Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door mammalou
#373919
Hallo,


Mijn Franse bulldog van 10 maanden heb ik tot nu toe vrijwel uitsluitend Carnibest natuur en lam/rijst gegeven. Hij was er altijd verzot op.

Ongeveer een anderhalve maand geleden heb ik nieuwe voorraad besteld maar sindsdien eet hij Carnibest met grote tegenzin. Zou er aan de samenstelling iets gewijzigd zijn? De afgelopen twee week weigert hij het zelfs te eten. Rodi en Duck weigerde hij ook!

Met rundvlees, kipfilet en stukjes verse pens kreeg hij tenminste nog iets binnen. Er wordt niet gesnoept. Hij viel in die periode ruim 0,7 kilo af en at nog maar een keer per dag.

De laatste paar dagen gebruik ik echter met succes Smuldier-compleet, maar ook, om te varieren, Smuldier-rundvlees, -kip, -pens en -boekmaag.

Alleen: hoe kun je de enkelvoudige versies op hetzelfde niveau van Smuldier-compleet brengen? Moet ik er vitaminen aan toevoegen of zo? En zo ja, welke?

Carnibest zal ik over een maand weer proberen. Zijn er misschien nog tips om Carnibest weer apetijtelijk voor hem te maken?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#373948
[quote="mammalou"]
Hallo,


Mijn Franse bulldog van 10 maanden heb ik tot nu toe vrijwel uitsluitend Carnibest natuur en lam/rijst gegeven. Hij was er altijd verzot op.

Ongeveer een anderhalve maand geleden heb ik nieuwe voorraad besteld maar sindsdien eet hij Carnibest met grote tegenzin. Zou er aan de samenstelling iets gewijzigd zijn? De afgelopen twee week weigert hij het zelfs te eten. Rodi en Duck weigerde hij ook!

[/quote]

Misschien is die gewoon een beetje verzadigd. Hoeveel geef je 'm per dag?

Waarom zou er aan de cb perse iets veranderd moeten zijn als hij rodi en duck ook weigert ???
Door Lizzy
#373964
Ik denk zelf dat je niet moet proberen om van een enkelvoudige Smuldier een complete voeding te maken. Als het namelijk goed is gaat er een hele berekening vooraf aan het maken van een complete voeding. En daarna een analyse van het product.

Daarom is barf zo mooi en makkelijk. Je voert nooit complete maaltijden. Daar streef je ook niet naar. Je geeft gewoon in 1 week zoveel verschillende voedingsmiddelen dat alles bij elkaar ervoor zorgt dat de hond binnen krijgt wat hij nodig heeft.

Maar goed, als je Smuldier compleet afwisselt met Smuldier enkelvoudig, dan kun je al een hoop bereiken als je de enkelvoudige Smuldier afwisselt. Dus de ene keer de kip en de andere keer de rund of pens. Nu vraag ik mij wel af of de Smuldier kip wel of niet ook de botten bevat.... De rundvlees en pens/boekmaag versie zal het zeker niet bevatten.

Zelf zou ik daarom bij alle versie's een groentemix maken/voeren en ik zou er zeker ook regelmatig iets van bot bij voeren. Je kunt beginnen met kippennekken en dit langzaam uitbouwen. Maar je moet er ook wel bot bij voeren, anders bevat je maaltijd geen calcium. Ik zou ook zeker lekker dingen als vette vis (rauwe sardientjes) en rauwe eitjes gaan geven!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 aug 2005, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#374033
In de Smuldier kip zit volgens mij wel bot; tenminste ik heb het hier gehad en ik dacht er stukjes bot in te zien. Smuldier zelf raadt aan om hun enkelvoudige versies ook te gebruiken als aanvulling op de complete versie. Ik denk dat daarom ook de complete versie iets meer calcium dan fosfor heeft zodat je veilig nog wat vlees/pens bij kunt voeren zonder dat je ineens teveel fosfor geeft tov calcium. Ik heb het een keer uitgerekend en je kunt dus veilig compleet met een enkelvoudige versie combineren/afwisselen in een verhouding van 3:1. Dus 750 gram compleet en 250 gram enkelvoudig als je een kilo per dag zou voeren.
Door JR
#504603
ik heb hierover gemaild naar smuldier:

mijn vraag:

Over de enkelvoudige vlees varianten:zitten hier al vitaminen/mineralen aan toegevoegd zoals bijv calcium?of is dit echt puur alleen maar vlees?

het antwoord:

Het is inderdaad enkelvoudig d.w.z. dat er alleen vlees inzit en geen enkele toevoeging, dan moet u de komplete maaltijden hebben.

