Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenne
#367505
Ik heb gisteren een aantal kippenvleugels gemalen en in porties verpakt om in te vriezen als tussendoor-maaltijdjes.
Maar nu bedacht ik me hoe dat moet met visolie en eierdooier. Kan het kwaad om dat er al bij te voegen, bij de gehele batch, en zo in te vriezen? Of zou ik dit beter pas bijvoegen op het moment dat ze het krijgen?
Indien dit laatste beter is, hoe vaak en hoeveel visolie en eierdooier geven jullie? (heb het momenteel nog maar weggelaten)

Ik heb altijd de neiging om zelf een kvv te maken merk ik, hoe weet je -bij echt barfen- dat je aan het einde van de week alles een beetje evenwichtig gegeven hebt? Zijn er boeken die jullie aanraden, specifiek voor katten (of toch met een evenwaardig deel over katten)?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367566
Er staat hier ook een topic met katten barf menu's zodat je beetje een idee hebt wat anderen geven.
Je hebt inderdaad snel de kans dat jezelf een kvv gaat maken en dat is eigenlijk niet de bedoeling van Barf, maar wel als je een kvv wilt voeren waarvan je exact weet wat erin zit. Het goed barfen met de kat werkt net zo als met de hond alleen dan zonder de groenten en granen (lust je kat graag groente dan kun je iets groenten geven) Je zorgt voor voldoende afwisseling en dat is het zorg dat je voldoende bot geeft (of een andere calcium bron, maar bot is het betse)
Probeer bv ook eens om ze gewoon een kippenvleugel te geven, desnoods sla je hem eerst plat, is ook weer goed voor de tanden.
Door wenne
#367624
sylvia schreef: Er staat hier ook een topic met katten barf menu's zodat je beetje een idee hebt wat anderen geven.
Je hebt inderdaad snel de kans dat jezelf een kvv gaat maken en dat is eigenlijk niet de bedoeling van Barf, maar wel als je een kvv wilt voeren waarvan je exact weet wat erin zit. Het goed barfen met de kat werkt net zo als met de hond alleen dan zonder de groenten en granen (lust je kat graag groente dan kun je iets groenten geven) Je zorgt voor voldoende afwisseling en dat is het zorg dat je voldoende bot geeft (of een andere calcium bron, maar bot is het betse)
Probeer bv ook eens om ze gewoon een kippenvleugel te geven, desnoods sla je hem eerst plat, is ook weer goed voor de tanden.
Uit de menu's maak ik op dat er dus nog mensen zijn die de visolie en eierdooier er al bij voegen en dan zo invriezen? Dit "mag" dus?

Behalve het "tandenwerk", zijn er nog gezondheidsaspecten die pleiten voor of tegen kvv versus barf?

"Voldoende bot geven", dat vind ik zelf een moeilijke... Ik vind het echt moeilijk om in te schatten of iets nu veel of weinig bot bevat. Zo zou ik van een kippenvleugel en zeker van een kippennek eerder denken dat dit meer bot is dan vlees, maar uit de foto's van Dory blijkt toch echt dat dit níet zo is.
Als ik een volledige kip, kwartel, konijn, ... kan malen + organen, dan ben ik er redelijk gerust in dat alles wel op zijn pootjes terecht komt, maar als ik bvb kalkoenvlees, paardenvlees, rundsvlees, kippenvleugels of -poten of -nekken alleen heb, dan zit ik met de handen in het haar :(


Ze hebben hier al vleugels in zijn geheel gekregen, maar eten er dan enkel het vlees vanaf (dat ik wel eerst een beetje los moet trekken). Ik heb nu eerst wat vlees in grotere stukken gesneden en dan de rest van de vleugels gemalen en vermengd, zodat ze nu gehakt met grotere stukken erdoor hebben. Platslaan ga ik wel nog eens proberen.
Laatst gewijzigd door wenne op wo 10 aug 2005, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#367663
Simply Red heeft vanmorgen een eendagskuiken gegeten; had hem er gisteren ook al een aangeboden, daar heeft-ie mee gespeeld, maar uiteindelijk niet opgegeten. Dat heeft Andor maar voor hem gedaan, de kliko. Maar vanmorgen heeft SR het kuiken op de kop na, lekker zelf opgepeuzeld. Heb daarna wel de keuken moeten dweilen... :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367673
wenne schreef: Uit de menu's maak ik op dat er dus nog mensen zijn die de visolie en eierdooier er al bij voegen en dan zo invriezen? Dit "mag" dus?
Ja dat mag.
Behalve het "tandenwerk", zijn er nog gezondheidsaspecten die pleiten voor of tegen kvv versus barf?
Ja, als je grote stukken geeft dan moeten ze daar wat voor doen, dus ze zijn er langer mee bezig en de grotere stukken hebben langer nodig met verteren waardoor ze langer voldaan zijn. De maag wordt optimaler gebruikt. Bij een kvv is het al fijn gemalen en is het dus heel snel verteerd.
"Voldoende bot geven", dat vind ik zelf een moeilijke... Ik vind het echt moeilijk om in te schatten of iets nu veel of weinig bot bevat. Zo zou ik van een kippenvleugel en zeker van een kippennek eerder denken dat dit meer bot is dan vlees, maar uit de foto's van Dory blijkt toch echt dat dit níet zo is.
Als ik een volledige kip, kwartel, konijn, ... kan malen + organen, dan ben ik er redelijk gerust in dat alles wel op zijn pootjes terecht komt, maar als ik bvb kalkoenvlees, paardenvlees, rundsvlees, kippenvleugels of -poten of -nekken alleen heb, dan zit ik met de handen in het haar :(
Als je botten voert kun je eigenlijk niet echt teveel geven, anders dan bij een supplement wordt een teveel gewoon uitgescheiden via de ontlasting.
Als je een vlees dag hebt kun je bv gemalen eierschaal erbij doen 1 theelepel op een pond vlees. Wat ik bv doe is dat ze als ontbijt ééndagskuikens krijgen en later op de dag vlees of orgaan en daar doe ik dan wat eierschaal bij of ze krijgen nog nekken of een vleugel.

