Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mdehond
#377593
Hallo allemaal,

Op aanraden van mijn moeder heb ik mij hier aangemeld.

Wij krijgen zondag onze kittens van 8 weken.

Bij hun mama nu krijgen ze kittenbrokjes van Whiskas. Ik wil ze dat nu eerst doorvoeren omdat teveel verandering in mijn ogen niet gelijk goed is. Ik wil ze naast de brokjes ook eerst de maaltijdzakjes junior van Whiskas geven.

Maaaar.. het liefste heb ik ze op gezond voer. Mijn moeder voert vers vlees aan de honden en eigenlijk zou ik ook zoiets voor mijn kittens willen.
Het enige probleem is dat ik soms hele dagen weg ben omdat ik studeer en part time werk en mijn vriend werkt full time. We moeten dus soms hele dagen wat eten klaar hebben staan. En dat kan natuurlijk niet met het verse vlees van bijvoorbeeld Duck of Carnibest.

Graag hoor ik van jullie wat jullie mij zouden aanraden. Ik ben wat dat betreft nog een leek op het vers vlees gebied.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!!!!

Groetjes Manon
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377629
Eerst welkom op BP.

Het beste wat je kunt doen is van dag 1 gelijk vers voeren en geen brok meer geven ook geen maaltijdzakjes. Je gaat je kitten dan helemaal laten wennen aan de grote hoeveelheid smaakstoffen die er in dit soort voer zitten.

Je kunt prima voer neerzetten als je langer weg bent.
Je kunt bv een babybordje met dubbele bodem, die doe je halfvol met water en zet het in de vriezer, het vlees blijft dan heel lang koel, je kunt ook verschillende schaaltjes voer neerzetten met een licht schoteltje erop die de kittens als ze willen eten eraf kunnen gooien.
Door Rosita
#377661
Ik ben het met Syl eens, geen brokken a.u.b :-X. Je hoeft echt niet bang te zijn dat het vlees bederft wanneer het een paar uur op een schoteltje ligt. Als je een keer een hele dag weg bent dan kan je dus gewoon een flinke schotel neerzetten. Ik zou er dan wel wat extra vocht doormengen zodat het minder snel uitdroogt. Mijn katten krijgen om 22:00 uur hun laatste schotel en heel vaak eten ze 's ochtends vroeg hier de restjes nog van.

Groetjes Rosita
Door Rosita
#377675
Misschien is het ook leuk om te weten dat een kitten tot een leeftijd van 13 weken zijn darmflora ontwikkeld. Rauw vlees is dus voor een kitten heel belangrijk (en als je het mij vraagt ook voor een volwassen kat), daarom geven heel veel fokkers rauw lamshart aan hun kittens.
Door Nelly
#377814
Waarom vertikt dat rooie mormel van mij het dan de laatste tijd om hart te eten? O, misschien omdat het runderhart is. Lam-rijst van bibi vindt-ie nl. heerlijk :D Zal toch 's lamshart proberen dan.
Door Rosita
#377958
Nelly schreef: Waarom vertikt dat rooie mormel van mij het dan de laatste tijd om hart te eten? O, misschien omdat het runderhart is. Lam-rijst van bibi vindt-ie nl. heerlijk :D Zal toch 's lamshart proberen dan.
;D ;D ik bedoelde eigenlijk dat een kitten geen steriel voer moet eten. I.p.v. lamshart zou je dus ook kvv kunnen geven, maar zo te lezen eet dat rooie mormel dat dus wel ;).
Door mdehond
#378080
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties...

Ik denk er over na om Duck te gaan voeren. Vanavond ga ik nog even op onderzoek uit op internet.
Of hebben jullie andere merken die jullie beter vinden voor kittens.

Hoeveel moet je eigenlijk een kitten voeren van het vers vlees?

Groetjes Manon
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378082
mdehond schreef: Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties...

Ik denk er over na om Duck te gaan voeren. Vanavond ga ik nog even op onderzoek uit op internet.
Of hebben jullie andere merken die jullie beter vinden voor kittens.

Hoeveel moet je eigenlijk een kitten voeren van het vers vlees?

