Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#375814
Mufasa heeft rode vlekken op de boven kant van zijn kont (tussen zijn heupbenen)
Zijn dit (beginnende) hotspots?

Hij heeft er wel jeuk aan, maar heeft het nog niet kapotgebeten.

Zou dit kunnen komen, doordat hij de laatste tijd veel in de kreek zwemt. Door zijn dikke ondervacht blijft zijn huid wel erg lang nat.
Ik heb nog geen vlo gezien, dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.

Hij eet al maanden hetzelfde. Dat kan het dan toch ook niet zijn?
Of zou het toch de AHV kunnen zijn?

Kan ik het behandelen als een hotspot?

Wat kan ik doen om een hotspot te voorkomen?
Door irmaa
#375860
Hoi,
Zou inderdaad een beginnende hotspot kunnen zijn.
Wat je kan doen: is calendula emulsie gebruiken om de geirriteerde plek te verzachten. of tea tree oil, of aloe vera gel ook verzachtend. Ik vind calendula emulsie van VSM en tea tree oil wel goed helpen. Ook zijn er die met resue creme van Bach bloesems ook goeie resultaten hebben
Ik hoor wel vaker dat honden dit soort plekken krijgen van zwemmen; - hele dikke vachten, gaat lekker broeien vooral als het water niet schoon is) wat je kan doen is de vacht afspoelen na het zwemmen met schoon water en zo droog mogelijk maken, vooral op deze plek ( komt veel voor, koud - lauw fohnen)
heb je al een hot spot: wassen met biotex, erg goed spoelen (wat ook vaak goed helpt; flink scheren om de rondom de plek, als het zo'n lekker vieze is) en behandelen met bovenstaande..
gr irma
Door Ineke
#375884
Hoi Elvira en Irma,

Bedankt voor de tips.
Tea tree olie en calendula emulsie heb ik in huis. Ook nog Hydrocortiderm.

Mufasa heeft vorig jaar rond deze tijd ook een mega hotspot gehad. Omdat ik een maand later een show moest lopen heb ik er voor gekozen hem niet kaal te scheren. Dit zeer tegen het advies van de da in.

Elke dag wassen met betadine shampoo (eigen inzicht), goed drogen en twee maal daags insmeren met hydrocortiderm heeft zijn huid weer genezen. Zelfs de da stond ervan te kijken ;D
Maar ja, een hond met een kale kont laat je niet op een show zien. Dan maar wat energie erin steken.

Een beginnende hotspot heb ik nog nooit gezien, vandaar mijn vraag. Van de vorige was Mufasa al behoorlijk lamlendig. Het was dan ook al een behoorlijk ontsteking.

Ik zal hem eens lekker afspoelen na het zwemmen en insmeren.
Niet meer zwemmen houd ik voor het laatst. Dat doet hij zo verschrikkelijk graag.
Door irmaa
#375889
Hoi Ineke, dat hydrocortiderm is prima, maar daar zit predinson in... opzich hoeft dat geen probleem te zijn, maar heeft bijwerkingen, zoals een dunnere huid enz.. maar als je een "vette" hotspot hebt dan is dit vaak DE oplossing.
Vroeger deed ik dit soort dingen ook met bethadine shampoo of scrub.. je kan beter biotex gebruiken of.. waar ik later aan zat te denken een oplossing met dode zeezout (bij zo'n natuurwinkel) kan ook een oplossing zijn.
Vanuit mijn beroep zie ik dan ook steeds meer mensen die wondjes hebben aan hun voeten p.o. arts in zout water zitten (zit in de verpleging)
Dus ik denk dat het voor onze honden precies hetzelfde geld, daarbij zie je vaak dat als honden in de zee zwemmen de hotspots prima verzorgd worden!! ;D
Bethadine is voor een enkel keertje prima - kortere tijd-: maar weer vanuit mijn eigen beroep, kan ook vreemde dingen veroorzaken: ken je de uitdrukking "wild vlees": dit kan de oorzaak zijn bij bethadine: diverse wonden enz gezien die met bethadine wat langer behandeld zijn. vooral mensen met een buik catheter zie je bij bethadine gebruik dat de wond soms weer dichtgroeit door 'wild vlees"..
Dus bethadine is prima maar niet te lang gebruiken...
Nu zal dat bij onze honden niet zo gauw voorkomen. maar ik zou liever biotex of zout water gebruiken als de wond niet echt geinfecteerd is..
Laatst gewijzigd door irmaa op vr 26 aug 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#375892
irmavgog schreef: daarbij zie je vaak dat als honden in de zee zwemmen de hotspots prima verzorgd worden!! ;D
Hoi Irma,
Zou ik natuurlijk ook kunnen proberen. Ik zit 8 km van de Grevelingen af.
Het water is daar alleen niet diep genoeg voor Mufasa om te kunnen zwemmen. Misschien dat hij van de steiger af wil springen?

