Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#369145
Gisteren naar Amsterdam geweest, even op bezoek bij Tannetje.
In de winkel aangekomen kon Breezer spontaan niet meer luisteren door alle luchtjes die op hem af kwamen.

Nou na diverse afschrapsels genomen te hebben, kwam na lang turen het verlossende antwoord.
"Ik zie stukjes demodex"

Okay......nou dan gaan we maar weer wassen met die verdunde terpentine.
Nou ik dacht dat Tannetje zowat tegen het plafond aan sprong van schrik.
Wat ik bedoelde was, dat Ectodex zo verschrikkelijk stinkt dat het net lijkt op verdunde terpentine.

Dus nou zijn we er misschien ook achter wat zijn huidklachten veroorzaakt. Want volgens Tannetje kan alles wat hij heeft door de demodex komen.

Nou ik hoop het van harte, en na wat speurwerk kwam ik het volgende hier ook tegen over Demodex.

#Wanneer het hele lichaam van de hond is aangetast moet men verdacht zijn op algehele demodex-schurft.
Hoewel, zoals gezegd, deze kwaal kan zich ook voordoen op gedeelten van het lichaam, zoals kop of poten. Er ontstaan kale oppervlakten en bultjes die papillen worden genoemd. Wanneer de diagnose niet in een vroeg stadium wordt gesteld ontstaat er vaak een bijkomende infectie, die pukkeltjes of puistjes en afscheiding veroorzaken. In dit stadium moeten sterke antibiotica worden aangewend om de bijkomende infectie te bestrijden.
*( Die pukkels en puisten klopt precies )

#Met de juiste behandeling is demodex schurft goed te bestrijden bij de meeste honden. Aan honden die voor algehele demodex zijn behandeld mogen nooit corticosteron hormonen gegeven worden behalve in een levensbedreigende situatie, want de steroïden kunnen een opleving van de ziekte veroorzaken, die moeilijk te behandelen is.
*(Klopt ook met de prednisolon leek het alleen maar erger te worden)

#Demodex schurft wordt vaak fout gediagnostiseerd bij puppies en honden. Omdat de ziekte er uit kan zien als allerlei andere huidaandoeningen zouden alle huidproblemen bij puppies en de meeste- zo niet alle- volwassen honden moeten worden onderzocht op demodex.
*(Breezer is onderzocht, maar toen niks gevonden)

Dus al met al klopt dit verhaal met z´n klachten, en hoop ik dus ook dat het nu eindelijk eens een keer overgaat.
Door Lizzy
#369162
Jeetje, dus toch..... Nou ja, ergens is het wel prettig om nu de oorzaak van de problemen te weten! Sterkte met arme Breezer.....! Ik hoop dat hij nu snel op gaat knappen!
Door Breezer
#369174
Ja zeker weten ben ik blij dat ik de oorzaak weet. Alleen hoop ik nu dan ook echt dat het de oorzaak is.

Ik heb nu al zoveel keren gehad dat ik dacht van ja dat is het, en vervolgens was dat het dus niet.

Dus nu idd maar hopen dat het snel aanslaat allemaal.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#369175
Jeetje... aan de ene kant is het natuurlijk verschrikkelijk balen :'(, maar aan de andere kant, je weet nu eindelijk wat Breezer mankeert en kunt nu gericht de oorzaak van alle ellende aan gaan pakken.
Beterschap voor Breezer en sterkte met de behandeling :-*
Gebruikersavatar
Door Binno
#369241
Helemaal niet leuk nee, maar het moet toch een hele opluchting zijn dat je nu de oorzaak kent en de juiste behandeling kan gegeven worden. Eindelijk weer licht aan het eind van de tunnel... ;)
Beterschap voor Breezer! :-*
#369283
In ieder geval weet je nu een oorzaak, en die kun je ook bestrijden. Da's al heel wat vind ik.
Schurft wordt veroorzaakt door een mijt (een heel klein 8-potig beestje van de spinnenfamilie). Zie hier info http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-demodex.html
Vooral interessant vind ik in dit stuk de nadruk op de gebrekkige afweer van de hond als oorzaak voor de infectie. De mijt komt nl normaal op de huid voor en bij een gezond dier zullen er geen klachten optreden.
Dusssss .... vers voeren! :D
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#369306
tssss, da's knap k.. aan de andere kant weet je nu wel wat er gaande is.

In de bibliotheek staan hele stukken over demodex, de gevolgen en mogelijke behandelingen.

Mijn Bas heeft dit ook gehad (hoop ik, lijkt nu al lange tijd goed te gaan).
Door Jolly
#369356
Ik heb de schat van een Breezer nu ook ontmoet ;D, en dus nu ook eindelijk door Breezer een demodex ding gezien onder de microscoop.
rare wezentjes hoor.

Baukje, ik hoop dat het gauw over is.
Door Doedels
#369358
Pfffff, zou dit dan de oorzaak van alle ellende zijn? Het is even doorbijten met die verdunde terpentine ;), maar het zou een zegen zijn als jullie nu eens van alle ellende afraken. Heel veel sterkte.
Door Breezer
#369808
Jemig ik was even vergeten wat een zooi die ectodex ook alweer was. Pfffff het hele huis ruikt net alsof we aan het schilderen zijn.

Nadat ik Breezer had ingesopt, zaten we saampies beneden. En ik zie dat Breezer een beetje slaperig werd, en ik zelf eigenlijk ook.

Ben toen maar gauw even met hem naar buiten gegaan, en als snel kwamen we weer helemaal bij.

Even lekker met de voetbal gespeeld, en toen we weer naar binnen gingen na een minuut of 10 was meneer alweer bijna helemaal droog.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door