Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#378073
Mijn DA had me een artikel toegestuurd over Barf. Omdat hij weet dat ik me hier voor interesseer en het zelf ook doe. Hij wilde graag het artikel uit Hondenmanieren van mij hebben, dus die heb ik gecopieerd en gelijk wat stukken van barfplaats uitgedraaid en erbij gedaan.....

Nu stuurde hij me vandaag onderstaande mail:
-------------------------
Hoi Esther,

na het lezen had ik 1 item waar ik mijn wenkbrauwen van moest fronsen: het rauw eten van kip en de kans op salmonella. Dat werd afgedaan met de opmerking over de zuurtegraad van de maag van de hond. Ik kon mij dat niet voorstellen omdat ik weet dat salmonellose bij de hond weldegelijk voorkomt. Maar die over zuurtegraad was ik niet zeker (ivm verschil met die van de mens) dus ik heb gebeld met Dr. Houwers de microbioloog van het grote lab in Utrecht (geen dierenarts dus en zeker geen belanghebbende, EN hij ziet de meeste ontlasting monsters van heel NL denk ik).
Zijn reactie:

a. salmonella komt bij de hond voor (ook al is er minder kans op dan bij de mens) en is dan gevaarlijk. Voor het dier zelf als ook ivm het uitscheiden voor z'n omgeving.
b. de maagzuur barriere van mens en hond verschilt niet zoveel. Bacterien worden daar zeker niet allemaal afgedood, ook niet bij de hond, anders zou de mens/hond/wolf ook geen darmflora kunnen ontwikkelen, die krijgt hij nl oraal van z'n moeder.
c. de hond lijkt minder gevoelig voor salmonella dan de mens, reden is onbekend, maar het gaat te ver te zeggen dat het niet voorkomt (zie a.)
d. Salmonella kan dan via de hond ook een risicofactor worden voor de mens.
e. het stukje van Dr R. Nap (mijn kopie) vond hij wat dat aangaat veel te laconiek. Het is niet alleen een hygiene kwestie.


Goed tot zover de micobioloog en onderzoeker.
Het bereiden van eten voor mens en dier is het zelfde,maar jij eet kip (hoop ik) niet rauw en dat geef je je hond wel.
Stel dat mn oudere mensen met meer tijd en lust tot koken het barfen doen voor hun hond dan is er een risico factor ingebouwd.

Deze info staat los van een mening over barf - ik hoop dat je dat begrijpt - barfen kan best (zie Nap) maar doe het dan wel verantwoord. Net zomin als varkensvlees (correct gemeld vw Aujeszky gevaar) niet hoort in het barf gebeuren, zo hoort ook rauwe kip daar niet bij. DUs of verhitten, of schrappen en andere vleessoort kiezen.

Dat salmonella niet voorkomt bij de hond, en of door het maagzuur wordt gedood is gewoon feitelijk onjuiste informatie!

Groetjes

Wabe Bakker
------------------------------------------

Wie kan mij hier meer over vertellen? Hij brengt het nu als dat bewezen is dat salmonella ook schadelijk kan zijn voor de hond. Hier op BP wordt gezegd van niet.....

Wat is de waarheid?
Laatst gewijzigd door EstherVanPuck op di 30 aug 2005, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#378077
een kond kan idd samonella krijgen, dat heeft corine mij van cb verteld toen ik aan t onderzoeken was wat mijn pups hadden.
ze zei toen dat ik erop moest laten onderzoeken als t giardia niet was.

het lijkt er alleen op dat honden het minder snel krijgen.

corine zei tegen mij dat haar vlees erop gecontroleerd word en zover ze wist de andere kvv ook.

meer weet ik er helaas niet vanaf, maar ben echt benieuwd naar de rest ;)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 30 aug 2005, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EstherVanPuck
#378095
danielle1980 schreef: corine zei tegen mij dat haar vlees erop gecontroleerd word en zover ze wist de andere kvv ook.
Maar geldt dat bijvoorbeeld ook voor de kippennekken en -karkassen die je bij de slager haalt?? Niet dat ik nu vol paniek alles weggooi, maar vind het wel goed om hier alles over te weten te komen!
Door danielle1980
#378096
EstherVanPuck schreef: Maar geldt dat bijvoorbeeld ook voor de kippennekken en -karkassen die je bij de slager haalt?? Niet dat ik nu vol paniek alles weggooi, maar vind het wel goed om hier alles over te weten te komen!
dat heb ik dr nooit gevraagt omdat wij toen niet zelf samen stelden met de pups. :-[
Door Erna
#378106
Es, gebruik de zoekfunctie eens en tik salmonella in.

Leesvoer voor de eerstkomende weken.
Door Lizzy
#378110
Ik sluit me aan bij Erna. Deze discussie hebben we al zoooo vaak gehad......

Meneer de microbioloog en meneer de DA kleppen hier en daar best behoorlijk uit hun nek trouwens....

Overigens kan een hond best problemen krijgen met salmonella. En dat zijn dan meestal brokkenhonden, die de problemen krijgen. Ander maagzuur (minder zuur) en slecht afweersysteem.

De pH waarde van het maagzuur van de hond is overigens 1. Steek je hand erin (in een zuur met pH waarde 1) en je zult 'm moeten missen. Er is nog wat onduidelijkheid maar het maagzuur van een brokkenhond ligt eerder rond de 5 (aldus Eliasen). Dat komt door de grote hoeveelheid koolhydraten die in brokken zitten en het maagzuur alkalischer maken.

