Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aht
#366053
Onlangs hebben we gemerkt dat onze hond (nu 11 maand) 4 kiezen tekort heeft (2 bovenaan en 2 onderaan). Is dit een erfelijke factor en kan zij daar last van krijgen ? Mag er met zo'n hond gekweekt worden of is dit af te raden ? Wij zijn wel in het bezit van haar stamboom en hebben haar bij een erkende fokker gekocht.
Momenteel hebben we nog niet gezien dat ze problemen heeft met eten of botten kauwen.
Door danielle1980
#366057
groeit ze niet meer dan?
mijn pups zijn 10 maanden en het gebit groeit bij allemaal nog, zeker de kiezen.

gebitsproblemen zijn trouwens erfelijk,
ik weet niet hoe t precies bij elk ras is, maar bij ons ras mag je er niet mee fokken.
Door aht
#366064
Volgens de fokker kan ze tot aan haar 2 jaar groeien, maar die vraag had ik gesteld toen ze reeds loops werd op 7.5 maand en ik niet zeker was dat ze daarna nog zou groeien. Laat ons dus hopen dat de kiezen later nog doorkomen - zoals bij wijsheidskiezen bij ons ;D
Door Helen
#366065
Bij mijn weten horen de kiezen al doorgekomen te zijn op die leeftijd. Wetenschappers zijn er nog niet helemaal over uit of gebitsafwijkingen wel of niet erfelijk zijn, maar een erfelijke factor is wel heel waarschijnlijk. Er mag ook niet gefokt worden met honden met dergelijke gebitsfouten. Bij de meeste rassen mag je alleen fokken als er een of twee keer een P1 mist. Anders niet. Als je wilt weten of de missende gebitselementen nog niet doorkomen zijn, kan je een rontgenfoto van de kaak laten maken.
Door oebaya
#366068
De geleerden zijn het dan misschien nog niet eens over of gebitsafwijkingen erfelijk zijn, ze zijn het wel. In de boeken die ik over erfelijkheid heb, staat het er trouwens ook in als erfelijke afwijking.
Het is beter niet met zo'n hond te fokken, maar hoe ernstig het probleem is als je er b.v. mee naar show wilt, hangt af van de rasstandaard. In sommige rasstandaards is het ontbreken van gebitselementen gewoon toegestaan. Overigens hangt het dan weer van de keurmeester af hoe je daarop scoort.
En gebitselementen die er nu niet zijn, komen ook echt niet meer door, omdat ze hoogst waarschijnlijk al in het melkgebit ontbroken hebben.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Nitus
#366104
aht schreef: Onlangs hebben we gemerkt dat onze hond (nu 11 maand) 4 kiezen tekort heeft (2 bovenaan en 2 onderaan). Is dit een erfelijke factor en kan zij daar last van krijgen ? Mag er met zo'n hond gekweekt worden of is dit af te raden ? Wij zijn wel in het bezit van haar stamboom en hebben haar bij een erkende fokker gekocht.
Momenteel hebben we nog niet gezien dat ze problemen heeft met eten of botten kauwen.
Kiezen missen is volgens mij erfelijk, ik persoonlijk zou met zo'n hond dus niet fokken, zeker niet als ie er al 4 mist, maar volgens mij zijn er rassen waar je er wel mee mag fokken.
Bij de Rottweilers zijn ze er erg streng op, daar mag geen één onderdeel van het gebit afwezig zijn.
Ik zou dit ook aan de fokker van je hond doorgeven, je hebt nl ook kans dat je geen shows met hem kunt lopen. Ik zou zeker contact met je fokker opnemen..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#366153
Een tandje//kiesje meer of minder maken ze zich bij ons ras niet al te druk om. Zelfs op shows kun je nog leuke resultaten halen zolang je de duitsers en de fransen maar ontwijkt ;D
Vier kiezen missen is wel wat heftig, deze zullen ook gezien de leeftijd niet meer doorkomen. Wil je het heel zeker weten dan kun je er een rontgenopname van laten maken, maar ik denk dat het verspilde moeite is.
Gebitsfouten zijn naar mijn mening erfelijk, hier zie je ook dat het bij de ene lijn veel vaker voorkomt als bij de andere. Wel kan het zo zijn dat je nesten vol met honden hebt die een compleet gebit hebben en dat er ineens zoiets als wat jij hebt tussendoor komt.
Dit is wel een lastige misser omdat dan vaak de lippen te ver naar binnen plooien en daar kunnen gaan smetten en bij mijn ras lopen deze honden altijd met een giga natte bek omdat al het slijm en water er zo aan de zijkant weer uitsijpelt. Eten gaat prima, ook barf is geen probleem.
Was je toch niet van plan om er mee te gaan showen en/of fokken, dan so be it. Een hond loopt niet op zijn tanden en de perfecte hond moet nog geboren worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door