Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Boots
#375141
Al een tijdje zag ik dat mijn kat Kinky niet lekker in zijn vel zat, afgelopen Maandag naar de da gegaan en mijn vermoeden werd uitgesproken.
Kink heeft suikerziekte, domme pech werd er gezegd.
Al met al moet er nu 2x daags 5 i E insuline gespoten worden.
Onze kleine prins ondergaat het goed, Ik prik hem terwijl hij zijn lievelings hapje krijgt, dan is zijn houding perfect om te prikken en hij is te bezig om te smullen om het door te hebben, so far so good.
Maar ... Kink trekt zich na het inspuiten terug, en niet 5 minuutjes maar de hele dag, ligt hij op plekken waar hij normaal niet ligt, zoekt geen contact wat hij normaal de hele dag deed, ook toen hij zo ziek begon te worden.

Weet iemand wat het effect is van het inspuiten van glucose?
Naar mijn idee zou hij toch weer wat meer energie moeten krijgen na het inspuiten al is het na een uurtje
Is zijn reactie gewoon ?

Groet
Erna
Door Timmy
#375143
Boots schreef:Weet iemand wat het effect is van het inspuiten van glucose?
Je spuit geen glucose, maar insuline!
Is er inmiddels alweer eens naar de glucosespiegel gekeken? Dat moet wel goed ingesteld worden en die slomigheid zou kunnen liggen aan de dosis die (nog) niet juist is.

Gr.
Linda
Door Boots
#375159
Hallo Linda,

Als eerste bedankt voor je snelle reactie

Het is fijn om te weten dat de slomigheid kan liggen aan
de (nog) niet juiste dosis.

Je hebt gelijk, stomme vertyping, ben er ook zo mee bezig en zo van onder de indruk omdat Kinky zo in de war is.
De glucose spiegel wordt a.s vrijdag pas weer nagekeken.
Het vervelende is dat ik nu even met twee dierenartsen te maken heb uit èèn praktijk
Toen diabetes geconstateerd werd stond hij op 20 en schreef de da 's-morgens 3 i E voor en voor de avond
2 i E
Ze vertelde dat ik eventueel naar minder insuline zou kunnen gaan als ik over zou stappen naar het Hills dieet
Maar ze vond het dieet van hills te kostbaar naast de insuline
Dus ben ik daar niet op door gegaan.
De volgende dag moest ik terug komen om te leren spuiten, en had ik tijdens het wachten gekeken naar de prijs van het Hills dieet ( is niet veel duurder dan het hills eten wat ik nu geef)
Ik had de andere da en ben er met hem over begonnen.
Hij zei dat ik dat uit mijn hoofd moest zetten omdat ik dan toch gewoon 2 x daags zou moeten prikken.
dat ik gewoon goed moest beseffen dat Kinky nu ons leven beheerst, dat ik het mezelf niet makkelijker kon maken door over te stappen op het hills dieet en zo maar 1 x hoefde te prikken.
Alsof ik het voor mezelf doe
Kink werd opnieuw geprikt en stond op 16,5
dosis 2x 5 i E
Naar mijn idee zou hij dus weldegelijk geholpen zijn met het dieet naast de insuline.

Heb jij of iemand anders ervaring met het Hills dieet ?


Groet
Erna
Door Doedels
#375553
Is het mogelijk dat je zelf de suikerspiegel gaat testen? Dan kan je de kat veel sneller instellen. Zoals het nu klinkt spuit je nog niet de juiste hoeveelheid of er zijn grote schommelingen. Let op dat je niet te veel spuit! Laat dat dure Hill's dieet maar zitten. Het beste wat je kunt doen is je kat rauw vlees te geven. Dat geeft een heel gelijkmatige bloedsuiker. Er is hier op Bp heel veel over te lezen. Je kunt zelf gaan samenstellen of een kant en klaar voer nemen. Er zijn hier ook veel tips over de manier van omschakelen van brok naar vers. Het voer dat je nu geeft bevat heel veel koolhydraten en dat is nooit bevorderlijk voor een kat. Voor een kat met diabetes is het funest.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#375560
Wat typisch dat ze het Hill's voer hebben staan maar het niet gebruiken.
Het is wel belangrijk om de voeding aan te passen.
Ik denk ook dat Kinky diabetes heeft gekregen doordat ze voeding kreeg met veel te veel koolhydraten (lees granen). Katten hebben helemaal geen koolhydraten nodig. Dus je kunt hem rustig overzetten op een voeding met zo min mogelijk koolhydraten. Er is zelfs een (kleine) kans dat je dan helemaal geen insuline hoeft te spuiten.
Zowel Carnibest (www.carnibest.nl) als Bandit (www.banditvoeding.nl) hebben een complete diepvriesvoeding zonder koolhydraten. Je moet alleen even uitproberen of hij het lust, maar meestal willen katten met suikerziekte graag eten.
Door Boots
#376229
Kink is een geval apart,, het is van jongs af aan niet de slimste onder de katten, om hem als kat te laten functioneren hebben wij na een half jaar een tweede kat aangeschaft in de hoop dat deze hem de fijne kneepjes van het kat zijn bij kon brengen.
Dat werkt prima zolang ze maar samen zijn, Kinky zet geen stap zet zonder Orion.
Het klinkt misschien erg vreemd maar Kinky en Orion eten geen vlees, vis of wat dan ook.
Ik kan dus om het zo maar te zeggen de boodschappen op het aanrecht laten liggen zonder dat ze het weg roven.
Dan hebben we Orion, deze vaart wel bij het eten wat kink nu moet doen.
Orion is als Garfield van de boekjes,als hij de kans krijgt eet hij veel waardoor hij een behoorlijk gewicht heeft
gekregen Orion staat dus op dieet.
Nu er (extra) eten staat voor Kinky kan ik de klok er op gelijk zetten dat als ik weg ben dat Orion het leeuwendeel van de hapjes voor zijn rekening neemt.

