Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Elfy
#372451
Hoi,
ik ben op zoek naar een alternatief voor Furoseral (furosemide). Een fretje van mij houdt enorm veel vocht vast door ws hartproblemen. Maar ze heeft ook al andere medicijnen en ik wil haar niet zo volstoppen. Ik weet dat cranberrysap vochtafdrijvend werkt, maar zoek toch nog wat andere middelen.

Wie weet er en middel??
Door wenne
#372455
hey Elfy,

misschien is het handig om ook de andere medicijen die ze krijgt hier te vernoemen (en de aandoening(en) die ze heeft naast de hartproblemen).
Ik zou zelf ook liever een holistisch DA raadplegen denk ik, om te zien of je de furosemide wel volledig kan weglaten/verminderen.

groetjes,
Wendy

PS: leuk dat hier nog frettenliefhebbers zitten, wij hebben er ook 4 :)
Laatst gewijzigd door wenne op vr 19 aug 2005, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#372479
Enkele dingen waaraan ik zo meteen denk en waarvan ik weet dat ze gebruikt worden voor fretjes met hartproblemen zijn: CoQ10, L-carnitine en taurine, en als diuretica meidoorn, quercitine, peterselie en paardebloem bladeren (Taraxacum)

Maar nogmaals, het kan belangrijk zijn om te weten welke andere medicijnen dit fretje nog krijgt en welke problemen ze verder nog heeft. Om een voorbeeld te geven: Taraxacum is tegenaangewezen bij o.a. obstructie van de galwegen. En ook bij fretjes met last van Helicobacter / maagzweren kan het de problemen verergeren.
Door Elfy
#372481
Hoi Wenne,

Juul krijgt ook Proglicem (2xdd 0,3ml) omdat ze insulinomen heeft. De hartproblemenzijn nog niet zeker vastgesteld. Ik heb een afspraak staan om een ECG te laten maken. Maar ze houdt veel vocht vast, dus die link leg ik dan toch al snel.
Helaas is Tannetje nu net op vakantie. Niet dat ik het haar niet gun hoor, maar het lijkt wel of de dieren het er altijd op uitzoeken ;D ::)
Gelukkig is Juul niet ziek en speelt ook lekker. Ze krijgt 2x per dag een Waltham papje. Dat heeft ze echt nodig, geef ik het niet dan krijgt ze een hypo. Ze eet ook CB trouwens. Ze is 5 jaar.
Leuk dat je ook fretjes hebt!! Ook allemaal op versvlees?
Door wenne
#372494
Elfy schreef: Hoi Wenne,

Juul krijgt ook Proglicem (2xdd 0,3ml) omdat ze insulinomen heeft. De hartproblemenzijn nog niet zeker vastgesteld. Ik heb een afspraak staan om een ECG te laten maken. Maar ze houdt veel vocht vast, dus die link leg ik dan toch al snel.
Er stond me iets bij dat Proglycem (= diazoxide) als neveneffect kon hebben dat water wordt vastgehouden, en een snelle google-search leverde inderdaad het volgende op:

The antidiuretic property of diazoxide may lead to significant fluid retention, which in patients with compromised cardiac reserve may precipitate congestive heart failure. The fluid retention will respond to conventional therapy with diuretics.

bron: http://www.rxmed.com/b.main/b2.pharmace ... LYCEM.html

A second medication that can be given when prednisone fails is diazoxide (Proglycem Schering 2.5-5mg/pound twice a day), a drug given intravenously, to control high blood pressure in humans. The oral form is used to treat insulin-producing tumors in people. Diazoxide inhibits the release of insulin from the pancreas and also has a poorly understood extrapancreatic effect on blood sugar. Its effects last about 8 hours. Unwanted side effects in ferrets include fluid retention , diarrhea, appetite suppression and vomiting. Since it can also affect the formation of thrombocytes necessary for blood clotting, frequent blood tests are advisable. Retained uric acid caused by diazoxide has the potential of causing gout and cataract formation in humans has been reported. Also, this drug is quite expensive.


bron: http://www.2ndchance.info/insulinoma.htm


Zo te zien is het dus goed mogelijk dat de Proglycem er zelf voor iets tussenzit, bij het vocht vasthouden. Een ECG of echo lijkt me wel een goed plan, ik zou zelf ook liever zekerheid hebben.

