Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#371004
Het kan raar lopen......Gistermorgen zit ik hier nog vrolijk te verkondigen dat het beter gaat met Max, een paar uur later, rond 16.00 werd Max ineens erg onrustig en begon te hijgen en te kwijlen, tegen 16.45 lig hij vreselijk te rillen, dus maar even getempt: 39.8. Omdat Max wel vaker temperatuurschommelingen heeft, heb ik het even aangekeken, rond 17.15 weer getempt: 40.5. En hij werd nog steeds zieker, tegen 17.45 was de temp 41.2, dus toch maar de da gebeld (had even gewacht omdat het ook een keer vanzelf weer afzakte, en dat heb ik toch liever als dat Max wéér een paar spuiten zal krijgen) Om half 7 was de da er weer dus dan konden we direkt komen. Bij de da aangekomen kon Max al bijna niet meer lopen. Gelijk voor iedereen aan de behandelkamer in en Max werd weer onderzocht. De da zei dat hij nu écht flink ziek was. De temp was inmiddels 41.5, hartslag 240 slagen per minuut(!!!!) en hij gaf veel pijn in z'n buik aan toen de da hier voelde. Inmiddels was hij ook amper meer aanspreekbaar en lag voor dood op die behandeltafel. De da assistente is naar het ziekenhuis gereden voor een speciaal bloedonderzoek te halen. Toen is er bloed afgenomen (wat ze overigens erg donker vonden) en gelijk naar het ziekenhuis gebracht om te onderzoeken en er is wat op kweek gezet. Max heeft een paar injecties gehad tegen de koorts en toen zijn we naar een andere kamer gegaan om te wachten en te kijken of de koorts ging zakken. Na een uurtje begon Max wat te spugen en kwam weer een beetje bij en de koorts was gezakt naar 40,5. Toen mochten we weer naar huis. Thuis hebben we hem in z'n mand gelegd en daar is hij langzaam weer een beetje bijgekomen. Lopen ging nogsteeds erg wankel. Vanmorgen stond hij al weer vrolijk op me te wachten, nogsteeds een beetje suf, maar veeeel beter als gister. De koorts is ook weer weg. Straks om 13.45 moeten we weer naar de da voor controle en dan horen we ook meer van z'n bloedonderzoek.

Waarom nou de titel "moeilijke beslissing", nou, het is dus zo dat we niet meer zo goed weten wat we moeten. Het afgelopen jaar is Max bijna doorlopend ziek geweest, dan veel epileptische aanvallen, dan weer steeds braken, dan weer diarree, dan hoge koorts, elke keer heeft hij wat en is hij niet lekker. Verder veranderd de laatste tijd zijn gedrag, voor die tijd begon hij nooit zelf met vechten, nóóit! Tegenwoordig valt hij soms zomaar zonder aanleiding honden aan (laatste maand al 2 keer gebeurt), wanneer ik hem dan roep houd hij ook gelijk op en komt hij bij me maar voor 1,5 week geleden was hij met een hond aan het vechten, hij stond er bovenop en had hem vast, en toen riep ik hem en zei dat hij op moest houden, maar hij stopte niet, ik was net aan het vegen en had een bezem vast dus daarmee probeerde ik hem toen er van af te drukken, maar dat hielp ook niet, toen heb ik hem vastgepakt en er af getrokken, en toen probeerde hij mij te bijten. Gelijk bestraft natuurlijk, maar ik schrok er enorm van, want dit had hij nog nooit gedaan. Waar ik nu een beetje bang van wordt is dat ik denk dat hij door die epilepsie en de zware koortsaanvallen veranderd.
Waar het eigenlijk een beetje op neer komt is dat ik van steeds meer kanten(ook van dierenvrienden!) te horen krijg dat ik me moet gaan afvragen waar we mee bezig zijn, en of dit voor Max ook nog wel eerlijk en leefbaar is. We zitten tegenwoordig bijna elke week wel met hem bij de da, we werden al herkent door een klant die wat kwam halen, zo van, goh was je er vorige week ook al niet met die hond?! Ik hou echt ontzettend veel van hem en wil alles voor hem doen, maar hij mag niet lijden of helemaal veranderen, ik wil hem wel herinneren als de onwijs geweldige lieve schat die hij is, en moet er niet aan denken dat hij raar in z'n hoofd word en Tara of ons wat aandoet, want zo ís Max niet!!! Dat zou hij anders noooit doen!Het is zo'n schat! :'( :'( :'( :'( :'(
Ik weet het niet meer hoor, ik wil gewoon het beste voor Max, het liefste wil ik hem nog jaaaren bij me houden, maar hij moet wel gelukkig zijn. Wat moet ik hier nou mee. :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
:'(
Laatst gewijzigd door amber13 op di 16 aug 2005, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#371007
Sjips, ik zit met tranen in mijn ogen en herken zo goed je twijfel!! :-*
Wacht even het onderzoek af en bespreek dan met je da en je familie, hoe het verder moet!
Ik kan je niet raden hierin, alleen maar heel veel wijsheid toewensen!
Niet alleen Max moet zich goed voelen, maar jullie ook met hem!
Wat je beslissing ook wordt, laat het vanuit je hart komen! :-* :-* :-*
Door Lizzy
#371010
Jeetje..... wat erg....... :'(. Wat vreselijk voor jullie.... Ik kan je alleen niet adviseren meis..... helaas zijn dit beslissingen die je zelf (in overleg met je familie + dierenarts) moet nemen. Hoe moeilijk en vreselijk dat ook is. Volgens mij moet je nu de onderzoeken inderdaad afwachten en dan in overleg gaan met je DA. En natuurlijk wil je Max het liefst zo lang mogelijk bij je houden! Maar je beseft ook heel goed dat het leven voor Max nog wel leuk en aangenaam moet zijn.... Ik wens je in ieder geval ongelofelijk veel sterkte en ik hoop ook dat we je hier een beetje tot steun kunnen zijn, al is het alleen maar dat je de dingen van je af kunt schrijven.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 aug 2005, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamute
#371013
Amber,
Ik zit hier ook te snotteren nadat ik je bericht gelezen heb, verleden week ben ik ook geconfronteerd geweest met deze verschikkelijke beslissing. Iedere keer opnieuw weer is dit hartverscheurend.
Ik hoop dat je straks een resultaat krijgt en dan misschien aan de hand van de correcte medicatie Max nog een tijd bij je kan houden.
Door Eef+Stippels
#371028
He wat naar :'( wat schrikken voor jullie.

