Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Pasqualino
#367088
Hoi, ik heb nog geen honden, maar ik doe wel opleiding tot hondentrainster en bij alles wat ik lees probeer ik me altijd voor te stellen hoe ik het zou doen, zo kwam ik ook BARF tegen.
Ik heb her en der wat gelezen en ik ben er redelijk van overtuigd dat BARFen een goede manier van voeren is.

Maar welk vlees en botten moet ik dan precies geven? Waar haal ik het vandaan? Hoe weet ik of het goed vlees is? etc.
De hoeveelheid moet ik op gevoel en door te kijken naar de hond geven, heb ik gelezen. Maar ik moet wel een begin hebben...

Opzich vind ik het ook wel moeilijk want ik ben zelf een biologische eter, omdat ik tegen bio-industrie en massaproductie ben. Ik eet ook niet zo heel erg veel vlees. Maar een mens heeft het ook niet zozeer nodig, een hond wel. Dat maakt voor mij een groot verschil. Maar als het even kan wil ik mn honden dan wel biologisch vlees geven, maar dat lijkt me erg duur en waar haal ik dat?

Is er geen combinatie van natuurlijk voedsel en brokken te geven? Ik zeg maar wat, maar als ik nou bijvoorbeeld 's ochtends (biologische) brokken geef en 's avonds (of andersom) Rauw vlees en botten?

Ik lees ook veel over knoflook, visolie, pens, (rauwe) eieren, kokos, kruiden, lijzaad olie, yogurt en al dat soort dingen voeren. Waarvoor is dat? Is dit nodig? Waar haal ik het? hoeveel moet ik dan geven? etc.
En hoe zit het met groente en fruit voeren?

Ja een hoop vragen die jullie misschien al heel erg vaak gehoord hebben maar ik hoop dat jullie hier zo duidelijk mogelijk antwoord op kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt!!
MVG, Marjolein :)
Door Lizzy
#367107
Pasqualino schreef: Hoi, ik heb nog geen honden, maar ik doe wel opleiding tot hondentrainster en bij alles wat ik lees probeer ik me altijd voor te stellen hoe ik het zou doen, zo kwam ik ook BARF tegen.
Ik heb her en der wat gelezen en ik ben er redelijk van overtuigd dat BARFen een goede manier van voeren is.

Maar welk vlees en botten moet ik dan precies geven?
Hee gaaf dat je je in hondenvoeding verdiept voordat je een hond hebt!

Over de geschikte botten: kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801. En ook kun je kijken op: http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm. Daar zie je handleidingen met foto's.

Qua vlees: eigenlijk alle vleessoorten behalve varkensvlees. Varkensvlees raad ik persoonlijk niet aan vanwege het (nog steeds) kleine gevaar op de ziekte van Aujeszky. Maar verder alles dat je je kunt bedenken: schaap/lam, rund, kip, eend, kalkoen, konijn, paard, geit. Enzovoorts.

Waar haal ik het vandaan? Hoe weet ik of het goed vlees is? etc.
Er staat op Barfplaats een categorie waar ingredienten worden aangeboden. Daar zou je kunnen kijken. Verder kun je vlees en botten en orgaanvlees halen bij poeliers, slachterijen, zelfslachtende boeren, slagers, Islamitische slagers, versvleesvoerfabrikanten, etc.
De hoeveelheid moet ik op gevoel en door te kijken naar de hond geven, heb ik gelezen. Maar ik moet wel een begin hebben...
Bij volwassen honden kun je uit gaan van 3% tot 8% van het lichaamsgewicht. 3% is meer voor grotere honden en 8% voor kleine actieve honden. Pups hebben meer voeding nodig. Van 5% tot 10% van het lichaamsgewicht.
Opzich vind ik het ook wel moeilijk want ik ben zelf een biologische eter, omdat ik tegen bio-industrie en massaproductie ben. Ik eet ook niet zo heel erg veel vlees. Maar een mens heeft het ook niet zozeer nodig, een hond wel. Dat maakt voor mij een groot verschil. Maar als het even kan wil ik mn honden dan wel biologisch vlees geven, maar dat lijkt me erg duur en waar haal ik dat?
Ik ben zelf al sinds mijn 7de jaar vegetarier. En ik eet voor een groot deel biologisch-dynamisch. Maar helaas is het voor mij onbetaalbaar om mijn honden ook met biologisch vlees te voeren. Als je nog geen hond hebt, dan is het natuurlijk super om een maatje hond te zoeken die je bijv. voor het grootste deel of helemaal biologisch kunt voeren!

