Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simone 2
#373697
Hallo,

Mijn hond van 6 jaar oud heeft al anderhalf jaar diabetes en krijgt royal canine maxi mature brokken gemengd met pedigree pall blikvoer. Graag wil ik hem overzetten op Carnibest natuurvoer diabetes. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven over hoe je dit het beste kan doen en waar je dan op moet letten? Ik ben ook beniewd of een hond geen diarree krijgt als je hem overzet omdat dit voor een hond met suiker niet goed is. Tevens is hij natuurlijk meer vatbaar voor infecties, kan hij dan wel rauw voer eten?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

groetjes, Simone
Door Truus
#373726
Hoi Simone welkom ! Misschien is het wel leuk om je even voor te stellen in de voorsteltopic ;).

Over suikerziekte en versvlees, is maar een mogelijkheid...doen ! Veel honden zijn er erg van opgeknapt en hebben er erg veel baat bij.Ik heb elders gelezen, dat je de overschakeling niet ineens moet maken maar langzaam aan moet opbouwen bij een hond met suikerziekte.Ook is er een mogelijkheid om advies te vragen bij het verkooppunt van Carnibest

.


E-mail: [email protected]
Telefoon: 0341-460330 of 0341-417260
Fax: 0341-433991





Wacht dus nog even af.
Het is je echt aan te raden en om er meer over te lezen, heb ik een topic voor je opgezocht, lees maar..

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg178502

Je zult vast nog meer reactie's krijgen.
Beterschap voor je hond!
Laatst gewijzigd door Truus op ma 22 aug 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#373734
Doen zeker....zo snel mogelijk lijkt me niet echt gezond voor een suikerpatiënt.

Wacht even op Tieneke, die zal vanavond wel weer acte de precense geven, die kan je goed vertellen hoe je een suikerpatient moet overschakelijken op vers.
#373831
Bedankt voor de reacties die ik nu al heb ontvangen!
Mijn hond is trouwens moeilijk in te stellen. Hij zit dan weer te hoog en dan weer te laag op dezelfde eenheden insuline. Ik spuit hem 2x daags, s'morgens tussen de 28 en 32 IE en s'avonds tussen de 4 en 8 IE. Ik meet van te voren de glucosewaarde.
Ik weet niet of dit het overstappen op vers voer bemoeilijkt? Het niet gereguleerd krijgen is voor mij ook een reden om het te proberen op ander voer.

groetjes, Simone
Door Truus
#373833
De koolhydraten in de brokken zorgen voor pieken en dalen in het bloedsuiker. Een gezonde hond (of mens!) reageert hierop door insuline om te zetten of juist niet. Bij suikerziekte is de insulineaanmaak verstoord, hetzij omdat het het gewoon niet meer kan, hetzij omdat het signaal om insuline aan te maken verstoord is.
Door die pieken en dalen (dus brokken = veel koolhydraten) te vermijden, is het bloedsuikergehalte veel makkelijker stabiel te houden.

( Dit is een citaat van Chooky ;))
Laatst gewijzigd door Truus op ma 22 aug 2005, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#373967
[quote="simone 2"]
Bedankt voor de reacties die ik nu al heb ontvangen!
Mijn hond is trouwens moeilijk in te stellen. Hij zit dan weer te hoog en dan weer te laag op dezelfde eenheden insuline. Ik spuit hem 2x daags, s'morgens tussen de 28 en 32 IE en s'avonds tussen de 4 en 8 IE. Ik meet van te voren de glucosewaarde.
Ik weet niet of dit het overstappen op vers voer bemoeilijkt? Het niet gereguleerd krijgen is voor mij ook een reden om het te proberen op ander voer.

groetjes, Simone
[/quote]
Hoi Simone,
nooit zomaar abrupt overschakelen op vers vlees.
Onze vorige Hond Kobus heeft hierdoor een haast fatale aanval gehad,verkeerde adviezen van een brokken- voedingsdeskundige ::)
Laat je hierdoor niet weerhouden om toch over te gaan op veeeeel betere en natuurlijke voeding.
In brokken barst het van de koolhydraten wat je in rauw natuurlijk helemaal mist ;)
Is een hele goede beslissing,je zult zien hoe de hond hierna opknapt en beter eet en denk zeker dat de bloedsuiker stabieler blijft.
Omdat je de hond zijn glucose meet zit je al aardig safe.
Wij deden dit niet dus vandaar die aanval,ik weet niet of je de eerste dagen dat je de hond over gaat zetten op vers thuis kan zijn?
Zo kan je de hond goed in de gaten houden.
Ik zou zelf voorzichtig omschakelen half brok en half vlees...is niet echt super die combinatie vers-brok maar in jouw situatie gaat het even niet anders.
Voor de zekerheid zou ik de hond tussendoor controleren,zeker bij twijfel.
Na een paar dagen volledig op vers zetten,gooi alle rotzooi weg waar koolhydraten inzitten.
Is gewoon super-slecht!
Ipv een hondenkoekje geef je een pensstaafje of kippennekje etc.
Brood,wortels,erwtjes ik kan nog veel meer opnoemen wat je beter maar niet meer kan geven.
O,ja wat wil je wel gaan voeren?
Zelf zou ik de Carnibest nemen voor Diabetes ;)
Zit he-le-maal geen koolhydraat in,dus het beste voor je hond.
Ik weet zeker dat het gaat lukken en hou ons op de hoogte hoor!
Weet zelf dat het een aanslag op heel je leefsituatie is,maar o wat deed ik het graag voor mijn Kobussie.....
#373973
Lees nu ook dat je Cb gaat geven ;)
Truus stuurde jouw bericht door vandaar.
Als je een hond hebt die gevoelig is voor diarree de eerste dagen de cb met kokend water overgieten.
Voor infecties van rauw vlees hoef je echt niet bang zijn.
Onze vorige Leo heeft nog 15 mooie maanden beleefd,maar was dan ook erg ziek,mankeerde van alles.
Lees ook eens onder Medisch>suikerziekte.
Daar staat het verhaal van onze vorige hond,meer een soort dagboek.
#374064
Hallo Tineke,

