Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jon
#369191
'k lees op barfplaats nogal wat vragen over wat te geven om tandsteen te voorkomen. Nergens in de reacties iets over kalfspees en runderoor, wat ik dus wel geef na de kvv. De fabrikant van Duck raadt dit aan als natuurlijke snack ter bevordering van de spijsvertering en voor gebitsreiniging. Is daar iets mis mee?? ???
Door jon
#369245
Nou z'n tanden zien er nog prachtig wit uit hoor! Maar uit het oogpunt van gezonde en natuurlijke voeding kan ik me er iets bij voorstellen, hoewel het me beter lijkt als de denta-sticks die die van de vorige baas kreeg. Ik heb gewoon nog veel te leren merk ik.
#369432
[quote="k9"]
Wat zijn die criteria dan?
[/quote]
Dat het rauw moet zijn ;)

Hier krijgen ze ook wel eens een stukje bullenpees maar de tanden worden daar niet schoon van, omdat ik hetzelf glibberige zooi vind heb ik eens na zo'n ding de tanden bekeken en daar zat gewoon een vies laagje over .
Betekent niet dat ze het nooit meeer krijgen maar het maakt dus geen gebitten schoon, net zo min als die geperste buffelhuid staven.
#370320
[quote="jon"]
'k lees op barfplaats nogal wat vragen over wat te geven om tandsteen te voorkomen. Nergens in de reacties iets over kalfspees en runderoor, wat ik dus wel geef na de kvv. De fabrikant van Duck raadt dit aan als natuurlijke snack ter bevordering van de spijsvertering en voor gebitsreiniging. Is daar iets mis mee?? ???
[/quote]

Runder oren, ik neem aan dat je die gedroogde dingen bedoeld?
Die zijn nog levensgevaarlijk ook, als je hond er niet mee weet om te gaan, vooral het laatste stukje, is vlijmscherp en slikken ze vaak zo door...Net als van die leuke Hoefjes die ze verkopen met schapenvet, totaal onzinnig en super link, want is zo scherp als glas...
Dat soort dingen krijgen mijn honden JUIST niet.
Er zijn genoeg andere dingen die heel goed voor de tanden zijn en niet schadelijk!
Onderandere natuurlijk verse botten, en de Nylabones..maar daar moet je hond van houden, mijn honden zijn er gek op, die krijgen ze niet stuk (heb wel de grootste) en knagen ze de hele dag door op.
Is van een soort kunststof gemaakt, maar zodanig dat ze alleen miniscule schraapseltjes eraf krijgen en wat dus weer netjes uitgepoept word.
Mijn honden doen 2 jaar met zo'n bot en die hebben flinke kaken ;D
Je kan em koken om de smaak weer terug te krijgen en te reinigen.
Maar goed verse botten is natuurlijk toppie!
Door jon
#370337
Ik heb nog nooit van nylabones gehoord. Het idee van kunstof spreekt mij niet zo aan, maar dat is meer het idee. Mijn hond geef ik overigens meestal gedroogde kalfspees en soms een oor, die nooit helemaal opgaat:ik gooi het laatste stuk altijd weg. Hij kauwt beide helemaal zacht en week en is vooral gek op de pees. Ik begin wel steeds meer voor rauw bot te voelen maar durf niet zo omdat ik toen ik Lakkie kreeg het advies kreeg nooit een ander bot te geven dan mergpijp, en zelfs dat heb ik nog nooit gedaan Inmiddels heb ik op barfplaats natuurlijk wel anders gelezen. Ondertussen heeft ie nog geen aanslag of tandsteen maar hij is nog maar twee natuurlijk.
#370435
Jon, begin dan eens met kippenekken, als je die kunt krijgen, geef ze rauw, hou ze desnoods vast als je bang bent dat je hond te gulzig is. Zo leer je het dier met rauwe botten om te gaan. Daarna kun je eens zachte lamsribbetjes proberen of ingeknipte kippevleugels. Die hardgekookte mergpijpen vind ik dus geen goed idee. En wat die kunststof nylabones betreft, er liggen er hier ook een paar rond en Andor wil er wel eens op kluiven, maar da's meer om te spelen geloof ik.
Door jon
#370438
Ik begin er wel steeds harder over te denken maar krijgt ie niet te veel bot dan want het zit immers ook in de energique ??? Al zal een keertje denk ik zowiezo geen kwaad kunnen toch en hij zal er wel van smullen. Ik zie dat al helemaal voor me.
#370448
In de bibi die mijn honden eten zit ook gemalen bot. Ik geef ze dan ook nooit vaker dan 1 x per week een lekker bot, combineer dat dan meestal met kopvlees en/of spiervlees, dus geen bibi. Om te zorgen dat-ie geen problemen krijgt met poepen kun je hem iets laxerends zoals rauwe lever geven, in combi misschien met bovengenoemd vlees. Zou ik dan wel van tevoren doen, zodat hij een "bodempje" heeft. En ik zorg altijd dat ze gedurende minstens een uur, liever nog wat langer, niet kunnen drinken. Dan wordt het maagzuur niet verdund en kan het bot beter verteren. Probeer het maar eens voorzichtig, je zult genieten van het pelzier van je hond en dan ga je vanzelf meer durven!
Succes!
#370669
[quote="jon"]
Heb ik al gedaan hoor, maar ik ben zo,n angsthaas. Als ik lang genoeg op barfplaats blijf hangen ga ik wel een keer overstag denk ik.... :-*
[/quote]
Ik snap je best hoor ;D. Had ik ook in het begin, totdat je ziet, dat ze heerlijk aan het genieten zijn van een lamsrib of kippennekje en als je ziet dat dat goed gaat, krijg je er steeds meer vertrouwen in ;).
Ons is altijd bijgehouden...geen botten! Maar rauw geven is ons nooit verteld en dat is het nu juist.
Laatst gewijzigd door Truus op ma 15 aug 2005, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door