Trouwens, een hond is (naast vlees) ook AAS-eter. Denk jij of hij nou werkelijk dat er minder bacterie-tjes voorkomen op een rottend konijnen-lijk dat minstens 4 weken dood is en in de zon heeft liggen rotten als op een stukkie kip? Wordt de gemiddelde hond ziek van een 4 weken oud konijnenlijk? Nee... Honden zijn dol op zeer bestorven/rottend vlees!

En verder kan ik alleen maar zeggen dat ik mijn drie honden al jaren en jaren en jaren rauwe kip voer. Met succes, mag ik wel zeggen. En Bibi bijv. bestaat nu een jaar of 30 en bevat al een jaar of 30 rauwe kip. Donath en DHont, die al weer een jaartje of 30 a 40 dood zijn, adviseren gewoon rauwe kip. Dus als je het niet erg vindt...., laat ik beide heren fijn kletsen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 30 aug 2005, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EstherVanPuck
#378114
Oke, bedankt voor de uitleg en het is wel duidelijk dat ik weinig gebruik maak van de zoekfunctie :-[

Ik ga even rondneuzen en wat info verzamelen om naar mijn DA terug te mailen!

Nogmaals, ik was zelf niet bang geworden. Maar wil goed weten hoe alles in elkaar steekt.
Door EstherVanPuck
#378118
Super, bedankt! Had ook al een reactie van jou gevonden en gekopieerd om in het mailtje te zetten.... deze links zet ik erbij.

Ander vraagje: hoe kan je die zuurgraad meten bij een hond? Met zo'n stick? Want dan nodig ik hem uit om van Storm of Puck de zuurgraad te meten als bewijs ;D
Door Lizzy
#378128
EstherVanPuck schreef: Super, bedankt! Had ook al een reactie van jou gevonden en gekopieerd om in het mailtje te zetten.... deze links zet ik erbij.

Ander vraagje: hoe kan je die zuurgraad meten bij een hond? Met zo'n stick? Want dan nodig ik hem uit om van Storm of Puck de zuurgraad te meten als bewijs ;D
Ehhhh.... ik denk dat je dan eerst in de maag moet komen van de honden.... en dat gaat niet zomaar. Daarvoor moeten ze waarschijnlijk eerst onder narcose. Maar die onderzoeken zijn dus al gedaan dus waarom nog een keer dieren laten lijden ten behoeve van onderzoek? (je moest eens weten hoeveel honden er jaarlijks overlijden ten behoeve van de hondenvoeding industrie/de testen die ze doen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 30 aug 2005, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#378129
EstherVanPuck schreef: Super, bedankt! Had ook al een reactie van jou gevonden en gekopieerd om in het mailtje te zetten.... deze links zet ik erbij.

Ander vraagje: hoe kan je die zuurgraad meten bij een hond? Met zo'n stick? Want dan nodig ik hem uit om van Storm of Puck de zuurgraad te meten als bewijs ;D
Je kunt de zuurgraad van de maag niet meten. Je kunt alleen de zuurgraad van de urine meten en dat doe je met die sticks. Alleen helpt dat niet om je gelijk te halen bij de DA. Het een heeft niets met het ander uit te staan.
Door EstherVanPuck
#378162
[quote="Erna"]
Je kunt de zuurgraad van de maag niet meten. Je kunt alleen de zuurgraad van de urine meten en dat doe je met die sticks. Alleen helpt dat niet om je gelijk te halen bij de DA. Het een heeft niets met het ander uit te staan.
[/quote]

Dan houdt dat op...... maakt ook niet uit. Zuurgraad van de urine wist ik, daarom mijn vraag of er ook een mogelijkheid was voor de maag. Daar worden mijn hondjes niet voor opengehaald :o :-X
Door wenne
#378357
Ik weet niet of je hier misschien wat aan hebt:
ik heb wel eens een pH-stick in het maagvocht gestopt dat met een net uitgespuwde haarbal van 1 van de katten mee naar buiten kwam... en die pH was 1 (knalrood op mijn stickje).
Door Anneke V
#378446
[quote="EstherVanPuck"]
Dan houdt dat op...... maakt ook niet uit. Zuurgraad van de urine wist ik, daarom mijn vraag of er ook een mogelijkheid was voor de maag. Daar worden mijn hondjes niet voor opengehaald :o :-X
[/quote]

Meten van maagzuur zal waarschijnlijk gebeuren zoals bij de mens: gastroscopie, dus met een darm via de mond naar de maag om dan een staaltje te nemen...Bij de mens kan dit zonder verdoving, maar je weet zo ook dat een hond daar nooit voor blijft stil liggen ;D dus zal het onder narcose worden.... Dus je hebt gelijk, beter niet doen ;)

Misschien zoals Wenne, als je hond ooit eens overgeeft met een nuchtere maag, zo'n ph-stick erin!!!! Ik ga dat in elk geval onthouden want thuis liggen ph-sticks... :D
Door Mevroi Kruim
#378546
[quote="wenne"]
Ik weet niet of je hier misschien wat aan hebt:
ik heb wel eens een pH-stick in het maagvocht gestopt dat met een net uitgespuwde haarbal van 1 van de katten mee naar buiten kwam... en die pH was 1 (knalrood op mijn stickje).
[/quote]

Heee, wat een superslim idee!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door