Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#371178
ik heb eindelijk een compleet weekmenu genoteerd van afgelopen week. de hoeveelheden heb ik per hond aangepast, maar ik schrijf hier het menu van 1 hond (24 kilo). de brokken kregen ze van mijn man omdat ik niet aanwezig was.

maandag-morgen : 200 gr.groentemix met kippehartjes en visolie.
maandag-avond : 500 gr. smuldier kompleet.

dinsdag-morgen : brokken met Probiact
dinsdag-avond : 1 complete schapenpens.

woensdag-morgen : brokken
woensdag-avond : 100 gr. groentemix met knoflook, 100 gr.smuldier kompleet, 100 gr. schapenlever en 1 geitenrib (ongeveer 150 gr.)

donderdag-morgen : 400 gr. kopvlees
donderdag-avond : 200 gr. kippenekjes

vrijdag-morgen : 150 gr. Probiact
vrijdag-avond : 200 gr. groentemix, 1 ei, 100 gr. konijnenlever, 150 gr. smuldier kompleet en 100 gr.spiervlees (niet meer te achterhalen wat het was)

zaterdag-morgen : brokken met restant van gisteravond .
zaterdag-avond : 250 gr. kopvlees en 200 gr.kalfsrib en visolie

zondag-morgen : 500 gr. smuldier kompleet.
zondag-avond : 500 gr. pens.

ergens heb ik nog lamslever gegeven, maar dat ben ik vergeten op te schrijven wanneer dat was.

mag ik jullie mening horen over dit menu ? ik ben nogsteeds aan het leren en mijn honden nogsteeds aan het aanleren.
alvast bedankt !

Monique.
#371521
Zonder het versvlees mee te rekenen heb ik even een berekening gemaakt van het zelf samengestelde gedeelte. Hier en daar heb ik moeten gokken omdat het gewicht er niet bij stond (neem de kippenhartjes op maandag). Op vrijdag staat er Probiact maar ik weet dus niet wat dat is... Dat heb ik dus niet meegerekend.

Kom ik uit op:
500 gram groente = 14,5%
550 gram vleesbot = 16%
1600 gram orgaanvlees = 46,3%
75 gram diversen (ei enzo) = 2,2%
750 gram vlees = 22%

Ik ga hier nu mijn mening over geven en dat is positief bedoeld hoor! Maar het percentage orgaanvlees is dus echt veel maar dan ook veel te hoog! Je geeft naast het orgaanvlees ook nog eens versvlees en dat bestaat ook al voor een groot deel uit orgaanvlees. Dit percentage moet echt drastisch om laag. Als je ook kvv geeft, dan zou ik zelf het percentage orgaanvlees niet de 10% laten overstijgen. Met andere woorden, je moet ruim 36% met je orgaanvlees om laag.

Het percentage bot vind ik te laag. Je geeft nu 16%, laat de helft daarvan bot en de helft daarvan vlees zijn (ongeveer): geef je 8% kaal bot. Ik zou zelf eerder naar tenminste zo'n 40% vleesbotten gaan (20% kaal bot).

Het percentage groente is prima. Het percentage spiervlees op zich ook, maar dit zal waarschijnlijk iets omhoog gaan als je minder orgaanvlees gaat voeren. En dat is ook prima.

