Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#366962
Preventief ontwormen heeft geen nut, toch?. Maar ze raden wel aan als je je hond mee naar Zuid Europa neemt om hem te ontwormen(tegen hartworm) voordat je gaat en als je terugkomt. Mijn moeder die neemt Sarah dus mee naar Spanje en zij vindt het toch wel eng, dus ze wil Sarah wel ontwormen (Sarah wordt normaal niet ontwormt), maar is het dan niet beter om alleen te ontwormen na de vakantie?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#367010
Hm, volgens mij heeft gewoon ontwormen sowieso geen zin tegen hartworm. Normale ontwormingsmiddelen blijven in de darm en werken daar. Hartworm zit in het bloed.

Stronghold is een ontwormingsmiddel dat via het bloed werkt, daar zou het verhaal wel opgaan.
Dan heeft preventie wel degelijk zin.
Door Laura2004
#367183
Ja, ze wil ook stronghold geven, maar dan is het dus wel verstandig om het preventief te doen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 09 aug 2005, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Isis
#367438
Nog een kleine toelichting op hoe zinvol is regelmatig ontwormen?

Misschien staat het al ergens op het forum?

Door vele dierenartsen wordt aanbevolen regelmatig 2-6 maal per jaar te ontwormen tegen spoel- en lintwormen.

De gebruikelijke ontwormmiddel werkt gewoonlijk tegen de volwassen wormen
bij hond of kat. Nu gaan sommige wormen door een ontwikkelingsstadium zoals b.v. de spoelworm. De larven zitten niet in het spijsverteringskanaal en
worden dan ook niet door het middel gedood. Dat betekent, als ik
mijn hond ontworm en hij heeft eigenlijk spoelwormen, sterven alleen de
bestaande volwassen wormen, maar de larven kunnen zich onmiddellijk voort ontwikkelen tot volwassen wormen.

Zelfs één dag na het ontwormkuurtje kan je hond buiten alweer besmet raken door middel van eitjes hebben opgenomen. Door te snuffelen, en er zijn honden die eten uitwerpselen. http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-ontlasting.html

De wormmiddelen werken niet tegen alle wormen. Als men je hond ontwormt, moet je één van de sterkere middelen nemen, aangezien je niet weet welke wormen de hond heeft. Ook zou je vóór ogen moeten houden, dat het een geneesmiddel betreft, dat het bijwerkingen kan geven. Hier een aantal bijwerkingen die zich kunnen voor doen en zo ook worden beschreven:

Braken
Storing in de coördinatie van spierbewegingen
Stuipen
Versnelde ademhaling
Verhoogd kwijlen
Verlies van eetlust
Lethargie(slaapzucht)
Depressief

Van bepaalde stoffen in ontwormmiddelen is bekent dat het honden met een MDR1-Defekt ernstig kunnen beschadigen. Sinds kort is het mogelijk je hond te laten testen op multidrug sensitivity, ofwel de overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen die bij enkele rassen - waaronder ook windhonden - nogal eens voorkomt. De overgevoeligheid is het gevolg van een gemuteerd MDR1 gen.
http://www.ascn.nl/Multidrug_Sensitiviteit.htm

Met elke ontwormkuur worden de misschien bestaande wormen gedood maar het vernietigt ook de darmflora.
De wormen krijgen weerstand tegen de gebruikelijke ontwormmiddelen . In ontwormmiddelen zitten ook naast de medische actieve stof ook de nodige
conserveringsmiddelen en kleurstoffen.

Het kan ook anders! Niet smakelijk maar wel zorgvuldiger.
In plaats van regelmatig ontwormen bij een hond die verdacht is van wormen,
Kan men ook de uitwerpselsteekproef doen, meer dan drie dagen verzamelen en naar de dierenarts brengen, deze onderzoekt het op wormen. Dit is niet duurder dan de wormkuur zelf, maar veel zorgvuldiger voor de hond.

De volwassen honden hebben altijd wormen, zo lang deze een gezonde darmflora bezit, komen ze daar mee klaar. In een gezonde darm nestelen wormen zich moeilijk. Je kan ook de hond ondersteunen doormiddel van geraspte wortelen en geraspte kokos door het eten geven.
De wortelen en Kokos zijn zeer ongunstig voor de worm, ook houden wormen niet van knoflook en Teken ook niet!