Calsium zit er op natuurlijke wijze in en dat is +/- 10 mg per kilogram.
Door Valerie*
#507685
ik wissel ook af met af en toe smuldier kip
geen rund want de complete versie is al rund
en soms hart ed
hij krijgt iets van 2x per week een groentenmix over de niet complete versie
anders wat biogarde of een eitje oid
ook krijgt hij hele vis(vette), en hoop eindelijk kippenekken morgen te bemachtigen dat ik daar ook mee kan beginnen
tussendoor dingen als pijnboompitten, stukjes appel ed

in de smuldier kip zit bot verwerkt, de overige (compleet en rund) zit kraakbeen
Door mammalou
#507855
We zijn nu een half jaar verder.

Mijn fransoos lust nu alleen nog maar verse kip met botten, verse pekingeend en wat verse pens. Orgaanvlees van andere diersoorten en groenten lust hij niet. Daarnaast geef ik hem ter aanvulling multivitaminen van de Groene Os.

Ik heb zo'n 20 kilo Carnibest en ettelijke Smuldier Compleet en Enkelvoudig weggegeven, alle pogingen (telkenmale opnieuw aanbieden, mengen, kleinere porties, varieren) om hem in dat halfjaar ertoe over te halen die produkten (weer) te eten ten spijt.

De tactiek om mijn hond door consequent aanbieden van genoemd vlees in combinatie met zijn drang om te eten alsnog tot consumeren aan te sporen, heb ik terzijde geschoven. Ik verdraag het niet dat hij daardoor bijna een week geen eten naar binnen krijgt. Het laat me overigens koud wat andere doorgewinterde hondenbezitters op deze site hiervan vinden.

De dierenarts (inentingen - algemene controle) vond hem er goed uitzien en er mankeert ook niets aan zijn gezondheid.

Lizzy, vind jij dit voedsel eenzijdig? Als dat zo is, kun je op langere termijn schetsen wat mij dan te wachten zou staan?
Door Nelly
#507861
Ben geen Lizzy, maar wel een doorgewinterde hondenbezitter en ja ik vind toch dat je je fransoosje iets te eenzijdig voert, ondanks de vitamientjes. Persoonlijk zou ik toch eens proberen of hij na een paar dagen vasten zich niet toch bedenkt en eet wat hem wordt aangeboden. Een hond kan echt wel een aantal dagen zonder eten hoor, als hij maar altijd schoon water ter beschikking heeft. Ik heb een beetje de indruk dat jouw fransmannetje je aan het manipuleren is en op die manier probeert dat je hem alleen dat voorzet wat hij het lekkerst vindt. Nu gaat het nog enigszins, maar voor hetzelfde geld weigert hij morgen weer iets anders en ben je hem straks echt een heel eenzijdig menu aan het geven. Dan kun je hem echt beter een paar dagen honger laten lijden, geloof me. Wat ook te proberen valt is kvv van een heel ander merk, misschien dat hij dat ineens wel weer lekker vindt.
Succes ermee!
Door roefus
#507870
En ik denk ook dat je gewoon (heel klein gesneden) zijn eten vermengen moet.
Zodat hij minder moeite heeft.
Mijn hond lust bijvoorbeeld geen rauwe vis.
Wel uit blik.
Dus ben ik bezig om deze blikvis een klein beetje te mengen met ietwat gekookte vis.
Daarna wat kleine stukjes 'rauwe vis' er doorheen.
En zo probeer ik hem (stapje voor stapje) toch ertoe te verleiden.
Door Nelly
#507915
Hier ook van die mutsen. Had rauwe sardientjes voor ze gekocht. Reactie: moeten wij dat eten? Nee hoor! Ikke blij met m'n 3 katten, die wisten er wel weg mee ;D Maar sardien en zalm uit blik eten de honden wel en nog graag ook ::)
#507954
Ik ben het helemaal met Nelly eens. Dit is echt een tamelijk eenzijdig dieet, en ik denk niet dat je op den duur daarvoor kunt compenseren met multi-vitamines. Zonder groente gaat nog wel maar zonder orgaan krijg je tekorten. Zowel qua aminozuursamenstelling van de eiwitten als qua mineralen en sporenelementen.