Helaas is Tannetje nu net op vakantie. Niet dat ik het haar niet gun hoor, maar het lijkt wel of de dieren het er altijd op uitzoeken ;D ::)
Misschien kan je in een pbtje via dit forum vragen om eens een kijkje te nemen in het topic hier? (volgens mij komt ze stiekem toch op het forum hoor, en je kan maar proberen ;))
Gelukkig is Juul niet ziek en speelt ook lekker. Ze krijgt 2x per dag een Waltham papje. Dat heeft ze echt nodig, geef ik het niet dan krijgt ze een hypo. Ze eet ook CB trouwens. Ze is 5 jaar.
Hier is de Waltham grotendeels vervangen door een eigen versie van de "chicken gravy" van Bob Church. Een van mijn fretjes heeft lymfoma en is jammer genoeg niet tuk op Cb of ander vers vlees, hij eet er enkel af een toe een klein beetje van. Dus krijgt hij de Chicken gravy extra, liever dit dan steeds brokken.
Leuk dat je ook fretjes hebt!! Ook allemaal op versvlees?
Ik doe mijn best... Jammer genoeg zijn ze nog niet geheel van de brokken af, in hun hok staan er steeds. Maar de 2 jongste (3 en 3,5) eten wel veel Cb en ander vlees dat ik hun voorschotel, de middelste (4) eet maar heel weinig vers, maar die krijgt dan de gravy, en de oudste (7) eet redelijk goed de Cb speciaal voor fretten, maar al de rest haalt ze haar neus voor op.
Ik zou graag beginnen met prooidieren voor hen, maar ik vind ze hier in België moeilijk, laat staan dat het gezonde prooidieren zijn... :(
Staan ze bij jou allemaal op vers?

groetjes,
Wendy
Door Elfy
#372516
wenne schreef: Er stond me iets bij dat Proglycem (= diazoxide) als neveneffect kon hebben dat water wordt vastgehouden, en een snelle google-search leverde inderdaad het volgende op:

The antidiuretic property of diazoxide may lead to significant fluid retention, which in patients with compromised cardiac reserve may precipitate congestive heart failure. The fluid retention will respond to conventional therapy with diuretics.

bron: http://www.rxmed.com/b.main/b2.pharmace ... LYCEM.html

A second medication that can be given when prednisone fails is diazoxide (Proglycem Schering 2.5-5mg/pound twice a day), a drug given intravenously, to control high blood pressure in humans. The oral form is used to treat insulin-producing tumors in people. Diazoxide inhibits the release of insulin from the pancreas and also has a poorly understood extrapancreatic effect on blood sugar. Its effects last about 8 hours. Unwanted side effects in ferrets include fluid retention , diarrhea, appetite suppression and vomiting. Since it can also affect the formation of thrombocytes necessary for blood clotting, frequent blood tests are advisable. Retained uric acid caused by diazoxide has the potential of causing gout and cataract formation in humans has been reported. Also, this drug is quite expensive.


