Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Toran
#374871
Hallo!
Ik heb sinds 2,5 week een kitten die zondag 9 weken wordt.
Hij krijgt nu nog brokjes. De reden daarvan is dat ik geen kvv voor katten kan vinden ???
Ik wil niet iets waar ik tig kilometer voor moet rijden.
Het liefst zou ik toch mijn kat willen kvven of barfen, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Kan ik het al proberen met een kitten of moet ik wachten?
De honden zijn minder moeilijk met eten: ze schrokken alles naar binnen.
Ik heb het idee dat katten veel kieskeuriger zijn of heb ik dat mis?
We hebben een kat gehad die alleen maar brokjes van één bepaald merk lustte :P
Door Toran
#374874
Bij de Ranzijn kan ik kuikens kopen.
Ook liggen er daar muizen en ratten in de vriezer (ook van die kale babymuisjes).
Is dat niet wat?
Muizen staan toch op het (natuurlijke) menu van een kat?
Door Lizzy
#374877
Toran schreef: Bij de Ranzijn kan ik kuikens kopen.
Ook liggen er daar muizen en ratten in de vriezer (ook van die kale babymuisjes).
Is dat niet wat?
Muizen staan toch op het (natuurlijke) menu van een kat?
Ja, dat kun je ook geven. De vraag is of ze het eten..... Ik denk zelf dat je meer kans maakt met een gemalen voedsel. Nu kun je zelf eendagskuikens malen (en daar bijv nog wat gemalen kippennek, hart, lever, spiervlees, blikje sardien, etc. aan toe voegen - zie de diverse recepten hier op Barfplaats). Ik geloof dat Bibi en Carnibest de enige zijn die een kvv voor katten maken maar ik las dat Energique ook prima aan katten gegeven kan worden. Zelf zou ik dat dan wat aanvullen met wat gemalen of ik kleine stukjes gesneden rundvlees en hart. Al deze merken niet te krijgen? Geen nood: het zelf samenstellen van kattenvoer is niet moeilijk, maar ik denk wel dat je er een gehaktmolen/vleesmolen voor nodig zult hebben, in het begin.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 24 aug 2005, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Toran
#374894
De losse varianten voor Smuldier kunnen ook heb ik begrepen. Dat is namelijk bv alleen rund, kip etc...
Ik hoop dat hij het eet.
Sardientjes uit een blikje lust hij wel, dat heeft hij al een keer gegeten :D.
Ik ga nog wat lezen er over en er dan mee aan de slag.
Door Birgit
#375136
Toran schreef: De losse varianten voor Smuldier kunnen ook heb ik begrepen. Dat is namelijk bv alleen rund, kip etc...
Ik hoop dat hij het eet.
Sardientjes uit een blikje lust hij wel, dat heeft hij al een keer gegeten :D.
Ik ga nog wat lezen er over en er dan mee aan de slag.
Het zou zo gaaf zijn als je vers of barf geeft aan je kat ! Zeker als hij zo jong nog is kan hij er goed aan wennen ;D Onze kat eet trouwens Carnibest, en dan gewoon de hondencarnibest( omdat we ook een hond hebben vind ik dat wel zo handig ), aangevuld met kippennekken, hart, en steeds meer barf.

