Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door meisje uit haarlem
#371747
Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort. ::) Als het niet goed is uitgezocht wordt het wel verplaatst denk ik ;)
Ik vraag mij af wanneer het het beste is om een teefje te laten steriliseren. Ik hoor op dit moment veel dat je ze helemaal niet meer loops moet laten worden. Voor de eerste loopsheid al laten steriliseren dus. Het zou nergens voor nodig zijn om die hormonen op gang te laten komen. ??? Ik heb Meisje na twee keer loops zijn laten helpen. Ik weet dat de meningen hier over nog al eens veranderen en vraag me af hoe jullie er over denken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#371753
meisje uit haarlem schreef: Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort. ::) Als het niet goed is uitgezocht wordt het wel verplaatst denk ik ;)
Ik vraag mij af wanneer het het beste is om een teefje te laten steriliseren. Ik hoor op dit moment veel dat je ze helemaal niet meer loops moet laten worden. Voor de eerste loopsheid al laten steriliseren dus. Het zou nergens voor nodig zijn om die hormonen op gang te laten komen. ??? Ik heb Meisje na twee keer loops zijn laten helpen. Ik weet dat de meningen hier over nog al eens veranderen en vraag me af hoe jullie er over denken.
Waarom wil je haar laten castreren?

Hier snijden we niet in gezonde honden.
Door meisje uit haarlem
#371754
Ik vraag ook niet of jullie het willen doen ;) de reden dat ik het wil laten doen is 1) omdat ik geen nestje wil. 2) omdat ik niet het risico wil lopen op div vormen van kanker als ze ouder wordt. 3) ik wil gaan en staan waar ik wil met mijn honden en niet verplicht drie weken binnen wil zitten omdat mijn hond loops is. Snappie ;)
Gebruikersavatar
Door Binno
#371762
meisje uit haarlem schreef: Ik vraag ook niet of jullie het willen doen ;) de reden dat ik het wil laten doen is 1) omdat ik geen nestje wil. 2) omdat ik niet het risico wil lopen op div vormen van kanker als ze ouder wordt. 3) ik wil gaan en staan waar ik wil met mijn honden en niet verplicht drie weken binnen wil zitten omdat mijn hond loops is. Snappie ;)
Nee ;D ;)
ik heb nog geen enkele teef laten sterilseren en zal dat ook nooit laten doen zonder medische reden.
1) ik wil ook geen nestje...
2) je kan niet alles voorkomen en weghalen voor het geval dat...
3) ik blijf geen dag binnen, ik kijk alleen een beetje uit waar ik loop dan...
Maar goed, stel dat ik het toch zou laten doen, dan zou ik haar toch wel een keertje loops laten worden, maar daar lopen de meningen inderdaad ook over uiteen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#371769
meisje uit haarlem schreef: Ik vraag ook niet of jullie het willen doen ;) de reden dat ik het wil laten doen is 1) omdat ik geen nestje wil. 2) omdat ik niet het risico wil lopen op div vormen van kanker als ze ouder wordt. 3) ik wil gaan en staan waar ik wil met mijn honden en niet verplicht drie weken binnen wil zitten omdat mijn hond loops is. Snappie ;)
Je vroeg toch hoe we erover denken ???

Maar je redenen begrijp ik niet als je bewust voor een teef gekozen hebt.