Het moet inderdaad wel leefbaar zijn voor Max. Als hij contstant ziek is en/of pijn heeft, dan wordt hij daar ook niet blijer van.

Ik denk wel dat een hond na veel ziekte/pijn toch veranderd, ookal wil je dat niet. Ik zie het zelf bij wandor. Hij heeft veel pijn gehad aan zijn nek/rug en dat heeft toch behoorlijk invloed gehad op zijn gedrag. Hij is feller/agressiever. Daarnaast is hij bang voor pijn, je kunt niet zomaar aan zijn achterpoten komen, want dan hapt hij. Bij hem zijn het meerdere aspecten die hem hebben veranderd, maar de pijn heeft ook een grote invloed gehad. Maar met de verandering van het gedrag kun je leren omgaan, je merkt vanzelf waar je hond wel en niet goed op reageert.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#371073
Wat vreselijk allemaal zeg, net nu je dacht dat het wat beter ging. :'(
Ik zou ook de uitslagen afwachten en dan gaan overlegen hoe verder te gaan.
Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid toewensen en volg je hart. :-*
Door 202spots
#371079
amber13 schreef: Ik hou echt ontzettend veel van hem en wil alles voor hem doen, maar hij mag niet lijden of helemaal veranderen,
Amber....je schrijft 't zelf al...
Ik denk dat Max nu geen leuk leven meer heeft, en het ziet er naar uit dat ie aan 't veranderen is.
Soms is 't enige wat we nog kunnen doen ...is wat we moeten doen...
Weet dat je alles hebt gedaan om Max te geven wat hij nodig heeft, en is er niks anders meer te geven dan zijn rust...
Veel sterkte...
Door bowie
#371120
Het is nooit makkelijk om een keus te maken maar je moet je eigen afvragen of hij nog wel een leuk leven heeft want daar gaat het om .

