Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door LSD
#374180
als beginnend barfer heb ik een vraag.
is het slecht als je in een barfmenu geen groenten of fruit mengt, maar wel eieren, vis, yoghurt,..........
ik lees in alle menus groenten en fruitpappen, alleen heb ik een te kleine vriezer en geen plaats om de groentemengelingen erin te doen, vlees en botten koop ik elke dag vers en heel af en toe neem ik een babypotje groenten mee, maar die zijn dan weer duur. ook krijgen ze hier rodi, runner en soms dinners
Door peerle
#374201
hmm...je wil weten of het 'slecht' is als je geen groenten of fruit bij het barfmenu doet...ik zou het niet doen, maar dat is ook omdat ik het juist wel handig vind om pasteitjes met gehakt en yoghurt, groenten en fruit te maken. Ik heb trouwens ook een kleine vriezer (ik heb mss een bureaula plaats voor alle spullen voor lucy, zelf hebben we minder vriesplaats dan de hond :-D) en daar krijg ik organen, vlees en botten én de gf-mixen in. Zoooveel plaats neemt dat niet in, vind ik. Ik moet wel minstens 2x per week naar de winkel, maar dat doe ik zowiezo al dus dat maakt met niet uit.

Maar terug naar de hoofdvraag. Waarom je eigenlijk groenten en fruit geeft is om de maaginhoud van een prooidier te simuleren, waar een wolf zijn voornaamste bron van groenten en fruit is (dat is ook al gemalen, dus daarom mixen we de groenten en het fruit ook ;)). Tussendoor eet hij ook wel bessen en wortels, maar dat doet je hond mss automatisch al. Dus ik denk dat als je aan genoeg boekmaag mét inhoud kan komen, je bijna geen groenten of fruit moet voeren.
Toch is elke hond altijd anders, sommigen lusten geen pens, anderen willen in de zomer geen gf-mix eten, sommigen kunnen niet tegen groenten en anderen niet tegen lever of ei...dus je zult er door (VOORZICHTIG) experimenteren achter moeten komen wat schadelijk is voor je hond. Geef dan wat minder groenten en fruit en een dikke pens in de plaats, en zie hoe je hond reageert qua gedrag, energie, vacht,...
Veel succes en groetjes,
Veerle

ps : ik lees hier net nog dat je ELKE DAG vers vlees en botten gaat kopen...waarom zou je dan niet gewoon je groenten en fruit ook vers kopen, dan kan je ze direct vers gemixt geven en hoef je ze niet eens in te vriezen, wat geweldig is, want je raakt zowiezo vitaminen kwijt. Trouwens, ik merk aan mijn hond dat ze veel liever vérse gf-mix eet dan ontdooide... :)
Laatst gewijzigd door peerle op di 23 aug 2005, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#374203
Ik ben persoonlijk om meerdere redenen een voorstander van groentemixen. En ik vind dat je deze helemaal niet zomaar uit het dieet kunt weglaten.