Maar goed, de meningen zijn per da verschillend, ik zou zeggen, zoek die mening uit die het beste bij jou past en zo te zien is dat diegene van castreren vóór de 1ste loopsheid.
Door Doedels
#371857
Als je toch voor castreren kiest, dan zou ik het echt niet laten doen voor de eerste loopsheid. Je laat een meisje van 12 ook niet castreren. Vroeger deden ze dat met jongetjes en die hielden dan een mooi hoog stemmetje, maar ze werden wel raar. Door een pup te castreren voorkom je dat zij geestelijk en lichamelijk volwassen wordt. Het is een rage die komt overwaaien uit Amerika. Ik ben er absoluut op tegen. Eerst op z'n minst volwassen laten worden. Verder ben ik het ook met mijn voorgangers eens.
Door jon
#371880
Ik heb een reu dus makkelijk praten maar is het echt zo dat je 3 weken binnen moet zitten? Verder ben ik het met doedels eens; in ieder geval eerst volwassen laten worden. groet
Door Laura2004
#371977
jon schreef: Ik heb een reu dus makkelijk praten maar is het echt zo dat je 3 weken binnen moet zitten? Verder ben ik het met doedels eens; in ieder geval eerst volwassen laten worden. groet
Bedoel je of je drie weken binnen moet zitten met een loopse teef? Nee, dat lijkt me lichtelijk overdreven. Ze moeten toch uitgelaten worden. Je kan alleen niet op plaatsen gaan wandelen waar veel andere honden lopen.
Als je voor een teef kiest dan moet je ook de nadelen accepteren en dat is dat ze ook een paar keer per jaar loops worden en als je dat vervelend vindt dan moet je een reu nemen vind ik :-\ Ik snap het gewoon niet goed.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 18 aug 2005, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#371978
meisje uit haarlem schreef: Ik vraag ook niet of jullie het willen doen ;) de reden dat ik het wil laten doen is 1) omdat ik geen nestje wil. 2) omdat ik niet het risico wil lopen op div vormen van kanker als ze ouder wordt. 3) ik wil gaan en staan waar ik wil met mijn honden en niet verplicht drie weken binnen wil zitten omdat mijn hond loops is. Snappie ;)
Dus jij denk dat als je haar laat steriliseren dat ze geen kanker kan krijgen. Misschien krijgt ze dan wel longkanker. Jij laat toch ook niet alvast je borsten amputeren, zodat je geen borstkanker kan krijgen. Het is echt een zware operatie en het wordt heel erg onderschat. Ze halen heel de baarmoeder eruit.
Net alsof ieder ongesteriliseerd teefje allerlei vormen van kanker krijgt.
Ik wil trouwens ook geen nestje met mijn teef en ik laat haar niet steriliseren, tenzij ze ziek wordt of weer heel erge last van schijnzwangerschap en rare ontstekingen heeft.
Door Lizzy
#371995
Laura2004 schreef: Dus jij denk dat als je haar laat steriliseren dat ze geen kanker kan krijgen. Misschien krijgt ze dan wel longkanker. Jij laat toch ook niet alvast je borsten amputeren, zodat je geen borstkanker kan krijgen. Het is echt een zware operatie en het wordt heel erg onderschat. Ze halen heel de baarmoeder eruit.
Net alsof ieder ongesteriliseerd teefje allerlei vormen van kanker krijgt.
Ik wil trouwens ook geen nestje met mijn teef en ik laat haar niet steriliseren, tenzij ze ziek wordt of weer heel erge last van schijnzwangerschap en rare ontstekingen heeft.
Nou, dit vind ik dan ook weer even helemaaaaal geen vergelijk. Het is gewoon statistisch bewezen (en ik blijf het gewoon maar zeggen) dat ongecastreerde teefjes behooooorlijk veel meer kans hebben op borstkanker. Dat is geen grapje, dat is gewoon zo. Dat heeft voor een goed deel te maken met het feit dat de ongecastreerde teef 2 keer per jaar met een doelloze en zinloze (als ze niet gedekt wordt) loopsheid heeft te maken. En mijn persoonlijke mening is dat daar helemaal niets natuurlijks aan is. Ten eerste worden wolven maar 1 keer per jaar loops en ten tweede heeft de loopsheid van de wolven die niet gedekt worden een functie (om schijnzwanger te worden en mee te helpen de pups te voeden, indien nodig). En bij mensen-vrouwen hebben de borsten gewoonweg een functie. Al is het al 'alleen' een sexuele functie. Een mens laat om die reden haar borsten niet amputeren, omdat ze een functie hebben. Hoewel er natuurlijk vrouwen zijn die hun borsten om te voorkomen dat ze borstkanker krijgen wel laten amputeren. Maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Dus eerlijk gezegd word ik lichterlijk kriegel als ik keer op keer zie staan dat het allemaal zo gewEldig natuurlijk is, die ongecastreerde teefjes. Het hebben van honden is sowieso een onnatuurlijke situatie. En als ik zie met hoeveel fanatisme mensen het niet castreren verdedigen: ik zou willen dat ze met zoveel fanatisme andere natuurlijke dingen zouden verdedigen....