Ik ga zeker op zoek naar Carnibest of Bandit.
En zal ik navraag doen om te kijken of ik de suikerspiegel zelf kan controleren.
Gister bij de da ging het goed, de suikerspiegel was gedaalt van 16,5 naar 12,1
We blijven dus nog even op 5 i E insuline
Dinsdag gaan we voor de volgende controle.

Bedankt voor de tips weer !!
gr.
Erna
Door Nelly
#376376
Zou toch maar proberen om de katten op kvv te krijgen hoor! Is voor allebei gewoon stukken beter. En zo'n kat als Orion heb ik hier dus ook: Zipper. Zo gauw hij maar denkt dat ik voor het kitten of Mistral wat extra's neerzet is hij erbij en (vr)eet alles op. Ik moet hem gewoon apart zetten om te zorgen dat de andere 2 ook genoeg krijgen.
Door Femke
#376940
ik weet niet hoe het met beesten zit hoor, maar ik heb hier een kind met suiker in huis en die meet 3 keer per dag zijn waardes. Dat kan enorm viariëren, ligt er maar net aan wat hij gegeten en gedaan heeft.

Bij hem gaat het als volgt: Meten - spuiten - eten. Hierbij past hij zijn insuline aan aan de waarde die hij gemeten heeft. Even als voorbeeld zijn spuitschema:

's ochtends 11 eh
's middags 7 eh
's avonds 4 eh

Als hij onder de 5 mmol zit dan spuit hij 2 eh minder, zit hij tussen 10 en 15 dan spuit hij 1 eh extra, tussen 15 en 20 2 eh extra en boven 20 3 eh extra. Daarnaast spuit hij ook nog langwerkende insuline.

Ik denk dat je je kat het beste zelf kunt leren meten en dan iedere dosis insuline aanpassen aan de waarde van dat moment. Zit hij namelijk laag, en je spuit veel insuline, dan krijgt hij een hypo.

Kun je de suikerspiegel van een kat niet gewoon meten met een menselijk meetaparaatje? bijv. de one touch van lifescan? Je hebt er maar een ienieminie drupje bloed voor nodig.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#377235
De insuline die door mensen gebruikt wordt is een andere dan die voor dieren gebruikt wordt. Die voor dieren is een lang werkende die meestal twee pieken geeft. Een direct na de injectie en een ongeveer 7 uur later. Alleen blijkt het bij katten soms anders te werken, maar het ziet ernaar uit dat het goed gaat bij Kinky.

Dus het priksysteem dat jij noemt is voor katten niet te gebruiken.
De meetsystemen van mensen zijn echter wel goed voor dieren te gebruiken. Maar dat kun je het beste via de dierenarts regelen omdat die je ook moet begeleiden. Dit soort dingen kan niet zo goed op eigen houtje, er kan te veel misgaan.
Door Femke
#377273
Hitam schreef: De insuline die door mensen gebruikt wordt is een andere dan die voor dieren gebruikt wordt. Die voor dieren is een lang werkende die meestal twee pieken geeft. Een direct na de injectie en een ongeveer 7 uur later. Alleen blijkt het bij katten soms anders te werken, maar het ziet ernaar uit dat het goed gaat bij Kinky.

