Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#12839
Hoi Allemaal,
Ik heb een teefje met een brokkelneus,een ernstig uitgedroogde neus die afbrokkeld een heel rotgezicht.
Nu heb ik gehoord dat Vit.C hier zou kunnen helpen,is dat zo? en welke soort Vit.C zou ik dan het beste kunnen nemen?Mijn honden zijn altijd op versvlees geweest maar ik moest noodgedwongen enkele maanden brokken voeren (NUTRO) en toen is ze dit gaan ontwikkelen (lekker hé die gezonde brokjes) Ik smeer haar neus iedere dag in met vaseline maar dit haalt natuurlijk niet de oorzaak weg.Heeft iemand hier ervaring mee?
Door Lizzy
#12840
Hoi Sylvia, heeft de dierenarts gezegd wat het is, die brokkenneus?

Ik heb net even mijn boek er op na geslagen (huidproblemen bij honden) en daar staat dat voor vitamine E helpt (natuurlijk vitamine E). De dosering die aangegeven is, is 100 tot 400 IU. De dosering is afhankelijk van de grote van de hond.

Vitamine C kan nooit kwaad. Ik zou zelf kiezen voor een zo natuurlijk mogelijke vorm (dus niet van die gele citroenpilletjes). Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Ester C vitamine van Solgar. De Ester C geeft het minst snel maag en darmbezwaren (is niet zuur). Ik zou rustig aan beginnen met ongeveer 100 of 200 mg (afhankelijk van de grote van de hond). Je kunt dit rustig uitbouwen tot 1000 mg, maar als jouw hond diarree krijgt, moet je terug in dosering.

Verder schijnt de zon geen goede invloed te hebben op een brokkelneus, maar aangezien er veel honden allergisch reageren op sunblocks, zou ik eerder voor een lipbalm kiezen met een hoge zonnefactor (en dan nog is het uitkijken geblazen natuurlijk, want ze zou maar allergisch zijn voor de balsem...).

Nou, als het niet snel over gaat, dan zou ik toch weer even bij de dierenarts langs gaan....

Veel succes en groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#12841
Hoi Syvia,

Probeers eens Aloe Vera in gelvorm op de neus en regelmatig een capsule vitamine E doorprikken en de inhoud op de neus smeren.
Geef de hond verder 2 ml vliernetel extract (Spat) per dag door het voer en kijk eens hoe dat is na 3 weken.....
(liefst gedurende die tijd supplementeren met 1 ml borageolie per 10 kg hond per dag).
Durf bijna te wedden dat je hond zijn eigen neus niet meer kan herkennen  ;)
Door sylvia
#12842
Hoi en bedankt ik ga er morgen direkt om en ga het proberen,ik laat het nog weten hoe het gaat,en paul als ik mijn teefje dus verbaasd voor de spiegel zie staan dan is het omdat ze haar nieuwe neus aan het bewonderen is  ;D
groetjes Sylvia
Door sylvia
#12843
Hoi,ik heb vandaag vit.E capsules gehaald , ester C vitaminen en aloëvera gel (95%) de boreage olie hadden ze niet op voorraad dus komt volgende week,de vliernetel heb ik ook nog niet,heb wel een pot zalmolie meegenomen voor over het voer.Vanavond heb ik haar neus ingesmeerd met vit.E werd direkt opgeslurpt als een regenbuitje in de woestijn en even later die aloë vera ook zo foetsie en moet zeggen ziet er al beter uit als met vaseline,dus hopelijk gaat het goed komen.moet ik die vit.E 1 x per dag doen??? die aloë vera die doe ik een paar keer per dag maar die Vit.E durfde ik er maar 1 keer op te smeren.
Groetjes Sylvia
Door Paul_Barte
#12844
Hoi Sylvia,

DE vitamine E mag je de eerste dagen rustig 2x per dag gebruiken indien het er allemaal wat beter uitziet teruggaan naar 1x per dag.
De Aloë 3 tot 4x per dag maar wel lekker dun!! Beter een keer vaker een dun laagje als een paar keer een klodder.

