveer 50/50?
Spiervlees is dus idd alle vlees waar GEEN bot in zit, of zoals Syll het noemt...vlees wat over 't skelet zit?
Dan heb je ook de orgaanvlees,maar dat is dus geen spiervlees, behalve de hart wat als spier EN orgaanvlees gezien kan worden.

Kalf bot is meestal meer bot dan vlees, dus moet extra spiervlees bij komen.
Lam of geitenrib is meestal okay wanneer er voldoende vlees aan de ribben zitten, wanneer het kale ribben zijn dan moet er ook ander spiervlees bij.
Kip vek/vleugel/karkas heeft meestal genoeg vlees eraan.
Kip poten/dijen/drumsticks heeft meestal meer vlees dan bot.
Kan af en toe gerust 'n 1/4 of halve kip geven.
Alle vleesbotten zien er anders uit, en kan je het beste zelf beoordelen hoe de verhouding er uit ziet.
Hier zie je verschillende voorbeelden.
http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm
Door 202spots
#378625
AstridStraver schreef: Begrijp ik jou goed Dory dat als ikgewoon kijk naar de ontlasting van de hond en dat als mijn leidraad houd, dat ik dan vanzelf wel ongeveer op de juiste verhouding vlees en bot op een dag zit, die dus per hond kan verschillen?
Ja het verschild per maaltijd en verschild per hond.
Ik kan b.v dezelfe hoeveelheid bot aan 2 honden geven, en de ene kan niet poepen en de ander heeft geen last van verstopping.

En uh... in principe kan je wel naar de poep kijken om te zien of je TEveel bot hebt gegeven, maar wanneer je aan de poep ziet dat 't veels te hard is...dan is 't eigenlijk niet zo prettig voor je hond...
Dus om 't echt als leidraad te gebruiken zou ik liever niet doen.
Gewoon zelf naar de vlees/bot verhouding kijken vind ik beter.
Door Borke
#378627
202Spots schreef: En uh... in principe kan je wel naar de poep kijken om te zien of je TEveel bot hebt gegeven, maar wanneer je aan de poep ziet dat 't veels te hard is...dan is 't eigenlijk niet zo prettig voor je hond...
Dus om 't echt als leidraad te gebruiken zou ik liever niet doen.
Ik zie de poep meer als een 'evaluatie' van hoe ik het gedaan heb en probeer inderdaad zelf de goede verhoudingen te zoeken.

Bedankt voor je beschrijvingen van bot/vlees, dat was wat ik zocht en het bevestigt wat ik zelf zo'n beetje dacht ;D
Door pup
#378929
Ik was zelf ook al aan het twijfelen geslagen over mijn BARFkunsten. Toevallig met dezelfde vraag.
Bijvoorbeeld: mijn kipkarkassen zijn vrij kaal. Mijn poelier kan goed "plukken" ;) Als ik dan 2 karkasjes heb van totaal 180 gram doe ik daar nog ongeveer hetzelfde aan gewicht aan spiervlees bij. Moet ik dit dan rekenen als 180 +180gr = 360 gr RMB ??

Ik vind kippenvleugels goed in verhouding, daar geef ik niks extra's bij. Bij de kipnekken, eendennekken geef ik ook geen extra spiervlees.

Zijn de kipkarkassen van CB verkooppunt wel goed bevleesd? Of moet daar ook wat spiervlees bij om de verhouding ongeveer 40/60% te krijgen?

Sorry voor al die vragen maar ik wil zeker weten dat ik het goed doe. :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#378994
pup schreef: Ik was zelf ook al aan het twijfelen geslagen over mijn BARFkunsten. Toevallig met dezelfde vraag.
Bijvoorbeeld: mijn kipkarkassen zijn vrij kaal. Mijn poelier kan goed "plukken" ;) Als ik dan 2 karkasjes heb van totaal 180 gram doe ik daar nog ongeveer hetzelfde aan gewicht aan spiervlees bij. Moet ik dit dan rekenen als 180 +180gr = 360 gr RMB ??
Ja, helemaal goed :).
Zijn de kipkarkassen van CB verkooppunt wel goed bevleesd? Of moet daar ook wat spiervlees bij om de verhouding ongeveer 40/60% te krijgen?
Dat durf ik zo niet te zeggen :-\, maar ik denk dat Corine (CB) daar het antwoord wel op weet, stuur haar anders even een mailtje.
Door dazz
#379045
pup schreef: Bijvoorbeeld: mijn kipkarkassen zijn vrij kaal. Mijn poelier kan goed "plukken" ;) Als ik dan 2 karkasjes heb van totaal 180 gram doe ik daar nog ongeveer hetzelfde aan gewicht aan spiervlees bij. Moet ik dit dan rekenen als 180 +180gr = 360 gr RMB ??
Ik dacht dat mijn kipkarkassen ook vrij kaal waren (in verhouding tot de kippenruggen die ik eerst had) maar Hannes heeft goede ontlasting ervan. Dus persoonlijk geef ik geen extra vlees erbij. Het ligt er aan hoe jouw hond het erop doet, zoals eerder al gezegd. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door