Biologisch vlees zul je bij de biologisch slager moeten halen. Er staat 1 adres op Barfplaats van een slagerij die ook biologisch vlees voor de hond verkoopt. Verder kun je misschien aan de versvoerfabrikant Bandit vragen of ze je kunnen helpen aan biologisch vlees en botten. Zo weet ik dat ze bijv. wel biologische kip hebben (nekken en karkassen enzo!). Dit is hun website (ze maken dus ook biologisch kant en klaar voer. Rauw) : http://www.banditvoeding.nl/honden/index.html
Is er geen combinatie van natuurlijk voedsel en brokken te geven? Ik zeg maar wat, maar als ik nou bijvoorbeeld 's ochtends (biologische) brokken geef en 's avonds (of andersom) Rauw vlees en botten?
Ja, dat zou je kunnen doen. Hoewel ik persoonlijk vind dat je er dan niet uithaalt wat er in zit. De meeste biologische brokken zijn trouwens van zeer slechte kwaliteit. Hoewel Ecofood nog wel aardig is (maar dan ook niet meer dan dat - het blijft natuurlijk een brok). Waar je ook voor uit moet kijken als je brokken en barf voert is dat je hond dat wel goed aan kan. Brokken bestaan namelijk voor het allergrootste deel uit koolhydraten (graan) en barf uit rauw vers vlees en vleesbotten en orgaanvlees. Die twee willen nog wel eens lastig combineren. Het kan wel, daar niet van, maar vooral voor de combinatie brokken:botten moet je wat voorzichtig zijn. Ik zou zeggen: begin met kippennekken en kijk eerst maar goed hoe dat gaat.
Ik lees ook veel over knoflook, visolie, pens, (rauwe) eieren, kokos, kruiden, lijzaad olie, yogurt en al dat soort dingen voeren. Waarvoor is dat? Is dit nodig? Waar haal ik het? hoeveel moet ik dan geven? etc.
En hoe zit het met groente en fruit voeren?
Dit soort dingen kun je voeren.

Pens is gewoon vuile pens (maag van koe) en is wel erg gezond voor de hond. Dit haal je bij dierenwinkel of slachterij.

Al die andere dingen die je noemt als knoflook en visolie en eieren en lijnzaad en yoghurt: dat valt voor mij onder 'tafelrestjes en/of voedingssupplementen'. Ongeveer 5% van het totaal geef je aan tafelrestjes/voedingssupplementen. En je hoeft niet alles te geven hoor. Ik heb nog nooit kokos aan mijn hond gegeven. En lijnzaadolie vind ik ook niet ideaal (dat wordt gegeven voor de omega 3 vetzuren. Visolie bevat ook omega 3 vetzuren maar zijn veel beter opneembaar). Ik voer wel af en toe een beetje knoflook (niet teveel want teveel kan een bloedarmoede veroorzaken). En ik voer visolie. Want, onze voeding en die van de hond (ook al is deze rauw/vers) is arm aan omega 3 vetzuren. Alleen vlees van wilde dieren (en vette vis) bevat omega 3 vetzuren van nature.

Visolie haal je gewoon bij de drogist.

Groente en fruit. Tja, afhankelijk van de manier van voeren maakt groente/fruitmix ongeveer 15% tot 20% uit van het totaal dat je voert. Zie hiervoor ook bijv. deze link:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326
Ja een hoop vragen die jullie misschien al heel erg vaak gehoord hebben maar ik hoop dat jullie hier zo duidelijk mogelijk antwoord op kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt!!
MVG, Marjolein :)
Ik hoop dat ik je vragen duidelijk heb beantwoord! En zo niet: laat het me weten! Daarvoor is dit forum er overigens: om je vragen te stellen ;). Dus voel je gerust vrij!
Gebruikersavatar
Door Pasqualino
#368140
Ontzettend bedankt voor je antwoorden Lizzy!

[quote="Lizzy"]
Als je nog geen hond hebt, dan is het natuurlijk super om een maatje hond te zoeken die je bijv. voor het grootste deel of helemaal biologisch kunt voeren!
[/quote]
Helaas, ik hou van grote honden.

Het begint me allemaal wel wat duidelijker te worden, maar volgens mij moet je zoiets gewoon doen en kijken hoe de hond erop reageert enzo, is het niet?

Wel jammer dat brokken en barf combineren problemen op kan leveren, maar het is niet anders.
Ik heb nog 3 jaar voordat ik een hond neem (wil eerst mijn studie afgemaakt hebben ;)) dus ik heb nog even de tijd om te bedenken hoe ik ga voeren. Maar goed, ik ben er nog niet eens over uit welk ras ik wil! Dat is echt zo moeilijk, er vallen veel rassen af maar er blijven ook zoveel leuke rassen over :-\ ;D

Ik ga nu even de links lezen die je gegeven hebt, misschien dat ik daarna nog wat vragen heb...
Laatst gewijzigd door Pasqualino op do 11 aug 2005, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#368146
Pasqualino schreef: Ontzettend bedankt voor je antwoorden Lizzy!Helaas, ik hou van grote honden.
Ja, hier nog 1 en ik heb daarom ook consessies gedaan.... :-[
Het begint me allemaal wel wat duidelijker te worden, maar volgens mij moet je zoiets gewoon doen en kijken hoe de hond erop reageert enzo, is het niet?
Ja, in feite wel.
Wel jammer dat brokken en barf combineren problemen op kan leveren, maar het is niet anders.
Het kan wel, maar je moet ook hier even kijken hoe het gaat en hoe je hond het daar op doet!
Ik heb nog 3 jaar voordat ik een hond neem (wil eerst mijn studie afgemaakt hebben ;)) dus ik heb nog even de tijd om te bedenken hoe ik ga voeren. Maar goed, ik ben er nog niet eens over uit welk ras ik wil! Dat is echt zo moeilijk, er vallen veel rassen af maar er blijven ook zoveel leuke rassen over :-\ ;D

Ik ga nu even de links lezen die je gegeven hebt, misschien dat ik daarna nog wat vragen heb...
OK, succes en ik vind het (nogmaals) heel bewonderenswaardig dat je je nu al in dit soort zaken verdiept!