Vlierbesnetel extract zal niet meevallen om aan te komen. Indien het niet lukt kun je het eventueel via internet bestellen. http://www.spat.nl/Dorwest.htm
Het is wel duur, 125 cc voor 22,55!!
Het herstelt vrij snel en doeltreffend de pigmentatie in de neus zodat de zon veel minder invloed heeft.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 19 apr 2003, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#12845
hoi paul,die neus is vreemd genoeg zo zwart als roet,als er een grote brok afkomt zit daar wat slijmerigs onder en is het rose maar een dag later is die plek gewoon weer zwart  ??? maar het ziet er al een stuk beter uit  na 1 keer behandelen dan met de vaseline.de aloë vera doe ik inderdaad dun omdat ze het anders oplebbert en nu hou ik even m'n hand onder haar neus en het is gelijk ingetrokken.Is die zalmolie trouwens goed ??? misschien helpt het ook wel,dacht ik.
groetjes Sylvia
Door Paul_Barte
#12846
Indien ze de vliernetel moeten bestellen (zal toch wel niet lukken) dan laat die voorlopig maar ff hangen.

Wat extra essentiele vetzuren kan beslist geen kwaad en het kan wat ondersteunen....geen probleem.
Door sylvia
#12847
nou ik was vandaag in de natuurwinkel (nou ja 1 in meerdere) en in verschillende wisten ze niet eens wat het was dat ik zeker vlierbes moest hebben  ???
nou ik heb er goeie hoop op dat dit gaat lukken  ;D
Door ine
#12848
sylvia, wat voor hond heb je?
een kennis van mij heeft hetzelfde probleem met een labradorteefje (hoe kan het ook anders ;D)
Door Angelique
#12849
nou ik was vandaag in de natuurwinkel (nou ja 1 in meerdere) en in verschillende wisten ze niet eens wat het was dat ik zeker vlierbes moest hebben  ???
nou ik heb er goeie hoop op dat dit gaat lukken  ;D

Gisteren was je op een meter of 5 verwijdert van Vlier-netelextraxt van Dorwest. Uit voorraad leverbaar  ;)
Door sylvia
#12850
hahahahaha,Angelique,ik lees net dat bericht van jou en zag je naam nog niet staan,huh wie is dat wie weet waar ik was gisteren  ???Maar zet maar een potje voor me weg neem ik het over twee weken wel mee.
En joepie de kat vindt het heerlijk,morgen proberen we vleesmenu  ;D ,Ik had eerst nog het plan het aan je te vragen maar dacht het is schijnbaar iets heel moeilijks,dus dat zal je wel niet hebben  :-/ , Voortaan ook al is het weet ik wat ik vraag het gewoon  ;D
Groetjes Sylvia
O,ja voor de andere vraag ik heb amerikaanse cocker spaniels maar ik geloof niet dat het ras gebonden is op een ander forum was er ook iemand met een chezky terrier die er last van had,dus het kan bij alle hondenneuzen voorkomen.
Door Paul_Barte
#12851
Haha..die Sylvia LOL. OOk al heeft Angelique het niet zelf dan nog weet ze vast wel waar je het WEL kunt krijgen haha.

Van vragen wordt je wijs riep mijn vader vroeger altijd........en hij had gelijk  ;)
Door sylvia
#12852
Ja lachen he,maar moet ook eerlijk bekennen dat ik er aan gedacht heb om het te vragen maar angelique en ik zo hebben staan beppen dat ik het toen ook vergeten ben te vragen  :-[ Maar met de neus gaat het perfekt die gaat echt goedkomen hij is nu al bijna glad als hij (of heeft een teefje een "zij" neus  ??? ) nou ook nog weer spontaan uit zichzelf nat word zo het helemaal geweldig zijn.
Groetjes Sylvia
Door yvonne1961
#365456
Ben wat aan het neuzen (grappig deze term in dit verband) in de oude berichten en kom iets tegen waar toevallig twee van mijn drie hondjes ook last van hebben!
Morgen is het zondag, maar maandag ga ik gelijk de geadviseerde spullen halen en proberen of mijn hondjes ook mooie neusjes kunnen krijgen :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door