Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yvonne1961
#369249
Ik wist niet zeker waar ik met deze vraag naar toe moest, maar heb gekozen voor hier.

Ik weet nu inmiddels dat honden die barf of kvv krijgen veel zuurder maagzuur hebben.
Kunnen ze hier zelf geen last van krijgen? Ik slik zelf medicijnen tegen overmatig maagzuur en weet hoe vervelend het is als ik ze niet slik.
Ik zie nl. één van mijn honden tussendoor wel eens een soort boertje laten en dan gaat hij even wat zitten "wegslikken". Het lijkt of hij zich dan ook even minder prettig voelt.
Door Lizzy
#369250
yvonne1961 schreef: Ik wist niet zeker waar ik met deze vraag naar toe moest, maar heb gekozen voor hier.

Ik weet nu inmiddels dat honden die barf of kvv krijgen veel zuurder maagzuur hebben.
Kunnen ze hier zelf geen last van krijgen? Ik slik zelf medicijnen tegen overmatig maagzuur en weet hoe vervelend het is als ik ze niet slik.
Ik zie nl. één van mijn honden tussendoor wel eens een soort boertje laten en dan gaat hij even wat zitten "wegslikken". Het lijkt of hij zich dan ook even minder prettig voelt.
Nee. Het maagzuur is op het niveau dat het moet zijn bij een carnivoor.

Ik kan vanaf hier niet goed bepalen of jouw hond last heeft van maagzuur... Maar misschien kun je vertellen hoe vaak dit gebeurd en of dit direct voor of na het eten is? (op een bepaald tijdstip dus).
Door yvonne1961
#369347
Hij doet het juist niet kort na het eten. Hij geeft ook niet over, het is net of hij iets vies in zijn mond krijgt. Juist gewoon op de dag, uren nadat hij gegeten heeft. In de ochtend eet hij nu nog cavom, in de avond kvv.
Verder is hij gezond(blind maar dat heeft er niets mee van doen).
Wel een hartruis, maar dat heeft er ook niks mee te maken.
Nu ik het daar over heb trouwens: Vorig jaar is er een hartruis geconstateerd(hij is nu 9), maar dat was niet verontrustend werd gezegd. Hij heeft de laatste tijd een vreemd kuchje ontwikkeld( ook weer los van dat vieze boertje) Moet ik daar naar laten kijken denk je?
Door Doedels
#369375
Honden die overstappen van brok naar vers vlees kunnen tijdelijk last hebben van een lege maag. Als ze helemaal gewend zijn gaat dat meestal over. Bij één van mijn honden heeft dat 3 maanden geduurd. De ander had nergens last van. Zo lang jou hond zowel brok als vlees eet, kan hij daar last van houden. Last van het zure maagzuur kunnen ze niet hebben. De maag is daar op gebouwd. Dat geldt ook voor mensen overigens. Die hebben last omdat het defensiemechanisme niet goed werkt of de anatomie van overgang van maag naar slokdarm niet optimaal is. Een hartpatiënt met een kuchje zou ik zeker laten nakijken. Het zou kunnen duiden op verergering van de hartkwaal. Het oprispen van maagzuur zou daar ook bij kunnen horen. Natuurlijk zijn er nog 1000 andere redenen om te kuchen, maar toch. Is zijn algehele conditie nog OK?
Door Truus
#369397
Ik zou er zeker eens naar laten kijken. Het kan duiden op een hartprobleem en omdat die diagnose van een hartruisje is waargenomen, kan dat kuchje er heel goed mee te maken hebben.
Door yvonne1961
#369404
Ik zat daar inderdaad zelf ook aan te denken dat het hartruisje nu misschien toch minder onschuldig aan het worden is. Ga toch maar met hem naar de DA. De conditie lijkt verder nog goed. Ver lopen hebben ze nooit gekund vamnwege hun korte neus(japanse spaniels)
Verder ga ik denk ik maar over op volledig kvv. Ik wilde eerst de zak brokken op maken, maar dat is voor hem misschien niet goed.
Door Truus
#369406
yvonne1961 schreef: Ik zat daar inderdaad zelf ook aan te denken dat het hartruisje nu misschien toch minder onschuldig aan het worden is. Ga toch maar met hem naar de DA. De conditie lijkt verder nog goed. Ver lopen hebben ze nooit gekund vamnwege hun korte neus(japanse spaniels)
Verder ga ik denk ik maar over op volledig kvv. Ik wilde eerst de zak brokken op maken, maar dat is voor hem misschien niet goed.
Om dit uit te sluiten, zou ik zeker eens gaan. De zak met brokken zou je aan een asyl kunnen geven. ;)
Door Doedels
#369409
yvonne1961 schreef: Verder ga ik denk ik maar over op volledig kvv. Ik wilde eerst de zak brokken op maken, maar dat is voor hem misschien niet goed.
Je hond zal het je in dank afnemen :D Brokken en vers door elkaar voeren is nogal belastend voor de spijsvertering.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door