Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#366076
Om te beginnen staat er gewoon op de bijsluiter van ieder vaccin dat het alleen maar ingespoten mag worden bij honden die helemaal gezond zijn. Een hond met epilepsie is niet gezond....
Door Timmy
#366086
Hmm, ik wil toch even een kanttekening plaatsen bij dat gezond zijn. Een hond met epilepsie is niet ziek, die kan zo gezond zijn als een vis. Dat zo'n hond van tijd tot tijd aanvallen heeft, wil niet zeggen dat-ie niet gezond is.
Feit is gewoon dat vaccinatie's soms de oorzaak zijn van aanvallen, omdat de introductie van een antigen in het lichaam een aanval op het zenuwstelsel activeert. Als er een vaccin in het lichaam van de hond wordt gespoten, reageert het afweersysteem soms niet snel genoeg op de binnengedrongen antigenen, waardoor het (verzwakte) virus vanuit de bloedbaan de hersenen kan bereiken, of via een bepaalde weg in het cen­trale zenuwstelsel terechtkomen. Het verzwakte virus wordt dan in het hersenweefsel gekopieerd en veroorzaakt een reactie van het immuunsysteem, wat kan resulteren in neurologische symp­tomen. Deze symptomen, die dus gelijk zijn aan die van het ingespoten virus, kunnen tot uiting komen kort na de vaccinatie, of binnen enkele weken daarna.
De hond in kwestie is echter niet ziek! Maar vaccinatie kan bij zo'n hond de aanvallen verergeren.

Gr.
Linda
Door Lizzy
#366092
Nou ja, ik heb dan toch andere ideeen over wat gezond is. Misschien bekijk ik het holistischer (ik snap overigens niet zo goed hoe je een hond die bijv. aan secundaire epilepsie lijdt gezond kunt noemen?).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 aug 2005, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#366100
Timmy schreef: Hmm, ik wil toch even een kanttekening plaatsen bij dat gezond zijn. Een hond met epilepsie is niet ziek, die kan zo gezond zijn als een vis. Dat zo'n hond van tijd tot tijd aanvallen heeft, wil niet zeggen dat-ie niet gezond is.
Feit is gewoon dat vaccinatie's soms de oorzaak zijn van aanvallen, omdat de introductie van een antigen in het lichaam een aanval op het zenuwstelsel activeert. Als er een vaccin in het lichaam van de hond wordt gespoten, reageert het afweersysteem soms niet snel genoeg op de binnengedrongen antigenen, waardoor het (verzwakte) virus vanuit de bloedbaan de hersenen kan bereiken, of via een bepaalde weg in het cen­trale zenuwstelsel terechtkomen. Het verzwakte virus wordt dan in het hersenweefsel gekopieerd en veroorzaakt een reactie van het immuunsysteem, wat kan resulteren in neurologische symp­tomen. Deze symptomen, die dus gelijk zijn aan die van het ingespoten virus, kunnen tot uiting komen kort na de vaccinatie, of binnen enkele weken daarna.
De hond in kwestie is echter niet ziek! Maar vaccinatie kan bij zo'n hond de aanvallen verergeren.

Gr.
Linda
Epilepsie is toch een ziekte? ??? Ik vind je uitleg over het triggeren heel duidelijk, maar om een hond met epilepsie niet ziek te noemen?? nee, dat gaat er bij mij niet in....
Door Timmy
#366180
Ik beschouw ziekte meer als het zich niet voelen zoals anders. Bij epilepsie is een hond gewoon zoals anders, op de momenten na dat hij een aanval krijgt. Maar buiten dat is er niks mis met hem. Ik heb Timmy ook nooit als "ziek" beschouwd. Maar het kan inderdaad een gevoelsmatige kwestie zijn.

Lizzie: secundaire epilepsie is in principe geen epilepsie. Zodra de oorzaak een naam heeft, vervalt die term. Een hond die bijvoorbeeld door een levershunt secundaire epilepsie heeft, is ziek. Maar hij heeft geen epilepsie; hij heeft een shunt, waardoor aanvallen (kunnen) optreden.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366213
Een hond met epileptie is inderdaad niet ziek in de zin van dat hij zich dagelijks beroerd voelt, maar ik zou hem zeker niet willen indelen in de categorie gezonde honden. Een hond met epileptie is zeker geen gezonde hond, maar je zou kunnen zeggen buiten zijn epileptie is hij verder gezond om aan te geven dat dit de enige ziekte is waar hij aan lijdt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#366224
Ik beschouw Groovy ook niet als een gezonde hond, ook al weet ik wat de oorzaak van haar aanvallen zijn. Ze krijgt hiervoor ook medicijnen die haar gezonde lichaam aantasten waardoor ze dan wel niet echt ziek toont, maar je wel weet dat het van binnen toch niet helemaal in orde is.
Ze wordt in ieder geval niet meer gevaccineerd.
Door Steph
#372856
Mijn dierenarts raad jaarlijks vaccineren af bij mijn epileptische hond. Ik vind niet dat mijn hond ziek, hij is gewoon niet helemaal juist in zijn koppie.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door