Groetjes Manon
Als je duck gaat voeren doe dan wel de enkelvoudige duck voeders en niet de complete.
In de complete zitten namelijk granen en die heeft een kat zeker niet nodig. In de enkelvoudige zit wel calcium het enige wat er niet inzit ten opzichte van de complete versie is dus graan. Je kun t dan nog maaltijden bijgeven van lamshart,eendagskuikens , kippennekken, rundergehakt.
zorg voor voldoende afwisseling en verroest dan ben je gewoon aan het barfen ;)
Door K@rin
#378115
Nelly schreef: Waarom vertikt dat rooie mormel van mij het dan de laatste tijd om hart te eten? O, misschien omdat het runderhart is. Lam-rijst van bibi vindt-ie nl. heerlijk :D Zal toch 's lamshart proberen dan.
Gelukkig eten ze hier nu allemaal weer goed de Carnibest.
Ze lusten dan ook alleen maar de Lam&Rijst ........
De andere versies moeten ze niet.
Door mdehond
#378121
sylvia schreef: Als je duck gaat voeren doe dan wel de enkelvoudige duck voeders en niet de complete.
In de complete zitten namelijk granen en die heeft een kat zeker niet nodig. In de enkelvoudige zit wel calcium het enige wat er niet inzit ten opzichte van de complete versie is dus graan. Je kun t dan nog maaltijden bijgeven van lamshart,eendagskuikens , kippennekken, rundergehakt.
zorg voor voldoende afwisseling en verroest dan ben je gewoon aan het barfen ;)
Oke, ik zal er op letten... Hoeveel moet ik van dat soort geven?
Door Loeka
#378138
Ik ben het dus helemaal niet met Sylvia eens om meteen zodra de kleintjes komen over te schakelen op vers. :P Ik zou de eerste week hetzelfde voeren als ze gewend waren. Helaas in dit geval zijn het brokken... Door de stress van het verhuizen enz kan een kat al aan de diarree raken of erger. Ik zou dan niet ook nog eens zijn voeding tegelijk veranderen. Bovendien denk ik dat de verhuizing extra hard aan komt bij deze kleintjes omdat ze eigenlijk gewoon nog bij hun moeder horen te blijven op die leeftijd.
Door mdehond
#378156
Loeka schreef: Ik ben het dus helemaal niet met Sylvia eens om meteen zodra de kleintjes komen over te schakelen op vers. :P Ik zou de eerste week hetzelfde voeren als ze gewend waren. Helaas in dit geval zijn het brokken... Door de stress van het verhuizen enz kan een kat al aan de diarree raken of erger. Ik zou dan niet ook nog eens zijn voeding tegelijk veranderen. Bovendien denk ik dat de verhuizing extra hard aan komt bij deze kleintjes omdat ze eigenlijk gewoon nog bij hun moeder horen te blijven op die leeftijd.

Ik ben het met je eens dat ze niet gelijk op ander voer moeten. Ik geef ze daarom ook gewoon eerst hun oude voer.
Ik ben alleen bang dat mijn portomonnee Duck niet toe zal laten. Daarom ga ik denk ik op zoek naar een brok die beter is dan de standaard en dan af en toe Duck zal voeren. Alhoewel ik liever alleen Duck zou gaan voeren...

Op 1 punt ben ik het niet met je eens. Mijn mening is dat kittens van 8 weken best weg kunnen. Maar goed, die discussies zijn al vaker gevoerd, dus die gaan we niet nog een keer voeren :P

Maar goed.... Dan heb ik eigenlijk stiekem dus nog een vraagje...

Kan ik Duck ook voeren in combinatie met bijvoorbeeld biofood of een ander merk natuurvoeding in brok variant???

Worden jullie al gek van mij met mijn vragen???
Door Loeka
#378159
Het zou heel jammer zijn als je je dieren geen vers gaat geven. Waarom probeer je niet om bijvoorbeeld carnibest samen met anderen tegen grootverbruik korting aan te schaffen? Hier eten 6 katten voor 2,70 per dag, dat haal je echt niet met brokken 8)
Door jeanne
#378164
ik heb onze sjonnie ook vanaf de eerste dag alleen maar vers te eten gegeven en hij at het direkt. en heeft echt nergens last van gehad!
wel heb ik hem al een paar keer betrapt, dat ie in de trimsalon de hondensnackpot leeg staat te eten ::)
(zitten van die gore rode frolic brokjes in :-[)
Laatst gewijzigd door jeanne op di 30 aug 2005, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#378220
Sugar & Spice heb ik ook direct op de CB gezet.
Ze vonden het heerlijk en hebben er geen problemen mee gehad ...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door