Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door HeleenQ
#375367
Ik geef onze border collies, Ben en Saar nu ruim twee maanden CB. Dit bevalt erg goed en ik zal er ook zeker mee door gaan. Maar nu viel me laatst op dat Ben (de oudste van de twee en ik werk ook met m) toch wel mager is. Te mager naar mijn idee. Toen ik m woog was hij 18 kilo. Van het voorjaar met zn jaarlijkse cocktail was hij nog 20 kilo schoon aan de haak en dat vind ik een mooi gewicht voor een volwassen border reu die veel bezig is en goed eet (want dat doet hij wel!).

Hij krijgt per dag, in 1 maaltijd, ±400 gram CB Aktief. Dit is al wat vetter van structuur natuurlijk en ik heb op advies van anderen zijn maaltijd moment verplaatst naar vlak voor het slapengaan moment. Hij krijgt dan zn bak vol voer, wij ruimen de kamer nog even op, Saar krijgt haar eten (ze slapen apart dus ze kunnen allebei rustig eten) en als de kost op is, krijgen ze een bot of een kluif of iets van die aard. Dit moment ligt niet vast. Als wij vroeg naar bed willen, krijgen de honden ook eerder hun kost natuurlijk.

Saar tiert er welig op. Ze is niet dik, niet mager en glanst mooi. Ben ziet er verder ook goed uit (heldere ogen, schone en glanzende vacht, goede ontlasting) maar ik vind dat hij toch sneller moe is dan gewoon (en dat wil wat zeggen bij een border!) en wat mager is geworden.

Is er iets dat ik hier aan kan doen, of is dit loos alarm of kan ik iets wellicht veranderen, of is dit een reactie op het voer, aangezien hij voorheen brokken kreeg...

Het is nog een jonge border, en in principe gezond... maar ja, beter even vragen en er wat rustiger over kunnen praten dan gaan zitten tobben en waanideeën in je hoofd halen!

Alvast bedankt! En sorry voor de lap tekst, maar ik hoop dat het jullie zo een beetje duidelijk is wat wij doen en hoe enzo...
Door 202spots
#375374
Misschien heb je hier wat aan?

Satin Balls voor tussendoor of als extra bij de gewone maaltijd geven om aan te komen