bron: http://www.2ndchance.info/insulinoma.htm


Zo te zien is het dus goed mogelijk dat de Proglycem er zelf voor iets tussenzit, bij het vocht vasthouden. Een ECG of echo lijkt me wel een goed plan, ik zou zelf ook liever zekerheid hebben.
Ha, wat goed dat je dat wist en gevonden hebt! Waar zoek je dan op op google? Welke trefwoorden bedoel ik? Ik heb meteen voor morgen een afspraak bij mijn frettenDA gemaakt. Ik was nu bij een in de buurt geweest, maar die wist hier niks over te vertellen. Zouden de eventuele hartproblemen een gevolg kunnen zijn van de insulinomen en Proglicem of zou het een vervelend toeval zijn...?
Misschien kan je in een pbtje via dit forum vragen om eens een kijkje te nemen in het topic hier? (volgens mij komt ze stiekem toch op het forum hoor, en je kan maar proberen ;))
Jawel kan ik altijd proberen. Maar vakantie is vakantie bij mij. Kan beter eerst ECG afwachten en de da morgen. Met die uitslagen kan Tannetje ook meer dan dit giswerk.
Hier is de Waltham grotendeels vervangen door een eigen versie van de "chicken gravy" van Bob Church. Een van mijn fretjes heeft lymfoma en is jammer genoeg niet tuk op Cb of ander vers vlees, hij eet er enkel af een toe een klein beetje van. Dus krijgt hij de Chicken gravy extra, liever dit dan steeds brokken.
Hier lusten ze de chicken gravy echt niet graag! Ik heb het ook wel zelf gemaakt, maar kon het merendeel ergens achter/of in een mand terugvinden en weggooien. CB of Bibi vinden een heel stel heerlijk om te eten. De Waltham is puur omdat Madam Juul iets anders gewoon vertikt te eten. CB eet ze wel een beetje, maar dan kreeg ze weer steeds een hypo. Toen probeerde ik zo'n tube nutri plus gel. Vond ze heerlijk en de hypo's gingen over, maar dan ineens moet ze het niet meer en begint het liedje weer van voren af aan. Ditzelfde ook geprobeerd met AD van Hill's en weer hetzelfde verhaal. Ze lust het echt niet meer! Zo nog een aantal dingen gegeven en elke keer weer hetzelfde. Ik hou m'n hart dus vast dat ze de Waltham ineens niet meer lust, want dan weet ik geen alternatieven meer...
Ik doe mijn best... Jammer genoeg zijn ze nog niet geheel van de brokken af, in hun hok staan er steeds. Maar de 2 jongste (3 en 3,5) eten wel veel Cb en ander vlees dat ik hun voorschotel, de middelste (4) eet maar heel weinig vers, maar die krijgt dan de gravy, en de oudste (7) eet redelijk goed de Cb speciaal voor fretten, maar al de rest haalt ze haar neus voor op.
Ik zou graag beginnen met prooidieren voor hen, maar ik vind ze hier in België moeilijk, laat staan dat het gezonde prooidieren zijn... :(
Staan ze bij jou allemaal op vers?
Omdat ik een frettenopvang heb is het eigenlijk niet te doen om ze allemaal op vers te geven. De meeste fretten die binnenkomen kennen het totaal niet en dan kan het soms lang duren om ze over te zetten. Ik probeer wel altij d om ze eraan te laten wennen. Maar sommigen zijn echt "broketarisch" en weigeren standvastig... ::) Als er een fret geplaatst wordt, krijgen de nieuwe eigenaren wel altijd vlees mee en een lijstje met adressen waar ze het in hun buurt kunnen kopen. Ook een (zelfgschreven) artikel met informatie en het belang van vers krijgen ze mee. Dan moet ik het loslaten. Als mensen het niet willen geven houd het op, maar heb ik wel m'n best gedaan.

Heel erg bedankt voor de informatie en ik hou je op de hoogte!
Door wenne
#372854
Elfy schreef: Ha, wat goed dat je dat wist en gevonden hebt! Waar zoek je dan op op google? Welke trefwoorden bedoel ik?
+proglycem +"fluid retention" (de + zorgt ervoor dat beide termen samen gezocht worden, en de "..." zorgt ervoor dat 'fluid retention' als 1 geheel wordt beschouwd, zodat niet 'fluid' en 'retention' elk apart worden opgezocht.)
eventueel kan je ook +proglycem +"fluid retention" +ferret doen, of ipv op proglycem kan je op diazoxide zoeken
Ik heb meteen voor morgen een afspraak bij mijn frettenDA gemaakt. Ik was nu bij een in de buurt geweest, maar die wist hier niks over te vertellen.
Bij welke frettenDA ga je (gewoon uit nieuwsgierigheid hoor)?
Zouden de eventuele hartproblemen een gevolg kunnen zijn van de insulinomen en Proglicem of zou het een vervelend toeval zijn...?
Ik denk eerder dat het een vervelend toeval is. Het is wel zo dat insulinomen, bijniertumoren, cardiomyopathie en lymfoma de meest voorkomende ziekten zijn bij fretten, en het is niet ongewoon dat 1 of meerdere samen voorkomen. Maar ik denk niet dat het ene een gevolg is van het andere (wel is er bij bepaalde kleuren een verhoogde gevoeligheid voor tumoren).
Het kan wel zo zijn dat je fretje al wat aanleg had tot hartproblemen, maar dit nog liet merken, en dat de Proglycem nu de druppel is geweest die de emmer deed overlopen. Kon ze niet geopereerd worden aan de insulinomen, of was/is ze daarvoor te zwak? Heeft ze meteen Proglycem gekregen trouwens, want meestal hoor ik dat er eerst geprobeerd wordt met Prednisolone (wat natuurlijk ook niet alles is, maar fretten schijnen vrij weinig last te hebben van de bijwerkingen die je bij andere dieren vaak wel ziet).
Jawel kan ik altijd proberen. Maar vakantie is vakantie bij mij. Kan beter eerst ECG afwachten en de da morgen. Met die uitslagen kan Tannetje ook meer dan dit giswerk.