Dus het priksysteem dat jij noemt is voor katten niet te gebruiken.
De meetsystemen van mensen zijn echter wel goed voor dieren te gebruiken. Maar dat kun je het beste via de dierenarts regelen omdat die je ook moet begeleiden. Dit soort dingen kan niet zo goed op eigen houtje, er kan te veel misgaan.
nee dat snap ik wel, ik bedoelde alleen met mijn hele verhaal dat we danny op geleide van zijn bloedsuikerspiegel spuiten, en dat hij daarom 3 keer daags meet.
Tis alleen weer allemaal wat uitgebreider geworden dan de bedoeling was 8) :-[ ;)
Door Boots
#378048
Vandaag met Kinky terug geweest naar de da
Hij stond nu op 18,9 de insuline moet iets verhoogd worden.
Nu hebben we drie dagen feest gehad in huis ivm met verjaardagen en heb ik beide katten in de badkamer gezet om het voor hun zo rustig mogelijk te houden.
Toch was het voor Kinky allemaal een beetje teveel, denk ik.
Een hoop herrie horen en de hele dag in de badkamer
de deur ging alleen open voor eten en een prikje
Schijnt dat stress voor de suikerspiegel ook niet helemaal oke is
Nu is de rust terug in huis, en laten we hem lekker
zijn gang gaan.
Als hij insuline heeft gehad lijkt het alsof hij benzine heeft gekregen, hij rent door het huis,speelt met orion, zoals ik van hem gewend ben , om daarna in een hoek te gaan liggen en de rest van de dag niet meer op te staan.
De kinderen zeggen al...Kink zijn benzine is op
Ondanks dat de suikerspiegel verhoogd is, vind ik dat Kinky het redelijk doet
Zal nog even duren voordat hij lekker in zijn vel zit
Volgende week donderdag gaan we opnieuw terug naar de da
Morgen heb ik een bel afspraak om te bespreken of ik zelf de suikerspiegel kan controleren, want de rit naar de da en het reismandje zijn nu ook een behoorlijk stress punt voor Kinky
Door simone 2
#378248
Hallo,

Als ik je een glucosemeter aan mag raden dan zou ik de freestyle minimeter nemen. Deze gebruik ik zelf voor mijn hond en deze meter meet alleen het bloed en geen andere stoffen en tevens heb je hier alleen maar een hele miniscule bloeddruppel voor nodig. Bij diabetesvoordeel in Den Haag (site diabetesvoordeel) kun je goedkoop een startersset en benodigheden (lancetten, teststrips enz) bestellen. Een kat lijkt mij wel heel wat moeilijker te prikken dan een hond maar aangezien een kat door stress (dierenarts bezoek) een verhoogde suikerspiegel laat zien, lijkt het mij wel nuttig om thuis glucose te meten. Als je op het internet pets with diabetes intikt en dan de zoekfunctie, krijg je heel veel waardevolle amerikaanse en engelse sites waar veel bruikbare informatie op staat over dieren met diabetes.
Omdat ik zelf weet wat een strijd het is om een dier met suiker in te stellen wens ik je veel succes en sterkte toe.

groetjes, Simone
Door Boots
#378655
Bedankt Simone voor de tip

Een strijd is het zeker, een cursus kat in bedwang houden zou niet gek zijn.

Kinky wil sinds gisteravond niets meer eten, kan door de plotselinge warmte komen..maar bevoordelijk is het niet.

Ik ga de site's bekijken

Groet
Erna
Door Boots
#422859
Beste allemaal,

Door het gedokter met Kinky is het er niet meer van gekomen om tijd te nemen voor een ren je rot tussen door stand.
Kinky heeft diepe dalen gehad zo erg dat ik bijna had besloten het beestje in te laten slapen omdat hij voor
het carnibest voer waar ik op over was gestapt zijn neus optrok
Uit eindelijk heb ik kinky , ondanks dat de DA het niet verstandig vond, op Hills M/D brokken over gezet en beetje bij beetje werd de suikerpsiegel lager en kon ik steeds minder insuline gaan geven
Vandaag na ruim een maand Hills M/D brokken is kinky zijn suikerspiegel weer normaal en mochten we stoppen met het toedienen van insuline.
Onze 'Kleine prins"heeft het gered en is de rust terug in zijn leventje en dat was me alles waard
Volgende week nog even een check-up om te kijken of hij het er goed op blijft doen...we houden Kink goed in de gaten

Het is in ieder geval de zeer moeite waard om het M/D voer te proberen als je kat diabetes II heeft.
Het duurt even voordat het voer goed is opgenomen, en de suikerspiegel stabieler wordt, maar laat je daardoor niet ontmoedigen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door