En zo te lezen is hij nu niet gelukkig maar het is en blijft moeilijk je wil hem zolang mogelijk bij je houden.
En dat snap ik erg goed .
Door amber13
#371125
Bedankt voor jullie medeleven allemaal, dat sterkt me wel wat. We zijn vanmiddag dus weer bij de da geweest, en uit de uitslagen van het bloed constateerd de da dat Max waarschijnlijk ergens een chronische infectie heeft wat alleen behandeld zou kunnen worden met een zeer lange (6 maanden) en zware antibiotica kuur, maar we waren het er over eens dat dát nou ook niet echt goed is voor Max. Terwijl we stonden te praten begon Max wat te kuchen, dit doet hij al heel lang en heb ik bij de andere da van de kliniek (we hebben eigenlijk 2 da's) en bij dr van Nes in Utrecht aangegeven, maar die deden het af als niet verontrustend en waarschijnlijk een kriebel in de keel of hooikoorts. Maar de da waar ik nu was, sprong gelijk op en begon allerlei vragen hierover te stellen en Max grondig te bekloppen en te beluisteren en voelde hem in z'n keel, hierna begon Max te kokhalzen en hoestte een klodder bloed uit. Toen werd de da nog alerter, en liet op kosten van de kliniek een foto maken van z'n longen (geweldige dierenarts!!). Hij vermoedde iets van Gardia(???) of een andere longziekte. Maar de foto's waren prima en de longen zagen er prima uit. Dat is het dus ook niet. Nu vermoed de da dat er "iets" in z'n keel zit, maar daar kunnen we ook alleen achter komen als we hem onder narcose laten onderzoeken, maar narcose is al weer een risico voor Max. En als je wat vind, is de kans groot dat het iets van een tumor is. Een kleine mogenlijkheid zal ook nog kunnen zijn dat het bloed uit z'n maag komt, en dat daar wat mis is. Willen we er achter komen wat Max heeft zal hij volkomen binnenstebuiten gekeerd moeten worden en als ze dan wat vinden is het de vraag of het te verhelpen is. En als het verholpen kan worden, houd hij nog wel steeds de epilepsie en de slechte lever, duss...tja. :'(.
Er staat nog bloed van Max op kweek waar morgen de uitslag van komt, maar wat de uitslag ook is, waarschijnlijk is er gewoon iets goed mis met onze lieve Max. We wachten nog even op de uitslag van morgen en we gaan vanavond nog eens even praten, maar ik denk dat ik al wel weet wat het beste is, maar het moest niet zo verd.. moeilijk zijn! :'( :'( :'( Hij is zó lief! en zo dapper.. :'(. :'( :'( we gaan doen wat voor Max het beste is.................... :'( :'(......
Door danielle1980
#371131
wat verschrikkelijk moeilijk zeg :'( :'( :'(


toch even over de giardia, in je vorige topics had ik het al eens genoemd dat max dat zou kunnen hebben.

onze pups hebben dat gehad,
ze gaan aan de diarree of de ontlasting is gewoon heel wisselend, dus zacht of hard, de meest voorkomende kleuren zijn geel, zwart en groen.
ze gaan spugen, worden heel zwak en worden onwijs mager.
onze honden werden steeds slechter, de darmen en alles, ze hadden ook koort af en toe en alle ab kuren werkte maar niet. :(

wat ik begrijp van giardia is dat honden hoe langer ze hebben hoe zieker ze worden,
onze honden poepte zelfs bloed af en toe.
honden kunnen dood gaan aan giardia omdat ze zo zwak worden en hun immuumsysteem helemaal eraan gaat.
er komen dan dus ook chronische infecties voor bij giardia.

het is echter heel makkelijk te testen door mestonderzoek en er zijn goede middelen voor om te genezen.

misschien niet waar je op zit te wachten nu, maar wat je toen telkens over max vertelde lijkt zo op onze pups.
misschien toch de moeite om toch te laten testen, lijkt mij tenminste wel. :-\

van epilepsie en slechte lever heb ik niet zo veel verstand. :(
van epilepsie wel beetje, onze vorige hond had t al van heel jong, die kreeg toen medicijnen die goed aansloegen en hij is er 10 mee geworden.

misschien wil je deze dingen helemaal wel niet horen, :-[ :-\
maar als t mijn hond was zou ik eerst alles laten uitzoeken voor ik verdere beslissingen zou nemen, want soms kan de oplossing zo simpel zijn, je moet m alleen wel vinden.
deze da lijkt me een goede da, waar je goed mee kunt overleggen.

heel veel sterkte en ik leef met je mee.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 16 aug 2005, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber13
#371139
Bedankt dat je meedenkt. Giardia dacht de da dus ook, maar door de rontgenfoto heeft hij dit uitgesloten, en mestonderzoek is vorige week nog gedaan, en daar is ook helemaal niks uitgekomen. Als er echt iets is wat Max kan helpen en beter maken, heb ik er al m'n spaargeld voor over, maar het is gewoon lastig om daar achter te komen, en als je er achter bent, moet er een flinke hoeveelheid medicijnen tegen aan, en ik vraag me af hoe gezond dat is voor een hond met een slechte lever. Daar had de da ook z'n twijfels over. Dat is gewoon het hele probleem bij Max, hij heeft niet één probleem, maar meerdere, en als je het ene wil bestrijden, is dat slecht voor het andere. De da is ervan overtuigd dat de epilepsie en de lever los staan van de koorts en de oorzaak daarvan. Het blijft gewoon een erg moeilijke beslissing, ik wil hem erg graag helpen en nog heel lang bij me hebben, dolgraag, maar niet ten kóste van hem. Dat zou ook egoistisch zijn denk ik.