Daar heb je volkomen gelijk in :) Ik wilde alleen voorkomen dat je al aan de slag ging met kruiden en dergelijke zonder overleg met een DA die hier vertrouwd mee is, en die de wisselwerking met andere medicijnen kent. Maar kennelijk ben je al bekend met Tannetje :)
Hier lusten ze de chicken gravy echt niet graag! Ik heb het ook wel zelf gemaakt, maar kon het merendeel ergens achter/of in een mand terugvinden en weggooien. CB of Bibi vinden een heel stel heerlijk om te eten. De Waltham is puur omdat Madam Juul iets anders gewoon vertikt te eten. CB eet ze wel een beetje, maar dan kreeg ze weer steeds een hypo. Toen probeerde ik zo'n tube nutri plus gel. Vond ze heerlijk en de hypo's gingen over, maar dan ineens moet ze het niet meer en begint het liedje weer van voren af aan. Ditzelfde ook geprobeerd met AD van Hill's en weer hetzelfde verhaal. Ze lust het echt niet meer! Zo nog een aantal dingen gegeven en elke keer weer hetzelfde. Ik hou m'n hart dus vast dat ze de Waltham ineens niet meer lust, want dan weet ik geen alternatieven meer...
Hier verkiezen ze de gravy duidelijk boven Waltham, en dat vond ik best ;) Maar ik herken het verhaal dat je vertelt van Juultje... Onze Frodo (7) is er net zo eentje. Vroeger gaf ik ze af en toe wat haarbalpasta, maar dat hoefde ze op een bepaald moment niet meer. Nu dat vind ik niet erg, want ik geef die haarbalpasta toch niet meer, maar ik heb hier een andere pasta die ik soms gebruikte bij het knippen van de nageltjes (niet ferretvite hoor, eentje met meer eiwit en vet, en weinig koolhydraten), die moet ze ook niet meer. Waltham dus ook niet meer, en de gravy liet ze laatst ook links liggen... Dus is het nu ook enkel nog Cb voor haar, en die domme brokjes... Ik hou mijn hart vast als ze ooit iets van medicijnen moet krijgen...
Bibi zou ik graag proberen, maar dat kan ik hier niet krijgen :( Waar ik wel benieuwd naar ben: die "kuikenmix" van Bibi, is dat letterlijk met (eendags)kuikens, of gewoon met kip?
Omdat ik een frettenopvang heb is het eigenlijk niet te doen om ze allemaal op vers te geven. De meeste fretten die binnenkomen kennen het totaal niet en dan kan het soms lang duren om ze over te zetten. Ik probeer wel altij d om ze eraan te laten wennen. Maar sommigen zijn echt "broketarisch" en weigeren standvastig... ::) Als er een fret geplaatst wordt, krijgen de nieuwe eigenaren wel altijd vlees mee en een lijstje met adressen waar ze het in hun buurt kunnen kopen. Ook een (zelfgschreven) artikel met informatie en het belang van vers krijgen ze mee. Dan moet ik het loslaten. Als mensen het niet willen geven houd het op, maar heb ik wel m'n best gedaan.
Dat is inderdaad zo, je kan soms wel op je hoofd staan, maar als de mensen niet willen of er niet volledig achterstaan, helpt het toch allemaal niet :(
Ik ben wel benieuwd naar je artikel, zou je het anders eens willen doorsturen (via pb of rechtstreeks naar mijn mail ofzo)? Ik ben zelf bezig aan een artikel voor een kattenvereniging, alle beetjes helpen hé. Al zijn het maar 5 mensen die overtuigd geraken, het zijn er dan toch wéér 5 :)
Heel erg bedankt voor de informatie en ik hou je op de hoogte!
Graag gedaan, en ik hoop dat het meevalt voor Juultje!

groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#373057
Hm, jullie hebben mij helemaal niet nodig, geloof ik.
Je zou de drainage compositum van de Groene Os kunnen proberen, Linda. Dat werkt ook vochtafdrijvend.
Door Elfy
#373642
Ok, gisteren naar de DA met Juul geweest. DKL Grevelingenmeer in Purmerend. Helaas was het niet mijn vertrouwde, maar een nieuwe. Deze gaf al aan dat ze heel erg weinig van fretten weet. Waar ik blij mee was; heb dat liever dan een die doet alsof en je vanalles aansmeert ;) Maar met het uitgeprinte stuk tekst van hierboven heeft ze de andere da gebeld en samen overlegd. Juul heeft nu ipv Proglicem, Dexoral gekregen. Ze mag geen vochtafdrijver om te zien of het vochtvasthouden komt van de medicijnen of door een evt. hartprobleem. Dit kijken we 14 dagen aan. Ik heb een glucosemeter dus kan ik haar zelf meten. Vandaag is ze prima in orde! Hoop dat ze goed reageerd op de medicijnen omdat ze eigenlijk pas goed ingesteld stond. Ze zat net weer lekker in haar vel voordat dit begon. Duimen dus!
Ik hou het voorlopig dus nog even op de Dexoral. Als ik nu een vochtafdrijver erbij ga geven, weet ik niet wat nu werkt. Ze heeft direct de Proglicem gekregen. Hier hebben ze betere ervaringen mee dan met de Prednisolone. Ze was te slecht voor een operatie en te lang nog onstabiel. Zelf heb ik geen goede ervaringen met operaties tegen/voor insulinomen. De operaties die ik zelf heb meegemaakt bij mijn fretjes en die van anderen was het gewoon afwachten tot het na een paar maanden weer terug was. En dan ga je alsnog aan de slag met medicijnen. Maar het is altijd nog een optie als het niet anders kan.
Wist je trouwens dat er bij fretjes met bijniertumoren steeds vaker voor injecties Lupron gekozen wordt ipv opereren? Ze hebben er dezelfde resulaten mee en het is een stuk minder belastend voor de fret. De 1e 3 maanden krijgen ze elke maand een injectie en daarna om de 3 maanden.

Hoe maak jij trouwens de chicken gravy? Ik vind het zo'n eng goedje met een zakje waltham, kopje brokjes, tube ferretvite en dan alles koken met die gepureerde kip :-X Wat is er dan mis met Carnibest?? ;D Dat kopje vet heb ik wel in de vriezer liggen en een hele kip, maar met al die troep erdoor vraag ik me af of het gezond is. ::) Na die 1e keer dat ik alles terug vond heb ik het dus niet meer gemaakt.
Frodo is al net zo'n lekkere als Juultje! Je geeft ze vanalles, maar opeten ho maar. Ze halen hun neus ervoor op. ::) Misschien dat ze Bibi wel erg lekker vind. Hier vonden ze de Bibi errug lekker. Er zitten inderdaad kuikens doorheen. Toch fijner om te geven dan hele kuikens, want daardoor heb ik nu al minstens 4 keer moeten behangen... Echt waar het zit zelfs op het plafond!! Maar lekker dat ze het vinden!! En het staat zo stoer. 8) Dan komt het roofdier in de fret naarboven hoor!! Ze krijgen hier ook weleens kippennek. Zijn ze ook gek op. Het is nog verbazingwekkend hoeveel ze ervan opkrijgen. Soms vind ik heel kleine stukjes bot terug. Kan je aan Bibi komen bij jouw in de buurt? Echt een aanrader hoor! En een goede afwisseling met CB wellicht.
Ik zal de tekst naar je doorsturen. Stuur ik je meteen een uitnodiging voor mijn "bourgondische yahoo frettenlijst". ;)
Door Elfy
#373644
Hitam schreef: Hm, jullie hebben mij helemaal niet nodig, geloof ik.
Je zou de drainage compositum van de Groene Os kunnen proberen, Linda. Dat werkt ook vochtafdrijvend.
SSSTTTT! Je hebt vakantie!! ;D ;D
Ik hou de drainage compositum in m'n achterhoofd. Maar mocht ik het nodig hebben, kom ik je wel weer stalken, hahaha. ;D ::)
Door Elfy
#373645
hamada schreef: net een leuke kattenwebsite ontdekt, waar aardig wat info op staat over heartdiseases bij katten (lijkt vergelijkbaar met dogaware.com voor honden):
http://www.holisticat.com
Mogelijk dat je daar ook iets vind voor je fretje.
Bedankt!! Zal er eens op gaan neuzen. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door