In de homeopathie bestrijden ze ook met Abrotanum D3 voor pups en D2 voor volwassen. Of met de plantaardige of minerale middelen (als essentiële olie, homeopathische middelen, tinctuur, vers of in tablet (capsule-vorm)), die ons de meest doeltreffende oplossing bieden voorbeelden hiervan zijn: aloe vera, ionische spoorelementen, knokloof, uien, granaatappel, kruidnagel, papaja, tijm, wolfsmelkachtige, groene walnoot, basilicum, propolis, terpentijn, bergamot, lavendel, wormkruid, pompoenzaden, pau d'arco, alem en tientallen anderen.

Alleen al een combinatie van groene walnoot, kruidnagel en wormkruid is geschikt voor het doden van meer dan 100 verschillende darmparasieten.

Ik zelf geef mijn honden dagelijks colloidaal-zilver en in combinatie met geraspte wortel en cocos en knoflook.
http://www.colloidaalzilver.nl/pag4.html

De lintwormen kunnen ook door meloenpitten en wonderolie worden bestreden. Dit soort van ontwormen leidt niet onmiddellijk tot succes en moet meer dan 1-2 weken dagelijks worden herhaald. Ook worden de wormen niet gedood maar levend uitgescheiden, dus erg van belang is, dat je zijn uitwerpselen goed opruimt. Het klinkt akelig op het eerste, maar alles heeft zijn voordeel, organen van de hond worden niet door chemische stoffen aangetast, en darmen hoeven zich niet te ontdoen van rottende wormen.
Gezien ze de chemische werkstoffen van wormmiddelen niet binnen heeft gekregen hoeft het lichaam zich niet van chemische werkstoffen te ontdoen, welke ook het milieu verlicht, daar deze gedeeltelijk door urine in het milieu
terecht komt. Met puppies zijn de wormen nog altijd zeer gevaarlijk en moet nadat ze zijn ontdekt, onmiddellijk worden bestreden.

Paarden (ook schapen, Koeien en varkens) worden gewoonlijk 4 maal per jaar ontwormt. De wormmiddelen en hun chemisch werkzame stof zijn o.a. Ivermectin. Deel van de chemische stof blijft over in uitwerpsel van dieren. Voor alle honden met MDR1-Defect die uitwerpselen van grote dieren eten, hebben ernstige gevolgen, braken, storing in de coördinatie van spierbewegingen, stuipen, versnelde ademhaling, verhoogd kwijlen, verlies van eetlust, Lethargie(slaapzucht). Coma tot de dood volgt.

Meer informatie:
www.barfers.de/barf/wurm.htm
www.rocco-kirch.de/u_wurm
www.dogs-web.de/dogs/index2.html
Gebruikersavatar
Door Hitam
#367628
Ja, maar dit ging over hartworm.
Voor Spanje is Stronghold zeker aan te raden. De honden daar worden als het goed is ook preventief behandeld. Hartworm komt daar geregeld voor.
Door Laura2004
#367646
Isis schreef: Nog een kleine toelichting op hoe zinvol is regelmatig ontwormen?

Misschien staat het al ergens op het forum?

Door vele dierenartsen wordt aanbevolen regelmatig 2-6 maal per jaar te ontwormen tegen spoel- en lintwormen.

De gebruikelijke ontwormmiddel werkt gewoonlijk tegen de volwassen wormen
bij hond of kat. Nu gaan sommige wormen door een ontwikkelingsstadium zoals b.v. de spoelworm. De larven zitten niet in het spijsverteringskanaal en
worden dan ook niet door het middel gedood. Dat betekent, als ik
mijn hond ontworm en hij heeft eigenlijk spoelwormen, sterven alleen de
bestaande volwassen wormen, maar de larven kunnen zich onmiddellijk voort ontwikkelen tot volwassen wormen.

Zelfs één dag na het ontwormkuurtje kan je hond buiten alweer besmet raken door middel van eitjes hebben opgenomen. Door te snuffelen, en er zijn honden die eten uitwerpselen. http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-ontlasting.html

De wormmiddelen werken niet tegen alle wormen. Als men je hond ontwormt, moet je één van de sterkere middelen nemen, aangezien je niet weet welke wormen de hond heeft. Ook zou je vóór ogen moeten houden, dat het een geneesmiddel betreft, dat het bijwerkingen kan geven. Hier een aantal bijwerkingen die zich kunnen voor doen en zo ook worden beschreven:

Braken
Storing in de coördinatie van spierbewegingen
Stuipen
Versnelde ademhaling
Verhoogd kwijlen
Verlies van eetlust
Lethargie(slaapzucht)
Depressief

