Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Plutinda
#375772
Ik ben langs de Islamitische slager geweest en heb een zak schapenbotten gratis gekregen. Het waren jonge schapen zij hij. Het zijn voornamelijk stukken rugwervels met merg.
Maar ik vind die botten behoorlijk hard. Nu hoor ik jullie ook wel eens over botten malen, maar hoe doe je dat met die harde botten?
Of zou je die botten gewoon wel geven? Als ik er gewoon kleine stukjes van maak ben ik bang dat ze hap, slik, weg doen. Dus of malen of heel geven?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375781
Schapenbotten kunnen te hard zijn, lamsbotten zijn stukken zachter. Maar zelfs lamsbotten zijn te hard om te malen volgens mij :-\.
Ik zou die schapenbotten niet geven of eventjes als recreatiebot, vooral als je honden nog niet gewend zijn om bot te eten. In kleine stukjes knippen zou ik zeker niet doen, beter is dan om de hardere botten als recreatiebot te geven en ze na een tijdje weg te nemen.
Door peerle
#375808
botten malen kan je alleen met professionele (en dus ook industrie-sized) 'maalmachines' (kweet het juiste woord niet echt, ik denk dat ze het ook gehaktmolen noemen), en die kan je meestal niet zo in je huis nemen, ze kosten enorm veel en de stroom in je huis komt er niet mee overeen.
Maar deze botten hoef je niet te malen, je kan ze idd effe geven als recreatie, maar als het merg eruit is en de vleesresten eraf (na een uurtje meestal) neem het dan terug weg. Kippenekken kan je wel malen, want dat zijn kleine, heel zachte botjes.
Als je nu lamsbotten zou kunnen krijgen (bij mijn slager lukt dat niet, de meeste lamsvleessoorten hebben hun bot er nog aan zitten (ribbetjes enzo) dus die worden nogal duur verkocht en zeker niet weggegeven) kan je het altijd daar in stukken laten snijden, dat is vaak geen probleem.
Door Plutinda
#375817
ja, ik heb gemerkt dat andere botten duur zijn. (zat nog wel veel vlees aan) 6 euro per kilo kalfsribben.
Ik heb er 4 kilo van gekocht. Maar ja, da's ook in 4 dagen op. 2 honden, ieder 500 gram.
Ik kan heel makkelijk aan orgaanvlees komen, da's ook niet zo duur. Maar botten zijn toch wel moeilijk. Behalve kippenbotten dan (karkas, kippenek)
Vmo bij de slager voor 9 kilo aan vlees en botten --> 40 euro.
Da's dus in een kleine week opgegeten. Beetje heel erg duur.
Door 202spots
#375838
Plutinda schreef: Ik ben langs de Islamitische slager geweest en heb een zak schapenbotten gratis gekregen. Het waren jonge schapen zij hij. Het zijn voornamelijk stukken rugwervels met merg.
Maar ik vind die botten behoorlijk hard. Nu hoor ik jullie ook wel eens over botten malen, maar hoe doe je dat met die harde botten?
Of zou je die botten gewoon wel geven? Als ik er gewoon kleine stukjes van maak ben ik bang dat ze hap, slik, weg doen. Dus of malen of heel geven?
Je kan de hele botten geven hoor, het ziet er misschien hard uit, maar 't valt echt wel mee.
En de stukken zo groot mogelijk laten zodat er lekker aan gekluift kan worden!
De ruggewervels zijn heel makkelijk te kluiven.
Zit er nog wel wat vlees aan?
Als het bijna kale botten zijn dan moet je eerst wat ander vlees geven, dus geen kale botten op 'n lege maag!

De enige botten die je kan malen zijn van de kip/kalkoen/eend en misschien konijn.
Rund/kalf/schaap/geit/ en zelf lams botten zijn te hard om in welke machine dan ook te malen.
(Alle bot wat in KVV is verwerkt is trouwens kippenbot omdat andere botten niet te malen zijn)
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 26 aug 2005, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#375839
202Spots schreef:(Alle bot wat in KVV is verwerkt is trouwens kippenbot omdat andere botten niet te malen zijn)
Dus het bot in 'lam en rijst' is gewoon van kip...?
Zo hoor je nog eens wat :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door