Danielle,hoe gaat het nou met jou honden dan, zijn ze weer helemaal genezen?
Door danielle1980
#371156
amber13 schreef: Bedankt dat je meedenkt. Giardia dacht de da dus ook, maar door de rontgenfoto heeft hij dit uitgesloten, en mestonderzoek is vorige week nog gedaan, en daar is ook helemaal niks uitgekomen. Als er echt iets is wat Max kan helpen en beter maken, heb ik er al m'n spaargeld voor over, maar het is gewoon lastig om daar achter te komen, en als je er achter bent, moet er een flinke hoeveelheid medicijnen tegen aan, en ik vraag me af hoe gezond dat is voor een hond met een slechte lever. Daar had de da ook z'n twijfels over. Dat is gewoon het hele probleem bij Max, hij heeft niet één probleem, maar meerdere, en als je het ene wil bestrijden, is dat slecht voor het andere. De da is ervan overtuigd dat de epilepsie en de lever los staan van de koorts en de oorzaak daarvan. Het blijft gewoon een erg moeilijke beslissing, ik wil hem erg graag helpen en nog heel lang bij me hebben, dolgraag, maar niet ten kóste van hem. Dat zou ook egoistisch zijn denk ik.

Danielle,hoe gaat het nou met jou honden dan, zijn ze weer helemaal genezen?
uh misschien klopt t helemaal niet wat ik nu ga zeggen hoor, maar die foto is toch van longen genomen, volgens mij kun je daar giardia helemaal niet mee vaststellen. ???

heeft deze da een mestonderzoek gedaan?
giardia zit niet in een standaard mestonderzoek, de meeste da's doen dat niet.
mij da weigerde het eerst om te doen, want ze hadden t toch niet >:(
toch gedaan na veel aandringen van mij en ze zaten echt helemaal onder, de da was geshockeerd.

op zich lijkt mij goed dat de epilepsie en lever los staan van de rest van de problemen.
dan moet er dus iets anders zijn,
maar wat is idd zo moeilijk om te ontdekken.
Door Lizzy
#371161
Hoe moeilijk dit ook allemaal is, ik sluit me geheel aan bij Danielle..... Lieve meis, ik denk dat je eerst wederom een heel goed giardia onderzoek moet laten doen. Bij mijn weten is dit ook zeker niet middels een rontgenfoto aan te tonen, maar wel via een speciaal giardia mestonderzoek. En ik denk dat het een goed idee is om dit speciale mestonderzoek wel te laten uitvoeren.... Tenslotte denk ik ook dat het voor jou goed zou zijn om toch te kijken of je kunt achterhalen wat de oorzaak is van alle problemen. Nu snap ik wel zeker wel dat je ook niet wilt dat Max helemaal 10 keer door de medische molen wordt gehaald met allerlei superbelastende onderzoeken, maar ik denk dat een gastro-endoscopie en een giardia mestonderzoek wel de moeite waard zouden zijn.... En ja, voor een endoscopie moet hij onder narcose. Dat is natuurlijk wel heel vervelend, maar aan de andere kant brengt dit misschien wel helderheid in de zaak.... Veel sterkte... ik zal voor je duimen.
Door danielle1980
#371165
ok ik heb even mijn dierenarts gebeld voor je. :-[

want toen mijn pups 4 maanden lang zo ziek waren en we van alles getest hadden en ze steeds zieker werden ben ik blij dat iedereen op bp meedacht en iemand hier op bp zei test eens op giardia, als ze dat niet voorgesteld hadden was t misschien nooit gedaan en had ik de gevolgen niet willen weten. :(

er zijn 2 testen die giardi maar kunnen aantonen,
een test met mestonderzoek, die de meeste dierenartsen niet hebben omdat die vrij duur is.
en onderzoek met microscoop, wat ook niet alle dierenartsen hebben en zelf doen.
veel sturen het door naar utrecht.

ik heb genoemt wat je zei en hij zei dat t idd giardia zou kunnen zijn en dat een hond daar echt helemaal kapot van kan gaan als hij het lange tijd heeft en dus ook overlijden zoals ik zei.

misschien is het wel heel iets anders, maar misschien toch de moeite om zeker te weten of het gecontroleerd is.

met mijn pups gaat t redelijk.
ze zijn in april behandeld met de zwaarste dosis en begin mei giardia vrij verklaard.
maar ze hebben heel lang nog veel problemen gehad,
het spugen werd snel minder.
ze waren wel erg suf en de ontlasting was nog een drama.
ik ben in hoge dosis probiotica gaan geven en echinacea en geef dat nog steeds.
ze waren echter nog wel erg vatbaar, als er wat heerste , bv virus waren ze weer ziek.
vooral 1 pup, de andere stuk minder.

ik geef ook iets meer dan een maand silicea D30.
ik kan zeggen dat nu een maand de ontlasting goed blijft en ze niet 1 keer ziek zijn geweest.

zo zie je maar ze zijn denk 3 of 4 maanden ziek geweest en we zijn nu bijna 3 maanden verder en ze worden nu pas helemaal gezond.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 16 aug 2005, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door