Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#367355
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis, dan verplaatsen jullie hem maar hoor.
Ik heb van iemand een recept gekregen om hondenkoekjes te bakken. Nu heb ik hier volkorenbloem voor nodig omdat ze Tarwebloem niet verteren.

Ik kan dit niet vinden. In de natuurwinkel bij ons in de buurt hebben ze enkel volkoren roggemeel. Kan ik dit ook gebruiken. Er is ook volkoren tarwemeel, maar dat lijkt me dus ook niet goed.
Is er nog iets anders wat ze wel kunnen verteren. Ze hadden het daar wel eventueel over speltmeel. Aangezien ik hier geen verstand van heb nog maar niks meegenomen.
Door Lizzy
#367357
[quote="pleuntje"]
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis, dan verplaatsen jullie hem maar hoor.
Ik heb van iemand een recept gekregen om hondenkoekjes te bakken. Nu heb ik hier volkorenbloem voor nodig omdat ze Tarwebloem niet verteren.

Ik kan dit niet vinden. In de natuurwinkel bij ons in de buurt hebben ze enkel volkoren roggemeel. Kan ik dit ook gebruiken. Er is ook volkoren tarwemeel, maar dat lijkt me dus ook niet goed.
Is er nog iets anders wat ze wel kunnen verteren. Ze hadden het daar wel eventueel over speltmeel. Aangezien ik hier geen verstand van heb nog maar niks meegenomen.
[/quote]

Ja, ik zou lekker speltmeel nemen. Gebruik ik ook altijd als ik hondenkoekjes bak. Gaat prima!
Door Mevroi Kruim
#367737
[quote="pleuntje"]
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis, dan verplaatsen jullie hem maar hoor.
Ik heb van iemand een recept gekregen om hondenkoekjes te bakken. Nu heb ik hier volkorenbloem voor nodig omdat ze Tarwebloem niet verteren.

Ik kan dit niet vinden. In de natuurwinkel bij ons in de buurt hebben ze enkel volkoren roggemeel. Kan ik dit ook gebruiken. Er is ook volkoren tarwemeel, maar dat lijkt me dus ook niet goed.
Is er nog iets anders wat ze wel kunnen verteren. Ze hadden het daar wel eventueel over speltmeel. Aangezien ik hier geen verstand van heb nog maar niks meegenomen.
[/quote]

Dit snap ik eerlijk gezegd niet. Bloem is gezeefd meel waar de kern en zemelen van de tarwe uit zijn gehaald. Dat kun je van biologische tarwe (of ander graan) maken, of van gewone tarwe. In beide gevallen is het uitsluitend zetmeel, met niks anders, behalve dat reguliere bloem ook nog gebleekt wordt.
Volkorenbloem bestaat dus niet, wel tarwebloem van biologische tarwe. En dat verkopen ze bij de natuurvoedingswinkels, normaal gesproken.
Als je honden tarwebloem niet verteren (waarom niet?) dan verteren ze het niet, of het nou biologisch is of niet.

Je hebt ook nog vokorenmeel, dat is tarwemeel gemalen van de hele korrel, met kiem en zemelen en al. Ook weer al dan niet biologisch. Dat is dus anders van samenstelling dan bloem, er zitten meer nuttige stoffen in. Zelfs AH verkoopt dat. Maar het is wel grover en korreliger van samenstelling dan bloem. Je kunt er zelf een soort van bloem van maken door het door een zeef te gooien. Dan krijg je het zgn Lemairemeel, zit tussen bloem en volkorenmeel in.

Spelt is de wilde voorloper van tarwe, de korrels bevatten minder gluten dan tarwe en zijn daarom voor honden beter geschikt. Je kunt het ook zeven voor gebruik.
Rogge is zwaarder verteerbaar, voor mensen en zeker voor honden. Ik zou het zelf niet gauw aan honden voeren.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#367768
dank je voor deze uitleg. In het recept dat ik kreeg stond het zo hoor. Volkorenbloem en geen tarwebloem.

Bij de AH zag ik inderdaad volkoren tarwebloem, maar dacht dat dit niet goed was.
Ik ga gewoon speltmeel halen. Zeker goed.
Door meisje uit haarlem
#367772
Ik had het zelfde probleem toen ik van de week mijn ingredienten voor het bakken van koekjes wilde gaan halen. Volkorenbloem bestaat niet >:( Ik heb uiteindelijk tarwebloem genomen :-\. Ben vanmiddag druk in de weer geweest en jawel.... Koekjes zijn klaar EN gelukt :) Ik heb koekjes met spek en koekjes met muslie en kippenboulion gemaakt. Ze zijn net afgekoelt en toen was het grote moment daar. Vinden Meisje en Lieve ze wel lekker.... Meisje is erg verwend dus ik was wel bang dat ik ze uiteindelijk zelf moest opeten ;D ;D
Maar dat zit er niet in denk ik want ze vinden ze heeeeerlijk ;D
Lieve vind ze zo lekker dat ik gelijk wat oefeningetjes met haar kan doen. Alles voor een koekje zal ik maar zeggen ;D ;D. Of ze de tarwe bloem zullen verteren ,geen idee. Dat zal ik morgen dan wel weer zien. Ze hebben er in ieder gaval van genoten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door