Bedankt voor je advies. Ik heb nog een vraag. Midas zakt altijd zo erg in suiker tijdens het uitlaten. Het is een griffon korthals (duitse jachthond) en loopt altijd los tijdens het uitlaten. Als hij dus aan de lage kant zit krijgt hij tijdens het uitlaten een somogyi waardoor hij weer heel erg in bloedsuiker stijgt. Hoe deed jij dat met het uitlaten? Ik voer hem nu om 6.45 uur s'morgens na het uitlaten en voor de 1e injectie, om 12.00 uur s'middags krijgt hij zijn 2e voeding en om 18.45 voor de 2e injectie krijgt hij zijn 3e voeding. Om 17.30 uur wordt hij wat langer uit gelaten en dan gaat het dus wel eens mis. Kun je de hond ook meerdere keren voeren (bijvoorbeeld om 17.00 uur voor het lopen nog een voeding)? De dierenartsen weten zo weinig van suikerziekte af en zijn gewoon het standaard verhaal gewend. Kan het tevens zo zijn dat Midas als hij zo slecht gereguleerd is iets met zijn alvleesklier heeft waardoor er dagen lang een schommeling is?

groetjes, Simone
#374394
[quote="simone 2"]
Hallo Tineke,

Bedankt voor je advies. Ik heb nog een vraag. Midas zakt altijd zo erg in suiker tijdens het uitlaten. Het is een griffon korthals (duitse jachthond) en loopt altijd los tijdens het uitlaten. Als hij dus aan de lage kant zit krijgt hij tijdens het uitlaten een somogyi waardoor hij weer heel erg in bloedsuiker stijgt. Hoe deed jij dat met het uitlaten? Ik voer hem nu om 6.45 uur s'morgens na het uitlaten en voor de 1e injectie, om 12.00 uur s'middags krijgt hij zijn 2e voeding en om 18.45 voor de 2e injectie krijgt hij zijn 3e voeding. Om 17.30 uur wordt hij wat langer uit gelaten en dan gaat het dus wel eens mis. Kun je de hond ook meerdere keren voeren (bijvoorbeeld om 17.00 uur voor het lopen nog een voeding)? De dierenartsen weten zo weinig van suikerziekte af en zijn gewoon het standaard verhaal gewend. Kan het tevens zo zijn dat Midas als hij zo slecht gereguleerd is iets met zijn alvleesklier heeft waardoor er dagen lang een schommeling is?

groetjes, Simone
[/quote]
Hoi Simone,
Kobus kreeg 2 maaltijden per dag en mocht absoluut geen tussendoortjes.
S'morgens om 10.45 kreeg hij zijn eten en meteen hierna spoot ik hem.
Tussen de insuline en de volgende maaltijd mocht hooguit 7 a 8 uur zitten.
Om precies 18.00 kreeg hij zijn 2e maaltijd.
Waarom geef je 3 maaltijden per dag?
Is dit ivm met de 2e injectie?
Kobus liep niet echt veel meer en gaf dit zelf aan,daar hebben wij gelukkig geen last mee gehad.
Lijkt me ook heel vervelend om dit mee te maken,iedere opwinding is al teveel dan.
Of het aan zijn alvleesklier ligt durf ik niet te zeggen,het is jammer dat Tannetje(holistisch Da op Bp)op vakantie is....zij heeft mij heel goed geholpen.
Ik zou Midas in ieder geval zo snel mogelijk gaan overzetten,denk dat het echt met de brokken(koolhydraten)te maken heeft ;)
#374417
Hoi Tineke,

De derde voeding heeft inderdaad te maken met de 2e injectie. Midas is in januari geopereerd aan cataract. Hierdoor heb ik hem een tijd dexamethason oogdruppels moeten toedienen. Hierdoor is suiker van slag geraakt. Voor die tijd was hij op 1 injectie en 2 voedingen per dag perfect gereguleerd. Het voordeel is dat hij nu weer kan zien met zijn linkeroog. Ik ga denk ik morgen even naar Ermelo rijden om wat carnibest te halen om in iedergeval te kijken of Midas het lust. Doordat ik zelf zijn suiker meet ben ik denk ik ook teveel er op gebrand om het zo goed mogelijk voor Midas te krijgen. Soms ben ik er dag en nacht mee bezig, het kost heel wat energie maar ik heb het voor hem over.

groetjes, Simone
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door