Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Red_Hunter
#375186
Flynn heeft na het eten van bot de volgende dag altijd pijn bij het poepen. Ik let altijd op als hij het bot aan het eten is, maar hij kauwt er goed op.
Hij heeft tijdens het poepen altijd dat hij piept (meestal maar 1 klein piepje hoor)en dan wegrent en voor dat hij dan weer gaat zitten 8) dat kan heel lang duren.
Ik kijk altijd naar zijn ontlasting, ik vroet er niet in, maar zie eigenlijk zo geen stukken bot zitten.
Wat kan ik hier aan doen, toch maar weer stukslaan? :-\
Dat doe ik eigenlijk liever niet want hij geniet van het kauwen.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375187
Geef je een kaal bot? Meestal als zoiets gebeurt is er in verhouding teveel bot gegeven waardoor de ontlasting te hard wordt, dus stukslaan van het bot helpt hier niet tegen, meer vlees of fyto/kruidenmix geven vóórdat je het bot geeft meestal wel.
Door Red_Hunter
#375195
De ontlasting ziet er niet superhard uit, daar let ik ook altijd op.
Het is bij alle botten, lamsribben met vlees en ook kale kalfsgewrichten.
Hij krijgt voor het bot altijd spiervlees met groente en wat orgaanvlees en olie. Ik zal wat meer olie erin doen, kijken of het helpt. Ik barf maar twee dagen en de rest van de week eet hij KVV.
Door Lizzy
#375197
Ik denk dat je op deze dagen toch teveel bot geeft. Ik zou minder bot en meer spiervlees geven als ik jou was.
Door Red_Hunter
#375202
Lizzy schreef: Ik denk dat je op deze dagen toch teveel bot geeft. Ik zou minder bot en meer spiervlees geven als ik jou was.
Ja ik ga de weegschaal er maar bij nemen en minder bot geven. Omdat ik het maar twee dagen doe let ik niet zo op de verhouding, maar daar kan hij toch niet goed tegen denk ik. Een kalfsknie kan ik moeilijk kleiner maken, dan maar halverwege weg halen?

Groetjes Trudie
Door Lil
#375425
Red_Hunter schreef: Ja ik ga de weegschaal er maar bij nemen en minder bot geven. Omdat ik het maar twee dagen doe let ik niet zo op de verhouding, maar daar kan hij toch niet goed tegen denk ik. Een kalfsknie kan ik moeilijk kleiner maken, dan maar halverwege weg halen?

Groetjes Trudie

Goed idee. Let wel op dat kalfsknie een dragend onderdeel is (been) en dat dit erg hard is voor de tanden (afbreek gevaar).
Door peerle
#375431
het is zowiezo goed van zo'n hard bot weg te halen voor het op is/voor hij er 2 uur op ligt te kauwen. Bij de meeste honden lijkt het me goed om het bot na een uurtje weg te halen, dan is het voornaamste wat ze eraf gaan schrapen er toch af, misschien bij jouw hond dan na een halfuurtje al wegnemen, zien of het dan beter is. Als het nog niet beter is, na 20 minuten wegnemen. En idd ook een beetje meer olie (maar daar zou ik niet in overdrijven).
Schenkel is bv. iets met veel vlees aan en een stuk hard bot dat mijn golden meestal niet opkrijgt. Dat lijkt me wel geschikt voor je hond.
Groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op do 25 aug 2005, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#375438
peerle schreef: Schenkel is bv. iets met veel vlees aan en een stuk hard bot dat mijn golden meestal niet opkrijgt. Dat lijkt me wel geschikt voor je hond.
Groetjes,
Veerle
Ik zou liever juist GEEN schenkel geven....de bot in schenkel is 'n plak van mergpijp, niet alleen 'n tanden breker, maar omdat het 'n "ring" vorm is, kan het gebeuren dat deze ring om de kaak van de hond vast komt te zitten. :-\
Door Nelly
#375439
Ben het helemaal met Dory eens. Gewoon een lekker zacht lamsribbetje of schoudertje wat hij helemaal kan opknagen.
Door Laura2004
#375466
Ik denk dat hij pijn heeft bij het poepen, omdat de botten die je geeft te hard zijn. Je moet geen dragende delen geven. Ik heb dat ook een tijdje gedaan (toen ik niet beter wist :-[) en toen hadden mijn honden ook last bij het poepen en ze kotsten vaak. Je kan het beste gewoon ribbetjes, nek, wervels of bekken geven. Ik geef eigenlijk nooit harde botten.
Door Red_Hunter
#375778
Hij had het ook na een lamsribbetje, maar gisteren heeft hij een schouder gehad met wat meer spiervlees ervoor en dat is helemaal goed gegaan. Ik denk toch dat het te veel bot was wat ik gaf.
Van de knie eet hij trouwens alleen het gewricht op en laat de rest liggen. Dit is toch niet zo heel hard. Hij vindt het heerlijk.