En nee, afgezien van hem honger te laten krijgen zou ik geen goeie manier weten om hem fatsoenlijk aan het eten te krijgen. De manier van Roefus kan goed werken maar ook daarvoor moet hij honger hebben.
Door Salty
#508114
[quote="Nelly"]
Ik heb een beetje de indruk dat jouw fransmannetje je aan het manipuleren is en op die manier probeert dat je hem alleen dat voorzet wat hij het lekkerst vindt. Nu gaat het nog enigszins, maar voor hetzelfde geld weigert hij morgen weer iets anders en ben je hem straks echt een heel eenzijdig menu aan het geven. Dan kun je hem echt beter een paar dagen honger laten lijden, geloof me. Wat ook te proberen valt is kvv van een heel ander merk, misschien dat hij dat ineens wel weer lekker vindt.
Succes ermee!
[/quote]

Ik heb hier ook 2 fransjes waarvan 1 ook regelmatig haar neus omhoog trekt voor haar eten,maar ja dan heeft ze echt het verkeerde baasje getroffen want bij mij is het geen honger ook goed ik haal het weg en vanavond heb je weer een kans.Meestal heeft e savonds dan wel ineens trek.
Maar ik ken iemand met een bulletje wat ook zo'n kieskeurig manneke is,hij is nu 2 jaar oud en hoeveel verschillende voeders hij al niet heeft gehad,telkens na een poosje lust hij het niet meer en wordt er weer iets anders voor hem gekocht.Ze zijn zelfs ooit zo gek geweest om een aantal verschillende bakjes naast elkaar te zetten zodat meneer kon kiezen wat hij het lekkerst vond :o
Door tieneke
#508336
Als ze hier iets niet lusten hebben ze pech en gaat de keuken op slot tot de volgende ronde.
Zeker als je hond gezond is zou ik hem een paar maaltijden niet zijn zin geven en kijken wie er aan het langste eind trekt,wedden dat ie de pijp uiteindelijk aan Maarten geeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#508739
[quote="mammalou"]
We zijn nu een half jaar verder.

Mijn fransoos lust nu alleen nog maar verse kip met botten, verse pekingeend en wat verse pens. Orgaanvlees van andere diersoorten en groenten lust hij niet. Daarnaast geef ik hem ter aanvulling multivitaminen van de Groene Os.

Ik heb zo'n 20 kilo Carnibest en ettelijke Smuldier Compleet en Enkelvoudig weggegeven, alle pogingen (telkenmale opnieuw aanbieden, mengen, kleinere porties, varieren) om hem in dat halfjaar ertoe over te halen die produkten (weer) te eten ten spijt.

De tactiek om mijn hond door consequent aanbieden van genoemd vlees in combinatie met zijn drang om te eten alsnog tot consumeren aan te sporen, heb ik terzijde geschoven. Ik verdraag het niet dat hij daardoor bijna een week geen eten naar binnen krijgt. Het laat me overigens koud wat andere doorgewinterde hondenbezitters op deze site hiervan vinden.

De dierenarts (inentingen - algemene controle) vond hem er goed uitzien en er mankeert ook niets aan zijn gezondheid.

Lizzy, vind jij dit voedsel eenzijdig? Als dat zo is, kun je op langere termijn schetsen wat mij dan te wachten zou staan?
[/quote]


Zo'n zin ontneemt me dan gelijk de lust mijn mening te geven ::)
Door Antonia
#514322
[quote="mammalou"]
Het laat me overigens koud wat andere doorgewinterde hondenbezitters op deze site hiervan vinden.

Lizzy, vind jij dit voedsel eenzijdig? Als dat zo is, kun je op langere termijn schetsen wat mij dan te wachten zou staan?
[/quote]

Ik weet niet of je deze opmerking zo bedoelt, maar hij komt tamelijk bot over.
Als de mening van anderen je niet interesseert waarom vraag je er dan om? En als onze mening jou niet boeit, waarom zou jouw mening ons dan interesseren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door