Groetjes, Lizzy
#371622
dank je wel, ik vind het nog steeds heel moeilijk om de percentages te berekenen per week.
botten kan ik moeilijk aan komen, en ik dacht dat in kopvlees ook gemalen bot zit ? ik heb dit kopvlees gehaald bij Heidi in Maastricht.
en om nu alleen voor kalfsbot naar de Isl.slager te gaan...hij ziet me aankomen. de rest is bij hem veeeel te duur (3 euro/kilo kippenekjes). ben dan ook nogsteeds opzoek naar een botten-adresje.
ok, maar ik moet dus duidelijk minder orgaanvlees geven.
Probiact koop ik bij de Lidl en is een soort yoghurt (verpakt in bakjes van 150 gr.).
#371635
malinois schreef: dank je wel, ik vind het nog steeds heel moeilijk om de percentages te berekenen per week.
Het is even wennen maar het komt wel goed hoor! Echt! Heb je de rekenhulp van The Dude al? Dat is echt handig!
botten kan ik moeilijk aan komen, en ik dacht dat in kopvlees ook gemalen bot zit ? ik heb dit kopvlees gehaald bij Heidi in Maastricht.
Nee, in kopvlees zit geen gemalen bot.
en om nu alleen voor kalfsbot naar de Isl.slager te gaan...hij ziet me aankomen. de rest is bij hem veeeel te duur (3 euro/kilo kippenekjes). ben dan ook nogsteeds opzoek naar een botten-adresje.
Ik zou toch lekker de Islamitische slager ook proberen hoor! En staan er geen adresjes op Barfplaats voor je? (welk deel van NL woon je?).
ok, maar ik moet dus duidelijk minder orgaanvlees geven.
Probiact koop ik bij de Lidl en is een soort yoghurt (verpakt in bakjes van 150 gr.).
Ohh OK! Nou, je percentage tafelrestjes/diverse was laag dus lekker wat yoghurt is een leuke aanvulling!
#372366
dat is makkelijk gezegd : mijn man is het er zowiezo niet helemaal mee eens, en dan bedoel ik niet het vers-voeren op zich (dat vindt hij prima), maar de kosten ! die rijzen hier de pan uit. bij gebrek aan goedkope adressen voer ik hier toch al gauw voor 5 tot 8 euro per dag, (groot inkopen kan ik niet omdat mijn diepvriesruimte dat niet toelaat), dat kan ik me niet permitteren en omdat er geen medische noodzaak is heb ik besloten om part-time te Barfen.
het is heel jammer want mijn honden doen het goed op vers en hebben tot nu toe geen enkel probleem gehad met bv. diarree of verstopping. maar het zij zo.
#372956
[quote="malinois"]
dat is makkelijk gezegd : mijn man is het er zowiezo niet helemaal mee eens, en dan bedoel ik niet het vers-voeren op zich (dat vindt hij prima), maar de kosten ! die rijzen hier de pan uit. bij gebrek aan goedkope adressen voer ik hier toch al gauw voor 5 tot 8 euro per dag, (groot inkopen kan ik niet omdat mijn diepvriesruimte dat niet toelaat), dat kan ik me niet permitteren en omdat er geen medische noodzaak is heb ik besloten om part-time te Barfen.
het is heel jammer want mijn honden doen het goed op vers en hebben tot nu toe geen enkel probleem gehad met bv. diarree of verstopping. maar het zij zo.
[/quote]

Tja, eerlijk gezegd.. zolang je niet voldoende diepvriescapaciteit hebt wordt BARF (of kvv) een dure aangelegenheid vrees ik. :-\
Het kan echt lonend zijn om een grotere vriezer aan te schaffen ;)
#373078
[quote="nanna"]
In de omgeving heerlen is echt met een beetje moeite veel te koop voor een leuke prijs zie ook bij vraag en aanbod ingredienten Sittard /geleen
[/quote]

Ik denk dat dat voor heel Nederland geldt. Je moet even shoppen hier en daar en vragen overal en nergens. Daar moet je zin in hebben, vooropgesteld.
#373086
Een vraagje voor hoeveel honden is dat???
Wij hebben een duitse dog en een engelse bulldog
heb net zitten rekenen geef 's morgens kvv en 'savonds barf en kom ongeveer uit op 2,50 euro per dag.
Bij de adressen in limburg hoef je ook geen
kilo's tegelijk te kopen als je daar de ruimte niet voor hebt.Je moet wel erg veel uitgeven per dag en dat is inderdaad bijna niet te doen.Denk dat het hier in het zuiden best goedkoper kan ook al heb je maar beperkte ruimte.Weet natuurlijk niet of je het voor een week kwijt kunt maar dat zal dan best goedkoper zijn .Denk maar mee hoor, want het is toch jammer als je moet stoppen

tonny
#373091
dit is voor 5 grote en 1 kleine hond.

toevallig vandaag een meevallertje gehad :
bij de Plus waren de kippebouten voor 1.29/kilo en bij de C1000 tegen sluitingstijd 3 kilo rundergehakt voor 5 euro ! even bij de Isl.slager binnengewipt voor botten en daar kreeg ik een zakje schapen en kalfsbotten.
en gesmult dat ze hebben...!!!! :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door