Groetjes Trudie
Door peerle
#375812
waar, het bot van de schenkel is wel behoorlijk hard... :-[
Ik had de schenkel ook eerder als voorbeeld gebruikt vanwege de vlees/bot ratio.

of een hond zijn tanden stukbijt of die ring rond zijn kaak krijgt verschilt toch nog van hond tot hond, ik kan gerust zeggen dat ik mij daar bij lucy geen zorgen om maak (het gaatje in het midden is te klein om haar kaak door te krijgen en ze stopt altijd met bot als het lekkerste eraf is, zeker nu ze weet dat er toch steeds weer een nieuw bot komt ;))
Door 202spots
#375842
peerle schreef: waar, het bot van de schenkel is wel behoorlijk hard... :-[
Ik had de schenkel ook eerder als voorbeeld gebruikt vanwege de vlees/bot ratio.
Dan klopt 't ook niet helemaal....er zit vrij veel vlees aan 'n schenkel, en wanneer jou hond verstandig genoeg is on de mergpijp niet op te eten....maar alleen 't merg eruit heeft gelikt,dan heeft ze eigenlijk helemaal geen bot gegeten toch ???

.
of een hond zijn tanden stukbijt of die ring rond zijn kaak krijgt verschilt toch nog van hond tot hond, ik kan gerust zeggen dat ik mij daar bij lucy geen zorgen om maak (het gaatje in het midden is te klein om haar kaak door te krijgen en ze stopt altijd met bot als het lekkerste eraf is, zeker nu ze weet dat er toch steeds weer een nieuw bot komt ;))
Tja...dat kan wel te klein zijn voor JOU hond......maar dat gelt niet voor ALLE honden.
De mergpijp kan trouwens ook scheef of klem gaan zitten om 'n paar tanden of kiezen. :-\
Ik vind het dus beslist geen geschikte bot dat voor alle honden kan worden aanbevolen,
ik zou 't eerder afraden om geven.
Door peerle
#375847
idd, dan klopt het niet helemaal...ik dacht dat het de bedoeling was om 'te veel' (meer dan gemiddeld) vlees te geven, aangezien het probleem teveel bot kon zijn.

en om op het tweede stuk te antwoorden, ik herhaal : "of een hond zijn tanden stukbijt of die ring rond zijn kaak krijgt verschilt toch nog van hond tot hond", dus als je goed leest ben ik het eigenlijk met je eens, het geldt idd niet voor ALLE honden maar voor MIJN hond, en is dus geen algemeen aanraadbaar bot (forums en lange uitleg, ze gaan hand in hand. 100 keer moet je nadenken voor je iets zegt. ondertussen wens ik dat ik schenkel niet als voorbeeld had neergepoot, het kwam gewoon in mij op als "hey, dat heeft veel vlees en weinig bot" :)). Maar dat betekent toch niet dat je het niet kunt proberen bij je hond, voor je beslist van het nooit te geven, je bent het vast met me eens dat een baasje het beste weet hoe zijn hond in elkaar zit en het beste ziet waar een hond het goed op doet en waarop niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door