Ik dacht eerst dat het van de AHV zou komen, omdat daar nogal wat granen inzitten.
AHV eet hij echter alweer een poosje in combinatie met Bibi (en brokken :-X).
Zwemmen doe ik weer sinds kort, omdat hij snel oorontsteking heeft, maar hij zwemt zo graag.

Ik zal de Grevelingen eens proberen. Wie weet.
Door Ineke
#375898
Irma,

Misschien weet jij dat?

Mufasa zi'n huid stink ook zo.
Zou dat door de castratie kunnen komen? Volgens mij is hij na die tijd gaan 'ruiken'

Wat zou ik daar aan kunnen doen?
Door irmaa
#375903
Hoi,
De Grevelingen is dat niet "brak" water.. niet echt open zee??? Ben nu al een paar jaar weg uit die omgeving ::)
Heeft hij het af en toe toe hotspots, jeuk enz??
Denk niet dat het aan het voer ligt, eerder aan omgeving -> vies water, niet goed droog of zo.. anders zou hij constant "last" moeten hebben...
Aan de andere kant, heb je wel eens een echt onderzoek laten doen naar zijn oren: gisten enz..
Dat kan wel met voeding te maken hebben.
Meis... dit is zo moeilijk heb nog nooit een echt daadwerkelijk oorzaak van dit soort dingen kunnen achter halen. Komt zo vaak voor... Kan een allergische reactie zijn, maar of dat voeding hier iets echt aan kantoevoegen..
Ik heb nog nooit een hond gezien die echt geholpen word d.m.v. voeding... vaak verminderd het iets.. na jaren.. maar dat is niet zo gek.. in de loop der jaren zal je haast altijd zien dat de "allergie zal verbeteren"..
Aan de ene kant omdat net zo als bij mensen de allergie "beter'wordt"- er overheen groeit"- en vaak is dat toevallig omdat mensen na jaren tobben enz.. NET de oplossing hebben gevonden ;D - m.a.w. de hond is er zowiezo overheen gegroeid-, Je ziet dan ook vooral "genezingen bij honden die wat ouder zijn... die honden zouden evengoed "genezen.. zijn....."
Aan de andere kant": de oudere hond kan zich minder bewegen, kan niet zo goed meer bijten op de rug og de staart aanzet..., dus minder plekken enz...
Dat wil nog niet zeggen dat de algehele conditie van de hond zeker beter is, - mijn gevoel, niet wetenschappelijk onderbouwd- met vers vlees, daarom ben ik zo'n voorstander van vers enz enz, omdat het uitgangspunt gewoon ( soms) iets beter is.
Door Ineke
#375942
De Grevelingen is volgens mij inderdaad brak.

De oorontsteking van Mufasa is het gevolg van gisten. Dat heb ik uitlaten zoeken, omdat na 4 maanden zalven nog geen verbetering was opgetreden. Nu we de juiste zalf hebben voor gisten, is het probleem over en als het terugkomt, zo weer verholpen.

Die oorontsteking komt steeds als we weer besloten hebben om te gaan zwemmen :-\
Heel vervelend, maar hij zwemt zo verschrikkelijk graag.

Na de castratie is zijn (onder)vacht er niet op vooruit gegaan. Zijn bovenvacht glimt en is mooi, maar door de overdadige ondervacht die er steeds weer doorkomt, lijkt hij of zijn vacht dof is.
De ondervacht vervilt heel snel en stinkt. Regelmatig borstelen is het enige wat lijkt te helpen.

Ik ben gewend dat ik elke dag moet stofzuigen van de haren, dus het hele jaar door verharen vind ik geen probleem. Als het maar niet nadelig is voor de hond zelf.

Ze krijgen hier ook voor 80% vers. 100% laat mijn budget niet toe.
Even dacht ik dat wel te kunnen, omdat gecastreerde honden meestal minder voer nodig hebben.
Daar heeft Mufasa echter geen boodschap aan.
Nadat ik hem op 80% van zijn oorsponkelijke hoeveelheid had gezet werd hij graatmager. Hij woog nog maar 57 kg en dat voor een reu van 83 cm hoog.
Ik heb hem steeds een beetje meer gegeven, zodat hij nu weer op 100% staat. Hij komt nu weer beetje bij beetje aan in gewicht.

