Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Pipelotje
#374018
Pipo, Engelse Cocker Spaniel van 4 jr., heeft de laatste weken vaker last dat hij braakt. De ene keer is dit gal, dan weer eens etensresten, ook meestal 's avonds of 's ochtends vroeg. Ik geef hem hier Okugest voor en dit gaat dan goed. Ik was vandaag toch met hem bij de DA en heb dit ook aangegeven ;)
Pipo (en ook Joshy) krijgen CB en regelmatig Barf ik.
Nu stelde de DA voor om hem over te zetten op commercieel voer, hypo allergenen brokken dus, dit heb ik natuurlijk geweigerd en hem ook uitgelegd waarom ik dit absoluut nooit zal doen
Nu stelde hij voor om Pipo 8 weken elke dag dezelfde kvv te geven en na 8 weken weer overstappen op een andere smaak. Dit om na te gaan of hij misschien ergens allergisch voor is.

Toch dacht hij ook aan eventuele maagproblemen en om een AB te gaan geven en later maagzuurremmers. Dit heb ik even helemaal afgezwaaid omdat ik van mening ben als je de oorzaak niet weet dat je dan ook niet gelijk een AB moet gaan inzetten. Maagzuurremmers lijkt me helemaal geen goed idee bij een hond die kvv en regelmatig Barf krijgt.

Ik weet nu even niet goed wat ik het beste kan doen qua voeding geven. Is het een goed en zinvol idee om 8 weken lang dezelfde voeding te gaan geven?? Kan iemand mij misschien verder helpen?
Door Doedels
#374041
Wat vervelend. Hoe lang eet Pipo als rauw? 8 weken lang de zelfde kvv is niet zo zinvol. Kvv is een kompleet voer en bestaat dus uit een combinatie van verschillende voedingsmiddelen. Mocht jouw hond allergisch zijn dan kom je er op die manier nooit achter waar voor. Je zult dan een eliminatiedieet moeten geven. B.v. carnibest eend/rijst en na 6 of 8 weken steeds iets nieuws toevoegen. Mits het braken is gestopt, natuurlijk. Eerlijk gezegd denk ik niet aan een allergie bij uitsluitend braken. Een voedingsallergie uit zich veelal anders. Je zou tijdelijk heet water over het voer kunnen gieten tot dat de maag tot rust is gekomen. En misschien helpen probiotica ook wel in dit geval. Ik ben het helemaal met je eens om eerst de oorzaak te laten uitzoeken en niet lukraak ab of maagzuurremmers te geven.
Door Truus
#374044
Braakt hij sinds je naast de kvv bent gaan barfen?
Hoe gaat het barfen, eet hij alles rustig of gulzig. wat geef je allemaal? In je voorsteltopic schrijf je n.l dat je al een jaar kvv geeft en sinds kort wat zelf bent gaan samenstellen , vandaar.
Laatst gewijzigd door Truus op ma 22 aug 2005, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pipelotje
#374048
Pipo krijgt al meer dan 1 jaar CB en Barf geef ik regelmatig sinds kort. Ik meng ook vaker de kruidenmix van CB onder de kvv omdat hij dit dit zo heerlijk vindt.
Pipo heeft momenteel ook een inwendige oorontsteking en volgens de DA zou dit ook kunnen samenhangen met een allergie...de combinatie braken/oorontsteking.
Ik kan deze combinatie niet volgen, heb dit ook aangegeven omdat naar mijn gevoel een oorontsteking onstaat door andere oorzaken zoals bv. kouvatten, griep, vocht in oor, door een chronische luchtweginfectie enz. (bacterie).
Ik ga het zeker eens proberen om heet water over het voer te gieten en probiotica. Dank je wel voor deze tips!!!
Door k9
#374055
Hoi Pipelotje,
Onze grote hond heeft soms ook last van braken. Hij geeft dam gelig slijm over. Wij zijn erachter gekomen dat hij een routine hond is. Dat klinkt gek, maar het is wel zo. Krijgt hij door de week om 7:30 eten, nadat hij uit is geweest, dan heeft hij er last van als hij bv in het weekend om 8:30 of 9:00 eten krijgt. Z'n maag lijkt zo ingesteld dat het op gezette tijden begint te werken, of er nou eten in is gestopt of niet. Misschien heeft jouw hond hier ook last van.

Ook speelt mee hoe vaak je de hond eten geeft. 3x per dag werkt voor ons prima, 's ochtends vroeg, 's middags en 's avonds na het laatste rondje.