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg198711
~~~~~~~
De Orgineel Satin Balls
Ingredients:
10 pounds hamburger meat [the cheapest kind]
1 lg. box of Total cereal [or comparable natural brand]
1 lg. box oatmeal
1 jar of wheat germ
1 1/4 cup veg oil
1 1/4 cup of unsulfured molasses
10 raw eggs
10 envelopes of unflavored gelatin
pinch of salt
Mix all ingredients together, much like you would a meatloaf.
Divide into 10 quart freezer bags and freeze.
Thaw as needed.
http://www.holisticdog.org/Nutrition/Sa ... balls.html

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hollands recept
1 kilo VersVleesvoeding(of 1 kilo rundergehakt,de goedkoopste)
250 ml warm water
1 vel gelatine
100 gr Havermout of ander cerial,het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia
(moet voorbewerkte Havermout zijn,zoals b.v Bambix of Brinta)
1 rauw ei
2 eetlepels stroop.

De gelatine oplossen in warm water.
Voeg de Havermout,het ei en de stroop toe,en klop met vork door elkaar.
Mix dit samen met het vlees en rol er ping-pong maat ballen van.
Verdeel in aparte porties en vries.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#375382
Ik zou je willen adviseren: voer op het oog. Als de hond nu te mager is op 400 gram, geef dan wat meer. Mijn ervaring is dat je met de aanbevolen hoeveelheid per kilo hond die op de verpakking staat meestal niet uitkomt. Normaal gesproken kreeg onze Dalmatische teef ongeveer 500 gram vlees (exclusief aankleding) per dag. Toen ze drachtig was werd dat natuurlijk meer en toen ze pups had at ze zelfs 2 kilo op een dag. Nadat ze het nest had gehad en we een beetje hadden afgebouwd, gingen we weer terug naar 500 gram/dag. Ze werd daarop te mager, dus hebben we de boel maar weer opgeschroefd. Dus: kijk naar je hond en stem daar de hoeveelheid voer op af. Dat blijft een continu proces. Succes ermee!

Groeten, Judith
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375408
Sommige honden die van brokken op vers gaan hebben in het begin wat moeite met de overschakeling van koolhydraatrijke voeding (brokken) naar eiwitten en vetten, en vallen dan af. Meestal is dit van tijdelijke aard, je kunt je hond nu dus rustig meer gaan geven totdat je ziet dat ie weer aan begint te zetten.
CB heeft trouwens als richtlijn 20-25 gr per kg lichaamsgewicht. Dat zou voor jouw hond betekenen dat hij 20 (ik neem aan dat dat zijn gewicht moet zijn) * 25= 500gr kunt geven. Verder zijn het natuurlijk richtlijnen, misschien moet jouw hond wel tijdelijk nog ietsje meer hebben, maar da's een kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375410
Oja, dat jouw hond sneller moe is de laatste tijd kan ook door de enting komen.
Verder vertel je niet hoe z'n ontlasting is, hij kan ook last van wormen hebben (al verwacht je daar eigenlijk niet meteen een glanzende vacht bij), dus je zou z'n poep ook op wormen kunnen laten contoleren.
Door Lizzy
#375432
[quote="HeleenQ"]
Ik geef onze border collies, Ben en Saar nu ruim twee maanden CB. Dit bevalt erg goed en ik zal er ook zeker mee door gaan. Maar nu viel me laatst op dat Ben (de oudste van de twee en ik werk ook met m) toch wel mager is. Te mager naar mijn idee. Toen ik m woog was hij 18 kilo. Van het voorjaar met zn jaarlijkse cocktail was hij nog 20 kilo schoon aan de haak en dat vind ik een mooi gewicht voor een volwassen border reu die veel bezig is en goed eet (want dat doet hij wel!).

Hij krijgt per dag, in 1 maaltijd, ±400 gram CB Aktief. Dit is al wat vetter van structuur natuurlijk en ik heb op advies van anderen zijn maaltijd moment verplaatst naar vlak voor het slapengaan moment. Hij krijgt dan zn bak vol voer, wij ruimen de kamer nog even op, Saar krijgt haar eten (ze slapen apart dus ze kunnen allebei rustig eten) en als de kost op is, krijgen ze een bot of een kluif of iets van die aard. Dit moment ligt niet vast. Als wij vroeg naar bed willen, krijgen de honden ook eerder hun kost natuurlijk.

Saar tiert er welig op. Ze is niet dik, niet mager en glanst mooi. Ben ziet er verder ook goed uit (heldere ogen, schone en glanzende vacht, goede ontlasting) maar ik vind dat hij toch sneller moe is dan gewoon (en dat wil wat zeggen bij een border!) en wat mager is geworden.

Is er iets dat ik hier aan kan doen, of is dit loos alarm of kan ik iets wellicht veranderen, of is dit een reactie op het voer, aangezien hij voorheen brokken kreeg...

Het is nog een jonge border, en in principe gezond... maar ja, beter even vragen en er wat rustiger over kunnen praten dan gaan zitten tobben en waanideeën in je hoofd halen!