Succes ermee ! :D
Laatst gewijzigd door Birgit op do 25 aug 2005, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#375291
Mijn kitten, nu 4 maanden oud, eet vanaf dag 1 dat hij hier was eendagskuikens (heel), die kreeg hij bij de fokker ook al. Ook krijgt hij kippenekken en vleugels. In het begin sloeg ik die plat, nu hoeft dat niet meer. Je zult er versteld van staan hoe sterk de kaken van zo'n klein katje zijn. Diverse soorten runds- en lamsvlees bied ik hem ook aan, evenals bibi en als hij genoeg honger heeft eet hij het wel, maar z'n voorkeur gaat toch naar alles wat kip is. Verse vis heb ik nog niet geprobeerd, wel vis uit blik en dat wil er ook wel in. ;)
Kortom, barfeb cq kvv-en met een kat is eigenlijk niet moeilijker dan met een hond, alleen zijn katten vaak wat kieskeuriger 8) :P
Door Toran
#375739
Humpie heeft net de (rund)vlees versie van Smuldier gehad en hij at het met smaak op :)!!! Dat had ik dus echt niet verwacht!
We hebben pas een zak techni call brokjes gekocht en die hou ik er gewoon bij. Daarnaast ga ik proberen wat hij allemaal lekker vindt. Als ik tegen de tijd dat die zak brokjes op is weet hoe ik hem precies goed kan voeren dan ga ik daar mee verder.
Door Toran
#375741
Maar rund/kip/vis geven, is dat compleet of mist er dan wat?
Bij honden heb je namelijk complete versies van versvlees en bij katten dus niet (in ieder geval niet waar ik aan kan komen).
Als de maaltijden dus uit een visje, kip, rund, ei, kuiken en eventueel muis bestaan is dat dan compleet genoeg?
Door Lizzy
#375757
Toran schreef: Maar rund/kip/vis geven, is dat compleet of mist er dan wat?
Bij honden heb je namelijk complete versies van versvlees en bij katten dus niet (in ieder geval niet waar ik aan kan komen).
Als de maaltijden dus uit een visje, kip, rund, ei, kuiken en eventueel muis bestaan is dat dan compleet genoeg?
Zit hier ook (gemalen) bot bij? En orgaanvlees? Katten hebben ook behoefte aan orgaanvlees. Hart en vooral ook lever enzo.
Door Toran
#375948
Lizzy schreef: Zit hier ook (gemalen) bot bij? En orgaanvlees? Katten hebben ook behoefte aan orgaanvlees. Hart en vooral ook lever enzo.
Smuldier is hier niet echt duidelijk over. Bot zit er geloof ik wel in maar over het orgaan vlees twijfel ik een beetje. Maar dat kan ik er natuurlijk wel bij kopen ;)
Door Nelly
#376069
Eendagskuikens zijn volgens mij sowieso kompleet, want daar zit alles nog in qua organen en botjes. Denk dat je die gewoon als prooidier kunt zien. Als je dan voor de zekerheid nog aanvult met spiervlees, hart en evt. lever van rund en schaap en evt. vis dan denk ik dat je aardig goed zit. En af en toe een rauw eitje is natuurlijk ook nooit weg :D Maar geen melk geven hoor!
Door Femke
#376760
ik voer mijn katten energique voor honden. Hier zit echter geen Taurine in dus ze krijgen regelmatig een extra portie rood vlees en/of hart. Hier zit namelijk veel taurine in ;)
Door Toran
#376775
Nelly schreef: Maar geen melk geven hoor!
Waarom niet?
Ik heb ook nog kattenmelk in de koelkast staan... mag dat wel?
Door Toran
#376776
Femke schreef: ik voer mijn katten energique voor honden. Hier zit echter geen Taurine in dus ze krijgen regelmatig een extra portie rood vlees en/of hart. Hier zit namelijk veel taurine in ;)
Energique ken ik wel, dat krijgen mijn honden weleens. Maar hoe kan het dat dat ook voor katten kan?
En hoe geef je dat als ik vragen mag? Want één zo'n schijf is toch veels te groot voor een kat?
Er zijn toch verschillende soorten energique? Welke moet ik dan hebben?
Wat een vragen allemaal hé :P
Door Femke
#376785
Toran schreef: Energique ken ik wel, dat krijgen mijn honden weleens. Maar hoe kan het dat dat ook voor katten kan?
En hoe geef je dat als ik vragen mag? Want één zo'n schijf is toch veels te groot voor een kat?
Er zijn toch verschillende soorten energique? Welke moet ik dan hebben?
Wat een vragen allemaal hé :P
ik zie het zo: in het wild lopen ook geen kippen rond met een stickertje erop: "ik ben voor een hond" of "ik ben voor een kat" ;D
Energique voor honden kun je ook prima aan katten geven, alleen geef ik ze soms wat extra rood vlees of hart, ivm de taurine. Ik weet niet eens zeker of dit überhaupt wel nodig is maar het kan zowiezo geen kwaad.

Een schijfje van enegique weegt 100 gram. Mijn twee katten krijgen 2 keer daags 150 gram (met z'n tweeën, dus totaal 150 gram per kat per dag ;))

Ik denk dat je niet gauw onder de 100 gram per kat per dag uitkomt hoor...er staat aangegeven 20 gram per kilo lichaamsgewicht (dat zou betekenen dat een kat van 4 kilo 80 gram per dag zou mogen) maar dat vind ik erg weinig. Bijna alle katten eten ongeveer het dubbele.
Maar je moet gewoon proberen, en met je ogen voeren. Begin eens met 150 gram per dag, als je kat te dik wordt geef je wat minder, worden ze te mager dan geeft je wat meer.

Enne.......je kunt nooit genoeg vragen stellen hoor ;) :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door