Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#377815
Ik heb op de zoekfunctie al het een en ander gevonden over "nieren en hun dieeten" maar het was nou niet echt overzichtelijk dus als jullie het niet erg vinden doe ik hier een poging.

Yildah is positief getest op Leishmania en daar krijgt ze nu medicijnen voor. Vandaag kreeg ik de uitslag van de nier functie en deze bleek iets verhoogd (nog niet allarmerend) Volgende maand weer een nier test en als deze dan nog hoger is dan adviseerde mijn DA een nierdieet (brokjes natuurlijk)

Nu had ik een paar vragen:

- zijn de nierwaardes van vers/barf honden nou anders dan brokken honden? Of was dat alleen bij de bloedwaardes?

- Mijn DA had het over minder eiwitten in het voer. Wat is de bedoeling van een nierdieet? Gaat het echt om minder eiwitten of komt er nog meer bij kijken.

- Als je al vers geeft, moet je dan aanpassingen doen als je hond slechte nieren heeft?
Zo niet, waarom niet?

Het zijn nogal wat vragen maar ik wil graag bij mijn DA goed kunnen onderbouwen waarom ik niet aan de brokjes wil.

Alvast bedankt!!
Door Lizzy
#377835
Charlotte schreef: Ik heb op de zoekfunctie al het een en ander gevonden over "nieren en hun dieeten" maar het was nou niet echt overzichtelijk dus als jullie het niet erg vinden doe ik hier een poging.

Yildah is positief getest op Leishmania en daar krijgt ze nu medicijnen voor.
Getver, balen voor jullie.....
Nu had ik een paar vragen:

- zijn de nierwaardes van vers/barf honden nou anders dan brokken honden? Of was dat alleen bij de bloedwaardes?
Ja, in zoverre: urea is bij rauw gevoerde honden hoger . Hier kun je daar meer over vinden:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=827

En deze link is handig om de bloedwaardes en uitslagen te begrijpen: http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm
- Mijn DA had het over minder eiwitten in het voer. Wat is de bedoeling van een nierdieet? Gaat het echt om minder eiwitten of komt er nog meer bij kijken.
Ja, dat is het standaard praatje. Eiwit verlagen bij nierproblemen is al weer achterhaald. En zeker bij de kwaliteit van eiwitten die je voert als je rauw/vers voert. Eiwitten moeten vooral van goede kwaliteit zijn en een brok kan dat sowieso niet goed waarmaken. Ik denk dat ze daarom altijd het eiwitgehalte hebben verlaagd...?!

In nierdieetbrokken is ook het natriumgehalte meestal verlaagd. Orgaanvlees bevat meer natrium als spiervlees.

En het fosforgehalte ook verlaagd. Volgens mij is het heel erg moeilijk om het fosforgehalte te verlagen. Fosfor zit in vlees maar ook in zuivel, ei, graan en eigenlijk in alles. Ook in groentes, hoewel er in groentes minder fosfor zit als in vlees/graan/zuivel. In biologische groentes schijnt weer minder fosfor te zitten als in niet-biologische groentes. Vetten bevatten overigens geen fosfor. Je zou dus ietjes minder vlees/ei/zuivel kunnen voeren en ietjes meer vet (zodat ze toch op gewicht blijft).

In het topic over Snuf d'r nieren kreeg ik de tip dat Ghee (geklaarde boter) goed is bij nierproblemen voor katten. Ik ga er vanuit dat dat ook geldt voor honden (vet!). Ik koop Ghee bij de reformwinkel.
- Als je al vers geeft, moet je dan aanpassingen doen als je hond slechte nieren heeft?
Zo niet, waarom niet?
Zie boven.
Het zijn nogal wat vragen maar ik wil graag bij mijn DA goed kunnen onderbouwen waarom ik niet aan de brokjes wil.

Alvast bedankt!!
Je zou overigens de nierwerking kunnen ondersteunen met Solidago! Ik denk dat het ook goed is om vis-olie te geven.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe slecht de nierfunctie dan was en welke waardes te hoog waren.
Door Charlotte
#378343
Lizzy schreef: Ik ben trouwens wel benieuwd hoe slecht de nierfunctie dan was en welke waardes te hoog waren.

Hoi Lizzy,

Bedankt voor alle informatie en linken, hier kom ik zeker verder mee!

Ik heb hier de uitslagen van de nieren.

AF = 13 (moet tussen 0 en 73 zijn)
Ureum 16.4 (moet tussen 3.0 en 12.5 zijn)
Kreatinine 181 (moet tussen 50 en 129 zijn)

Dus het Ureum gehalt zou in prinicpe goed zijn? De test is wel afgenomen nadat Yilah vier dagen bij de oppas heeft gezeten. Ze heeft daar alle dagen brokken gehad (kon helaas niet anders :-\) Heeft dit invloed op de uitslag?
Door Charlotte
#409398
Vandaag de uitslag van de tweede niertest binnen gekregen. De waardes waren lager dan de vorige test (ik was zo blij dat ik vergeten was te vragen hoe laag ze waren ;D) Wel weet ik dat het zowiezo nog te hoog is.
Ben wel erg blij met de uitslag, voor Yildah natuurlijk maar ook vanwege mijn DA.

Vanwege de ziekte van Yildah waren haar nieren al slecht, de medicatie die ze krijgt zijn ook slecht voor haar nieren. Dus de DA verwachte dat de waardes nog hoger zouden zijn omdat ik geen nierdieet brokjes voerde. Maar nee, de waardes zijn gezakt!

Ik heb tot nu toe geen aangepast dieet gegeven, alleen carnibest.

Wel ga ik aan de slag met een nierdieet samenstellen, Yildah krijgt nog ruim 4 maanden medicijnen en ik wil graag de nieren wat extra ondersteunen.

Nogmaals bedankt voor jullie advies. Ik ga er nu mee aan de slag!
Laatst gewijzigd door Charlotte op di 25 okt 2005, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#409584
Wauw, wat heerlijk voor je en wat goed zeg, dat de waardes omlaag zijn gegaan! En

Je DA heeft natuurlijk direct gevraagd welk wonderlijk voer jij nu geeft en gaat onderzoeken of het misschien voor meerdere honden en katten van toepassing is ;D!
Door Peet
#409631
Ik heb ook een nierpatient en zelf vind ik het beste dieet: cb in combinatie met barf!

Bij mij krijgen ze 'sochtends Cb (natuurmix meestal) en 'savonds of ook weer Cb of Barf (vis, kippenekken, vleugels, dijen, soms runderlap of penslappen), soms met fytomix, soms niet. Na het eten altijd een slok yoghurt met honing.

Hier doet Beau het prima op. Verder krijgt hij 3x daags Solidago druppels.
Ik denk dat zoiet voor Yildah ook prima zou werken hoor ;)
Door Steph
#412290
Na het eten altijd een slok yoghurt met honing.

Hier doet Beau het prima op. Verder krijgt hij 3x daags Solidago druppels.
Ik denk dat zoiet voor Yildah ook prima zou werken hoor ;)
[quote][/quote]

Even een vraagje, waarom de yoghurt met honing? Is dit goed voor de nieren?
Door Peet
#412962
Yoghurt is zuiverend (en goed voor de darmen, maar dat terzijde). De honing geef ik eigenlijk voor de lekker, maar het is ook heel gezond. Rauwe honing is zuiverend en heeft een antibacteriele, immunversterkende werking. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door