Misschien dat ik met de combinatie Bibi/AHV/pens/kip op 100% vlees kan komen, maar dan moet ik wel zeker weten dat zijn stinkende vacht en jeuk niet door de AHV komt.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 26 aug 2005, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door irmaa
#375955
Dat met die vacht, castratie, dat is heel bekend, mijn gecastreerde reu had precies hetzelfde..
Dat is het resultaat van castreren.. ook mijn teef die "gecastreerd"is heeft zo'n vacht gekregen.
De oude vacht gaat er veel moeilijker uit... eigenlijk hebben ze geen normale rui periode meer, en de oude vacht blijft veel langer zitten en verdwijnt eigenlijk niet dus ze zitten steeds met die ouwe vacht.
Ciro "stonk' nooit voor zijn castratie - reu-, Hannah, precies het tegen over gestelde die stonk altijd voor haar castratie en daarna niet meer.
Denk niet dat dit met voeding te maken heeft, maar met de hormonen.
Eigenlijk zou je ze echt moeten ontwollen 2 x per jaar, - trimsalon- maar van dat geld kan je dus weer heel veel vers vlees kopen ( grapje)
ja af en toe wassen ( helaas, want ik vind eigenlijk dat je een hond niet overbodig moet wassen) en goed borstelen en kammen..
Er is trouwens naar het schijnt een heel goeie methode: ( ik heb het nog echt uitgeprobeerd, maar anderen wel.. en die zijn super tevreden"bioritmisch borstelen"een methode van R. Pouw) kijk maar eens op internet..
Laatst gewijzigd door irmaa op vr 26 aug 2005, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#375959
Ineke schreef:








Ik zal hem eens lekker afspoelen na het zwemmen en insmeren.
Niet meer zwemmen houd ik voor het laatst. Dat doet hij zo verschrikkelijk graag.
Voorlopig zou ik hem niet meer in het water laten, hoe moeilijk het ook is. Het wordt dan van kwaad tot erger.
Door irmaa
#375965
O ja.. Gisten in oren, KAN een aanwijzing zijn voor een allergie.. hoeft niets met voeding te maken hebben..
Denk dat je al heel goed op zijn voeding let...
dit soort dingen zijn niet ongewoon hoor bij leo's helaas....
Net zoals alle "dikke" vacht honden zie je dit soort dingen..
heb ergens gelezen dat huid problemen de meest voorkomende klacht is waarmee mensen naar de dierenarts gaan..
Dus iedereen is erg op zoek naar de oplossing... vooralsnog .. heb ik nog nooit een oplossing gezien.. voeding niet, alternatieven niet.. enz enz... de meesten eindigen toch met de prednisons enz.. helaas...
Door Ineke
#375974
irmavgog schreef: Er is trouwens naar het schijnt een heel goeie methode: ( ik heb het nog echt uitgeprobeerd, maar anderen wel.. en die zijn super tevreden"bioritmisch borstelen"een methode van R. Pouw) kijk maar eens op internet..
Ik heb het boek.
Ik vind het alleen heel erg lastig om het uit te voeren.
Ik heb Mufasa vorig jaar helemaal van zijn ondervacht ontdaan. Ik ben daar een paar dagen mee bezig geweest.
Na een week of 6 voorzichtig de losse haren verwijderen en er verder afblijven tot de echte rui inzet.

Het probleem nu is, dat zijn ondervacht er moet plukken tegelijk uitsteekt. Bijna wekelijks. Als het dan zo warm is als in het voorjaar, dan wil je hem toch van zijn dikke jeukende jas ontdoen en ga je dus weer mis.
Hij zit er dan echt niet uit met die plukjes overal.
Door Ineke
#375977
Truus schreef: Voorlopig zou ik hem niet meer in het water laten, hoe moeilijk het ook is. Het wordt dan van kwaad tot erger.
Ik ga hem voorlopig even op het droge houden. Ik wil niet nog eens een zwaar ontstoken hotspot meemaken.
Vorig jaar liep de pus er vanaf :o
Door irmaa
#375979
Ja..a...hhh dat is herkenbaar... juist omdat een gecastreerde hond de rui niet heeft heb je deze problemen...
als er nu van die plukken uit hangen zou ik hen zoveel mogelijk uitkammen... en je zal zien over 3 weken hangen er weer van die plukken uit...
Echt ontwollen.. maar dt moet je leren denk ik, ben geen trimster of -.. probeer eens bij een goeie trimmer langs te gaan, - en ik bedoel een echte goede... want de meesten hebben ook geen kaas gegeten denk ik van dit soort dingen..
Misschien kan die jouw problemen eens goed onder de loupe nemen, en de hond echt goed ontwollen??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door