Ze hebben hier al vleugels in zijn geheel gekregen, maar eten er dan enkel het vlees vanaf (dat ik wel eerst een beetje los moet trekken). Ik heb nu eerst wat vlees in grotere stukken gesneden en dan de rest van de vleugels gemalen en vermengd, zodat ze nu gehakt met grotere stukken erdoor hebben. Platslaan ga ik wel nog eens proberen.
Ik doe voor mijn kitten nog wel eens met een vleesbijltje een vleugel of een nek hakselen dan eten ze het ook makkelijker op.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367674
Nelly schreef: Simply Red heeft vanmorgen een eendagskuiken gegeten; had hem er gisteren ook al een aangeboden, daar heeft-ie mee gespeeld, maar uiteindelijk niet opgegeten. Dat heeft Andor maar voor hem gedaan, de kliko. Maar vanmorgen heeft SR het kuiken op de kop na, lekker zelf opgepeuzeld. Heb daarna wel de keuken moeten dweilen... :-\
He goed joh, en ach dweilen moet je toch ;D
Door Nelly
#367701
sylvia schreef: He goed joh, en ach dweilen moet je toch ;D
Yep! Heb net 2 kuikens ff in kokend water gelegd voor Zip en Mistral. De kuikens liggen nu af te koelen. Ben benieuwd!
Door wenne
#369457
Ja, als je grote stukken geeft dan moeten ze daar wat voor doen, dus ze zijn er langer mee bezig en de grotere stukken hebben langer nodig met verteren waardoor ze langer voldaan zijn. De maag wordt optimaler gebruikt. Bij een kvv is het al fijn gemalen en is het dus heel snel verteerd.
Dat klinkt inderdaad wel logisch :)

Wat me wel opviel bij de menu's, was het menu vanAnn voor Lilly en Gringo. Dit zou het menu voor 1 kat zijn, maar dat lijkt me zo veel ??? Hier eten ze met z'n tweeen maar 200gram Cb, en daar hebben ze echt voldoende mee. Hebben ze van een barfmaaltijd zo als in dit menu meer nodig (qua gewicht dan), of is dit misschien een Maine Coon van 9kg?

groetjes,
Wendy
Laatst gewijzigd door wenne op zo 14 aug 2005, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#369497
wenne schreef: Dat klinkt inderdaad wel logisch :)

Wat me wel opviel bij de menu's, was het menu vanAnn voor Lilly en Gringo. Dit zou het menu voor 1 kat zijn, maar dat lijkt me zo veel ??? Hier eten ze met z'n tweeen maar 200gram Cb, en daar hebben ze echt voldoende mee. Hebben ze van een barfmaaltijd zo als in dit menu meer nodig (qua gewicht dan), of is dit misschien een Maine Coon van 9kg?

groetjes,
Wendy
Mijn katten hebben altijd meer gegeten dan 100 gr per dag, ook van een kvv dus ik denk dat het er een beetje per kat aan ligt wat ze nodig hebben. Boris bv eet is zijn eentje rustig 250 gr kvv per dag zonder dik te worden. Met Barf eet hij wat minder.
Door Nelly
#369517
Zip eet ook best veel, maar hij is ook een grote kater en bovendien veel buiten, dat scheelt volgens mij ook. Mistral is maar een kleine kater en die eet dus een stuk minder. Allebei zijn ze absoluut niet dik, sterker nog, ik zou willen dat ze allebei een pondje meer hadden, maar ja :-\ Hoe SR zich gaat ontwikkelen moet ik nog afwachten, hoewel het er op lijkt dat hij niet echt klein zal blijven ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door