Maar ja, er zijn mensen die geven nooit groentemix of fruit. Er zijn ook Engels-talige lijsten waar ze zelfs tegen het voeren van groentes zijn: http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Nu vind ik wel dat als je geen groentemix gaat voeren dat je zeer zeker het hele prooidier-model moet voeren. Dus werkelijke hele prooidieren (denk aan konijn, kip) of denkbeeldige prooidieren. En ook moet je heel veel varieren. Want zonder een grote variatie aan vleessoorten, vleesbotten en orgaanvlees en vis: vind ik het geen goed idee om geen groentes te geven.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#374228
Ik zou de groente en fruit ook niet uit het menu laten. Maar je hoeft natuurlijk niet persee elke dag een MIX te geven, je kan ook elke dag wat van de groente(s) die je zelf eet aan je hond geven.
Koop gewoon ietsje extra voor je hond, kook het liever niet mee maar pureer het.
En eet je zelf een appel, banaan, peer of wat dan ook dan kan je daar je hond ook een stukje van geven.
Komt je hond toch aan zijn groente en fruit zonder dat het jou diepvriesruimte kost.
Door LSD
#374244
onze vriezer heeft maar 3 schuiven en die puilt wel altijd uit van de ratten, kuikens en cavias voor de fretten en soms krijgen de honden ook een rat of cavia en als snoep meestal een kuiken, dus in principe krijgen ze soms groenten binnen, want de ratten zijn wilde die we zelf gevangen hebben
Door bowie
#374266
LSD schreef: onze vriezer heeft maar 3 schuiven en die puilt wel altijd uit van de ratten, kuikens en cavias voor de fretten en soms krijgen de honden ook een rat of cavia en als snoep meestal een kuiken, dus in principe krijgen ze soms groenten binnen, want de ratten zijn wilde die we zelf gevangen hebben
(Wilde ratten ) ben je dan niet bang voor ziektes :-\
Door 202spots
#374281
LSD schreef: heel af en toe neem ik een babypotje groenten mee, maar die zijn dan weer duur.
Wanneer je geen plaats hebt om te vriezen, en geen tijd hebt om 'n paar keer per week 'n beetje verse groentemix te maken, dan zou ik liever de tafelrestjes van je eigen groentes geven, of anders 'n rauwe wortel of stuk bloemkool of broccoli of 'n halve appel of wat fruit in stukjes geven,
dan dat je potje babyprut geeft :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op di 23 aug 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door LSD
#377422
het zijn ratten gevangen met klemmen of door de honden zelf, en nee hoor ben niet bang voor ziektes, de honden zijn goed ingeent. we vangen op het platte land, ratten uit de stad zijn pas gevaarlijke ziektebommen
Door Anneke V
#377465
Onze Pluto krijgt geen groenten/fruit omdat hij ze gewoonweg niet lust!
Een prutsje groenten in zijn vlees & hij laat alles liggen ::)

Maar hij krijgt wel part-time barf, part-time Duck & volgens mij zullen er in Duck (kvv) ook wel groenten verwerkt zijn...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378359
Hier krijgen ze tegenwoordig eigenlijk ook geen groenten en fruit meer (fruit nog wel maar niet gepureerd, alleen af en toe een restant appel, of een stukje komkommer)
Ze lusten het hier niet echt , door de yoghurt gaat het wel alleen dan gaat er 1 aan de dunne en een ander staat dan nog te steigeren en ze worden er te dik van. Dus al enige tijd geef ik het gewoon niet meer.
Door Lizzy
#378378
Anneke V schreef: Onze Pluto krijgt geen groenten/fruit omdat hij ze gewoonweg niet lust!
Een prutsje groenten in zijn vlees & hij laat alles liggen ::)

Maar hij krijgt wel part-time barf, part-time Duck & volgens mij zullen er in Duck (kvv) ook wel groenten verwerkt zijn...
Volgens mij zit er in Duck geen groenten. Dat zit in de meeste KVV's niet (behalve Carnibest en Energique maar in Energique is het gekookte groente).

Op zich heeft een hond geen groentes nodig, zegt men. Maar ik vind dat je dan tenminste wel heel erg goed op moet letten dat je je hond(en) dan voert volgens het prooidier-principe. Want groentes hebben in mijn ogen wel degelijk hun nut.

Overigens snap ik nooit waarom honden hun groentes niet opeten hoor. Je neemt vlees of orgaanvlees (bijv. pens), je gooit daar 1 of 2 lepels groente doorheen en er is toch geen hond die dat laat staan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 aug 2005, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneke V
#378437
Lizzy schreef: Volgens mij zit er in Duck geen groenten. Dat zit in de meeste KVV's niet (behalve Carnibest en Energique maar in Energique is het gekookte groente).

Op zich heeft een hond geen groentes nodig, zegt men. Maar ik vind dat je dan tenminste wel heel erg goed op moet letten dat je je hond(en) dan voert volgens het prooidier-principe. Want groentes hebben in mijn ogen wel degelijk hun nut.