Alvast bedankt! En sorry voor de lap tekst, maar ik hoop dat het jullie zo een beetje duidelijk is wat wij doen en hoe enzo...
[/quote]

Als ik het zo lees dan heeft Ben "problemen" met de overschakeling van brok naar vlees zoals Nitus beschreven heeft. Dat komt vaker voor. Ik zou hem zelf gewoon wat meer voer gaan geven. Je hebt grote kans dat hij dan vanzelf weer aankomt (en je op een gegeven moment weer minder voer moet gaan geven) en meer energie krijgt. Voor meer energie zou je stuifmeelkorrels kunnen proberen toe te voegen aan zijn voeding! Ik heb gemerkt dat veel honden hier een lekkere 'energie boost' van krijgen!
Door Ike
#375776
Heb ik met Ike ook last van gehad dat ik hem wat mager vond voor onze vakantie (schotse herer reu 3 jr en toen 18 kilo) , zou de satin balls gaan maken ( het recept wat jij ook hebt gekregen) en ineens na de vakantie ( nu dan zo'n zes maanden kvv) begint hij eigenlijk wat dikker te worden, ik denk dus idd dat het ermee te maken heeft aan het wennen van brokken op kvv, ;)
Gebruikersavatar
Door Elly
#376006
Ik heb ook een bc reu van 20 kg. Hij krijgt 500 g CB per dag (geen aktief, wel de andere versies) 100 g 's morgens, 400 g om ong. 17.00 uur . Om 19.30 uur krijgt hij nog een kong met jonge kaas of worst. Hij heeft de neiging hierop wat te dik te worden. Daarom stel ik af en toe zelf een dag samen met magere ingredienten en nu blijft hij zo rond de 20 kg. Er wordt trouwens niet met Max gewerkt. Wel wandelen wij 2 tot 2,5 uur per dag, waarvan 1 uur los met 10 min. zwemmen en 10 minuten bal apporteren. De andere drie wandelingen zijn aangelijnd. Verder clickeren we iedere dag thuis, maar dan heeft hij niet echt beweging.
Voeren doe je inderdaad met je ogen.
Door Daisy75
#376307
Ik zie het hier bij mijn reutje ook hoor dat ie wat magerder word maar denk idd dat dat wennen is aan de overschakeling, want hij is ook iets minder actief aan de fiets en zo....
Zal het een tijdje aankijken en anders kan ik altijd meer voeren.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#376558
Ik zou ook wat meer gaan voeren. Desnoods in 2 maaltijden als het anders erg veel wordt.
Bandit is nu ook rond de 18 kilo en krijgt 600 gr per dag. Hij is nog wel pup dus ik zal dat mettertijd ook af moeten bouwen.
Door tieneke
#376611
Toch iets meer voeren,zelf weeg ik echt niet alles meer af en voer op het oog.
Ze vreten als vleesetende olifanten en zitten mooi strak in het pak!
Je kan ook wat extra lekkere dingen toevoegen aan het vlees(evt met groentenmix) zoals blikje tonijn/sardientjes of huttekase etc.
Door HeleenQ
#377312
ok Thanks! Ik zal ers wat gaan uitproberen. Ik heb net weer een nieuwe lading CB besteld, dus dan kan ik weer even vooruit. Ik heb zn ontlasting gechecked, maar ik kan niets ontdekken dat op wormen duidt en zn laatste injectie is nu een maand geleden, dus het lijkt me stug dat hij daar nu nog last van heeft, hij is nooit gevoelig geweest daarvoor, terwijl Saar dat wel altijd is...

Maar ik zal wat gaan uitproberen, bedankt voor de tips!
Door Mevroi Kruim
#377424
Ha, het Atkins-effect! ;D
Toen ik mijn carnivoren overzette of barf werden de dikkerds allemaal beduidend dunner (de dunne niet trouwens) en ik vroeg me wanhopig af of ik dan echt 2x zoveel moest voeren. Gelukkig normaliseerde het allemaal weer na verloop van tijd.
Het heeft vlgs mij te maken met de overgang van koolhydraat- naar vetstofwisseling. Daarbij worden heel andere enzymen enzo gebruikt, en ipv de koolhydraten wordt nu vet, maar ook eitwitten, als energiebron gebruikt door het lichaam. Dat moet daar ff aan wennen.

De enige die blijvend dikker is geworden is Tara, dat was echt een kapstok toen ze nog brokken at (of liever niet at) en nu moet ik echt uitkijken dat ze niet te veel krijgt.
Door HeleenQ
#377484
hoe lang duurt t dan voordag zich dat stabiliseert? Ik heb even zitten uitrekenen en Ben krijgt nu drie maanden vlees en CB. Saar was dit al gewend (heb haar dieet uitgebreid nu ze ouder is), dus bij haar merk ik niks, zij is goed op gewicht.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#377504
Hoelang dat duurt is verschillend, bij de meeste honden binnen een paar maanden. Bij Nitus heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat ik hem minder moest gaan voeren, maar hij begon al wel eerder bij te komen.
Bij Gitte heb ik er eigenlijk weinig van gemerkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door