Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door henneke
#369345
ok mijn vriezer zit vol dus ik kan nu een hoop ik mooi menu presenteren.

maandag: 2 ons vleesbotten - kippennekken
2 ons groenetmix
1 ons spiervlees - kopvlees

dinsdag : 3.5 ons vleesbotten - lamsribben
215 gram orgaan - lamshart en kippenlever

woensdag: 4.5 ons vleesbot - 2.5 ons kalfsbot en 2 ons kopvlees
215 gram orgaan - pens

donderdag:3.5 ons vleesbot - kipkarkassen
2 ons groenten

vrijdag : 4.5 ons vleesbot - lamsribben
215 rgam orgaan - lamshart en kippenmaagjes

zaterdag: 4.5 ons vleesbotten - 2 ons kalfbot kaal en 2.5 ons gehakt
2.5 ons groenetenmix

zondag : 3.5 ons vleesbot - kipkarkas en kippenvleugeltjes
115 gram spiervlees - runderlap
220 gram restjes - eitje , yoghurt , gemalen nootjes en zaden en fruit.

nou ik ben erg benieuwd of dit er mee door kan roept u maar :)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#369421
Ik heb niet alles nagerekend maar ik ga ervan uit dat de percentages kloppen :D
Hier dan mijn commentaar ;)
* Ziet er overall goed uit: goeie variatie aan vlees en orgaan.
* Ik mis alleen een vis-dag. Vis heeft ontzettend veel goeie eigenschappen voor een hond dus ik zou dat zeker ook geven. Hierover is veel op BP of BC te lezen.
* Je rekent kippennekken als vleesbot; ik vind dat niet helemaal juist; het percentage bot is zo klein (wat je al eigenlijk geen bot kunt noemen) dat ik het als spiervlees reken. Die dag geef ik kaal bot bij.
* De donderdag is wel een beetje karig.... ;) 350 gram kipkarkas is ongeveer 3 stuks. Krijgt ie dan 1 maaltijd alleen groente?
* Let op dat voor sommige honden fruit met vlees niet erg goed combineert.
Door Lizzy
#369430
[quote="Rovanna"]
* Je rekent kippennekken als vleesbot; ik vind dat niet helemaal juist; het percentage bot is zo klein (wat je al eigenlijk geen bot kunt noemen) dat ik het als spiervlees reken. Die dag geef ik kaal bot bij.
[/quote]

Hier ben ik het echt niet mee eens hoor. Kippennek is wel degelijk vleesbot! Alleen stelt het als vleesbot niks voor voor grote honden (zoals Bo en Rover/Annak). Maar het is wel degelijk een vleesbot en het percentage bot is ook niet klein. Op RawFeeding wordt kippennek zelfs afgeraden omdat het teveel bot en te weinig vlees bevat.

Het bevat ook:
Phosphorus% 0.84
Calcium% 1.50

Hier een foto van een geanalyseerd kippennekje:

Afbeelding
Door Lizzy
#369431
Ziet er prima uit. Ik ga ook de percentages niet narekenen want volgens mij heb je de hulp, toch?

Ik zou ook zoals Rovanna suggereerd een keertje vis geven. Vette vis, dus haring, sardien, makreel, zalm. Aangezien je redelijk wat kip in je menu hebt zitten denk ik dat je ook moet zorgen dat Bo voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt. Kip, en eigenlijk alle vleessoorten maar kip in het bijzonder, is rijk aan omega 6 vetzuren. En de verhouding omega 6:3 is dus in vrijwel ieder menu niet goed. Om dat op te lossen kun je dus verse/rauwe vette vis voeren of visolie capsules geven.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#369444
[quote="Lizzy"]
Hier ben ik het echt niet mee eens hoor. Kippennek is wel degelijk vleesbot! Alleen stelt het als vleesbot niks voor voor grote honden (zoals Bo en Rover/Annak). Maar het is wel degelijk een vleesbot en het percentage bot is ook niet klein. Op RawFeeding wordt kippennek zelfs afgeraden omdat het teveel bot en te weinig vlees bevat.

Het bevat ook:
Phosphorus% 0.84
Calcium% 1.50
[/quote]

O gossie. Zie je wel ik moet me er helemaal niet mee bemoeien :-[
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 14 aug 2005, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door henneke
#369552
dank je wel voor de reaktie's , donderdag is inderdaad een beetje karig en ik zal gewoon moeten kijken hoe Bo het er op doet , vlees en groenten is geen probleem tot nu toe bij Bo maar ik hou het in de gaten.
ik was vergeten ebij te vermelden dat ik een fles zalmolie heb aangeschaft en hem 3 keer in de week dit wil geven.
lekkerder is natuurlijk echt vis en dat gaat er ook echt wel komen maar de vriezer zit mutvol dus ik kan het even niet op voorhand aanschaffen , als ik naar de markt ga zal ik een dag aanpassen met vis.
nou ik ben benieuwd dit word zijn eerste week echt barfen , dat het hem mag smaken :D
Door Lizzy
#369555
[quote="henneke"]
dank je wel voor de reaktie's , donderdag is inderdaad een beetje karig en ik zal gewoon moeten kijken hoe Bo het er op doet , vlees en groenten is geen probleem tot nu toe bij Bo maar ik hou het in de gaten.
ik was vergeten ebij te vermelden dat ik een fles zalmolie heb aangeschaft en hem 3 keer in de week dit wil geven.
lekkerder is natuurlijk echt vis en dat gaat er ook echt wel komen maar de vriezer zit mutvol dus ik kan het even niet op voorhand aanschaffen , als ik naar de markt ga zal ik een dag aanpassen met vis.
nou ik ben benieuwd dit word zijn eerste week echt barfen , dat het hem mag smaken :D
[/quote]

Zalmolie is perfect!

Ik denk dat het hem wel gaat bevallen! Hij is het eten van bot gewend he?
Door henneke
#369749
ja hoor Lizzy bot gaat prima , ik hou z'n poep wel even goed in de gaten de aankomende week , kijken of het goed blijft.

Hoe doen jullie het trouwens met bijv kopvlees of andere grote lappen vlees , ik heb ze in de vriezer liggen in klompen van een kilo , nou heb ik maar 1 ons nodig , kan ik zo'n kilo 1 keer ontdooien en er porties van maken of moet ik met de beitel in de weer blijven gaan?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#369836
[quote="henneke"]
ja hoor Lizzy bot gaat prima , ik hou z'n poep wel even goed in de gaten de aankomende week , kijken of het goed blijft.

Hoe doen jullie het trouwens met bijv kopvlees of andere grote lappen vlees , ik heb ze in de vriezer liggen in klompen van een kilo , nou heb ik maar 1 ons nodig , kan ik zo'n kilo 1 keer ontdooien en er porties van maken of moet ik met de beitel in de weer blijven gaan?
[/quote]

Ik maak altijd een kilo in de week op (zo stel ik het menu samen). Wat ik overhoud gaat de koelkast in.
Door Doedels
#370081
[quote="henneke"]
Hoe doen jullie het trouwens met bijv kopvlees of andere grote lappen vlees , ik heb ze in de vriezer liggen in klompen van een kilo , nou heb ik maar 1 ons nodig , kan ik zo'n kilo 1 keer ontdooien en er porties van maken of moet ik met de beitel in de weer blijven gaan?
[/quote]Ik vries het altijd in kleinere porties in. Als het al bevroren is bij aankoop dan ontdooi ik het een beetje tot het uit elkaar te pulken is en vries het weer in kleinere poties in.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door