En wij laten Linga mogelijk castreren. Wij gaan zeker te weten proberen dat niet te doen, maar het hangt allemaal af van hoe de huiselijke situatie hier wordt. Ik ga absoluut niet 2 keer per jaar 3 weken met een doodvervelende reu in huis zitten. Ik ga ook niet 2 keer per jaar 3 weken een van mijn honden ergens herplaatsen. En ik ga ook niet de ballen van Brutus eraf halen. Hij is nu 9 en hij kan niet meer onder narcose. En waarom heb ik dan toch een teef genomen? Omdat ik een derde hond wilde en omdat een reu erbij gewoonweg niet gaat bij Brutus. En ja, dat is super egoistisch. Net zo egoistisch als een ieder ander die besluit een hond te nemen die daar niet 200% voor is ingericht of op in is gesteld. En ik heb zelf zo het vermoeden dat we het hier over 90% (of meer) van de hondenbezitters hebben.

Want even kijkende naar de dingen die ik mijn honden wel kan bieden: ik ben altijd thuis. Ik werkte fulltime en ben voor de honden parttime gaan werken (halve dagen). En ik werk vanaf thuis. Mijn honden gaan iedere dag twee keer per dag met mij naar het bos. Daar gaan we lekker spelen en rennen en zwemmen. Of fietsen. Daarnaast krijgen mijn honden alleen het beste van het beste te eten. Verder geef ik ze alle medische zorg die ze nodig hebben. Mijn honden zijn mijn prioriteit 1 in het leven. Oh ja, en Pinkel is gecastreerd..... Ik geloof dat ze een praatgroep wil oprichten voor zieilige gecastreerde teefjes.
Door Helen
#371997
Lizzy schreef: Nou, dit vind ik dan ook weer even helemaaaaal geen vergelijk. Het is gewoon statistisch bewezen (en ik blijf het gewoon maar zeggen) dat ongecastreerde teefjes behooooorlijk veel meer kans hebben op borstkanker. Dat is geen grapje, dat is gewoon zo. Dat heeft voor een goed deel te maken met het feit dat de ongecastreerde teef 2 keer per jaar met een doelloze en zinloze (als ze niet gedekt wordt) loopsheid heeft te maken. En mijn persoonlijke mening is dat daar helemaal niets natuurlijks aan is. Ten eerste worden wolven maar 1 keer per jaar loops en ten tweede heeft de loopsheid van de wolven die niet gedekt worden een functie (om schijnzwanger te worden en mee te helpen de pups te voeden, indien nodig). En bij mensen-vrouwen hebben de borsten gewoonweg een functie. Al is het al 'alleen' een sexuele functie. Een mens laat om die reden haar borsten niet amputeren, omdat ze een functie hebben. Hoewel er natuurlijk vrouwen zijn die hun borsten om te voorkomen dat ze borstkanker krijgen wel laten amputeren. Maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Dus eerlijk gezegd word ik lichterlijk kriegel als ik keer op keer zie staan dat het allemaal zo gewEldig natuurlijk is, die ongecastreerde teefjes. Het hebben van honden is sowieso een onnatuurlijke situatie. En als ik zie met hoeveel fanatisme mensen het niet castreren verdedigen: ik zou willen dat ze met zoveel fanatisme andere natuurlijke dingen zouden verdedigen....

En wij laten Linga mogelijk castreren. Wij gaan zeker te weten proberen dat niet te doen, maar het hangt allemaal af van hoe de huiselijke situatie hier wordt. Ik ga absoluut niet 2 keer per jaar 3 weken met een doodvervelende reu in huis zitten. Ik ga ook niet 2 keer per jaar 3 weken een van mijn honden ergens herplaatsen. En ik ga ook niet de ballen van Brutus eraf halen. Hij is nu 9 en hij kan niet meer onder narcose. En waarom heb ik dan toch een teef genomen? Omdat ik een derde hond wilde en omdat een reu erbij gewoonweg niet gaat bij Brutus. En ja, dat is super egoistisch. Net zo egoistisch als een ieder ander die besluit een hond te nemen die daar niet 200% voor is ingericht of op in is gesteld. En ik heb zelf zo het vermoeden dat we het hier over 90% (of meer) van de hondenbezitters hebben.