Ook kun je kijken wanneer je 'botrijke maaltijden' geeft. De maag moet hier meer moeite voor doen om het te verteren. Beter is het om 's ochtends vroeg niet te veel (gemalen) bot te voeren en niet op een nuchtere maag.
Door Pipelotje
#374059
[quote="Truus"]
Braakt hij sinds je naast de kvv bent gaan barfen?
Hoe gaat het barfen, eet hij alles rustig of gulzig. wat geef je allemaal? In je voorsteltopic schrijf je n.l dat je al een jaar kvv geeft en sinds kort wat zelf bent gaan samenstellen , vandaar.
[/quote]

Hij braakt niet sinds ik ook vaker Barf geef, dit geef ik 3 maanden en braken doet hij sinds 3 weken.
Qua Barf geef ik:
- lamsvlees en lamsribben...eerst vlees en dan een rib
- rundvlees
- schapenpens
- soms hertenvlees/fazant, dit krijg ik weleens van een bevriend jager en gaat eerst min. 3 weken de vriezer in
- eendennekken
- groentemoesje van bv. wortel, sla, stukje komkommer, alfafa, yoghurt en rauw ei (de schaal pureer ik ook)
- fruitmoesje van bv. banaan, appel, peer
Ik geef nooit groente- en fruitmoesje samen. Het is dus of groentemoes of fruitmoes.

Ik geef geen orgaanvlees omdat ik ook CB voer.
Een Barfmaaltijd krijgt hij plm. 2 dagen p.w. Ook bak ik zelf koekjes. Daarnaast krijgt hij ook regelmatig een pensstaafje of een stukje appel, komkommer of klein stukje kaas.

Pipo eet altijd rustig zijn eten op. Behalve wanneer hij een lamsrib of eendennek krijgt dit kan nog wel eens gulzig gaan. Toch hoor ik hem wel goed de botten stuk bijten.
Door Pipelotje
#374061
[quote="k9"]
Hoi Pipelotje,
Onze grote hond heeft soms ook last van braken. Hij geeft dam gelig slijm over. Wij zijn erachter gekomen dat hij een routine hond is. Dat klinkt gek, maar het is wel zo. Krijgt hij door de week om 7:30 eten, nadat hij uit is geweest, dan heeft hij er last van als hij bv in het weekend om 8:30 of 9:00 eten krijgt. Z'n maag lijkt zo ingesteld dat het op gezette tijden begint te werken, of er nou eten in is gestopt of niet. Misschien heeft jouw hond hier ook last van.

Ook speelt mee hoe vaak je de hond eten geeft. 3x per dag werkt voor ons prima, 's ochtends vroeg, 's middags en 's avonds na het laatste rondje.

Ook kun je kijken wanneer je 'botrijke maaltijden' geeft. De maag moet hier meer moeite voor doen om het te verteren. Beter is het om 's ochtends vroeg niet te veel (gemalen) bot te voeren en niet op een nuchtere maag.
[/quote]

Pipo krijgt 2x dgs. zijn eten. 's ochtends vroeg en laat in de middag of vroege avond, dit wisselt vaak.
Ik geef hem nooit op een nuchter maag een bot, dit heb ik hier al gelezen ;)
Door Doedels
#374066
[quote="Pipelotje"]
Pipo heeft momenteel ook een inwendige oorontsteking en volgens de DA zou dit ook kunnen samenhangen met een allergie...de combinatie braken/oorontsteking.
Ik kan deze combinatie niet volgen, heb dit ook aangegeven omdat naar mijn gevoel een oorontsteking onstaat door andere oorzaken zoals bv. kouvatten, griep, vocht in oor, door een chronische luchtweginfectie enz. (bacterie).
[/quote]Die combinatie is niet zo gek gedacht hoor. Sommige honden krijgen oorontsteking van tarwe. Dat krijgt jouw hond niet, volgens mij. Maar voedingsallergie en oorontsteking staan dus wel in verband met elkaar. Geef je vlees en fruit samen? Dat wordt niet altijd goed verdragen.
Door Pipelotje
#374080
[quote="Doedels"]
Die combinatie is niet zo gek gedacht hoor. Sommige honden krijgen oorontsteking van tarwe. Dat krijgt jouw hond niet, volgens mij. Maar voedingsallergie en oorontsteking staan dus wel in verband met elkaar. Geef je vlees en fruit samen? Dat wordt niet altijd goed verdragen.
[/quote]

Dit wist ik dus echt niet...alweer iets geleerd ;)
Pipo krijgt geen tarwe en vlees en fruit geef ik nooit samen.
Door k9
#374412
Pipo krijgt 2x dgs. zijn eten. 's ochtends vroeg en laat in de middag of vroege avond, dit wisselt vaak.
Ik zou proberen eens niet te vaak te wisselen met etenstijden, maar te voeren iedere dag ongeveer dezelfde tijd, kijken hoe het dan gaat.
Door Truus
#375541
[quote="Pipelotje"]
Dank jullie wel voor de tips en adviezen!!!


[/quote]
Hoe gaat het nu met Pipo?
Door Pipelotje
#376194
Pipo heeft gelukkig niet meer gebraakt. Ik geef hem nu elke avond voor het slapen gaan nog een klein beetje eten. Met de Okugest ben ik ook gestopt sinds 2 dagen en gelukkig gaat het tot nu toe goed.

Vanmiddag had hij een wel een stuk maiskolf in het veld opgegeten ::) Mijn man was net te laat met het gebaar "los" (Pipo is doof) en vlak erna braakte het wel uit Toch heeft dit braken wel een andere reden gehad maar je schrikt toch wel weer even.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door