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Pasqualino
#368169
Wat ik me nou afvroeg he... geeft het niet een behoorlijk vieze bende als een hond nou zo'n heel stuk vlees en bot naar binnen aan het werken is? ;D

Ik heb alles door gelezen en denk eigenlijk dat de meeste vragen wel beantwoord zijn.
Je moet wel een stevige maag hebben zeg om te kunnen barfen :-X

Ik denk dat samengestelde maaltijden mij wel het meest aanspreekt. Ik weet niet echt waarom... Is alleen samengestelde maatlijd voldoende eigenlijk? (Ja ligt natuurlijk aan de samenstelling..) En af en toe een recreatie-bot en/of pens ofzo...?
Door Mevroi Kruim
#368186
Bedoel je met samengesteld zefl samengesteld? Of kompleet verse voer (kvv)?
Beide zijn conpleet, de kvv doordat de fabrikant het zo maakt, en zelf samengesteld als je het goed doet (en anders moet je het niet doen).
Naast de kvv andere dingen voeren is zeer prima, als je grotere hoeveelheden geeft moet je wel ff kijken of het ongeveer compleet is wat betreft samenstelling, bij kleine extra's hoeft dat niet.

Recreatiebotten in de zin van groot hard bot dat de hond niet kan opeten zijn niet aan te bevelen. Het risico dat de hond er een tand of kies op breekt is aanwezig, het gebit slijt ervan, en sommige honden slagen er toch in er grote stukken vanaf te knagen die dan opgegeten worden, met alle risico's van dien. Bij barf voer je eigenlijk alleen botten die de hond goed kan opeten, zodat ze als calcium- en fosforbron dienen. Redelijk zachte botten dus, zoals kippennekken en -vleugels, ribben, staarten van kalf en/of lam, nekken e.d.. Geen botten van poten van grotere dieren dus, kip is OK.

Oja, een barfende hond kan wel wat troep geven (een tuin is dus echt handig) maar ze ruimen het ook zelf op, tis namelijk errug lekker ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 11 aug 2005, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ike
#368228
[quote="Pasqualino"]
Hoi, ik heb nog geen honden, maar ik doe wel opleiding tot hondentrainster en bij alles wat ik lees probeer ik me altijd voor te stellen hoe ik het zou doen, zo kwam ik ook BARF tegen.
Ik heb her en der wat gelezen en ik ben er redelijk van overtuigd dat BARFen een goede manier van voeren is.

Maar welk vlees en botten moet ik dan precies geven? Waar haal ik het vandaan? Hoe weet ik of het goed vlees is? etc.
De hoeveelheid moet ik op gevoel en door te kijken naar de hond geven, heb ik gelezen. Maar ik moet wel een begin hebben...

Opzich vind ik het ook wel moeilijk want ik ben zelf een biologische eter, omdat ik tegen bio-industrie en massaproductie ben. Ik eet ook niet zo heel erg veel vlees. Maar een mens heeft het ook niet zozeer nodig, een hond wel. Dat maakt voor mij een groot verschil. Maar als het even kan wil ik mn honden dan wel biologisch vlees geven, maar dat lijkt me erg duur en waar haal ik dat?

Is er geen combinatie van natuurlijk voedsel en brokken te geven? Ik zeg maar wat, maar als ik nou bijvoorbeeld 's ochtends (biologische) brokken geef en 's avonds (of andersom) Rauw vlees en botten?

Ik lees ook veel over knoflook, visolie, pens, (rauwe) eieren, kokos, kruiden, lijzaad olie, yogurt en al dat soort dingen voeren. Waarvoor is dat? Is dit nodig? Waar haal ik het? hoeveel moet ik dan geven? etc.
En hoe zit het met groente en fruit voeren?

Ja een hoop vragen die jullie misschien al heel erg vaak gehoord hebben maar ik hoop dat jullie hier zo duidelijk mogelijk antwoord op kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt!!
MVG, Marjolein :)
[/quote]wat goed dat je je zo verdiept in het voeden van je hond en de beslissing dat je pas een hond "neemt"na je studie (dus als je er alle tijd voor hebt), zouden veel meer mensen moeten doen!!!!!!
Door Elvira
#368918
botten en pens krijgt hij toch echt buiten. En wat betreft die sterke maag : je leert je grensen verleggen en went misschien zelfs aan de geur van vuile pens :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door