Want even kijkende naar de dingen die ik mijn honden wel kan bieden: ik ben altijd thuis. Ik werkte fulltime en ben voor de honden parttime gaan werken (halve dagen). En ik werk vanaf thuis. Mijn honden gaan iedere dag twee keer per dag met mij naar het bos. Daar gaan we lekker spelen en rennen en zwemmen. Of fietsen. Daarnaast krijgen mijn honden alleen het beste van het beste te eten. Verder geef ik ze alle medische zorg die ze nodig hebben. Mijn honden zijn mijn prioriteit 1 in het leven. Oh ja, en Pinkel is gecastreerd..... Ik geloof dat ze een praatgroep wil oprichten voor zieilige gecastreerde teefjes.
Balou is gecastreerd en daar heb ik spijt van. Ze is een pittige felle teef, die nog feller is geworden na haar castratie.
Kuma is intact en die blijft intact. Simpelweg omdat castraten met langstokhaar een giga lelijke vacht krijgen en omdat we er als alles doorgaat heel graag mee zouden willen fokken.
Verder vind ik 2 keer 3 weken per jaar te doen. En snij ik gewoon liever niet in een gezonde hond.
Door Lizzy
#371999
Helen schreef: Balou is gecastreerd en daar heb ik spijt van. Ze is een pittige felle teef, die nog feller is geworden na haar castratie.
Kuma is intact en die blijft intact. Simpelweg omdat castraten met langstokhaar een giga lelijke vacht krijgen en omdat we er als alles doorgaat heel graag mee zouden willen fokken.
Verder vind ik 2 keer 3 weken per jaar te doen. En snij ik gewoon liever niet in een gezonde hond.
Ja Helen, dat geldt voor JOU. Voor MIJ geldt dus mogelijk iets anders. Om te beginnen hebben wij een reu in huis. Jij niet.

En nee, natuurlijk snijden wij ook liever niet in een gezonde hond. Maar doen we dat wel: dan blijf ik erbij dat jij echt geen betere eigenaar bent als ik.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 aug 2005, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#372002
Ik kan helemaal meegaan met je verhaal Lizzy, al zal ik zelf niet snel meer kiezen voor castratie, maar dat is dus om andere redenen.
Ik ben er niet tegen, maar de ervaring met Deetje is, dat haar vacht naar de knoppen is en ze altijd met een enorme berenvacht loopt.
Heel eerlijk: Onze Joop, denk ik over om te laten castreren, die wordt helemaal lijp bij de looopsheid en doet er alles aan om bij die teef te komen. Lukt dat niet, dan pakt hij de andere. Vanochtend kwam hij daardoor met een leuke jaap boven zijn ogen binnen.
Het is voor hem waardeloos, maar voor die teven ook :-X
Ieder moet van zijn eigen situatie uitgaan en daarbij voor zichzelf, maar vooral voor de hond, een eerlijke keus maken.
Door Lizzy
#372007
ine schreef: Ik kan helemaal meegaan met je verhaal Lizzy, al zal ik zelf niet snel meer kiezen voor castratie, maar dat is dus om andere redenen.
Ik ben er niet tegen, maar de ervaring met Deetje is, dat haar vacht naar de knoppen is en ze altijd met een enorme berenvacht loopt.
Heel eerlijk: Onze Joop, denk ik over om te laten castreren, die wordt helemaal lijp bij de looopsheid en doet er alles aan om bij die teef te komen. Lukt dat niet, dan pakt hij de andere. Vanochtend kwam hij daardoor met een leuke jaap boven zijn ogen binnen.
Het is voor hem waardeloos, maar voor die teven ook :-X
Ieder moet van zijn eigen situatie uitgaan en daarbij voor zichzelf, maar vooral voor de hond, een eerlijke keus maken.
Dank je Ine.
Ik snap natuurlijk heel goed dat er rashonden zijn die je niet moet laten castreren (tenzij het vanwege medische redenen niet anders kan) omdat hun (veelal ongelofelijke onnatuurlijke!) vacht er dan niet uit gaat zien. En als je dus bijv. een Ierse Setter of Cocker Spaniel wil en je wil een teefje: laat haar dan niet castreren want voor je het weet ziet ze eruit als een ontplofte marmot.

En ik vind ook dat zeker over de gedragsveranderingen nagedacht moet worden.

Ik wil ook zeker niet beweren (voor de duidelijkheid) dat ik vind dat je je hond 'zomaar' moet laten castreren. Daar mag best heeeeel erg stevig over nagedacht worden. En de nadelen mogen ook zeer zeker belicht worden, want die zijn er ook! Niet alleen is daar de operatie (het snijden in een gezonde hond), maar tevens inderdaad de vacht en gedragsverandering.

Ik wilde alleen ook weer eens de andere kant van het verhaal belichten en laten zien dat niet iedere eigenaar die z'n hond laat castreren een monster is. Of er niet goed over heeft nagedacht en maar een dotje doet. En het argument "ongecastreerd = natuurlijk, gecastreerd = onnatuurlijk": dat vind ik dus persoonlijk echt een flauwekul argument.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 aug 2005, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door