Overigens snap ik nooit waarom honden hun groentes niet opeten hoor. Je neemt vlees of orgaanvlees (bijv. pens), je gooit daar 1 of 2 lepels groente doorheen en er is toch geen hond die dat laat staan?
Ik ook niet!!!!

Heb zelf geprobeerd met orgaanvlees gepureerd & er 1 koffielepel gepureerde groenten tussen & dan zijn gewoon vlees......Dan laat hij gewoon alles staan!!!! Als hij dan 's avonds echt GROTE honger heeft zal hij het gewoon vlees ertussen uithalen ::) Dus heb ik ook eens alles gemalen met een koffielepel groenten tussen....Resultaat het vlees met wat groenten aan lagen naast zijn kom!!!!!!!!!!!!!!!!! Hij eet wel regelmatig gras in de tuin, maar dat zijn natuurlijk geen groenten hé!!!
Heel soms kan ik hem zover krijgen van mijn bord spaghettisaus leeg te likken...maar ja dan zijn de groenten gekookt :-\

Af en toe geef ik hem een stengel selder of een wortel, daar gaat hij dan mee spelen in de tuin & hij bijt deze stuk....ik hoop dan altijd dat er toch wel een paar stukjes naar binnen zullen zijn...?!

Fruit wil hij ZEKER niet, dit is nog erger dan groenten!!!!
Noten gemalen tussen zijn vlees (in kleine hoeveelheden) dan weer wel, maar dat doe ik dan ook weer niet te vaak...
Laatst gewijzigd door Anneke V op wo 31 aug 2005, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#378440
Anneke V schreef: Ik ook niet!!!!

Heb zelf geprobeerd met orgaanvlees gepureerd & er 1 koffielepel gepureerde groenten tussen & dan zijn gewoon vlees......Dan laat hij gewoon alles staan!!!! Als hij dan 's avonds honger heeft zal hij het gewoon vlees ertussen uithalen ::) Dus heb ik ook eens alles gemalen met een koffielepel groenten tussen....Resultaat het vlees met wat groenten aan lagen naast zijn kom!!!!!!!!!!!!!!!!! Hij eet wel regelmatig gras in de tuin, maar dat zijn natuurlijk geen groenten hé!!!
Heel soms kan ik hem zover krijgen van mijn bord spaghettisaus leeg te likken...maar ja dan zijn de groenten gekookt :-\

Af en toe geef ik hem een stengel selder of een wortel, daar gaat hij dan mee spelen in de tuin & hij bijt deze stuk....ik hoop dan altijd dat er toch wel een paar stukjes naar binnen zullen zijn...?!

Fruit wil hij ZEKER niet, dit is nog erger dan groenten!!!!
Noten gemalen tussen zijn vlees (in kleine hoeveelheden) dan weer wel, maar dat doe ik dan ook weer niet te vaak...
Als hij het niet wil eten: dan niet. Je kunt hem moeilijk dwingen en je hebt je best gedaan. Ik zou dan gewoon lekker zoveel mogelijk echte hele prooidieren (kip, konijn, eend en als je er aan kunt komen: wild!) en denkbeeldige prooidieren voeren. En vette vis! En af en toe een ei. Overigens zijn er grote groepen mensen die nooit groenten aan hun hond voeren (helaas wel een Engelstalige lijst): http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Zij voeren dus wel volgens het prooidiermodel.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#378444
Lizzy schreef: Volgens mij zit er in Duck geen groenten. Dat zit in de meeste KVV's niet (behalve Carnibest en Energique maar in Energique is het gekookte groente).

Op zich heeft een hond geen groentes nodig, zegt men. Maar ik vind dat je dan tenminste wel heel erg goed op moet letten dat je je hond(en) dan voert volgens het prooidier-principe. Want groentes hebben in mijn ogen wel degelijk hun nut.

Overigens snap ik nooit waarom honden hun groentes niet opeten hoor. Je neemt vlees of orgaanvlees (bijv. pens), je gooit daar 1 of 2 lepels groente doorheen en er is toch geen hond die dat laat staan?
Ja behalve als je Joris heet! Bah wordt er inmiddels een beetje jankerig van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door