Van bepaalde stoffen in ontwormmiddelen is bekent dat het honden met een MDR1-Defekt ernstig kunnen beschadigen. Sinds kort is het mogelijk je hond te laten testen op multidrug sensitivity, ofwel de overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen die bij enkele rassen - waaronder ook windhonden - nogal eens voorkomt. De overgevoeligheid is het gevolg van een gemuteerd MDR1 gen.
http://www.ascn.nl/Multidrug_Sensitiviteit.htm

Met elke ontwormkuur worden de misschien bestaande wormen gedood maar het vernietigt ook de darmflora.
De wormen krijgen weerstand tegen de gebruikelijke ontwormmiddelen . In ontwormmiddelen zitten ook naast de medische actieve stof ook de nodige
conserveringsmiddelen en kleurstoffen.

Het kan ook anders! Niet smakelijk maar wel zorgvuldiger.
In plaats van regelmatig ontwormen bij een hond die verdacht is van wormen,
Kan men ook de uitwerpselsteekproef doen, meer dan drie dagen verzamelen en naar de dierenarts brengen, deze onderzoekt het op wormen. Dit is niet duurder dan de wormkuur zelf, maar veel zorgvuldiger voor de hond.

De volwassen honden hebben altijd wormen, zo lang deze een gezonde darmflora bezit, komen ze daar mee klaar. In een gezonde darm nestelen wormen zich moeilijk. Je kan ook de hond ondersteunen doormiddel van geraspte wortelen en geraspte kokos door het eten geven.
De wortelen en Kokos zijn zeer ongunstig voor de worm, ook houden wormen niet van knoflook en Teken ook niet!

In de homeopathie bestrijden ze ook met Abrotanum D3 voor pups en D2 voor volwassen. Of met de plantaardige of minerale middelen (als essentiële olie, homeopathische middelen, tinctuur, vers of in tablet (capsule-vorm)), die ons de meest doeltreffende oplossing bieden voorbeelden hiervan zijn: aloe vera, ionische spoorelementen, knokloof, uien, granaatappel, kruidnagel, papaja, tijm, wolfsmelkachtige, groene walnoot, basilicum, propolis, terpentijn, bergamot, lavendel, wormkruid, pompoenzaden, pau d'arco, alem en tientallen anderen.

Alleen al een combinatie van groene walnoot, kruidnagel en wormkruid is geschikt voor het doden van meer dan 100 verschillende darmparasieten.

Ik zelf geef mijn honden dagelijks colloidaal-zilver en in combinatie met geraspte wortel en cocos en knoflook.
http://www.colloidaalzilver.nl/pag4.html

De lintwormen kunnen ook door meloenpitten en wonderolie worden bestreden. Dit soort van ontwormen leidt niet onmiddellijk tot succes en moet meer dan 1-2 weken dagelijks worden herhaald. Ook worden de wormen niet gedood maar levend uitgescheiden, dus erg van belang is, dat je zijn uitwerpselen goed opruimt. Het klinkt akelig op het eerste, maar alles heeft zijn voordeel, organen van de hond worden niet door chemische stoffen aangetast, en darmen hoeven zich niet te ontdoen van rottende wormen.
Gezien ze de chemische werkstoffen van wormmiddelen niet binnen heeft gekregen hoeft het lichaam zich niet van chemische werkstoffen te ontdoen, welke ook het milieu verlicht, daar deze gedeeltelijk door urine in het milieu
terecht komt. Met puppies zijn de wormen nog altijd zeer gevaarlijk en moet nadat ze zijn ontdekt, onmiddellijk worden bestreden.

Paarden (ook schapen, Koeien en varkens) worden gewoonlijk 4 maal per jaar ontwormt. De wormmiddelen en hun chemisch werkzame stof zijn o.a. Ivermectin. Deel van de chemische stof blijft over in uitwerpsel van dieren. Voor alle honden met MDR1-Defect die uitwerpselen van grote dieren eten, hebben ernstige gevolgen, braken, storing in de coördinatie van spierbewegingen, stuipen, versnelde ademhaling, verhoogd kwijlen, verlies van eetlust, Lethargie(slaapzucht). Coma tot de dood volgt.

