Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lind@
#364263
Ik hoop dat ik het goed geschreven heb nu, want ik had er nog nooit van gehoord todat ik vandaag bij de dierenarts kwam omdat Aagje aan de onderkant van haar oortjes schilfers heeft en kale plekjes begint te krijgen op haar achterpoten en in haar oksels van haar voorpoten. Ze heeft een afkrabsel gemaakt maar kon niet echt wat vinden maar alles wees op die cheyletiella. Ik kon kiezen uit verschillende behandelingsmethodes t.w. hele dure pipetjes voor in de vacht van de nek (ook voor Josie en Lothar) maar omdat ze het nog niet zo erg heeft, kon ik het waarschijnlijk wel redden met 6 weken lang iedere week wassen met speciale shampoo.
Hoe ze eraan komt?? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik een tijdje na Josie's plukbeurt naar de da ben geweest met Josie omdat ze zoveel schilfers had en die bleven maar. Uit het afkrabsel kwam niks. Als ik Josie's vacht goed aan de kant doe, zie ik op haar huid nog steeds schilfers, maar ik dacht dat het kwam omdat ze gewoon geen goede vacht heeft ofzo of omdat ik met de visolie gestopt was laatst, dus ook Josie wordt nu elke week gewassen. Maar bij Lothar zie ik dat niet zo zitten, ik zie niks aan zijn vacht maar ik heb gelezen dat de kans klein is dat NIET alle honden besmet zijn. Iemand ervaring hiermee????
Laatst gewijzigd door Lind@ op vr 05 aug 2005, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#364287
Dit vind ik op Internet:

"Deze mijt komt voornamelijk bij jonge dieren voor en leeft op de huid. Vaak worden ze al in het nest besmet, soms vindt de besmetting op shows plaats.
Bij ons kan deze mijt rode jeukende vlekjes op onze huid veroorzaken. Symptomen: voornamelijk op de rug lichte schilvering, jeuk varieerd.
De Cheyletiella mijt wordt d.m.v. een oppervlakkig huidmonster vastgesteld.
Behandeling: aangezien de mijt ook in huis zit moet het huis behandeld worden: met een speciale huisspray alle vloeren behandelen of in elke ruimte een vapona-strip hangen.
Alle dieren in het huishouden moeten 1 maal per week gewassen worden met een speciale shampoo (b.v. Defencare shampoo) voor minimaal 4 weken. In plaats van wassen kunt u uw huisdieren ook 1 keer per maand met Frontline spray (zie parasieten plaza, vlooienbestrijdingsmiddelen) insprayen voor 2 maanden.".

Van deze site: http://www.beemd.nl/huidmijten.htm#cheyletiella

Hier staat ook nog van alles: http://www.crbsp.be/sitenl/article.php3?id_article=15

Getver, ze noemen het wel 'wandelende roos' :-X
Gebruikersavatar
Door sylvia
#364302
wat een romantische naam ;D ;D ;D ;D ;D

Maar je zit er wel mooi mee, deze mijt is zeer besmettelijk.
Door Lind@
#364317
Ja een prachtige naam maar Echt Kl*te >:( Dus ook niet naar puppycursus....... :'(
Laatst gewijzigd door Lind@ op vr 05 aug 2005, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#364373
Maar van wat ik begrijp uit de info bij de links die Lizy gaf, is deze mijt heel makkelijk te constateren.
Die schilfers komen frequent voor op het hoofd, de ruglijn en de staartinplanting
het zijn grote mijten die met een vergrootglas zichtbaar zijn en ze verplaatsen zich redelijk snel op de huid, vandaar de naam die onze Britse vrienden er aan geven “walking dandruff” ( wandelende roos). Een microscopisch onderzoek van de roosschilfers en een huidafschraping zullen de diagnose bevestigen.
Bron: http://www.crbsp.be/sitenl/article.php3?id_article=15

Uit wat jij schrijft blijkt dat Aagje op heel andere plaatsen schilfers heeft, en je DA heeft na het maken van een afkrabsel niets kunnen vinden. Dat vind ik een beetje vreemd... (als de info op deze site klopt tenminste). Ik zou iig wel zeker willen weten of het idd schurft is en dan ook welke soort zodat je die doeltreffend kunt bestrijden.
Door Lind@
#364496
Ook al wordt er geen mijt gevonden in het afkrabsel dan kan soms toch de diagnose huidmijt gesteld. Dit gebeurt aan de hand van het klinisch beeld: waar is als eerste de jeuk ontstaan, wat zijn nu de jeuk plekken, hoe ziet de huid eruit, hebben andere huisdieren of mensen ook last van jeuk?

Dit heb ik net gelezen. Dus er hoeft niet per sé een mijt gevonden te zijn.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#364533
Gewone vlooienmiddelen werken ook tegen cheyletiella.

Het hoeft geen jeuk te geven maar kan wel en het kan ook bij mensen voorkomen. Ik heb eens een vrouw in de praktijk gehad die zelf rode plekken had en jeuk en die zag de mijten lopen op de kat, die er zelf overigens geen last van had. Het was een zwarte kat en de mijten zijn minuscule witte bolletjes.
Ik heb alleen de kat behandeld en de vrouw was van de jeuk af!
Door Lind@
#364573
Oh dat is mooi! Gewoon normaal vlooienmiddel wat je bijv. bij de dierenwinkel haalt?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#365055
Lind@ schreef: Oh dat is mooi! Gewoon normaal vlooienmiddel wat je bijv. bij de dierenwinkel haalt?
Ja, of een vlooienshampoo en dan kun je gewoon naar de puppy cursus hoor, alleen je moet ook wel even goed dweilen thuis, en zorgen dat je alle dieren even doet. (dieren met vachtje dan ;))
Door Lind@
#372735
Nou, ik heb de honden allemaal behandeld met Frontline laatst maar nu heeft Aagje allemaal pukkeltjes aan de binnenkant van haar poten ongeveer een stuk naast haar vulva en bij haar voorpoten/ribben/borst, lastig uitleggen. Sommige lijken een gelig kopje te hebben.
Iemand enig idee????
Door Daisy75
#372750
Lind@ schreef: Nou, ik heb de honden allemaal behandeld met Frontline laatst maar nu heeft Aagje allemaal pukkeltjes aan de binnenkant van haar poten ongeveer een stuk naast haar vulva en bij haar voorpoten/ribben/borst, lastig uitleggen. Sommige lijken een gelig kopje te hebben.
Iemand enig idee????
Ik weet niet of dat van de frontline komt hoor,kan natuurlijk wel een reactie zijn maar hoeft niet, want ik heb hier een hond die heeft dat ook af en toe rode bultjes en sommige idd met kleine wit/gele kopjes.
Mijn kayleigh heeft dat dus omdat ze vreselijk gevoelig huidje heeft en daar zeer schaars behaard is,(staffords hebben dat bijna allemaal borst en buik en binnenkant poten dat z ebijna kaal zijn).
Ze krijgt dat wanneer ze in vies water gezwommen heeft en van bepaalde grassoorten, en duingras.
Dat irriteerd op dr huid en dan krijgt ze dat dus kan misschien toeval zijn dat je hondje die bultjes heeft van iets anders??
Door Lizzy
#372752
Zijn het geen 'jeugdpuistjes'? Die verdwijnen volgens mij altijd vanzelf weer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door