Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#373790
Daar waar Borke een maand of 4-5 geleden altijd botsplinters opbraakte na het eten van een kalfsbot, kon ik vanmorgen niets vinden in zijn bench. Terwijl het bot wat hij gisteren genuttigd heeft groter was dan degenen die ik vroeger had.

Zou het komen doordat hij ouder is (nu 18 maanden)?

Zou het komen doordat hij meer ervaring heeft met het eten van botten?
Dat is nu totaal 13 maanden en sinds 6 maanden eet hij alleen kvvv/zelf samengesteld.

Of is het gewoon stom toeval?
Door Lizzy
#373798
Tja, moeilijk te zeggen! Het kan stom toeval zijn, maar het kan ook zijn dat dit bot toch net wat zachter was (of een beter deel van het kalf). Of misschien zat er meer vlees aan dit bot?

Of hij begint inderdaad gewend te raken, ook heeeeel goed mogelijk (vroeger spuugde ze hier regelmatig botstukjes en tegenwoordig eigenlijk nooit meer - niet omdat ze het bot beter opeten maar omdat de maag meer aan kan). Ook zijn leeftijd kan ermee te maken hebben want jongere honden verteren hardere botten soms minder goed.

Geef je nu ook de botten na een KVV maaltijd of na een zelf samengestelde maaltijd? Want grotere stukken vlees voorafgaande aan botten geeft vaak ook een beter resultaat, qua vertering.
Door Borke
#373806
Lizzy schreef:Geef je nu ook de botten na een KVV maaltijd of na een zelf samengestelde maaltijd? Want grotere stukken vlees voorafgaande aan botten geeft vaak ook een beter resultaat, qua vertering.
Ik heb gescheiden kvv dagen (4) en zelf samenstel dagen (3) en die zelf samensteldagen doe ik achter elkaar aan.

Botten krijgt hij alleen op de zelfsamenstel dagen.
Die grotere botten (lamsrib of kalfsbot) geef ik eigenlijk altijd nadat hij ca. 500 gram pens of lamshart op heeft. Dat doe ik de ene week 2 dagen (op 3e dag zelf samenstellen geef ik dan vis) en de andere week krijgt hij 2 dagen kip en 1 dag vis. Soms geef ik er wat fytomix bij, wat yoghurt enz.

Zo ben ik maar een beetje aan het experimenteren en dat durf ik wel aan, omdat ik erop vertrouw dat hij met die 4 dagen BIBI (natuurmix en lam&rijst) voldoende binnen krijgt.
Laatst gewijzigd door Borke op ma 22 aug 2005, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#373982
AstridStraver schreef: Daar waar Borke een maand of 4-5 geleden altijd botsplinters opbraakte na het eten van een kalfsbot, kon ik vanmorgen niets vinden in zijn bench. Terwijl het bot wat hij gisteren genuttigd heeft groter was dan degenen die ik vroeger had.

Zou het komen doordat hij ouder is (nu 18 maanden)?

Zou het komen doordat hij meer ervaring heeft met het eten van botten?
Dat is nu totaal 13 maanden en sinds 6 maanden eet hij alleen kvvv/zelf samengesteld.

Of is het gewoon stom toeval?
Hafan heeft altijd alles prima verteerd. Petr was behoorlijk ziek, had erg veel darmproblemen, toen ik vers vlees ging geven. Bij hem heeft het een maand of 5 geduurd. Toen drong het ineens tot me door dat hij botten prima verteert. Dus misschien is Borke na 6 maanden wel helemaal Barf-proof ;)
Door Lizzy
#373997
AstridStraver schreef: Ik heb gescheiden kvv dagen (4) en zelf samenstel dagen (3) en die zelf samensteldagen doe ik achter elkaar aan.

Botten krijgt hij alleen op de zelfsamenstel dagen.
Die grotere botten (lamsrib of kalfsbot) geef ik eigenlijk altijd nadat hij ca. 500 gram pens of lamshart op heeft. Dat doe ik de ene week 2 dagen (op 3e dag zelf samenstellen geef ik dan vis) en de andere week krijgt hij 2 dagen kip en 1 dag vis. Soms geef ik er wat fytomix bij, wat yoghurt enz.

Zo ben ik maar een beetje aan het experimenteren en dat durf ik wel aan, omdat ik erop vertrouw dat hij met die 4 dagen BIBI (natuurmix en lam&rijst) voldoende binnen krijgt.
Als je altijd al bot op je zelf-samenstel-dagen gegeven hebt, dan zal het dat wel niet zijn (dat hij het nu beter verteerd vanwege de grotere stukken vlees die hij krijgt). Ik denk (en hoop) dat het dan een kwestie van gewenning was en hij ze nu gewoon beter verteerd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door