Meer informatie:
http://www.barfers.de/barf/wurm.htm
http://www.rocco-kirch.de/u_wurm
http://www.dogs-web.de/dogs/index2.html

Ik heb het niet over gewoon ontwormen. Ik heb het over ontwormen tegen hartworm. Ik ontworm mijn honden verder ook niet.
Door Helen
#367662
Balou is 3 maanden meegeweest naar USA en Canada. Wij hebben haar 2 weken na aankomst ontwormd tegen hartworm en daarna iedere 4 weken en de laatste keer was dus 2 weken na terugkomst. Van te voren ontwormen heeft geen zin. Dan kan ze nog geen hartworm opgelopen hebben. Op een paar Amerikaanse sites staat daar heel veel info over. Weet alleen niet meer welke dat zijn. Ivermectine en selamectine doden de larven tot een bepaald stadium. Er wordt altijd 4 weken na besmetting aangehouden zodat men nog wat speling heeft, want deze middelen doden de larven tot 6 weken na besmetting. Ik heb dus ook de 4 weken aanghouden voor de zekerheid. Dus als je moeder korter dan 4 weken in Spanje blijft kan ze gewoon 1 keer ontwormen als ze terugkomt in Nederland.
Door Helen
#367667
O, wij hebben trouwens heartguard gebruikt. Dat zijn gewoon tabletten. Vind ik makkelijker dan pipetten. In Ned kunnen sommige DA's het bestellen. Ze hebben het niet standaard. In Frankrijk kan je het gewoon bij de DA kopen. Het is ook veel goedkoper dan Stronghold. Wij hebben 12 dollar betaald voor 10 tabletten. Balou is maar 11 kg natuurlijk, maar in vergelijking met die 3 pipetten van Stronhold voor bijna 30 euri scheelt het een hoop.
Door Isis
#367770
Ik zag preventief ontwormen, ik dacht laat ik de informatie die ik destijds voor een stichting heb verzameld hier plaatsen!

Misschien hebben jullie hier wat aan:

http://www.medicinfo.nl/{eea75506-73f5- ... _1871.xml/

Maar vergeet niet A.U.B. niet
dat Leishmania toch een parasiet is die je hond eerder oploopt dan de hartworm!!

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=13264
Laatst gewijzigd door Isis op wo 10 aug 2005, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#367774
Helen schreef: Balou is 3 maanden meegeweest naar USA en Canada. Wij hebben haar 2 weken na aankomst ontwormd tegen hartworm en daarna iedere 4 weken en de laatste keer was dus 2 weken na terugkomst. Van te voren ontwormen heeft geen zin. Dan kan ze nog geen hartworm opgelopen hebben. Op een paar Amerikaanse sites staat daar heel veel info over. Weet alleen niet meer welke dat zijn. Ivermectine en selamectine doden de larven tot een bepaald stadium. Er wordt altijd 4 weken na besmetting aangehouden zodat men nog wat speling heeft, want deze middelen doden de larven tot 6 weken na besmetting. Ik heb dus ook de 4 weken aanghouden voor de zekerheid. Dus als je moeder korter dan 4 weken in Spanje blijft kan ze gewoon 1 keer ontwormen als ze terugkomt in Nederland.
Mijn moeder gaat drie weken, dus dan kan ze volgens jou gewoon bij terugkomst ontwormen.
Door Isis
#367857
Wat ik eigenlijk heel vreemd vindt is dat men de hond stronghold geeft, maar men loopt zelf net zoveel risico ???
Door Sofie
#367865
Ik heb de scalibor-protector band gekocht. Deze werkt ook goed tegen de harworm en tegen stekende insecten zoals muggen, zandvliegen,... die dan leishmaniosis kunnen overbrengen.
Door Helen
#367869
Sofie schreef: Ik heb de scalibor-protector band gekocht. Deze werkt ook goed tegen de harworm en tegen stekende insecten zoals muggen, zandvliegen,... die dan leishmaniosis kunnen overbrengen.
DE scalibor band werkt NIET tegen hartworm he!!! Hopelijk zorg hij ervoor dat je hond niet geprikt wordt door de muggen die hartworm overbrengen, maar je hebt geen garanties!!!!!!!! Ik zou naast de scalibor je hond ook preventief behandelen tegen hartworm!!!!!!!!
Door Isis
#367896
Hoeveel risico jezelf en je hond loopt om besmet te raken, hangt af van een aantal factoren:

Er is weinig risico op besmetting bij een kort verblijf in gebieden waar filariasis veel voorkomt.

Iemand moet herhaaldelijk en over een periode van verscheidene maanden tot jaren door muggen worden gestoken voordat de lymfevaten besmet raken.

Het grootste risico op de aandoening lopen mensen/honden die lang in gebieden verblijven waar de ziekte veel voorkomt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door