Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#365648
Beau heeft een hoog energieverbuik, hij is eigenlijk altijd erg schraal. Sinds 1,5 jaar krijgt hij kvv; 500 gr lamrijst cb verdeeld over 2 porties per dag. De laatste paar weken heeft hij aan 500gr niet genoeg, dus nu wissel ik het af met cb actief. Hij is nu eigenlijk een beetje te schraal, hij zal nooit echt dik worden maar mager vind ik ook niet echt ok. Het enige wat recentelijk is veranderd in zijn bewegingspatroon is het feit dat hij nu meerdere keren in de week los loopt [ca 1,5 uur per keer]. Dat is het enige wat ik kan bedenken waarom hij nu meer energie zou verbruiken. Verder is hij nu al 2 jaar gecastreerd en weegt ca 22 kilo.
De afgelopen weken heb ik hem, wanneer hij extra actief was geweest, ruim 750 gram cb lamrijst/actief gegeven [+ groentemix, ei ed.] Ik zou er iedere dag 1 kilo in kunnen gooien en hij zou nog schraal blijven...
Nu kreeg ik van iemand het advies om hem 3 ipv 2 keer per dag eten te geven, daardoor zou hij op gewicht blijven [of zelfs aankomen]. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zou helpen?
#365658
Tja, heb het niet direct gevraagd aan degene die het voorstelde. Begon er zelf pas over na te denken toen ik het deed, bedacht me toen dat hij idd niet meer binnekreeg.
Maar als ik hem dan meer zou voeren, zou het dan wel verstandiger zijn om hem dan 3 ipv 2 keren te voeren?
Of toch gewoon dat extra voer over de 2 maaltijden verspreiden?
En kan het kwaad om 750-1000 gram per dag carnibest te geven?
Of is het beter om andere dingen toe te voegen aan de maaltijden [bv huttekase, ei, yoghurt, groente, fruit..]?
#365666
tigger schreef: Tja, heb het niet direct gevraagd aan degene die het voorstelde. Begon er zelf pas over na te denken toen ik het deed, bedacht me toen dat hij idd niet meer binnekreeg.
Maar als ik hem dan meer zou voeren, zou het dan wel verstandiger zijn om hem dan 3 ipv 2 keren te voeren?
Of toch gewoon dat extra voer over de 2 maaltijden verspreiden?
En kan het kwaad om 750-1000 gram per dag carnibest te geven?
Of is het beter om andere dingen toe te voegen aan de maaltijden [bv huttekase, ei, yoghurt, groente, fruit..]?
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze persoon het heeft bedoeld om de energievoorziening te spreiden. Maar of dat ook helpt? Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen.

Ik kijk nu even niet naar kvv maar naar BARF. Een volwassen hond mag tussen de 3% en 8% van zijn eigen lichaamsgewicht eten. 3% is dan voor de grote/zware en niet zo actieve honden, 8% is voor de kleine en zeer actieve honden. Jouw hond zit daar ergens tussen in, denk ik zo.

Neem ik dan 3% van het lichaamsgewicht, kom ik toch nog uit op 660 gram voeding per dag. Neem ik 5% van het lichaamsgewicht, zit je op 1100 gram voeding per dag. Nou vind ik 1100 gram weer erg veel hoor. Ik zou zelf eerst eens naar 800 a 900 gram per dag gaan. En dan kijken hoe het gaat. Het kan ook best zijn dat als je hem dat een tijdje voert (of 1 kilo) dat hij ineens dik wordt en dat je minder moet gaan geven! Dat heb ik hier ook gehad met Brutus. Die werd op 1 kilo supermager (hij weegt 31 kilo maar toen 27). Ik ben hem 1200/1300 gram gaan geven en ineens was ie een kamerolifantje ;D

Kijk, gemiddeld zou een hond van 22 kilo misschien wegkomen met 500 gram per dag. Maar jou hond dus niet.... Ik zou hem dus lekker meer gaan voeren. Met je ogen voeren. Dus meer: dat moet geen enkel probleem zijn. En ik denk dat je zowel meer Carnibest als meer zelf samengestelde dingen kunt gaan geven. Dat is om het even.

Als hij overigens af blijft vallen: dan vind ik het tijd om naar de DA te gaan (mest en bloed en algeheel onderzoek). Maar ik denk dat 500 gram hem gewoon echt te weinig is geweest.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 aug 2005, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#365676
Balou eet ook heel veel. Bij haar scheelt het beduidend als ik de laatste grote maaltijd (ze krijgt 's ochtends gewoon een hapje voer) vlak voor het slapen gaan geef. Ik loop haar laatste rondje, geef haar eten en ze gaat slapen. Als ik het zo doe, kan ik haar ietsje minder voeren.
#365682
Helen schreef: Balou eet ook heel veel. Bij haar scheelt het beduidend als ik de laatste grote maaltijd (ze krijgt 's ochtends gewoon een hapje voer) vlak voor het slapen gaan geef. Ik loop haar laatste rondje, geef haar eten en ze gaat slapen. Als ik het zo doe, kan ik haar ietsje minder voeren.
Maar Beau moet juist dikker worden ;)
#365703
als je niet meer qua hoevelheid wil voeren zou je ook kunnen proberen om de caloriën per maaltijd omhoog te halen.

Bij Loebas lukt dat goed door rauwe schapenvet bij te voeren, ik koop dat in snippers ingevroren. Iedere avond strooi ik wat van die snippers over zijn eten en sindsdien is hij wat aangekomen.
#365794
Femke schreef: als je niet meer qua hoevelheid wil voeren zou je ook kunnen proberen om de caloriën per maaltijd omhoog te halen.

Bij Loebas lukt dat goed door rauwe schapenvet bij te voeren, ik koop dat in snippers ingevroren. Iedere avond strooi ik wat van die snippers over zijn eten en sindsdien is hij wat aangekomen.
Waar haal je die die vetsnippers? En zit daar geen conservering oid in?
#365808
romila schreef: Waar haal je die die vetsnippers? En zit daar geen conservering oid in?
deze komen van de Jumper, het is rauwe schapenvet en daarom ook niet goed te houden buiten de vriezer. Als het goed is hebben ze geen cons.middelen nodig (er staat niets op de verpakking dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat er niets in zit).

Het lijkt mij beter dan die bewerke blokjes die je ook kunt kopen (die buiten de vriezer houdbaar zijn) of zgn vloeibaar schapenvet.

De volgende keer ga ik trouwens bij mijn slager vragen of hij me eraan kan helpen, dan weet ik zeker dat het goed is.
#365845
Bedankt voor jullie tips! :)
De komende week zal ik wat meer gaan voeren, ca 700-800gram. Dit weekend heb ik weer verse, vette penslappen en kippennekken gehaald, dus dat gebruik ik als aanvulling + groeten.
Verder geef ik zijn laatste maaltijd [3/4 van het totaal] altijd net voor het slapen gaan. Heb er eigenlijk geen zicht meer op of dat iets uitmaakt, maar het lijkt me wel nuttig [rest and digest].
Ik heb idd een tijdje vetsnippers bij zijn voer gedaan, alleen ik kan er niet makkelijk aan komen. Dus geef ik zo nu en dan maar vette pens.

Als hij deze week niet wat 'bijtrekt' dan ga ik nog even langs de DA, voor een check up.
Trouwens ik gebruik 2 X per jaar de knoflookkuur tegen wormen http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=1;action=display;threadid=799.
Is dit net zo effectief als de tabletjes van de DA?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door